ח"כ יום טוב כלפון מימינה עולה להר הבית ביום העצמאות, 5 במאי 2022 (צילום: חשבון הטוויטר של יום טוב כלפון)
חשבון הטוויטר של יום טוב כלפון

בלחץ הימין, בנט פתח את הר הבית. עכשיו הימין מאשים אותו באחריות לפיגוע באלעד

יהודים עולים להר הבית, הערבים באל אקצא מתפרעים, המשטרה מפזרת אותם בכוח, בעזה ההסתה גוברת ועולות הקריאות לנקמה ● והיום מסתיים בפיגוע רצחני בעיר אלעד ● לדפוס האירועים הללו יש משמעות פוליטית ברורה: שלושה ימים לפני פתיחת מושב הקיץ של הכנסת, הקואליציה חוטפת עוד זעזוע ● פרשנות

הדפוס הקבוע עבד אתמול שוב. בבוקר עלו יהודים להר הבית, הערבים באל אקצא התפרעו וזרקו מכל הבא ליד, המשטרה פיזרה בכוח את המתפרעים, בעזה החלה הסתה וקריאות לנקמה.

בערב הגיעו שני מחבלים לעיר אלעד ורצחו בדם קר שלושה יהודים בירי ובגרזן. כוחות הביטחון פתחו במצוד אחרי המחבלים. חמאס הודיעה כי "הפיגוע הוא בגלל התוקפנות המתמשכת נגד אל אקצא". גורם בטחוני איים בפעילות ישירה מול חמאס.

המשמעות הפוליטית ברורה. שלושה ימים לפני פתיחת מושב הקיץ של הכנסת, הקואליציה חוטפת עוד זעזוע. בחוגי הימין אף אחד לא יגן על הממשלה הזו. כולם יטילו בה את האשמה לפיגוע הנורא בדרך ישירה או מרומזת.

כוחות ביטחון וגורמי הצלה בזירת הפיגוע באלעד, 5 במאי 2022 (צילום: Jamal Awad/Flash90)
כוחות ביטחון וגורמי הצלה בזירת הפיגוע באלעד, 5 במאי 2022 (צילום: Jamal Awad/Flash90)

זה התחיל אמש בתגובה הקשה של איתמר בן-גביר שהגיע לשטח והאשים את "ממשלת הדמים שבגללה פיגוע רודף פיגוע, רצח רודף רצח. הממשלה הפכה להיות שבויה בידיים של המחבלים".

היום מסע ההאשמות הזה יימשך בטקסי ההלוויות, ברשתות החברתיות ובקבוצות הפנימיות. ראש הממשלה נפתלי בנט וחבריו בימינה יחפשו את הבונקר הקרוב לרדת אליו. בכלל לא משנה מה בנט יעשה ואיך הוא יגיב, תמיד הוא יהיה האשם בגלל השותפות עם רע"ם.

הסיפור שקרה אתמול על הר הבית משקף היטב את הסתירה הזו. בנט החליט לקחת סיכון ולפתוח את הר הבית למבקרים יהודים. ראש הממשלה נעתר לארגוני הר הבית השונים שביקשו במכתב משותף לעלות על ההר ביום העצמאות. את המכתב הביא לבנט ח"כ יום טוב כלפון, איש מפלגתו. כלפון עצמו היה אתמול בין העולים להר הבית, אחרי ששכנע גם הוא את בנט לפתוח את ההר.

ראש הממשלה נעתר לארגוני הר הבית השונים שביקשו במכתב משותף לעלות על ההר ביום העצמאות. את המכתב הביא לבנט ח"כ יום טוב כלפון, איש מפלגתו. כלפון עצמו היה אתמול בין העולים להר הבית

זה לא עזר לכלפון. ליד שער המוגרבים תקפו אותו פעילי ימין על הישיבה בקואליציה עם רע"ם. כלפון עלה להר, חטף קללות מהמוסלמים וכאשר ירד ניאצו אותו אנשי הימין. "איזה פשע זה לשבת עם מנסור עבאס", הם קראו לעברו.

העלייה הגדולה אתמול להר לא עזרה גם לחברי הכנסת האחרים מימינה, איילת שקד וניר אורבך. שניהם השתבחו בעלייה להר, אבל גם הם הפסידו מכל הכיוונים.

התגובה לפיגוע אמש באלעד עשויה לחרוץ סופית את גורל הממשלה. אם חמאס ייקח אחריות על הפיגוע, בנט יחליט לתקוף את חמאס בעזה וכל העסק יתלקח מחדש, ובמקביל יימשכו המהומות בהר הבית – רע"ם לא תוכל להישאר בפנים. גם היום היא מתנדנדת. זו ההערכה בקרב בכירים במערכת הפוליטית.

אם בנט יחליט לתקוף את חמאס בעזה וכל העסק יתלקח מחדש, ובמקביל יימשכו המהומות בהר הבית – רע"ם לא תוכל להישאר בפנים. גם היום היא מתנדנדת

מנסור עבאס ויאיר לפיד במליאת הכנסת, 1 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מנסור עבאס ויאיר לפיד במליאת הכנסת, 1 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

רע"ם הכריזה על הקפאת השותפות בקואליציה בעקבות מהומות קודמות על הר הבית. כפי שנחשף בזמן ישראל, ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד ויו"ר רע"ם מנסור עבאס הגיעו כבר למתווה הסכמה על חזרה לפעילות רגילה מיד אחרי הפגרה. אבל עימות אפשרי בעזה עלול לטרפד את הכול.

הלחצים הבלתי אפשריים יימשכו השבוע על אנשי ימינה, אבל המפתחות בידי רע"ם. השאלה הפרקטית היא האם ח"כ בצלאל סמוטריץ' יעלה בתחילת המושב את ההצעה לפיזור הכנסת והאם רע"ם תצביע בעד, ואיך תנהג הרשימה המשותפת. ברגע זה אין לאף אחד תשובה ברורה.

עוד 473 מילים
סגירה