יחיא סנוואר משדר לחץ

נאומו של ראש חמאס בעזה ביום שבת מעיד כי סנוואר מאבד את האחיזה על הקשר שיצר בשנה שעברה בין חמאס להר הבית ● האיומים שלו לבצע פיגועי טרור כלפי מטרות יהודיות בעולם עשויים לחזור אליו כבומרנג, וגם המתקפה שלו על רע"ם רק משיגה את האפקט ההפוך ● ובינתיים מסתמן שכל הדיפלומטיה בערוצים האחוריים הצליחה למתן יחסית את ההסלמה באל אקצא ● פרשנות

ראש חמאס יחיא סנוואר נואם בעזה, 30 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Adel Hana)
AP Photo/Adel Hana
ראש חמאס יחיא סנוואר נואם בעזה, 30 באפריל 2022

יחיא סנוואר בלחץ. אחרת אי אפשר להסביר את הנאום האחרון שלו שלשום (שבת) שבו למעשה מאיים בטרור כלפי מטרות יהודיות בעולם. סנוואר מרגיש כנראה שהקישור שיצר ברמדאן 2021 בין חמאס להר הבית הולך ומתרופף, ולכן הוא מעלה הילוך.

"מי שיקבל החלטה לחזור על התמונות האלה (של שוטרים במסגד אל אקצא, א.ב.ש) – במו ידיו יקבל למעשה החלטה לחלל אלפי בתי כנסת יהודים בכל העולם", הצהיר סנוואר. "על עמנו להיערך למערכה גדולה אם הכיבוש לא יפסיק לתקוף את מסגד אל אקצא".

סנוואר נחשב למנהיג פרגמטי, כזה ששוקל לא רק את צעדיו אלא גם את דבריו, בניגוד לאחרים בחמאס או בג'יהאד האסלאמי. לא בטוח שהוא מבין את המשמעות של איום על מטרות בעולם שיקבע אותו כתנועת טרור גם במדינות בהן חמאס אינו מוגדר כך כיום.

סנוואר נחשב למנהיג פרגמטי, כזה ששוקל לא רק את צעדיו אלא גם את דבריו. לא בטוח שהוא מבין את המשמעות של איום על מטרות בעולם שיקבע אותו כתנועת טרור גם במדינות בהן חמאס אינו מוגדר כך כיום

נראה שמספר אירועים בימים האחרונים הביאו את חמאס להכרה שהתדמית כשומרי מסגד אל אקצא נסדקה. תעיד על כך העובדה כי למרות הקריאות ברשתות החברתיות, המהומות בימים האחרונים נשארו תחומות יחסית במתחם ההר, ולא הצריכו פריצה של כוחות הביטחון למסגד.

תפילות לילת אל-קדר באל אקצא, 29 באפריל 2022
תפילות לילת אל-קדר באל אקצא, 29 באפריל 2022

יתרה מזאת, מה שמדאיג ככל הנראה את חמאס זו העובדה שבתפילת ההמונים בלילת אל-קדר ביום חמישי האחרון, מי שבלם את רעולי הפנים שניסו לעורר מהומות וקראו בשמם של מוחמד דף ויחיא סנוואר היו דווקא המתפללים עצמם – עם נחישות לא שגרתית של אנשי הווקף. משטרת ישראל לא נדרשה כלל להתערב.

העובדה הזו מצביעה על מאמץ בינלאומי מאחורי הקלעים. כפי שפורסם בזמן ישראל, נפגש ראש השב"כ רונן בר עם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) במוקטעה לקראת סוף חול המועד פסח. הפגישה הזו, השנייה במספר בין השניים, עסקה בעיקר בנושא אחד: איך בולמים את המהומות בהר הבית ומונעים מהם להתדרדר להסלמה בגדה המערבית.

בר הציג לאבו מאזן את תמונת המודיעין והאיומים מבחינת הרשות הפלסטינית במידה שהמצב יתדרדר. לא שבמוקטעה לא מכירים את המצב הרעוע והמסוכן הזה, אבל ברגע שזה נשמע ממקור ראשון – המסר מחלחל. זה אינו מקרה שהפגנות או הפרות סדר המוניות בערי הפלסטיניות נבלמו מבעוד מועד: מישהו הורה למנגנונים להגביר את הנוכחות ולהגדיל את הפעילות.

בר הציג לאבו מאזן את תמונת המודיעין והאיומים מבחינת הרשות הפלסטינית במידה שהמצב יתדרדר. לא שבמוקטעה לא מכירים את המצב הרעוע והמסוכן הזה, אבל ברגע שזה נשמע ממקור ראשון – המסר מחלחל

המאמץ האחר מתחת לרדאר היה מול ירדן. גם לה לא ממש צריך להסביר את הסכנה במהומות בהר הבית. הרחוב הירדני מזכיר לה את זה חדשות  לבקרים – כל שכן במהלך רמדאן מתוח בירושלים. העובדה שהמתפללים יחד עם הווקף הם אלה שעצרו את המהומות בלילת אל-קדר, היא קודם כל תובנה והוראה ירדנית.

