מדוע רבים בעולם הערבי מעריצים את פוטין?

פוטין ובין סלמאן בערב הסעודית, 2019 (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko, Pool)
AP Photo/Alexander Zemlianichenko, Pool
פוטין ובין סלמאן בערב הסעודית, 2019

לכאורה יש לעולם הערבי את כל הסיבות לשנוא את רוסיה בראשות פוטין: נלחמה נגד האסלאם באפגניסטן, צ'צ'ניה וסוריה, סייעה לרצח העם בסוריה ומנהלת יחסים טובים עם ישראל. אז מדוע זוכה ולדימיר פוטין נשיא רוסיה להערצה ברחוב הערבי?

פוטין נחשב בעיני רבים למנהיג היחיד המאתגר את ארה"ב והמערב ועל כן הוא זוכה לכבוד בעולם הערבי. מאז עלייתו לשלטון, ניהל פוטין מספר מלחמות בצ'צניה (2002) בגיאורגיה (2008), בקרים (2014) ובסוריה (החל מ-2015), הנחשבות בעיני פרשנים בעולם הערבי להצלחות ומערערות כביכול את העליונות של ארה"ב ונאט"ו. לאמיתו של דבר, מדובר במלחמות אכזריות שזרעו הרס, הביאו להרג המוני ולגלי פליטים.

מאז עלייתו לשלטון, ניהל פוטין מלחמות הנחשבות בעיני פרשנים בעולם הערבי להצלחות המערערות כביכול את עליונות ארה"ב ונאט"ו. אך מדובר במלחמות אכזריות שזרעו הרס, הרג המוני וגלי פליטים

פוטין העניק לרבים את התחושה של עולם דו-קוטבי, מעין המשכה של המלחמה הקרה. שיאה של ההתערבות הרוסית במזרח התיכון בקדנציה של פוטין היה, ללא ספק, ב-2015 במהלכה של מלחמת האזרחים בסוריה, כאשר ניצל את מלחמת האזרחים להקים שני בסיסי צבא בצפון מערבה של סוריה.

התייצבותו של פוטין לצד המשטר הסורי ותומכיו איראן וחיזבאללה – העלו משמעותית את התמיכה הערבית ברוסיה. פוטין כונה בסוריה ובלבנון בהערצה "אל-חאג' אבו עלי", הגיבור הגדול כביכול. בסוריה רוב תומכי אסד הם באופן אוטומטי גם מעריצי פוטין. באותה המידה, האופוזיציה בסוריה רואה בפוטין מנהיג שסייע לרצח העם במלחמת האזרחים ומתנגדי אסד תומכים כעת באוקראינה.

פילוג בפוליטיקה של ערביי ישראל

הנהגתו של פוטין נחשבת בעולם הערבי להמשך ישיר לתקופת רוסיה הקומוניסטית. על כן, לא מפתיעה בישראל עמדתה של מפלגת חד"ש, מפלגה קומוניסטית ברובה, בעד רוסיה במשבר הנוכחי באוקראינה.

חד"ש גם הביעה תמיכה במשטר אסד במלחמת האזרחים בסוריה. חברי חד"ש בראשות איימן עודה נעדרו מהכנסת בזמן נאום זלנסקי נשיא אוקראינה. לעומתם, מנסור עבאס יו"ר רע"ם תומך באוקראינה.

כמי שמשתייכת לפלג הדרומי של התנועה האסלאמית, הנטייה הטבעית של מפלגתו של עבאס היא לתמוך באופוזיציה בסוריה, שרובה מוסלמית סונית.

חד"ש גם הביעה תמיכה במשטר אסד במלחמת האזרחים בסוריה. חברי חד"ש בראשות איימן עודה נעדרו מהכנסת בזמן נאום זלנסקי נשיא אוקראינה. לעומתם, מנסור עבאס יו"ר רע"ם תומך באוקראינה

התמיכה בפוטין בקרב ערביי ישראל מורגשת אצל רוב בני העדות שתמכו באסד במלחמת האזרחים, כגון העלווים ברג'ר, הדרוזים בגליל ובגולן והנוצרים. רבים מתומכיו של פוטין מקרב ערביי ישראל וגם ערבים ממדינות אחרות הם מקרב סטודנטים שלמדו בעברם ברוסיה, הושפעו מתרבותה ונקשרו לערכיה.

