אקטיביזם אקלימי היה המנצח הגדול בבחירות האחרונות באוסטרליה

פסל על רקע יער חרוך משריפות יער באוסטרליה (צילום: AP Photo/Rick Rycroft)
AP Photo/Rick Rycroft
פסל על רקע יער חרוך משריפות יער באוסטרליה

במה שמתואר כ"גלישה ירוקה", "Greenslide", המצביעים באוסטרליה הדיחו את ראש הממשלה המכהן וסיימו כמעט עשור של שלטון שמרני. הנושא העיקרי בבחירות היה שינוי אקלים, ופעולה אקלימית היא המנצחת של הבחירות האלה. מיליוני אוסטרלים שמו את האקלים במקום הראשון בקלפי, והפוליטיקאים שגררו את רגליהם באתגר החשוב ביותר של זמננו משלמים על כך מחיר.

במה שמתואר כ"גלישה ירוקה", המצביעים באוסטרליה הדיחו את רה"מ המכהן וסיימו כמעט עשור של שלטון שמרני. הנושא העיקרי בבחירות היה שינוי אקלים, ופעולה אקלימית היא המנצחת שלהן

עד עכשיו, האקלים לא עמד בראש הדאגות של הבוחרים באוסטרליה ובעולם. לכן, לאור מה שקרה בבחירות האחרונות באוסטרליה, חשוב שהעולם יבין את ההשפעה העמוקה שיש לאקלים, ואת ההשפעה של משבר האקלים על הבוחרים ברחבי העולם.

בניצחון בחירות מדהים באוסטרליה, שהונע בעיקר מדאגה ממצב החירום האקלימי, קואליציית הלייבור והירוקים הפכה עשור של שלטון שמרני. המצביעים בחרו בשבת ה-21 למאי את אנתוני אלבניסי ממפלגת הלייבור במרכז-שמאל כראש הממשלה החדש שלהם, תוך שהם מדיחים את סקוט מוריסון הימני, התומך בפחם, שכיהן כראש ממשלת אוסטרליה מאז 2018.

"אלו היו בחירות האקלים שאוסטרליה חיכתה להן והיו צריכות לקרות מזמן", אמרה ג'ואל גרגיס, מדענית אקלים זוכת פרסים וסופרת מהאוניברסיטה הלאומית האוסטרלית, "זהו רגע משמעותי בתולדות ארצנו".

נכון ל-29 במאי, הלייבור זכה ב-75 חברים בפרלמנט, כאשר 76 נדרשים לרוב. הליברלים (השמרנים) קבלו 26 חברים (ירידה של 16 חברים), הירוקים זכו ב-4 חברים, והעצמאיים זכו ב-10 חברים.

הבוחרים תמכו ברובם במועמדים שדוחפים לפעולה אקלימית חזקה יותר ונגד המדיניות התומכת בפחם של מוריסון. "חיינו באקלים הקטסטרופלי ביותר באוסטרליה מאז הבחירות האחרונות", אומר מדען האקלים והאקטיביסט האוסטרלי פרופ' טים פלנרי, מחברם של ספרים בתחום משבר האקלים, שמתאר גל של שריפות, שיטפונות ובצורות שהתרחשו בעת שלטון סקוט מוריסון.

"אלו היו בחירות האקלים שאוסטרליה חיכתה להן והיו צריכות לקרות מזמן", אמרה ג'ואל גרגיס, מדענית אקלים זוכת פרסים וסופרת מהאוניברסיטה הלאומית האוסטרלית, "זהו רגע משמעותי בתולדות ארצנו"

"האקלים היה הנושא החשוב ביותר בבחירות האחרונות, בין השאר בגלל ההשפעות הקטסטרופליות שראינו באוסטרליה מאז הבחירות הקודמות רק לפני שלוש שנים", טוען פלנרי.

התגובה לבחירות זרמה מאוקיאניה, מהדהדת דרישות לפעולה אקלימית דרסטית. ראש ממשלת פיג'י בירך את אלבניסי בציוץ, ואמר:

"מהבטחותיך הרבות לתמוך במדינות האוקיינוס השקט, אף אחת לא מבורכת יותר מהתוכנית שלך לשים את האקלים במקום הראשון – העתיד המשותף של עמינו תלוי בזה".

