החברה החדשה של ישראל

המלחמה באוקראינה, חוסר הביטחון האנרגטי, איום הטרור והעלייה באנטישמיות - כל אלה הביאו לשינוי ביחס של האיחוד האירופי לישראל ● בלי הרבה כותרות, הנשיאה הצעירה של הפרלמנט ביקרה בתחילת השבוע בארץ - ובירושלים התמוגגו מדבריה ● היא לא הזכירה את ההתנחלויות, לא התעכבה על הארועים הביטחוניים ולא גינתה את ישראל ● האם באמת הכל עד כדי כך ורוד? ● פרשנות

נשיאת פרלמנט האיחוד האירופי רוברטה מטסולה (צילום: AP Photo/Jean-Francois Badias)
AP Photo/Jean-Francois Badias
נשיאת פרלמנט האיחוד האירופי רוברטה מטסולה

בראשית השבוע ביקרה בישראל נשיאת הפרלמנט של האיחוד האירופי רוברטה מטסולה. זה היה הביקור הראשון שלה בישראל – והנאום הראשון של אישיות זרה במליאת הכנסת אחרי שלוש שנים וחצי של הפסקה בשל הקורונה וארבעת סבבי הבחירות.

מטסולה, אזרחית מלטה ופוליטיקאית שמרנית בת 43, נכנסה לתפקידה רק לפני כמה חודשים. היא הצעירה ביותר שמילאה אותו עד היום והאישה השלישית בתפקיד (הקודמת כיהנה לפני 20 שנה). היא חברה ב-EPP, סיעת העם האירופי – הסיעה הגדולה ביותר בפרלמנט.

הביקור שלה בישראל לא לווה בכותרות גדולות, אבל מבחינת יחסי ישראל והאיחוד האירופי הוא אמור לסמן שלב חשוב בחימום היחסים. צמרת המדינה – ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד, הנשיא יצחק הרצוג ויו"ר הכנסת מיקי לוי – כולם קיבלו אותה בחום רב.

בירושלים סימנו וי והיו מרוצים מאוד מהנאום שלה בכנסת. היא הזכירה את הנושא הפלסטיני באמצעות הנוסחה המקובלת:

"אנו תומכים בפתרון שתי המדינות – עם מדינת ישראל בטוחה ומדינה פלסטינית עצמאית, דמוקרטית, בעלת רצף טריטוריאלי … אני יודעת שלא כל אחד רואה את השלום כמטרה, ואני יודעת כמה קשה לומר לאמא שבנה נהרג שהשלום הוא התשובה".

היא לא הזכירה התנחלויות, היא לא הזכירה את האירועים האחרונים בג'נין, והיא לא גינתה את ישראל.

מטסולה הקדישה פרק נרחב בדבריה לעליית האנטישמיות באירופה:

"להיות אנטישמי פירושו להיות אנטי-אירופי. בכל יום אנו עדים להתקפות על יהודים, על בתי כנסת. הפרלמנט האירופי מחויב לשבור את המעגל. להילחם באנטישמיות. להבטיח שנזכור את ההיסטוריה ההרסנית ושלקחי העבר לעולם לא יישכחו".

יו"ר הכנסת מיקי לוי מקבל את פניה של נשיאת פרלמנט האיחוד האירופי רוברטה מטסולה, 23 במאי 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יו"ר הכנסת מיקי לוי מקבל את פניה של נשיאת פרלמנט האיחוד האירופי רוברטה מטסולה, 23 במאי 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

הטקסים, לחיצות הידיים והחיוכים אינם מובנים מאליהם. רק לפני שנים ספורות, ראש ממשלת ישראל דאז בנימין נתניהו סירב להיפגש עם שרת החוץ הקודמת של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני. היא הוזמנה לביקור בישראל על ידי הוועד היהודי-אמריקאי, הושפלה וביטלה את ביקורה.

והיו עוד חיכוכים רבים עם מנהיגי האיחוד, בין השאר גם בהתייצבות החברית המוחלטת של נתניהו לצידו של מנהיג הונגריה ויקטור אורבן, שאתגר כל השנים את המדינות המובילות של האיחוד.

