ריאיון עוקבת אחר הכסף

בפוסטים שפרסמה בשבוע החולף בפייסבוק, מצביעה ח"כ מיכל שיר מתקווה חדשה על קשרים לכאורה בין הליכוד ונתניהו לבין שורת עמותות וגופים המגייסים תרומות, מארגנים הפגנות ומפעילים מערך גדול של פעילים ברשתות החברתיות ● בריאיון לטל שניידר שיר מבהירה: "המטרה שלי אינה להגביל את חופש הביטוי, אלא לחשוף את העובדה שיש פה משהו גדול, ממומן ומאורגן"

ח"כ מיכל שיר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
ח"כ מיכל שיר

חברת הכנסת מיכל שיר מתקווה חדשה העלתה בשבוע שעבר סדרת פוסטים בפייסבוק ובהם חשפה קשרים לכאורה בין הליכוד לבין שורה של עמותות המארגנות הפגנות, מגייסות תרומות ומפעילות מערך גדול של פעילים ברשתות החברתיות.

שיר מאשימה את הליכוד ואת בנימין נתניהו שהם לכאורה עומדים מאחורי מערך עצום של הסתה, הפגנות ופעילות פומבית שכל מטרתה היא להחזיר את נתניהו לראשות הממשלה.

"פעילים בכירים, גורמים בלשכת נתניהו וחברי ליכוד שכולם פועלים לכאורה בניגוד לחוק תוך ייצור קמפיין מקביל עבור הליכוד ובדרכי מימון לא שקופות", כתבה שיר בפוסט הראשון שפרסמה. "כל החומרים ממקורות גלויים ומצביעים על דרכי המימון ומגלים תמונה קשה של שחיתות ועבירה על שורת חוקים: מעבירה על מימון בחירות ועד הלבנת הון".

"כל החומרים ממקורות גלויים ומצביעים על דרכי המימון ומגלים תמונה קשה של שחיתות ועבירה על שורת חוקים: מעבירה על מימון בחירות ועד הלבנת הון"

שיר טוענת כי מספר עמותות פועלות כ"גוף הקשור לסיעה" ולפיכך כל תרומה שהן מבקשות או מקבלות עשויה להיות מיוחסת למפלגת הליכוד – וזאת כיוון שאותן העמותות משתתפות לכאורה בפעילות מפלגתית שוטפת ולפיכך יש לראות אותן כ"זרוע של הסיעה".

תכירו את האישים והארגונים העומדים מאחורי מפעל ההסתה של נתניהו. פעילים בכירים, גורמים בלשכת נתניהו וחברי ליכוד שכולם…

Posted by ‎מיכל שיר – Michal Shir‎ on Monday, May 30, 2022

אם הטענות של ח"כ שיר – המבוססות כולן על מידע ממקורות גלויים והצהרות של פעילי העמותות ברשתות החברתיות – יתבררו כנכונות, הרי שאותם פעילי הפגנות וחברי עמותות עשויים למצוא עצמם בתוך חקירה פלילית וחשדות לעבירות.

הסיפור הזה נשמע מוכר? בין השנים 2000 ו-2006, העסיקה את חוקרי המשטרה פרשה שכונתה אז פרשת העמותות, אשר כללה חשד להפרת חוק מימון מפלגות באמצעות גיוס תרומות לא חוקיות בהיקפים של מיליוני שקלים עבור מסע הבחירות של אהוד ברק בשנת 1999. ראש הממשלה דאז נחקר במשטרה, כמו גם מקורביו – ח"כ (אז) יצחק הרצוג ויועצו של ברק (אז) טל זילברשטיין.

התיקים נגד ברק, הרצוג וזילברשטיין בפרשת העמותות נסגרו מחוסר ראיות ולא הוגשו כתבי אישום. לחוקרי המשטרה היה קשה להוכיח שרשת העמותות שפעלו להיבחרו של ברק עשו זאת מתוך זיקה ישירה ושיתוף פעולה עם המפלגה: העמותות הופעלו ממשרדי עורכי דין ולא מתוך משרדי המפלגות.