עם זאת, עדיין לא ברור אם הגורמים שהביאו לשינוי יוכלו להיות חזקים ומשכנעים כמו הכוחות המתנגדים שכה מושרשים. באוסטרליה, כמו בארה"ב, יהיה קשה לסיים או לשנות הרגלי צריכת אנרגיה שהתקבעו במשך עשרות שנים.

רק בשנה האחרונה העניקו השלטונות האוסטרליים סובסידיות בסך 8.2 מיליארד דולר (אמריקאי) לתעשיית הפחם ולתעשיות אחרות בתחום האנרגיה הפוסילית. 39 מיליארד דולר נוספים כבר הובטחו לסבסוד הפקת נפט וגז, הפקת חשמל מתחנות כוח פחמיות, רכבות הפועלות על פחם ונמלים. בסכום נכללות גם השקעות בלכידת פחמן ואחסונו.

עדיין לא ברור אם הגורמים שהביאו לשינוי יוכלו להיות חזקים ומשכנעים כמו הכוחות המתנגדים שכה מושרשים. באוסטרליה, כמו בארה"ב, יהיה קשה לסיים או לשנות הרגלי צריכת אנרגיה שהתקבעו במשך עשרות שנים

סכום זה, כפי שצוין במאמר שפורסם לאחרונה:

"גדול פי עשרה מהכסף שמושקע ב'קרן להתמודדות עם מצבי חירום', ויותר מפי 50 מתקציב הסוכנות הלאומית לשיקום והתאוששות".

במילים אחרות, אוסטרליה עדיין משקיעה הרבה יותר כסף בחיזוק החברות שגורמות להתחממות כדור הארץ – מהתקציב שהיא מקדישה לסיוע להתמודדות עם הנזק שנגרם לציבור עקב פליטה של גזי חממה.

כלכלת אוסטרליה מסתמכת באופן גורף על פחם וגז. אוסטרליה היא יצואנית הפחם הגדולה בעולם (לפי ערך קלורי), וגם של גז. שניהם חשובים מבחינת הכלכלה האוסטרלית, אבל הכלכלה עצמה הרבה יותר רחבה מזה.

מצד שני לאוסטרליה יש את התוכניות הכי פחות שאפתניות לטפל במשבר האקלים מאשר לכל מדינה עשירה אחרת, זאת למרות קריאות דחופות להפסקת דלקים מאובנים, ולמדינות העשירות בעולם לצמצם את פליטת גזי החממה כמעט בחצי, כדי למנוע את ההשפעות הקטסטרופליות ביותר של משבר האקלים.

פעילים רבים בתחום משבר האקלים מכנים את המדיניות של אוסטרליה בתחום האקלים, ששלטה זמן רב במערכת הפוליטית, כבלתי מספקת. ומתארים אותה במילים "הכחשה ועיכובים".

אוסטרליה עדיין משקיעה הרבה יותר כסף בחיזוק החברות שגורמות להתחממות כדור הארץ – מהתקציב שהיא מקדישה לסיוע להתמודדות עם הנזק שנגרם לציבור עקב פליטה של גזי חממה

כולנו יודעים שגם לפחם וגם לגז יש כהונה מוגבלת, וכי יהיו שינויים גדולים בעולם בעשור הקרוב מבחינת השימוש בהם. מפלגת הלייבור, התילס (על התילס בהמשך) והירוקים מכירים בצורך להעביר את הכלכלה האוסטרלית מהתלות שיש לה כרגע בדלקים המאובנים האלה לתעשיות חדשות. יכול להיות שזה יהיה מימן, יכול להיות שזה ייצוא ישיר של חשמל. אנחנו עדיין לא יודעים בדיוק, אבל ברור שיש צורך אמיתי במעבר הזה.

הצורך הזה פשוט לא הוכר על ידי הממשלה השמרנית. למרות שאוסטרליה התמודדה בשנים האחרונות עם השפעות משבר האקלים, עם שריפות ענק, שיטפונות ובצורות, שצפויים רק להחמיר אם לא יינקטו אמצעים מידיים. לפי הממשלה השמרנית הקודמת, פחם וגז יימשכו לנצח. אנשים בתעשיות הפחם, הגז והחשמל, ידעו שזה פשוט לא נכון, שלמעשה עומד להיות גבול.

