המאבק למחיקת אוקראינה מהמפה

צילום מסך ממצעד הניצחון של ה-9 במאי ברוסיה 2021
צילום מסך ממצעד הניצחון של ה-9 במאי ברוסיה 2021

פלישת צבא רוסיה לאוקראינה, שפגעה קשות בריבונות ובעצמאות של המדינה ה-2 בגודלה באירופה, הייתה רק השלב הראשון בתוכניות התוקפניות של ולדימיר פוטין. "הוא לא יעצור באוקראינה", כך הזהיר הנשיא וולודימיר זלנסקי בסוף חודש פברואר. הוא ידע כבר אז על מה הוא מדבר.

פלישת צבא רוסיה לאוקראינה הייתה רק השלב הראשון בתוכניות התוקפניות של ולדימיר פוטין. "הוא לא יעצור באוקראינה", כך הזהיר הנשיא זלנסקי בסוף חודש פברואר

מאבקו הרצחני של פוטין להחרבת המדינה והחברה האוקראינית ניזון משנאה תהומית כלפיהן ותיעוב היסטורי כלפי המערב, בעוד שתוקפנות הצבא הרוסי נשענת על סנטימנט אימפריאליסטי, לצד שימוש בלתי מוגבל בכוח, לרבות איום בשימוש בגרעין.

בתוך כך, על אף שעד כה המאבק הוצג כפלישה וכ"מבצע צבאי מיוחד", מדובר במלחמה כוללת, שמטרתה מחיקת אוקראינה מהמפה.

בנוסף, ועל רקע כשלים לוגיסטיים ותבוסות בשטח לצד החרפת תגובת המערב וסיועו לאוקראינה, ההערכות הן, כי ראש הקרמלין ישנה את הטרמינולוגיה ויכריז על פתיחת מלחמה באופן רשמי דווקא ב"יום הניצחון" על גרמניה הנאצית החל היום, ב-9 במאי. זאת, כדי לבצר את מעמדו הבינלאומי ותדמיתו העוצמתית וכן, כדי ליצור תמונת ניצחון שתחזק את תמיכת הציבור והפטריוטיות הרוסית ותעודד גיוס כוחות נוספים למאבק באוקראינה.

מחיקת הזהות האוקראינית

והעובדות מדברות בעד עצמן. צבא רוסיה, שספג בחודש האחרון תבוסות קשות בזירות עימות שונות, לא הצליח לעמוד בתכניותיו לכבוש את הבירה קייב וערים מרכזיות נוספות. לכן הוא שינה אסטרטגיה ופרס מחדש את כוחותיו.

לאחר שנסוג מצפון המדינה, הוא ממשיך לתקוף מטרות אזרחיות בכל ברחבי אוקראינה, תוך שהוא ממקד את המאבק בדרום-מזרח המדינה, בעיקר במחוז הבדלנים הפרו-רוסי שבחבל דונבאס וכן, בחרקיב ובאודיסה המופצצות.

על רקע כשלים לוגיסטיים ותבוסות בשטח, לצד החרפת תגובת המערב וסיועו לאוקראינה, ההערכות הן, כי ראש הקרמלין יחליף טרמינולוגיה ויכריז רשמית על פתיחת מלחמה דווקא ב"יום הניצחון" על גרמניה הנאצית

למרות האבדות הכבדות בכוח-אדם, הנאמדות בכ-15,000 חיילים רוסים, לרבות מפקדים בכירים בשטח, ואולי בשל הנסיגה הצבאית והפגיעה הקשה ביוקרה ובגאווה הרוסית, מכונת המלחמה של פוטין תגברה את כוחותיה וממשיכה לנקוט טרור אכזרי, פשעי מלחמה מחרידים ואלימות קשה עד מפלצתית נגד האוקראינים.

כל זאת תוך מחיקת כפרים וערים שלמות בדרכה, חורבן והרס תשתיות עד היסוד. החורבן, המוערך בכמאות מיליארדי דולרים, והמסע האכזרי לטיהור האוכלוסייה, הכולל רצח-עם המוני, הובילו עד כה למנוסתם של יותר מ-5 מיליון פליטים מאוקראינה, לצד 8 מיליון איש נוספים שנעקרו מבתיהם לבלי שוב. זהו משבר פליטים חמור, המהיר ביותר מאז 1945, כפי שהוא מוגדר על ידי האו"ם.

הגברת המתיחות והליכה על חבל דק מול המערב

צבא רוסיה, המפגיז בלא הבחנה וללא לאות אזורים רבים ברחבי אוקראינה, בין היתר באמצעות טילי שיט ומפציצים, נתקל בהתנגדות עזה ומאבק הגנתי קשה ועיקש מצד הציבור האוקראיני, המקבל סיוע כלכלי עצום, לצד ציוד צבאי מאסיבי וחסר תקדים בהיקפו מצד ארה"ב, חברות נאט"ו ומדינות נוספות.