התיקים נגד ברק, הרצוג וזילברשטיין בפרשת העמותות נסגרו מחוסר ראיות. לחוקרי המשטרה היה קשה להוכיח שרשת העמותות שפעלו להיבחרו של ברק עשו זאת מתוך זיקה ישירה ושיתוף פעולה עם המפלגה

אולם מה שנעשה אז בחשאי והרחק מעין הציבור, מתרחש כיום ברשתות החברתיות, כמעט בגלוי – כך לפי המצגת שהעלתה שיר בעמוד הפייסבוק שלה.

אהוד ברק, אז ראש הממשלה, ויצחק הרצוג, אז מזכיר הממשלה, באוגוסט 1999 (צילום: משה מילנר/לע"מ)
אהוד ברק, אז ראש הממשלה, ויצחק הרצוג, אז מזכיר הממשלה, באוגוסט 1999 (צילום: משה מילנר/לע"מ)

אחרי כשלון החקירה במקרה של עמותות ברק ולאור הפריצה ההיא בחוק שאפשרה לגופים חוץ-פרלמנטריים לגייס סכומי כסף גדולים לפעילות שטח תוך עקיפת המגבלות של חוק מימון מפלגות, שונה החוק.

בתיקון החקיקה, נוספה הגדרה של מה הוא אותו "גוף הקשור לסיעה": חבר בני אדם המשתתף בפעילות פוליטית שוטפת (או בתעמולת בחירות בתקופת קמפיין) אשר לדעת מבקר המדינה "יש לראותו כזרוע של הסיעה בהתחשב באפיונים של מטרות הגוף, פעולותיו, זהות בעליו, מנהליו, חבריו, ייעוד רווחיו והמקורות לכיסוי הפסדיו".

ובקיצור, אם מבקר המדינה מתניהו אנגלמן יקבל לידיו הוכחות על קשר בין מנהלי אותן העמותות לסיעת הליכוד, ייתכן שיצטרך להכריז על אותן העמותות כקשורות לסיעת הליכוד, ולפיכך כמי שעוברות על חוק מימון מפלגות.

אם מבקר המדינה מתניהו אנגלמן יקבל לידיו הוכחות על קשר בין מנהלי אותן העמותות לסיעת הליכוד, ייתכן שיצטרך להכריז על אותן העמותות כקשורות לסיעת הליכוד, ולפיכך כמי שעוברות על חוק מימון מפלגות

ח"כ שיר, מדוע העלית את התחקיר הזה כעת?
"המון דברים נחשפו עם הזמן. בין השאר כתבו על הבוטים, כתבו על הפרופילים המזויפים. בחודשים האחרונים, עם פרסומי ההפגנות ברשתות, זיהיתי את הלוגו של העמותות בתחתית המודעות, וראיתי שאל ההפגנות עצמן מגיעים בכירי הליכוד.

פעילי ימין מפגינים בכיכר הבימה בתל אביב, 17 בפברואר 2022 (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
פעילי ימין מפגינים בכיכר הבימה בתל אביב, 17 בפברואר 2022 (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

"ההפגנות הללו לא עודדו רק חילופי שלטון, אלא שאפו לחזרת הליכוד ונתניהו. בחלק מהמקרים, ההזמנה לבוא להפגין יצאה מנתניהו עצמו. בחלק אחר, בנו הזמין את הציבור. וכל האנשים שארגנו את ההפגנות היו בעלי תפקיד כלשהו בליכוד, וזה היה נראה לי מוזר שכסף כה רב נשפך על העניין".

האם הפעולות של מימון הפגנות וגופים הן בלתי חוקיות? ואם את מאמינה שכן, האם בכוונתך להגיש לתלונה ליועצת המשפטית לממשלה?
"כמובן שמדובר בפעילות בלתי חוקית. על פי חוק מימון מפלגות, כל הפעילות הזו עולה לכדי גוף התומך בסיעה. אם היה מדובר בהפגנות סתמיות של 'צריך להפיל את הממשלה', זה לא היה מעניין. אבל אם יש גוף שאומר: 'צריך להפיל את הממשלה ולבחור בליכוד', או 'נתניהו צריך לחזור לראשות הממשלה', זה בעצם תמיכה ישירה במטרה מפלגתית.

"אם היה מדובר בהפגנות של 'צריך להפיל את הממשלה', זה לא היה מעניין. אבל אם יש גוף שאומר: 'צריך להפיל את הממשלה ולבחור בליכוד', או 'נתניהו צריך לחזור', זה בעצם תמיכה ישירה במטרה מפלגתית"

"המחוקק מסביר שיש לבדוק מי עומד מאחורי הפעילות הזו, ובהפגנות הללו ניתן לראות שכל מי שעוסק בזה ועומד מאחורי זה הם חברי ליכוד, בעלי תפקידים בליכוד, משפחת נתניהו. המחוקק מדבר בדיוק על זה.