בריה"מ וצבאות ערב

בזיכרון ההיסטורי, הצבעתה של רוסיה לטובת הקמת ישראל בהצבעת האו"ם ב-1947 נשכחה וזכורה בעיקר תמיכתה בסוגיה הפלסטינית. מבחינת העולם הערבי, פוטין עומד נגד תומכיה של מדינת ישראל, אירופה וארה"ב.

העולם הערבי ראה בעבר בתרבות הרוסית אלטרנטיבה לתרבות האויב המערבי. העולם הערבי אימץ את רעיונות הסוציאליזם והקומוניזם כנגד ערכי הקפיטליזם של המערב.

רוסיה זכורה כמי שתמכה וסיפקה נשק למדינות ערב, בעיקר תמיכת ברית המועצות בגמאל עבד א-נאצר החל משנות ה-50 ובחאפז אל-אסד משנות ה-70. אלג'יריה מייבאת את רוב נשקה מרוסיה כבר משנות ה-60. כיום רוסיה תומכת ומחמשת את איראן וגם מעורבת בפיתוח הגרעיני שלה.

רוסיה זכורה כמי שתמכה וסיפקה נשק למדינות ערב, בעיקר תמיכת בריה"מ בנאצר ובאסד וייבוא רוב הנשק האלג'יראי מרוסיה. כיום רוסיה תומכת ומחמשת את איראן ומעורבת בפיתוח הגרעיני שלה

הילאל קשאן, מרצה מהאוניברסיטה האמריקאית בביירות, מייחס את ההערצה לפוטין גם לאישיותו המאצ'ואיסטית, טבילותיו במי קרח, רכיבתו על אופנועים וסוסים, אימוני הג'ודו וכד'. לדעת הילאל העולם הערבי נואש ממנהיגים שקמו בעולם הערבי ואכזבו, כגון עבד א-נאצר וסדאם חוסיין, ומחפש "צלאח א-דין" חדש שיושיע את העולם המוסלמי, הפעם מבחוץ.

לא כל הפרשנים בעולם הערבי חולקים את ההערצה לפוטין. היו שהביעו תמיהה על התמיכה באקט הברוטלי של פוטין בפלישה לאוקראינה. חלקם העריכו כי עמדה זו נובעת מהעובדה שהנשיא האוקראיני זלנסקי יהודי ופרו-ישראלי, אלא שגם לרוסיה יש יחסים קרובים עם ישראל ופוטין נפגש כמה פעמים עם רה"מ נפתלי בנט.

העיתונאי הלבנוני חאזם אל-אמין כתב כי אינו מבין את ההערצה לפוטין, המנהל קשרים סדירים עם ישראל ונותן להם אור ירוק להפציץ מטרות איראניות בסוריה.

מבקרי ההערצה לפוטין טוענים כי באזור המזרח התיכון מורגלים לדיקטטורים מסוגו של פוטין וגם מאמינים בקלות לתאוריות קונספירציה בסגנון שמפיץ הקרמלין. אחת מהתאוריות הללו היא שארה"ב עומדת מאחורי המחאות בעולם הערבי שהחלו ב-2011, שמטרתן הייתה ליצור כאוס וחולשה בעולם הערבי.

ארה"ב OUT רוסיה IN

מצרים ומדינות המפרץ נמנעים מלגנות את רוסיה. מדינות הנפט חולקות אינטרס כלכלי משותף עם רוסיה. מדינות אלה רוצות לאותת לארה"ב כי עליה להשקיע ביחסים עם העולם הערבי ולהתחשב בדעות המנהיגים הערבים. אלה אינם מצויים בכיסם של האמריקאים ויש להם תמיד את האלטרנטיבה הרוסית.