כעת, הביקור הראשון של נשיאת הפרלמנט מטסולה הוא לישראל, ולא בכדי. עם עוצמות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה – מלחמה שמאיימת על כל האיחוד האירופי, – הרוחות בבריסל נושבות לכיוונים חדשים. ישראל נתפסת כמעצמה טכנולוגית וצבאית וגם בהיבט הזה מעדיפים באיחוד האירופי להיות בצד של הישראלים.

הרוחות בבריסל נושבות לכיוונים חדשים. ישראל נתפסת כמעצמה טכנולוגית וצבאית וגם בהיבט הזה מעדיפים באיחוד האירופי להיות בצד של הישראלים

בין לבין, מטסולה גם קפצה לרמאללה לביקור אצל יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן), אבל לא יצאו משם כותרות.

חבר הכנסת פרופ' יוסי שיין מישראל ביתנו קיבל את פניה של מטסולה בשדה התעופה בארץ וליווה אותה במהלך הביקור שלה בארץ. בשיחה עם זמן ישראל הוא מספר שבזמן פגרת הכנסת האחרונה הוא יצא לביקור במשרדי הפרלמנט של האיחוד האירופי ונפגש עם פוליטיקאים מסיעות שונות.

אחד ההישגים הגדולים של השבועות האחרונים, לדבריו, הוא שינוי הכיוון של המחוקקים באירופה בנושא ההסתה בספרי הלימוד של מערכת החינוך הפלסטינית.

זו שנה שלישית שחברי הפרלמנט מגנים את ההסתה בספרי הלימוד ומציעים לבחון עצירת תקציבים מהאיחוד האירופי בשל העדר פעולה של הפלסטינים בנושא. פוליטיקאים פרו-פלסטינים באיחוד האירופי ניסו לכרסם בהצהרה ואף להביא לביטולה, אך לא הצליחו.

מה לדעתך מביא את השינוי של פוליטיקאים באיחוד האירופי ביחס שלהם לישראל?
"בעקבות האירועים בין רוסיה לאוקראינה, יש התעוררות באירופה והבנה שהם לא יכולים לזנוח את תחומי הביטחון. אני מאמין שהחתימה על הסכמי אברהם עשתה גם היא שינוי בחשיבה.

נשיאת פרלמנט האיחוד האירופי רוברטה מטסולה וח"כ יוסי שיין באוניברסיטת תל אביב, 22 במאי 2022 (צילום: אבי חיון, משרד החוץ)
נשיאת פרלמנט האיחוד האירופי רוברטה מטסולה וח"כ יוסי שיין באוניברסיטת תל אביב, 22 במאי 2022 (צילום: אבי חיון, משרד החוץ)

"יש התבוננות באירופה על עתודות גז ואנרגיה מישראל. מטסולה נתפסת כפוליטיקאית חזקה מאוד, מרשימה מאוד ובניגוד לשר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, היא מחזיקה בעמדה יותר מרוככת כלפינו. מכל הסיבות האלה, הביקור שלה כאן בישראל היה חשוב מאוד".

איפה עומד הפרלמנט האירופי בנושא של משמרות המהפכה של איראן?
"זה לא שמשמרות המהפכה של איראן נמצאת ברשימת ארגוני הטרור של האיחוד האירופי, אבל לפחות הם לא משמיעים התנגדות למהלך האמריקאי להשאיר את משמרות המהפכה ברשימה האמריקאית – וזה חשוב, מכיוון שהנושא של משמרות המהפכה עשוי לחסל את הסכם הגרעין. אז זה משמעותי שהם הסכימו שלא לעשות מזה עניין, למרות שהם מאוד רוצים להחזיר את ההסכם מול איראן".

