חיילים אוקראינים על נגמ"ש בעמדה רוסית שהושמדה על ידם מחוץ לקייב, 31 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Vadim Ghirda)
AP Photo/Vadim Ghirda
חיילים אוקראינים על נגמ"ש בעמדה רוסית שהושמדה על ידם מחוץ לקייב, 31 במרץ 2022

תנו להם רובים

אף אחד לא האמין שאוקראינה תצליח להחזיק מעמד מול הצבא הרוסי ● עתה, יותר מחודש אחרי תחילת הפלישה, העולם כבר מבין שבלחימה הקונבנציונלית ידה של אוקראינה על העליונה ● "אוקראינה מסוגלת להביס את צבא רוסיה", אומר יועצו המדיני של זלנסקי לזמן ישראל, אבל לשם כך נחוץ נשק מערבי התקפי – והרבה ממנו

כשהטנקים של הצבא הרוסי פלשו לאוקראינה ב־24 בפברואר, המומחים הצבאיים היו תמימי דעים שלאוקראינה אין שום סיכוי לנצח במלחמה. "אין כמעט שום סיכוי שהכוחות האוקראינים יצליחו להדוף את המתקפה הרוסית", כתב אז בן קונבל, אסטרטג ממכון המחקר האמריקאי ראנד, במאמר שכותרתו "האם האוקראינים יילחמו?"

מאזן הכוחות הצבאי "מוטה באופן כמעט מוחלט" לטובת מוסקבה, אמר פרנסואה הייסבורג, יועץ מיוחד של המכון למחקר אסטרטגי בפריז, ביום הראשון למלחמה. אפילו ממשלת ארצות הברית – שחזתה במדויק את הפלישה עצמה – לא נתנה לאוקראינה סיכויים רבים.

על פי דיווחים, בשעות הראשונות של הפלישה הציעו בכירים בממשל ג'ו ביידן לחלץ את נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי למקום מבטחים – הצעה שזלנסקי דחה במילים, "אני זקוק לתחמושת, לא לטרמפ".

עתה, יותר מחודש אחרי שפרצה המלחמה, הנימה השתנתה בצורה משמעותית. על רקע החלטת רוסיה לזנוח לפי שעה את ניסיונותיה לכבוש את קייב ולנוכח האבדות הכבדות – גורמים רשמיים ומשקיפים אחרים מעלים את האפשרות שאוקראינה עשויה לנצח, גם בשדה הקרב.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מבקר ביחידה צבאית ימים ספורים לפני פלישת רוסיה לאוקראינה, 16 בפברואר 2022 (צילום: עמוד הפייסבוק של נשיא אוקראינה)
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מבקר ביחידה צבאית כמה מים לפני הפלישת לאוקראינה, 16 בפברואר 2022 (צילום: עמוד הפייסבוק של נשיא אוקראינה)

על רקע החלטת רוסיה לזנוח לפי שעה את ניסיונותיה לכבוש את קייב ולנוכח האבדות הכבדות – גורמים רשמיים ומשקיפים אחרים מעלים את האפשרות שאוקראינה עשויה לנצח

עבור אוקראינה, ניצחון צבאי על רוסיה יביס את האסטרטגיה הרוסית להשתלט על ערי אוקראינה וייאלץ את ולדימיר פוטין לצמצם את יעדי המלחמה שהציב. הצבא הרוסי המדמם ייאלץ את מוסקבה לחפש דרך מוצא מהלחימה – בלי להשיג את היעדים המקוריים של המבצע.

אולם, כדי שזה יקרה, המערב יצטרך להגדיל את משלוחי הנשק והאספקה לאוקראינה. עם זאת, בפני רוסיה עומדות עדיין כמה אפשרויות להסלמת הסכסוך, שמבחינת מוסקבה עדיין רחוק מלהסתיים.

