אסור לשכוח את רצח מאות אלפי "הבלתי כשירים"

בונקר בפוזנן ששימש את הנאצים בתירגול שימוש בגז לרצח בעלי מוגבלויות
בונקר בפוזנן ששימש את הנאצים בתירגול שימוש בגז לרצח בעלי מוגבלויות

היום אנו מציינים כולנו את יום הזיכרון לשואה ולגבורה, נזכור את הרגעים האפלים ביותר בהיסטוריה האנושית, את הניסיון לגדוע את העם היהודי מעל פני האדמה, את הזוועה ואת חובתנו ההיסטורית לניצולי השואה וללקחיה.

אסור להמעיט מגודל האסון שעבר העם היהודי בשואה, אך לצערי, אזרחי מדינת ישראל פחות לומדים על הצדדים הנוספים של הרוע הנאצי, שגם הם חשובים להבנת השואה, בטח ליישומם של לקחיה.

אסור להמעיט מגודל האסון שעבר העם היהודי בשואה, אך לצערי, אזרחי מדינת ישראל, פחות לומדים על הצדדים הנוספים של הרוע הנאצי, שגם הם חשובים להבנת השואה, בטח ליישומם של לקחיה

אחד מהם היה התוכנית שנקראה "4T-אותנסיה", מבצע ל"טיהור הגזע הארי" ממי שהנאצים ראו כ"לא כשירים". הנאצים ניהלו מבצע רצח המוני שיטתי של כל מי שהם חשבו שפוגע ב"טוהר הגזע" – בעלי מוגבלויות פיזיות ונפשיות, חולים כרוניים, בעלי פיגור שכלי ואחרים.

סך הכל נרצחו על ידי הנאצים במסגרת תכנית "טיהור הגזע הארי" כ-200 אלף איש, בהם ילדים רבים, שכל פשעם היה שהם סבלו במוגבלויות פיזיות, קיבלו טיפול פסיכיאטרי, או היו בעלי מוגבלויות נפשיות ושכליות.

הרצח ההמוני של אותם "לא כשירים", היה הפעם הראשונה בה השתמשו הנאצים בתאי הגזים, שלאחר מכן שימשו לרצח היהודים. חלק נוסף נרצח בזריקות רעל או בהרעבה.

כרזה מ-1937: "60,000 רייכסמארק הוא מה שהאדם הזה הסובל ממחלה תורשתית עולה לקהילה במהלך חייו. אזרח עמית, זה גם הכסף שלך. קרא את Neues Volk. המגזין החודשי של משרד המדיניות הגזעית של המפלגה הנאצית" (צילום: ויקיפדיה, מתוך לא ידוע - Vancouver Holocaust Education Centre)
כרזה מ-1937: "60,000 רייכסמארק הוא מה שהאדם הזה הסובל ממחלה תורשתית עולה לקהילה במהלך חייו. אזרח עמית, זה גם הכסף שלך. קרא את Neues Volk. המגזין החודשי של משרד המדיניות הגזעית של המפלגה הנאצית" (צילום: ויקיפדיה, מתוך לא ידוע – Vancouver Holocaust Education Centre)

כבת לניצולי שואה, שזוועות השואה היו ועודן נוכחות בחיי, אני חשה שהחלק הזה במכונת הזוועה הנאצית לא זוכה לצערי למספיק תשומת לב, לא במערכת החינוך ולא בשיח הציבורי סביב השואה.

אין זה מוריד מעוצמת השואה היהודית, אם נלמד גם על שואת האחר, על הגזענות שהופנתה, לצד היהודים, גם כלפי בעלי המוגבלויות, שגורלם על פי הנאצים הארורים היה אמור להיום דומה לזה של היהודים – מוות.

חשוב ללמוד על החלק הזה של השואה, לא רק לשם לימוד העבר, אלא גם לצורך הפקת לקחים לעתיד. לדעת לחבק את כל המשפחות, את כל בני האדם, לקבל את השונה ולא להרחיק ולהתרחק ממנו. לימוד אותם אירועים והפיכתם לחלק מזכר השואה כאן בישראל, רק יחזק אותנו בחברה, יסייע לנו להיות

הרצח ההמוני של אותם "לא כשירים", בעלי המוגבלויות הפיזיות והנפשיות, היה הפעם הראשונה בה השתמשו הנאצים בתאי הגזים, שלאחר מכן שימשו לרצח היהודים. חלק נוסף נרצח בזריקות רעל או בהרעבה

חברה מקבלת יותר ומכילה יותר. חברה חזקה שזוכרת לא רק את האסון  שפקד את העם היהודי, אלא גם את זה שפקד אחרים.

אירית רוזנבלום היא עורכת דין, פילוסופית של המשפט, מייסדת ומנכ"לית הארגון "משפחה חדשה", הפועל להכרה ערכית וחוקתית במשפחה. לרבות כל התאים המשפחתיים בישראל והשוואת זכויותיהן של משפחות מכל הסוגים והמינים. מחברת הספר "בגן של אלוהים – תולדות המהפכה המשפחתית".

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 350 מילים ו-1 תגובות
סגירה