"לגבי איסור תרומה, בתקופה שאיננה תקופת בחירות, החוק אוסר קבלת תרומה מגוף מאוגד (תאגיד או עמותה או חברה לתועלת הציבור). פה מדובר על חברות לתועלת הציבור וכן עמותות. גובה התרומה המותרת היא 1,000 שקל.

ח"כ מיכל שיר נואמת על הדוכן על התחקיר שעשתה על העמותות, 30 במאי 2022 (וידיאו: ערוץ הכנסת)

"במקרה הזה יש אנשים שתורמים יותר, אבל מעבר לזה יש פה גופים שמעגנים את התרומות האלה ואז מוציאים את הכסף כתרומה אחת גדולה מרוכזת בשווה כסף או בכסף במיליוני שקלים. זה לחלוטין עבירה על החוק".

האם הדברים שנאמרים בהפגנות ובסטטוסים על ידי קבוצות תומכי נתניהו אינם חוסים תחת חופש הביטוי? חופש הביטוי הפוליטי רחב במיוחד ויש פסיקה נרחבת של שופטי העליון, לפיה אין להגביל את חופש הביטוי הפוליטי.
"המטרה שלי אינה להגביל את חופש הביטוי, והעיסוק שלי בנושא לא קשור לחופש הביטוי. אני עוסקת בלחשוף את העובדה שיש פה משהו גדול, ממומן ומאורגן שחלקו אנשים אמיתיים וחלקו אנשים לא אמיתיים (בוטים). אני מדברת על העובדה שיש פה צבא ממומן עם מטרה זהה".

"אני עוסקת בלחשוף את העובדה שיש פה משהו גדול, ממומן ומאורגן שחלקו אנשים אמיתיים וחלקו אנשים לא אמיתיים (בוטים). אני מדברת על העובדה שיש פה צבא ממומן עם מטרה זהה"

מי לשיטתך הוא "המוח" מאחורי המנגנון? מי הוא או היא היד המכוונת של הזרמת הכספים ותכנון ההפגנות?
"זה תפקידה של מערכת אכיפת החוק לגלות מי עומד מאחורי המנגנון. העניין הוא שבאה מישהי כמו אורלי לב, שהיא כביכול פועלת באורח עצמאי לארגן הפגנת ליכוד, והיא ניגשת לעמותה, העמותה מממנת את ההסעות ואורלי לב אמורה לאחר מכן לשבור את הראש איך להחזיר לעמותה את הכסף, וכל הפעילות הזאת נעשית למען נתניהו.

"יש עוד כל מני אנשים שפועלים כך, ובאורח פלא באותה ההפגנה מגיע נתניהו ומודה לה על כל הארגון. זה לחלוטין שווה חקירה".

ראש האופוזיציה נתניהו נואם בהפגנת הימין, 6 באפריל 2022 (צילום: Olivier Fitoussi/FLASH90)
ראש האופוזיציה נתניהו נואם בהפגנת הימין, 6 באפריל 2022 (צילום: Olivier Fitoussi/FLASH90)

 כתבת שבחלק מן המקרים הכספים מוזרמים לחשבונות הבנק הפרטיים של פעילים – מי הם הפעילים שמקבלים סכומים לחשבונם הפרטי?
"אני לא אומרת שפעילים עושים רווח כספי עבור עצמם. אבל, למשל, כאשר עמותה בשם '315' מגייסת תרומות לחשבון הפרטי של פעיל בשם גיא לוי. ואם זה לא לחשבון פרטי של מי מהפעילים, אז מדובר בחשבונות הבנק של התאגידים ושל עמותות.

"לפעמים מדובר בתשלום שאינו ישיר אלא בתשלום שהוא 'בק טו בק'. כלומר, מביאים תורם שמשלם על שלט של עמותה '315' באיילון עבור הפגנה שכותרתה 'להחזיר את נתניהו לשלטון'. כששואלים מי מימן, התשובה של לוי היא 'תורם אנונימי'".