היתרון הרוסי

קשה להגדיר את מושג הניצחון בהקשר המלחמתי והוא עדיין משמש נושא לדיונים במקומות רבים. פרשנים ישראלים רבים מסתייגים בכלל מהשימוש במושג, זאת על רקע חמישה עימותים גדולים נגד ארגונים בלתי מדינתיים ב־20 השנים האחרונות – שלא הגיעו לאף הכרעה. אחרי כמה סבבי לחימה נגד חמאס וחזבאללה – גם ישראל וגם יריביה טוענים לניצחון.

לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה כולם ציפו לניצחון רוסי מהיר. ב־2021, הוצאות הביטחון של רוסיה היו גדולות כמעט פי 10 מאלה של אוקראינה, כך על פי פרסום של המכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים, "המאזן הצבאי 2022".

חיילים רוסים במהלך תרגיל משותף עם צבא בלארוס בשטח האימונים אובוז־לסנובסקי, בלארוס, 19 בפברואר 2022 (צילום: שירות התקשורת של משרד ההגנה הרוסי, באמצעות AP)
חיילים רוסים במהלך תרגיל משותף עם צבא בלארוס בשטח האימונים אובוז־לסנובסקי, בלארוס, 19 בפברואר 2022 (צילום: שירות התקשורת של משרד ההגנה הרוסי, באמצעות AP)

רוסיה, לפחות על הנייר, מתהדרת ב־900 אלף אנשי צבא סדירים, לעומת 196 אלף באוקראינה. הפער בין כוחות האוויר של המדינות גדול עוד יותר: לפני הפלישה החזיקה רוסיה ב־1,391 מטוסים וב־948 מסוקים, זאת לעומת 132 מטוסים ו־55 מסוקים ברשות חיל האוויר האוקראיני.

רוסיה, לפחות על הנייר, מתהדרת ב־900 אלף אנשי צבא סדירים, לעומת 196 אלף באוקראינה. הפער בין כוחות האוויר של המדינות גדול עוד יותר

הכוחות המזוינים של רוסיה עברו תהליך מודרניזציה מאז המלחמה בגאורגיה ב־2008, בשעה שאוקראינה עדיין מסתמכת על מערכות רבות מהעידן הסובייטי. רק לפני שמונה שנים רוסיה השתלטה על חצי האי קרים כמעט ללא התנגדות מצד צבא אוקראינה.

על סמך פריסת הכוחות הרוסיים והתמרונים הראשוניים, מטרות המלחמה של מוסקבה נראו ברורות למדי: כ־50 גדודים התקדמו לבלארוס כדי להשתלט במהירות על קייב ולכונן ממשלה ידידותית.

במזרח הם היו אמורים לכבוש את חארקיב ואז להמשיך אל דניפרו כדי לכתר את הכוחות האוקראיניים באזור דונבאס. במקביל, הם התכוונו להשתלט על אודסה שבדרום ועל כל חוף הים השחור כדי לנתק את הגישה של אוקראינה לים.

חיילי אוקראיני בעיר חארקיב, 26 בפברואר 2022 (צילום: AP Photo/Andrew Marienko)
חיילי אוקראיני בעיר חארקיב, 26 בפברואר 2022 (צילום: AP Photo/Andrew Marienko)

נדמה היה שהצבא האוקראיני יצליח להדוף את רוסיה במשך כמה ימים לכל היותר ואז, באופן בלתי נמנע, להימלט או לעבור למתקפה כוללת נגד הכובשים הרוסים ונציגיהם.

אולם, אחרי כמה ימי לחימה כבר אי אפשר היה להתעלם מכך שהתוכנית לא מתקדמת כפי שציפה ולדימיר פוטין. זלנסקי מצא במהרה את הקול המתריס שלו, צילם סרטונים של עצמו ברחובות והבטיח שאוקראינה תמשיך להילחם. אזרחי וחיילי אוקראינה פרסמו סרטונים של טנקים רוסיים חדישים מושבתים, וחיל האוויר הרוסי לא הצליח, למרבה הפלא, לבסס עליונות בשמים.