סיוע זה, שנאמד ביותר מ-800 מיליון דולר, כולל מערכות נשק מתקדמות, טנקים ומסוקים לצד ארטילריה, אמצעי לוחמה ואוסף של כטבמ"ים מתוחכמים. על רקע זה, ולצד סיוע אמריקאי ישיר, העומד על 3.2 מיליארד דולר שניתנו לאוקראינה, ולנוכח תסכולו המצטבר של פוטין מהנסיגה מקייב, מעוצמת התגובה האוקראינית וכן מהחרפת הגינויים והסנקציות הבינלאומיות נגד רוסיה, תגובת שר החוץ הרוסי לא איחרה לבוא. בהצהרתו הפומבית כי ברית נאט"ו מעורבת במלחמה עם רוסיה באמצעות שלוח (proxy), סרגיי לברוב הדגיש, כי עולה הסבירות להסלמה ביטחונית תוך שימוש בגרעין.

תגובת שר החוץ הרוסי לא איחרה לבוא. בהצהרתו הפומבית כי ברית נאט"ו מעורבת במלחמה עם רוסיה באמצעות שלוח (proxy), לברוב הדגיש, כי עולה הסבירות להסלמה ביטחונית תוך שימוש בגרעין

אם לא די בכך, הרי שבמפגן כוח גדול, שייערך היום בכיכר האדומה במוסקבה, פוטין שולח אזהרה מפורשת ומסר ויזואלי חד-צדדי ומאיים למערב. הוא מציג בפומבי את יכולות ההרס הצבאיות של רוסיה, בהן טילים בין-יבשתיים היכולים להגיע עד ניו-יורק ולונדון וכן "מטוס יום הדין", שאמור להיכנס לפעולה בזמן מלחמה גרעינית.

הציבור הרוסי תומך בפוטין

וכך, בזמן שבמערב רווחת הטענה לפיה הציבור הרוסי הוא קרבן של פוטין, המציאות בשטח שונה לחלוטין. סקרי דעת קהל שבוצעו על ידי מכון מחקר רוסי בעל שם בינלאומי (Levada Center), חצי שנה לפני הפלישה לאוקראינה, הראו כי 83% מהציבור הרוסי האמין כי רוסיה מוקפת אויבים ובראשם נאט"ו.

סקר נוסף שנערך שם בחודש מרץ האחרון חושף, כי 81% מהציבור תומך בפלישה לאוקראינה וכי חלה עלייה של 12% בפופולריות של פוטין מאז תחילת המאבק, ממצאים העולים בקנה אחד עם מקורות מידע נוספים.

על רקע עובדות אלה, ונוכח איומיו להשתמש בגרעין, גוברת ההערכה במערב, כי כשהוא מובס ועם "גבו אל הקיר", ראש הקרמלין ייטה להסלים את המאבק ולהרחיבו מעבר לגבולות אוקראינה, ולו כדי לספק תמונת ניצחון בכל מחיר.

עם זאת, מזכ"ל נאט"ו ג'נס סטולנברג הצהיר אתמול, כי הארגון איננו חלק במאבק של רוסיה באוקראינה, וכי אין כל אינדיקציות לשינוי באסטרטגיית הגרעין הרוסית או עלייה ברמת המוכנות שלה להשתמש בארסנל הגרעיני. לדבריו, אומנם המאבק לא יסתיים מהר, אך אוקראינה תנצח וארגון נאט"ו יתמוך בה עד לניצחונה.

על רקע מצבו של פוטין ולנוכח איומיו להשתמש בגרעין, גוברת ההערכה במערב, כי ב"גבו אל הקיר" הוא יטה להסלים את המאבק ולהרחיבו מעבר לגבולות אוקראינה, ולו כדי לספק תמונת ניצחון בכל מחיר

האומנם? האם הצהרות אלה הן ערובה ממשית לביטחונה של אוקראינה, או – זרז המדרבן את פוטין להחריף את המאבק למחיקת אוקראינה מהמפה? רק ימים יגידו.

ד"ר ענת הוכברג-מרום היא מומחית לגיאופוליטיקה וליחסים וטרנדים בינלאומיים עם יותר מ-20 שנות וותק וניסיון בעבודה עם גורמי ממשל, בטחון ועסקים בינלאומיים בארץ ובחו"ל. במסגרת מחקריה ועבודתה כיועצת גיאופוליטית נפגשה בבית הלבן עם היועץ הישיר לענייני הטרור העולמי של הנשיא אובמה (2015) והשתתפה בכנסים ופורמים בינלאומיים שונים בחו"ל. במהלך שלוש השנים האחרונות, הרחיבה את תחומי המחקר והעניין שלה לאסיה בדגש על סין. משמשת כיועצת בכירה במכון המחקר בהינאן (דרום סין) ומספקת ניירות עמדה ומחקרים לממשל הסיני העוסקים בעיקר בממד הביטחוני של פרויקט ה"חגורה והדרך" (BRI), הכולל בניית תשתיות ענק בכל רחבי העולם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 787 מילים ו-1 תגובות
סגירה