מבקרי ההערצה לפוטין טוענים כי באזור המזרח התיכון מורגלים לדיקטטורים מסוגו של פוטין וגם מאמינים בקלות לתאוריות קונספירציה בסגנון שמפיץ הקרמלין

היחסים של מדינות המזרח התיכון עם פוטין התחממו בשנים האחרונות עם נסיגתה של ארה"ב מהאזור, מעיראק ומאפגניסטן. למדינות ערב הפרו-מערביות יש חשש מוצדק כי בקרוב יישארו לבדן מול האיומים על אזורם, בעיקר מכיוונה של איראן.

היחסים של מדינות ערב עם רוסיה לעיתים פשוטים יותר מאשר אלה המתנהלים עם ארה"ב. רוסיה אינה באה בדרישות לשנות את אופיין של מדינות ערב. ואילו ארה"ב מפעילה מערכת לחצים וביקורת בלתי פוסקת על הפרת זכויות אדם.

ב-2011 הזדעזעו רבים בעולם הערבי מתמיכתה של ארה"ב בהפלתם של משטרים צבאיים ועלייתן של מפלגות אסלאמיות, כפי שאירע במצרים ובתוניסיה, רק בשל העובדה שהדבר אירע באופן דמוקרטי. על כן, מאז "האביב הערבי" חל משבר אמון בין המשטרים הערביים, שרובם נותרו רודניים (צבאיים או מלוכנים), לבין ארה"ב.

מדינות שנהגו להסתמך על רכישת נשק אך רק מארה"ב – כמו סעודיה, מצרים והאמירויות, מנהלות בשנים האחרונות עסקאות רכש גם עם רוסיה וסין. המו"מ עם איראן בנושא הגרעין רק מוסיף לכעס על ארה"ב בקרב מדינות המפרץ.

סעודיה חשה לאחרונה נבגדת ע"י ארה"ב, המחרימה את יורש העצר מחמד בן סלמאן ומותחת ביקורת על המלחמה בתימן. על כן, בן סלמאן משאיר את האופציה המזרחית פתוחה, ומקפיד לנהל קשרים חמים עם הנשיא פוטין. השניים שוחחו כבר פעמיים מאז הפלישה לאוקראינה על תאום המדיניות בין סעודיה ורוסיה. מדינות ערב שהיו פרו-אמריקאיות מסרבות לגנות את פלישת רוסיה לאוקראינה כדי להישאר ניטרליות.

ההערצה לפוטין היא תופעה רווחת בעולם הערבי ומלמדת עד כמה המזרח התיכון מפולג. ציר ההתנגדות ה"מוקאומה" של איראן, המשטר הסורי וחיזבאללה מקיים ברית מוזרה עם פוטין, אך גם חושד בקשריו עם ישראל.

ואילו הציר הערבי המתון של סעודיה, נסיכויות המפרץ ומצרים נרתע בשנים האחרונות מנותנת החסות המסורתית שלו – ארה"ב. הסיבה המרכזית היא היומרה האמריקאית "to make the world a better place" או להילחם למען הפצת ערכי הדמוקרטיה בכל מחיר, גישה הנתפסת בעולם הערבי כהתנשאות במקרה הטוב, וכהשתלטות תרבותית וכפיית ערכי המערב במקרה הגרוע.

יחסים מדינות ערב עם רוסיה לעיתים פשוטים יותר מאלה המתנהלים עם ארה"ב. רוסיה אינה באה בדרישות לשנות את אופיין, ואילו ארה"ב מפעילה מערכת לחצים וביקורת בלתי פוסקת על הפרת זכויות אדם

על כן, אפילו מדינות ערב הפרו-מערביות וכאלה שחתמו על הסכמי השלום והנורמליזציה עם ישראל, מכבדות את פוטין שאינו שיפוטי ומבחינתן פשוט רוצה לעשות עסקים. מכיוון שפוטין אינו שופט את המשטרים הערביים, הם אינם שופטים אותו, גם אם הוא מחולל מעשי זוועה כעת באוקראינה.

ד"ר ירון פרידמן הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. היה פרשן לענייני ערבים בויינט, ספריו "העלווים – היסטוריה, דת וזהות" (2010) ו"השיעים בארץ ישראל" (2019) יצאו לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן. מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC. לפודקאסט של ירון "השבוע במזרח התיכון": https://did.li/mAz5q

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,065 מילים
סגירה