גם הלוגיסטיקה הרוסית כשלה. צמיגים מתפוררים ומחסור בדלק עיכבו את השיירה הרוסית העצומה, שנמתחה על פני 64 קילומטרים, בדרכה לקייב. האוקראינים עשו הכול כדי להכשיל את הרוסים ותקפו את שיירות הלוגיסטיקה הלא מוגנות שלהם.

גם הגנרלים הרוסים נפלו בקצב מפתיע. בכירים אוקראינים טוענים כי הצבא חיסל שישה קצינים רוסים בכירים. בניגוד לציפיות, רוסיה לא ביצעה את ההתאמות הנדרשות, ואוקראינה לא קרסה

גם הגנרלים הרוסים נפלו בקצב מפתיע. בכירים אוקראינים טוענים כי הצבא חיסל שישה קצינים רוסים בכירים. בניגוד לציפיות, רוסיה לא ביצעה את ההתאמות הנדרשות, ואוקראינה לא קרסה. במקום מערכה מתואמת אחת, נראה שרוסיה ניהלה ארבע מערכות נפרדות שלא ברור איזה מהן היא העיקרית.

חיילים אוקראינים משתמשים במשגר לטילי ג'אוולין אמריקאיים במהלך תרגיל צבאי באזור דונסק, אוקראינה, 23 בדצמבר 2021 (צילום: שירות התקשורת של משרד ההגנה האוקראיני, באמצעות AP)
חיילים אוקראינים במהלך תרגיל צבאי באזור דונצק, אוקראינה, 23 בדצמבר 2021 (צילום: שירות התקשורת של משרד ההגנה האוקראיני, באמצעות AP)

ההתקדמות לקייב נבלמה לחלוטין באמצע חודש מרץ. רוסיה הצליחה להשתלט על עיר גדולה אחת בלבד – וחארקיב, מריאופול ומיקולאייב המשיכו להחזיק מעמד, למרות התנאים הקשים וההפגזות הבלתי פוסקות.

"נקודת מפנה אסטרטגית"

בניגוד לציפיות המערב, בכירים ומומחים אוקראינים טענו במשך כמה שבועות שאוקראינה מסוגלת לנצח. ב־11 במרץ זלנסקי כבר דיבר על "נקודת מפנה אסטרטגית". שבוע לפני כן הוא התחיל להתייחס לעתיד והבטיח לפצות את אזרחי אוקראינה בגין הנזקים לרכוש.

"אוקראינה ללא ספק יכולה להביס את כוחות הכיבוש הרוסיים", אומר סגן מנהל לשכת הנשיא ויועצו המדיני של זלנסקי, איגור ז'ובקבה, בריאיון לזמן ישראל. "זה כבר אמור להיות ברור עכשיו לעולם".

"הם מנצחים בשדה הקרב", אמרה אלינה פרולובה, סגנית יושב ראש המרכז לאסטרטגיות הגנה של קייב בריאיון שהתקיים בזום. "שום עיר גדולה מלבד חרסון לא נכבשה על ידי הרוסים. אני בטוחה שמבחינה מבצעית הצבא האוקראיני יכול לנצח וינצח", היא הוסיפה.

סגנית יושב ראש המרכז לאסטרטגיות הגנה של קייב וסגנית שר ההגנה דאז, אלינה פרולובה, במהלך ריאיון ב־2019 (צילום: צילום מסך, Hromadske)
סגנית יושב ראש המרכז לאסטרטגיות הגנה של קייב אלינה פרולובה במהלך ריאיון ב־2019 (צילום: צילום מסך, Hromadske)

"אזרחי אוקראינה חושבים שהם יכולים לנצח, זה משתקף בנתוני דעת הקהל", אומר נשיא "יורקטאון סולושנס" דניאל וז'דיץ', המשמש כיועץ למגזר האנרגיה הממשלתי של אוקראינה בוושינגטון ועומד בקשר קבוע עם בכירים אוקראינים. "כ־85% מהאוקראינים חושבים שננצח.