מה שראינו באוסטרליה הוא שינוי מהותי אמיתי באופן שבו הפוליטיקה פועלת במדינה. ראינו חצי תריסר מהמושבים השמרניים הבטוחים ביותר במדינה – עוברים לידי מועמדות ירוקות ועצמאיות, רובן נשים צעירות יותר, נשים עם מקצועות חופשיים, עם דאגה גדולה לאקלים, שוויון חברתי וצעדים נגד שחיתות במערכת הפרלמנטרית באוסטרליה.

האם אפשר לחשוב על תהליך כזה בארה"ב, מעבר של חצי תריסר מהמושבים הבטוחים ביותר של הרפובליקאים בסנט – לאנשים כאלה? זה מה שקרה באוסטרליה.

הייתה גם הצבעה מחודשת אמיתית לירוקים. מספר המצביעים להם עלה בהרבה על מה שהיה בשנים האחרונות. הם עשויים אפילו להחזיק במאזן הכוחות בפרלמנט החדש. וכמובן, מפלגת הלייבור ניצחה. הלייבור, למרות מדיניות "מושתקת" במונחים של טיפול בשינויי אקלים, היא הרבה יותר טובה מהמפלגה השמרנית שאיבדה את השלטון כעת.

The Teals – הצבע הכחול-ירוק

באוסטרליה השמרנים נקראים ליברלים. המפלגה הליברלית שם היא המקבילה לרפובליקנים בארה"ב. הצבע שלהם כחול. אם לוקחים כחול ומערבבים אותו עם מעט ירוק, הצבע של אנשי איכות הסביבה, מקבלים צבע בגוון טורקיז הנקרא תיל Teal.

התילס הם התופעה המרתקת ביותר בפוליטיקה האוסטרלית. אלו הם מצביעים שהם בבסיסם שמרניים, המייצגים אחריות פיסקלית וערכים שמרניים אחרים. עם זאת, אכפת להם באמת מהאקלים, מאחריות בפרלמנט, נגד שחיתות, בעד שוויון, שוויון מגדרי וכו'. תיל היה הצבע הנכון עבורם.

התילס הם התופעה המרתקת ביותר בפוליטיקה האוסטרלית. מצביעים שמרניים, בבסיסם, המייצגים אחריות פיסקלית וערכים שמרניים, אך אכפת להם באמת מהאקלים, שיוויון מגדרי, שחיתות וכדומה

לדוגמה, זלי שטגל, מראשוני התילס, זכתה במושבו של ראש הממשלה לשעבר טוני אבוט הארכי-שמרני בבחירות הקודמות באוסטרליה, וכעת היא זכתה ברוב מוגבר, ונראה שהמושב הזה לא יחזור לידיים שמרניות בזמן הקרוב.

כעת מצטרפות אליה עוד חמש נשים צעירות יותר, כולן בעלות מקצוע חופשי וכולן ניצחו חברי הפרלמנט שמרנים, המקבילים לרפובליקנים בארה"ב. וזהו שינוי מהותי, מעבר מעמדה ימנית שמרנית, לפעמים קיצונית, למה שנראה כעמדה שמאלית.

אסונות משבר האקלים

אחרי "חווית" האקלים הקטסטרופלי ביותר באוסטרליה בשלוש השנים האחרונות, ברור מאוד לאנשים ששינוי הוא חיוני לחלוטין.

לדברי ג'ואל גרגיס בניו יורק טיימס:

"אנשים כבר לא צריכים להיעזר בדמיון כדי לנסות להבין איך נראים שינויי האקלים במדינה הזאת, האוסטרלים כבר חווים את תוצאות ההימנעות מעשייה".

זה התחיל מיד אחרי הבחירות הקודמות עם שריפות ענק. לפני השריפות הללו, השטח הגדול ביותר שנשרף באוסטרליה בשריפה היה כ-2%. במהלך השריפות האלו נשרפו כ-21% מהיערות. אלפי אנשים איבדו את בתיהם, ורק כ-10% מהם הצליחו לחזור לבתיהם מאז האירוע; 90% עדיין מנסים לבנות בתים או לגור במקומות אחרים, חלקם עדיין חיים במחנאות.

במהלך השריפות האלה, ראש הממשלה דאז החליט לצאת לחופשה בהוואי במקום להתמודד עם האירוע הקטסטרופלי הזה בו הצי האוסטרלי הציל אנשים מהחופים. היו אלפי אנשים שנלכדו בשריפות האלו והיו זקוקים לחילוץ על ידי הצבא האוסטרלי.

