היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, אביחי מנדלבליט (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

נזקי מנדלבליט לנורמות השקיפות ממשיכים להדהד בפרשת הצוללות

אין לדעת מתי יזכה הציבור לשמוע את נימוקיו של היועמ"ש לשעבר לסגירת תיקיהם של שניים מהחשודים הבולטים בפרשת הצוללות - מפקד חיל הים לשעבר אליעזר מרום ועו"ד דוד שמרון ● וגזר דינו של השופט עמי קובו בעניין יהודה בן חמו, לשעבר ראש עיריית כפר סבא, אינו מסייע במיוחד למאבק המשפטי בשחיתות השלטונית ● פרשנות

1

שיטת מנדלבליט עשתה את שלה

אחת ההבטחות המרכזיות שנתנה גלי בהרב-מיארה, עם כניסתה לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה לפני שלושה חודשים, הייתה להרחיב את נורמות השקיפות שנוקט משרד המשפטים. אחרי תקופתו של אביחי מנדלבליט, שהשריש נורמות קלוקלות בכל הנוגע למתן דין וחשבון מנומק לציבור על החלטותיו המשפטיות, גם שיפור קל יורגש היטב.

הנה דוגמה לאופן שבו היועץ המשפטי לממשלה הקודם צפצף על הציבור ועל הנורמות המתבקשות של שקיפות, ועוד באחת הפרשות המסעירות של השנים האחרונות – חקירת תיק 3000, פרשת הצוללות וכלי השיט.

הנה דוגמה לאופן שבו היועץ המשפטי לממשלה הקודם צפצף על הציבור ועל הנורמות המתבקשות של שקיפות, ועוד באחת הפרשות המסעירות של השנים האחרונות – חקירת פרשת הצוללות וכלי השיט

בחודש מאי 2021, לפני קרוב לשנה, הגישה פרקליטות מיסוי וכלכלה כתב אישום נגד הנאשמים בתיק 3000. במקביל נמסרה הודעה לסנגוריהם של מפקד חיל הים לשעבר אליעזר "צ'ייני" מרום ועו"ד דוד שמרון, כי לאחר שנשקלו הטענות שטענו בשימוע, הוחלט לסגור את התיק נגד שניהם.

ההודעה על הסגירה הובלעה על-ידי הפרקליטות, בתחתית ההודעה לציבור על הגשת כתב אישום נגד הנאשמים בתיק.

עו"ד דוד שמרון (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
עו"ד דוד שמרון (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

התנועה לאיכות השלטון פנתה למנדלבליט ולפרקליט מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה), עו"ד יהונתן תדמור, בבקשה לקבל את נימוקיהם לסגירת התיקים נגד השניים. לטענת התנועה, פרסום דבר סגירת התיק נגד השניים, ללא נימוקים כלל, מהווה סטייה חמורה מההנחיות ביחס לתיקים בעלי פרופיל ציבורי ומהנוהג שהשתרש בנושאים מסוג זה, ונגרמת פגיעה חמורה בזכות הציבור לדעת.

מנדלבליט לא טרח אפילו להשיב לפניות, והתנועה לאיכות השלטון נאלצה לעתור לבג"ץ. בתשובת הפרקליטות, שהוגשה בחודש אוקטובר האחרון, מצא מנדלבליט פטנט חדש: "לאחר בחינת הנטען בעתירה", נכתב בשם היועץ הקודם, "נמצא כי יש מקום להיעתר לפרסום נימוקי הסגירה בפרשה זו, וזאת באופן חריג וחרף קשיים שטמונים בפרסום מסוג זה".

התנועה לאיכות השלטון פנתה למנדלבליט ולפרקליטות בבקשה לקבל את נימוקיהם לסגירת התיקים נגד השניים. מנדלבליט לא טרח אפילו להשיב לפניות

במשרד המשפטים אפילו הכינו תמציות נימוקים שכאלה, אך החליטו לא לפרסמן לציבור בינתיים, אלא להמתין להוראה שיפוטית בעניין, וזאת בשל התנגדותם של צ'ייני ושמרון עצמם לפרסום הנימוקים.

"המדינה מכירה במגמה המסתמנת בשנים האחרונות שלא לתת פומבי לנימוקי הסגירה", כתבו עורכי דינו של מפקד חיל הים לשעבר לבג"ץ, "כללי הצדק מחייבים שיתאפשר לו להשמיע את טענותיו על תוכן הנימוקים, בטרם יועברו לבית המשפט".

מפקד חיל הים לשעבר, אלוף (מיל.) אליעזר (צ'ייני) מרום (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
מפקד חיל הים לשעבר, אלוף (מיל.) אליעזר (צ'ייני) מרום (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

שיטת מנדלבליט, לבעוט בפחית הריקה במורד הדרך, עשתה את שלה. הודעת הפרקליטות הוגשה לפני למעלה מחצי שנה, אך רק שלשום (חמישי) הגיעה שעתו של הדיון בבג"ץ.

זה היה דיון קצר, שבו הבהירו השופטים עוזי פוגלמן, יצחק עמית ועפר גרוסקופף כי נוכח נכונותה של המדינה לפרסם את תמצית הנימוקים ביחס לצ'ייני ולשמרון, הרי שהעתירה התייתרה ודינה להימחק. השופטים לא הביעו עמדה ביחס לכוונתה של המדינה לאפשר לשני החשודים לשעבר לעיין בנימוקים ולהשמיע את טענותיהם בטרם תמסור אותם לפרסום.

הדיון הסתיים, פסק הדין הקצר ניתן. אין לדעת מתי יזכה הציבור לשמוע את נימוקיו של מנדלבליט לסגירת תיקיהם של שניים מהחשודים הבולטים בפרשת הצוללות, שבתחילה הוחלט להעמידם לדין והתיקים נגדם נסגרו רק לאחר שימוע.