"הממשלה עשתה ועושה עבודה אדירה בארגון ההתנגדות הזאת. אבל שום דבר מזה לא היה אפשרי ללא המסירות והשכנוע הפנימי של העם האוקראיני, שמאמין שהוא לא רק מסוגל להתנגד אלא גם, למעשה, לגבור על הרוסים", הוא מוסיף.

"שום דבר מזה לא היה אפשרי ללא המסירות והשכנוע הפנימי של העם האוקראיני, שמאמין שהוא לא רק מסוגל להתנגד אלא גם, למעשה, לגבור על הרוסים"

מומחים מערביים מאמצים עתה את העמדה הזאת. "אוקראינה הולכת לנצח", אמר לזמן ישראל בן הודג'ס, לשעבר מפקד כוחות צבא ארצות הברית בפיקוד אירופה. "זה לא הולך להיות כיף או קל או יפה. אנחנו נמצאים בשלב המכריע של המערכה הזאת. היכולת הרוסית לנהל פעולות התקפיות כבר הגיעה לשיאה. אני לא חושב שהם מסוגלים יותר לנהל פעולות קרקעיות נרחבות.

"הם בהחלט לא מסוגלים לכתר ולכבוש את קייב. אני לא חושב שהם יגיעו אי פעם לאודסה", הוא הוסיף. התחזיות של הודג'ס הוכיחו את עצמן. בשבוע שעבר החלו הכוחות הרוסיים לסגת מאזור קייב, כשהם משאירים אחריהם גופות של אזרחים אוקראינים. מוסקבה טוענת כי מטרת הנסיגה היא היערכות מחודשת למתקפה משולבת באזור דונבאס.

מפציץ Tu-22M3 של חיל האוויר הרוסי במהלך טיסת אימון (צילום: שירות התקשורת של משרד ההגנה הרוסי, באמצעות AP)
מפציץ Tu-22M3 של חיל האוויר הרוסי במהלך טיסת אימון (צילום: שירות התקשורת של משרד ההגנה הרוסי, באמצעות AP)

אולם, גם אם אלפי חיילים אכן יעשו בסופו של דבר את דרכם דרך בלארוס ורוסיה אל דונבאס, המסרים של רוסיה לא יכולים לטשטש את העובדה שכוחותיה הובסו כליל סביב קייב.

ההתמקדות בדונבאס מעידה על צמצום משמעותי של יעדי המלחמה של פוטין, שכן נראה שהוא שואף לתפוס יותר שטח בדרום־מזרח כדי להשיג יתרון במשא ומתן, ומוותר על המטרה העיקרית – כינון ממשלת בובות ותפיסת רוב הערים המרכזיות של אוקראינה.

"נשק, נשק ונשק"

עתה, כשידם של הכוחות האוקראיניים על העליונה, אומר הודג'ס, המערב צריך להבטיח שלקייב יהיה את הציוד הדרוש כדי לנצל את היתרון שהשיגו. "אנחנו צריכים להציף את אוקראינה בציוד, לתת להם את כל מה שהם צריכים כדי שהעמדות הרוסיות לא יתקשחו לכדי סכסוך קפוא חדש.

"אנחנו לא צריכים לחלק הקצאות [של אמצעי לחימה] – הנה עוד כמה ג'אוולינים [טילים נגד טנקים] וסוויצ'בליידים [רחפני קמיקזה תוצאת ארה"ב]", המשיך הודג'ס, "אנחנו צריכים להציף את אוקראינה במה שיש לנו. הם לא צריכים להגיד לנו למה הם זקוקים.