כששריפות הענק כילו חמישית מיערות אוסטרליה, אלפים נלכדו בשריפות והצי האוסטרלי הציל אנשים דרך החופים, רה"מ דאז יצא לחופשה בהוואי במקום להתמודד עם האירוע הקטסטרופלי

לאחר מכן, ברצף מהיר, הגיעו כמה מהשיטפונות הקשים ביותר שאוסטרליה ראתה אי פעם. עיירות שלמות באזורים הכפריים נהרסו בהצפות חסרות תקדים. וההצפה הזו נמשכה, ונמשכה, ונמשכה, עם שלושה או ארבעה אירועי שיטפונות גדולים. זה פשוט נראה בלתי פוסק.

גם אלו שחיים בערים הגדולות לא ברחו מההשפעות השריפות והשיטפונות האלו. במהלך השריפות, חלק מהערים הגדולות של אוסטרליה היו עטויות בעשן מחניק ורעיל, ומאות אנשים מתו. אנשים בחופים היו מכוסים באפר כשפסולת נפלה עליהם מהשמיים.

עם השיטפונות, בסידני, שבעבר הייתה עיר אבן חול צהבהב יפה, אבן החול השחירה בגלל העובש. הבתים של האנשים כוסו בטחב ובעובש. אנשים נאלצו לזרוק מלתחות בגדים שלמות. החופים לא היו שמישים בגלל הנגר ממפעלי ביוב ומקורות מזוהמים אחרים.

החיים של האוסטרלים השתנו. המדינה הנוחה שטופת השמש היא עתה זיכרון רחוק, וזה מאוד מורגש על ידי התושבים. זו אחת הסיבות לתוצאות הבחירות האחרונות. כדאי שגם בישראל ישימו לב לכך.

בתחום האנרגיה בישראל חיים בעולם של אתמול

הפוליטיקאים מקבלי ההחלטות בתחום האנרגיה בישראל חיים עדיין בעולם של אתמול, בעולם של אוסטרליה לפני הבחירות האחרונות. נראה שהם נלקחו בשבי רגולטורי ע"י תאגידי הגז ותעשיית הנפט כמו קצא"א ובתי הזיקוק.

מקבלי ההחלטות בתחום האנרגיה בישראל חיים עדיין בעולם של אתמול, בעולם של אוסטרליה לפני הבחירות. נראה שנלקחו בשבי רגולטורי ע"י תאגידי הגז ותעשיית הנפט כמו קצא"א ובתי הזיקוק

תאגידי הגז ותעשיית הנפט בישראל משלמים על פרסומות שעושות להם גרין־ווש, מפעילים לוביסטים, ממנים מכוני חשיבה וחוקרים וארגונים שלא מגלים באמת מי מתקצב אותם. הם יכולים בקלות לקנות פוליטיקאים ולממן מפלגות פוליטיות, והכל כדי למנוע את המעבר ההכרחי לאנרגיות מתחדשות.

הפוליטיקאים, מצידם, בהבדל מאנשי המקצוע במשרדים הממשלתיים, מעניקים סובסידיות ישירות וסמויות בהיקף עצום לתאגידי הגז ולתעשיית הנפט, פוטרים אותם למעשה מחוקי הגנת הסביבה, ומאפשרים להם לפגוע בבריאותם של תושבי ישראל (מדקה 19:20):

מזה מספר שנים יש לנו את הטכנולוגיות הדרושות כדי להפוך את הכלכלות שלנו לפחות מזהמות. כיום ייצור חשמל מאנרגיה סולארית המשולב באגירת חשמל בסוללות, זול בצורה משמעותית מייצור חשמל בתחנות כוח השורפות גז.

אבל המעבר הזה לא קורה מהר מספיק, לבטח לא בקצב של הקריסה האקלימית בעולם. ולמרות זאת עדיין מאשרים בישראל בניית תחנות כוח גזיות מזהמות חדשות. ולמרות זאת עדיין מאשרים בישראל פרויקטים בתחום הגז והנפט בסיכון גבוה להרס הסביבה. ולמרות זאת עדיין מסבסדים בישראל את תאגידי הגז, ולא גובים מהם מיסים כיאות ולפי רוח החוק.

אמנון פורטוגלי הוא חוקר תאגידים, ניאוליברליזם ואנרגיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,525 מילים
סגירה