2

מידת הרחמים גברה אצל השופט קובו

ביום ראשון אחר הצהריים נכנס השופט ד"ר עמי קובו לאולמו בבית המשפט המחוזי מרכז בלוד, והקריא במשך כמה דקות את תמצית גזר דינו של ראש עיריית כפר סבא לשעבר, יהודה בן חמו.

השופט ד"ר עמי קובו מקריא את גזר הדין במשפטו של יהודה בן חמו, לשעבר ראש עיריית כפר סבא. 24 באפריל 2022 (צילום: צילום מסך, הרשות השופטת)
השופט ד"ר עמי קובו מקריא את גזר הדין במשפטו של יהודה בן חמו, לשעבר ראש עיריית כפר סבא. 24 באפריל 2022 (צילום: צילום מסך, הרשות השופטת)

בחודש אוקטובר האחרון הרשיע קובו את בן חמו, בתום שלוש שנות משפט, בשורת עבירות של שחיתות שלטונית, ובראשן גניבה בידי עובד ציבור, קבלת דבר מרמה בנסיבות מחמירות, ומרמה והפרת אמונים.

כעת הגיע תור גזר הדין, שמעמד הקראתו אף הועבר בשידור חי, במסגרת הפיילוט המורחב של מערכת בתי המשפט לשידור של דיונים נבחרים מאולמות המשפט. גזר הדין, שבו בחר השופט קובו להקל עם בן חמו באופן יחסי, לעומת דרישת התביעה, חשף טפח מהמכניקה של יד רוחצת יד, השוררת לעתים במסדרונות השלטון.

גזר הדין, שבו בחר השופט קובו להקל עם בן חמו באופן יחסי, לעומת דרישת התביעה, חשף טפח מהמכניקה של יד רוחצת יד, השוררת לעתים במסדרונות השלטון

בעת שבן חמו כיהן כראש העיר, הוא ייסד מנגנון של איסוף תווי קנייה משורת עסקים גדולים שפעלו בעיר, ובין היתר יינות ביתן, רשת ויקטורי ואחרים. התווים יועדו כביכול לטובת סיוע לנזקקים, אך בן חמו השתמש בחלק מהתווים, בהיקף מצטבר של 250 אלף שקל, כדי לצ'פר את עובדי לשכתו, להעסיק עובדים בביתו ואף לקח חלק מהתווים לכיסו לצורך שימוש אישי.

יהודה בן חמו, לשעבר ראש עיריית כפר סבא, בבית המשפט, 12 באוקטובר 2021 (צילום: פלאש90)
יהודה בן חמו, לשעבר ראש עיריית כפר סבא, בבית המשפט, 12 באוקטובר 2021 (צילום: פלאש90)

במסגרת הטיעונים לעונש, התייצבה בבית המשפט שורה ארוכה של אנשי ציבור לשעבר כדי להעיד לטובתו: שר האוצר לשעבר משה כחלון הדגיש את "יושרתו של הנאשם"; ניצב בדימוס יוסי סדבון סיפר על סיועו של הנאשם לעמותות למען ילדים ונוער; חבר הכנסת לשעבר שלמה מולה דיבר על סיועו של בן חמו בקליטת עולי אתיופיה; הרב הראשי לשעבר שלמה עמר ויו"ר הכנסת לשעבר דליה איציק שלחו מכתבים לבית המשפט ודיברו בשבחו.

גזר דינו של השופט קובו בעניין בן חמו אינו מסייע במיוחד למאבק המשפטי בשחיתות השלטונית. קובו הדגיש כי "קיים כיעור רב בשליחת יד בכספים שנועדו לסייע לנזקקים ומעוטי יכולת, החלשים בחברה", אך דחה את עמדת הפרקליטות שלפיה יש לגזור על בן חמו שלוש וחצי שנות מאסר וקנס של מיליון שקל.

קובו הדגיש כי "קיים כיעור רב בשליחת יד בכספים שנועדו לסייע לנזקקים ומעוטי יכולת, החלשים בחברה", אך דחה את עמדת הפרקליטות שלפיה יש לגזור על בן חמו שלוש וחצי שנות מאסר וקנס של מיליון שקל

קובו גזר על בן חמו שנתיים מאסר בפועל, לצד קנס של 200 אלף שקל וקביעה כי אף שיש קלון בעבירות שבהן הורשע, ואף שהחוק מאפשר לשלול לראש רשות מקומית שהורשע בעבירות שיש עמן קלון את תשלומי הגמלה שהוא מקבל – בן חמו ימשיך ליהנות מכספי הפנסיה במלואם.

ניכר אצל השופט קובו – שבעברו כיהן כבכיר בסנגוריה הציבורית – כי מידת הרחמים גברה אצלו. הוא שכח משום מה את דבריו של השופט המנוח מישאל חשין, שהזהיר מפני רחמים שיפוטיים כלפי נאשמים בעבירות של שחיתות שלטונית.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
מנדלבליט ייזכר כיועמ"ש הרופס, המסוכן וחסר האחריות בהיסטוריה הקצרה של המדינה. אני גם חושד שהוא קשור לעניין הצוללות - לא סביר שיש הסבר אחר להתנהגותו - הוא מנסה להגן על עצמו. אסור שיוצב בש... המשך קריאה

מנדלבליט ייזכר כיועמ"ש הרופס, המסוכן וחסר האחריות בהיסטוריה הקצרה של המדינה. אני גם חושד שהוא קשור לעניין הצוללות – לא סביר שיש הסבר אחר להתנהגותו – הוא מנסה להגן על עצמו.
אסור שיוצב בשום תפקיד ממשלתי או משפטי בעתיד.

עוד 881 מילים ו-4 תגובות
סגירה