חיילים אוקראינים משתתפים בתרגיל לשימוש בטילי NLAW נגד טנקים בבסיס האימונים הצבאי יבוריב שליד לביב, 28 בינואר 2022 (צילום: AP Photo/Pavlo Palamarchuk)
חיילים אוקראינים מתרגלים שימוש בטילי NLAW נגד טנקים בבסיס האימונים הצבאי יבוריב שליד לביב, 28 בינואר 2022 (צילום: AP Photo/Pavlo Palamarchuk)

"עכשיו האוקראינים אומרים, 'תראו, הראינו לכם שאנחנו יכולים להילחם עם מעט מאוד [אמצעים]. דמיינו מה נוכל לעשות עם קצת יותר [ציוד]", אומר וז'דיץ'. יועצו של זלנסקי מבטא את אותו מסר חד־משמעי. "ניצחון מוחלט שלנו דורש יותר סיוע צבאי, גם מישראל", מדגיש ז'ובקבה.

שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה הדגיש את הנקודה הזאת בכינוס שנערך השבוע במטה נאט"ו. לדבריו, הוא הגיע כדי לדון בשלושה דברים: "נשק, נשק ונשק". אם המערב ישיג לאוקראינה את המערכות והתחמושת שהיא זקוקה להן, התקפות־נגד מקומיות יוכלו להפוך למתקפה נרחבת בחזיתות מרובות.

"אם נשיג להם את האמצעים, הם ינסו להדוף את רוסיה כל הדרך חזרה, עד לקווים של לפני 24 בפברואר", אמר הודג'ס. "יש לכוחות האוקראיניים הרבה הזדמנויות טובות".

בכירים אוקראינים ביקשו מנאט"ו להכריז על מדינתם כאזור אסור לטיסה, אך מדינות המערב דחו את הבקשה בשל הפוטנציאל להסלמה. אולם, יש דרך אחרת להרחיק את מטוסיה של רוסיה משמי אוקראינה.

מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג ושר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה מגיעים לכינוס שרי החוץ של נאט"ו במטה נאט"ו בבריסל, 7 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Olivier Matthys)
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג ושר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה מגיעים לכינוס שרי החוץ של נאט"ו במטה נאט"ו בבריסל, 7 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Olivier Matthys)

"כשהם אומרים שהם יכולים להביס את הרוסים, הם אומרים, 'אנחנו יכולים להביס אותם, אבל אתם חייבים לאסור על טיסות במרחב האווירי שלנו – או לספק לנו את הציוד שיאפשר לנו ליצור אזור כזה בכוחות עצמנו", מסביר וז'דיץ'.

שלב חדש

אחרי שהתוכנית המקורית של רוסיה כשלה, נראה שהמלחמה הופכת לקרב התשה ממושך שיתמקד באזור דונבאס. ההתפתחות הזאת טומנת סכנות חדשות עבור אוקראינה. פוטין עשוי לוותר על כיבוש ערים באופן כללי – אך להגביר מנגד את ההפגזות על האזורים המאוכלסים.

חלק הארי של חיל האוויר הרוסי טרם התערב בקרבות, והמטוסים שלו יכולים להגביר בצורה משמעותית את ההרס בערים שבמזרח ובדרום אוקראינה. דוברים מטעם הקרמלין גם לא שללו שימוש בנשק גרעיני, וביידן הזהיר שפוטין המתוסכל עשוי לעשות שימוש בנשק כימי.

הודג'ס חושב שאף אחת מהאפשרויות הללו אינה סבירה. "אני באמת לא מאמין שזה הולך לקרות. אין לו את היתרון הנחוץ בשדה הקרב כדי להשתמש בנשק כימי. הוא לא יוכל להרוג יותר אנשים מכפי שהוא כבר הורג. אבל זה יכניס את [המלחמה] לקטגוריה חדשה".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במהלך פגישה במוסקבה, רוסיה, 29 במרץ 2022 (צילום: Mikhail Klimentyev, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במהלך פגישה במוסקבה, רוסיה, 29 במרץ 2022 (צילום: Mikhail Klimentyev, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)

מדינות המערב יתקשו מאוד להישאר ניטרליים אם ייעשה שימוש בנשק כימי, הוא אומר, בייחוד אחרי שברק אובמה העדיף להימנע מתגובה צבאית בסוריה עד שקבע את הקו האדום הידוע לשמצה שלו. הדבר נכון גם לגבי שימוש בנשק גרעיני.