"לפעמים מדובר בתשלום שהוא 'בק טו בק'. כלומר, מביאים תורם שמשלם על שלט באיילון עבור הפגנה שכותרתה 'להחזיר את נתניהו לשלטון'. כששואלים מי מימן, התשובה היא 'תורם אנונימי'"

התחקיר שלך מזכיר במידה מסוימת את פרשת העמותות – אירוע שבעקבותיו ברק, הרצוג וטל זילברשטיין נחקרו במשטרה. אותה פרשה בזמנו קודמה על ידי הליכוד כטענה משמעותית נגד ברק. והיום, את מרגישה שיש מספיק תשומת לב לנושא?
"התחקיר אכן מזכיר את פרשת העמותות. עם זאת, פה זה יותר חמור. אחרי תחקיר עמותות ברק, שונה החוק. למה זה בעצם קורה עכשיו? כי לליכוד אין כסף, כסף רשמי. הליכוד היום נמצא בחובות של עשרות מיליוני שקלים. ההוכחה לכך היא שהליכוד פנה לכנסת בבקשה לפרוס חובות. אז הם פשוט בנו מנגנון עוקף כסף רשמי.

"לצערי הרב אין לזה מספיק תשומת לב. אולי התרגלנו לשחיתות אחרי כל כך הרבה שנות שלטון נתניהו".

אזהרת פוסט ארוך- אבל ממשיכים לחשוף את הכסף המלוכלך ואת מפעל ההסתה של ביבי:כמה איומים, קללות, הטרדות, פייק ניוז,…

Posted by ‎מיכל שיר – Michal Shir‎ on Wednesday, June 1, 2022

מי סייע לך באיסוף החומר לתחקיר? האם זה הצוות שלך, או שמא גוף חיצוני אסף את המידע?
"איסוף החומר לתחקיר הגיע רק ממני, הצוות שלי והמפלגה שלי. 99% מהמקרים לא דרשו אפילו מאמץ. החומרים גלויים והאנשים המדוברים כותבים זאת בצורה גלויה. לא נעשו פה האזנות סתר.

"איסוף החומר לתחקיר הגיע רק ממני, הצוות שלי והמפלגה שלי. 99% מהמקרים לא דרשו אפילו מאמץ. החומרים גלויים והאנשים המדוברים כותבים זאת בצורה גלויה"

"אורלי לב, למשל, כותבת: 'תתרמו לפורום קפה שפירא' כן הלאה. גיא לוי אומר: 'אנחנו במינוס 150 אלף שקל בגלל ההפגנות'. אורלי לב מפרסמת בקבוצות הליכוד בווטסאפ – שבחלקן חבריי עדיין נמצאים: 'אני צריכה80  אלף שקל שתרמה העמותה לטובת ההפגנה בהבימה'.

"הם אומרים זאת בעצמם. אני לא טוענת שום דבר, הם טוענים זאת בעצמם. בסך הכול אני מראה מה הם אומרים. ההבדל הוא שאני מכירה את החוק והם כנראה לא. נדהמתי מכך שהם לא מסירים שום דבר. זה לא שישבתי כמו איזה חוקרת פרטית. הכול פתוח, הם כותבים בעצמם. פשוט מצפצפים על הציבור".

טרם התקבלה תגובה ממפלגת הליכוד לכתבה זו.

"הפגנה של המחנה הלאומי"

מגיא לוי נמסר בתגובה: "מדובר בהמשך מסע ההסתה וניסיון ההפחדה וסתימת הפיות של מיכל שיר כלפי פעילים חברתיים, תוך הפצת שקרים ופייק ניוז: (1) לא מדובר בהפגנות של מפלגה כזו או אחרת, אלא בהפגנה של המחנה הלאומי.
לדוגמא: בהפגנה הספציפית עליה שיר מדברת (וכך גם בכל האחרות) לא היה לוגו של הליכוד בהזמנות – לא בשילוט, לא בבמה ולא בשום מקום אחר. זאת בניגוד למראות המוכרים לנו מהפגנות השמאל של מאות דגלים, אוהלים וכדורים פורחים של מרץ והעבודה.