ניתן רק להעריך מה היה קורה אילו בית המלוכה היה מגלה את אותה נחישות בתחילת הרמדאן ומדרבן בהתאם את הווקף. לכך נוספה גם ההחלטה הישנה-חדשה של ישראל לאסור עליית יהודים להר הבית בשבועיים האחרונים של הרמדאן, מה שהוריד מיד את סף החיכוך.

ואם נחזור לסנוואר: בנאום שלו בשבת שולבו מסרים לישראל בשני מישורים – הפוליטי והצבאי. ההכרזה שלו כי הוא מוכן לעימות, עומדת בניגוד למסרים שהוא העביר רק בשבוע שעבר דרך המתווך המצרי. את הניגוד הזה ניתן להבין. לעיתים יש דברים שצריך לומר לציבור כדי להרגיע, ובחדרי חדרים לומר אחרת.

ההכרזה של סנוואר כי הוא מוכן לעימות, עומדת בניגוד למסרים שהעביר בשבוע שעבר דרך המתווך המצרי. את הניגוד הזה ניתן להבין. לעיתים יש דברים שצריך לומר לציבור כדי להרגיע, ובחדרי חדרים לומר אחרת

כדי לחזק את המסר לרחוב, סנוואר שיגר בשבוע האחרון כמה פעמים רקטות לים, כחלק מניסויי פיתוח. הוא יודע שישראל רואה, עוקבת ומבינה – וכך גם הרחוב העזתי. רק שלכל אחד תובנות משלו.

במישור הפוליטי, סנוואר הוריד כפפות. הוא פנה ישירות בלשון בוטה למנסור עבאס ורע"ם: "אתם רשת הביטחון של הממשלה שהחליטה לפגוע ברחבת אל אקצא, זה פשע שאין לסלוח עליו, זו התכחשות לדת שלכם, לערביות שלכם וללאומיות שלכם".

יו"ר רע"ם מנסור עבאס (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר רע"ם מנסור עבאס (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

עבאס לא נשאר חייב, ושעה אחר כך ניצל את הבמה של ערוץ 12 לתגובה מזלזלת משהו: "אנחנו לא חייבים לסנוואר ולא לאף אחד דבר, אנחנו עושים מה שטוב לחברה הערבית ולעם הפלסטיני". לא עניין של מה בכך, כאשר מדובר בשתי תנועות שחוסות תחת המטרייה של האחים המוסלמים.

רע"ם, מתברר, מוציאה את סנוואר מהכלים לא פחות מהאיום שהיא מציבה על הרשימה המשותפת. סדיקת תדמית שומרי אל אקצא מגיעה מבחינת סנוואר ממקום לא צפוי, מבית.

רע"ם, מתברר, מוציאה את סנוואר מהכלים לא פחות מהאיום שהיא מציבה על הרשימה המשותפת. סדיקת תדמית שומרי אל אקצא מגיעה מבחינת סנוואר ממקום לא צפוי, מבית

וזה לא הסימן הראשון לטריז שנתקע בין חמאס לתנועת האם. בשבוע שעבר דווח בכלי תקשורת ערביים כי טורקיה החל בשקט, מתחת לרדאר, להצר את צעדיהם של פעילי חמאס באיסטנבול ובאנקרה.

על פי דיווח ב "אל אחבר" הלבנוני, ואחר כך גם ב"א-שרק אל-אווסט" שיוצא בלונדון, עשרות פעילי חמאס לא הורשו לשוב לטורקיה לאחר שיצאו מהמדינה. בנוסף, בפעם הראשונה מזה שנים טורקיה גינתה פעולת טרור פלסטינית אחרי הרצח בתל אביב.

יחיא סנוואר מגיע לעצרת בעזה, 30 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Adel Hana)
יחיא סנוואר מגיע לעצרת בעזה, 30 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Adel Hana)

זו כנראה הסיבה שסנוואר הכריז אתמול על חידוש המשטים הימיים: הוא מדבר לציבור הטורקי שרגיש מאד למשטים לעזה, מעל ראשו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, שהפך פתאום לפרגמטי ומתון כלפי ישראל.

בנוסף, סביר להניח כי המסר הזה הוא בבחינת ניסיון לייצר סדר יום בעולם הערבי ובטורקיה בפרט, לקראת ביקורו הצפוי של שר החוץ הטורקי בישראל בשבועות הקרובים.

סנוואר מבין היטב את האיום. לכן, לא מן הנמנע שהניסיון שלו למשוך את המשבר למלחמת דת הוא בבחינת צעד נוסף – אולי נואש – שאמור לפגוע במאמצי ההרגעה שנמתחים בחזית סונית פרגמטית נרחבת בין ירדן, טורקיה, הרשות הפלסטינית ומפלגת רע"ם.

עוד 871 מילים
סגירה