"לפחות הם לא משמיעים התנגדות למהלך האמריקאי להשאיר את משמרות המהפכה ברשימה האמריקאית – וזה חשוב, מכיוון שהנושא של משמרות המהפכה עשוי לחסל את הסכם הגרעין"

אבל איראן היא שותפת סחר מאוד משמעותית של האיחוד האירופי.
"זה נכון. אבל הם בהחלט מבינים את הנושא של הטרור ואת ההשפעות של איראן בסוריה, והם מגבים אותנו בעסק הזה".

האם ישראל לא צובעת את היחסים המתחדשים עם האיחוד האירופי בצבעים ורודים מדי?
"אני לא מנסה לצבוע בוורוד, אבל צריך לשים לב שיש עידן חדש שנבנה בתוך האיחוד. הנושא הפלסטיני כמעט ירד מסדר היום שלהם, למעט התבטאויות בשבועיים האחרונים בגלל מותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה.

"שגרירות ישראל באיחוד האירופי מקבלת פניות מפוליטיקאים באיחוד שבעבר לא רצו להיות בקשר עם ישראל. אפשר היה לראות בנאום של מטסולה שהיא לא הזכירה את נושא ההתנחלויות, התמקדה בפתרון שתי המדינות אבל לא אמרה דבר שלילי. אפילו הנושא של חבר פרלמנט האיחוד האירופי שכניסתו לישראל נחסמה ביום שהיא נחתה, כמעט שלא היה על סדר היום".

ח"כ ופרופ' יוסי שיין (ישראל ביתנו) (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
ח"כ ופרופ' יוסי שיין (ישראל ביתנו) (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

בין חברי הפרלמנט של האיחוד האירופי המגלים עניין גובר והולך בישראל ניתן למצוא את מאליק אזמני, חבר פרלמנט הולנדי ממוצא מרוקאי שמתמקד בזכויות מהגרים; טונינו פיצולה, מי שהיה שר החוץ של קרואטיה וכיום משרת בבריסל; אנדרי נוטאק הצ'כי, ואחרים.

שגרירות ישראל באיחוד האירופי, בראשות השגריר חיים רגב, שוקדת על טיפוח הקשרים עם אותם פוליטיקאים שבעבר לא נטו לכיוון ישראל.

אחרי הביקור בכנסת ובירושלים, מטסולה הגיעה לסיור ביער אשאתול ליד בית שמש והשיקה שם את נקודת התצפית במימון האיחוד האירופי:

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
הביקור הזה הוא ממש לא בזכות ממשלת הריפוי והשינוי , אלא בזכות היותה של ישראל מעצמה כלכלית , טכנולוגית וצבאית , וכיום מעצמת גז , וזה לא הגיע בתוך שנה אחת של ממשלת שינוי , שעדיין לא הגיעה ... המשך קריאה

הביקור הזה הוא ממש לא בזכות ממשלת הריפוי והשינוי , אלא בזכות היותה של ישראל מעצמה כלכלית , טכנולוגית וצבאית , וכיום מעצמת גז , וזה לא הגיע בתוך שנה אחת של ממשלת שינוי , שעדיין לא הגיעה ולא יכולה להגיע להישגים כאלה , זה אודות ל15 שנים של שלטון הליכוד / ימין שהקפיץ את המדינה בכל הפרמטרים , במיוחד הפיכת ישראל למעצמת גז , כששלטון נתניהו עשה את כל העבודה בשילוב חברות הגז , וגופי שמאל , ארגוני הסביבה , וחברי כנסת שרצו להשאיר את הגז בים , מזל שלא שמעו לקולם , עכשיו ישראל מייצאת את הגז למצרים ולירדן ומגדילה את קרן העושר , שצריכה לעביר תקציבים לחינוך , בריאות , אבל שר האוצר ליברמן לא עושה זאת משום מה, ישראל תספק גז דרך מצרים לאירופה , הזקוקה לזה נואשות , בגלל המאבק שלהם ברוסיה , והטלת עיצומים ואמברגו לא לקבל נפט וגז רוסי , לכן הם צריכים אותנו , בגלל זה הגיעה נציגת האיחוד האירופי , וגם בגלל עיסקאות נשק שיכולים לקנות לעצמם מישראל .

עוד 835 מילים ו-2 תגובות
סגירה