"(2) בכל הפגנה שקיימנו נאמו פוליטיקאים גם מש"ס וגם מהציונות הדתית. גם בהפגנה הזו (עליה מיכל מדברת) נאמו בצלאל סמוטריץ', שמחה רוטמן, איתמר בן גביר ואורית סטרוק – שמתחרים עם הליכוד על קולות הבוחרים. במרבית ההפגנות האחרות, לא הגיעו פוליטיקאים כלל ואף היו לא מעט מקרים שבהם הגיעו רק חברים מהציונות הדתית ודווקא מהליכוד לא הגיע אף חבר כנסת להפגנה.

תומך הליכוד בכנס של המפלגה בתל אביב, בעת השקת קמפיין הבחירות לכנסת ב-5 בינואר 2015 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
אילוסטרציה: תומך ליכוד בכנס של המפלגה בתל אביב, 5 בינואר 2015 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

"כל התרומות שגייסנו מלפני חמש שנים, כשהתחלנו את פעילותינו ועד היום, לטובת ההפגנות ובכל שאר הפעילויות שלנו, לכל הערוצים ובכל הדרכים גם יחד,
נאספו מתורמים ברשת"

"(3) הכסף שאנו מתרימים לפרויקט 315 הולך לחשבון העסקי שלי ומשמש אותנו ברכישת ציוד והפקת הסרטונים שלנו. כל חברי הפרויקט עובדים למעלה משנה בהתנדבות מלאה. כל שקל תרומה מקבל חשבונית מס, מע"מ, מס הכנסה והכל מנוהל ע"י רואת חשבון בהתאם לכל דרישות החוק!

"(4) כל התרומות שגייסנו מלפני חמש שנים, כשהתחלנו את פעילותינו ועד היום, לטובת ההפגנות ובכל שאר הפעילויות שלנו, לכל הערוצים ובכל הדרכים גם יחד,
נאספו מתורמים ברשת ולא הגיעו אפילו למיליון שקלים. שקל לא הגיע ממפלגת הליכוד או מי מטעמה. הרי את בעצמך מכירה את הקמפיינים של התרומות שלנו ברשת!

"(5) שוב שקר/בורות, התורם קנה את השלט ישירות ולא פרויקט 315. החשבונית יצאה על שמו ואני רק סייעתי לו בהתנדבות בעיצוב, בקופי רייטינג ובלהרים את ההפקה. זה עוד ניסיון לא מוצלח נוסף להשתיק את המחאה בעם, שנובע מהלחץ בהתפוררות הממשלה וקריסת התיקים בבית המשפט!"

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
בושה וחרפה שאף כלי תקשורת וטלויזיה במדינה לא נתנה במה לפרשה הזאת שעל פניו נראה ממש פלילית. ב12 הכתב הפוליטי המרכזי הוא סגל שלאחרונה נהיה ממש שופר, לצידו דפנה ליאל וירון אברהם שאמנם לא ש... המשך קריאה

בושה וחרפה שאף כלי תקשורת וטלויזיה במדינה לא נתנה במה לפרשה הזאת שעל פניו נראה ממש פלילית.
ב12 הכתב הפוליטי המרכזי הוא סגל שלאחרונה נהיה ממש שופר, לצידו דפנה ליאל וירון אברהם שאמנם לא שופרות אבל בהחלט נוטים לכיוון ביבי. אברומוביץ כמעט ולא מופיע.
ב11, יש את הכתב החרדי והביביסט מיכאל שמש, זאב קאם שהוא גם ביביסט, לצידם יש את יואב קרקובסקי שהוא הרבה פחות מופיע.
ב13 רשמית דרוקר נשאר הפרשן הפוליטי אבל במציאות העלו דרמטית את הופעותיה של השופר חסון, ואב"ח, ודחקו את דרוקר לצד.

Shalom Saadon, היא הייתה אז בת 21 ולא ח"כ. לא היו אז רשתות חברתיות חוץ מ'חבר'ה' ומייספייס, והיא עבדה בערך באותה תקופה כדוברת בלשכתו של בנימין נתניהו. אולי כדאי לשאול אותו למה הוא לא ביק... המשך קריאה

Shalom Saadon, היא הייתה אז בת 21 ולא ח"כ.
לא היו אז רשתות חברתיות חוץ מ'חבר'ה' ומייספייס, והיא עבדה בערך באותה תקופה כדוברת בלשכתו של בנימין נתניהו. אולי כדאי לשאול אותו למה הוא לא ביקש ממנה לעסוק בנושא…

עוד 1,671 מילים ו-6 תגובות
סגירה