"הנשק הגרעיני אפקטיבי רק כשלא משתמשים בו", אומר הודג'ס. "אם פוטין ישתמש בו, המערב לא יוכל בשום אופן שלא להתערב"

"הנשק הגרעיני אפקטיבי רק כשלא משתמשים בו", אומר הודג'ס. "אם פוטין ישתמש בו, המערב לא יוכל בשום אופן שלא להתערב". למרות התסכול, מוסקבה עדיין יכולה לנצח בשלב הבא בשדה הקרב. אם מפקדיה יפתרו את הבעיות הלוגיסטיות וינהלו מבצעים משולבים יעילים יותר – הם עשויים להתיש את הכוחות האוקראיניים במזרח.

בינתיים, האוקראינים ימשיכו להימלט מהמדינה ויישארו בה רק המעטים המסוגלים לשמר פעילות כלכלית חיונית וליצור כוח מילואים אמין. עימות ממושך יכול לשרת את הרוסים אם הם מוכנים לספוג אבדות נוספות.

כדי שאוקראינה תעבור למתקפה ותנסה להנחית על הרוסים מכה ניצחת, המערב צריך לעשות יותר מרק לספק לה נשק הגנתי – לשלוח טנקים וכלי טיס. אף על פי שמדינות נאט"ו עדיין צריכות להסכים לדרישות האלה, יש סימנים לכך שהמגמה נעה לכיוון הזה.

חיילים אוקראינים מצטלמים על טנק רוסי הרוס ליד קייב, 31 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Vadim Ghirda)
חיילים אוקראינים מצטלמים על טנק רוסי הרוס ליד קייב, 31 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Vadim Ghirda)

"מדינות נאט"ו תומכות ברעיון שצריך לספק ציוד חדש וכבד יותר לאוקראינה כדי שתוכל לתת מענה לאיומים החדשים מצד רוסיה", אמר שר החוץ הבריטי אחרי פגישת נציגי נאט"ו עם קולבה. בינתיים, הודג'ס רוצה שארצות הברית תעשה כל שביכולתה כדי להבטיח שאוקראינה תנצח במלחמה הקונבנציונלית.

"מדובר כאן בדמוקרטיה מול אוטוקרטיה. אנחנו אמורים להיות מחסן הנשק של הדמוקרטיה. למה אנחנו מחלקים אותו בהקצאות?"

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
זו מלחמה קריטית לעתיד הדמוקרטיה בעולם. פוטין חותר תחת אושיות הדמוקרטיות כבר שנים, ועכשיו עבר למתקפה פושעת שמתקרבת לנסיון רצח עם. חייבים לנצח את המנוול בשדה הקרב, כי זו השפה היחידה שהוא ... המשך קריאה

זו מלחמה קריטית לעתיד הדמוקרטיה בעולם. פוטין חותר תחת אושיות הדמוקרטיות כבר שנים, ועכשיו עבר למתקפה פושעת שמתקרבת לנסיון רצח עם. חייבים לנצח את המנוול בשדה הקרב, כי זו השפה היחידה שהוא מבין

זו מלחמה קריטית לעתיד הדמוקרטיה בעולם. פוטין חותר תחת אושיות הדמוקרטיות כבר שנים, ועכשיו עבר למתקפה פושעת שמתקרבת לנסיון רצח עם. חייבים לנצח את המנוול בשדה הקרב, כי זו השפה היחידה שהוא ... המשך קריאה

זו מלחמה קריטית לעתיד הדמוקרטיה בעולם. פוטין חותר תחת אושיות הדמוקרטיות כבר שנים, ועכשיו עבר למתקפה פושעת שמתקרבת לנסיון רצח עם. חייבים לנצח את המנוול בשדה הקרב, כי זו השפה היחידה שהוא מבין

עוד 1,664 מילים ו-2 תגובות
סגירה