השר פריג׳ פורש וקורא להורוביץ להתפטר מהנהגת המפלגה

פריג׳ טוען שהורוביץ ״כשל במבחן המנהיגות״ ● הורוביץ בתגובה: מרצ בהנהגתי הגיעה להישג גדול ● הנדל קורא לאיחוד בימין ● לפיד לעמנואל מקרון: על העולם להגיב לאיראן ● גנץ חשף תמונות לווין המעידות על נוכחות איראנית חריגה ורציפה בים האדום ● יובל שטייניץ פרש מהחיים הפוליטיים ● הדס קליין העידה בתיק 1000: אי אפשר היה לבוא לבלפור בידיים ריקות

השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90
השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג'

ראש הממשלה יאיר לפיד ממריא הבוקר לפריז, שם ייפגש עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. הפגישה אמורה להתקיים בשעות אחר הצהריים, ואחריה ימסרו שני המנהיגים הצהרות לתקשורת. אחרי הפגישה יחזור לפיד לארץ. זו הפגישה המדינית הראשונה שמקיים לפיד בכהונתו כראש הממשלה.

הפגישה עם מקרון נקבעה עוד בימים שבהם כיהן נפתלי בנט כראש הממשלה. הביקור מתקיים זמן קצר אחרי הניצחון של מקרון בבחירות לנשיאות ובאמצע פעילות מדינית מואצת במיוחד: פסגת ה-G7 פסגת מנהיגי נאט"ו, המלחמה באוקראינה ואירועים שוטפים נוספים.

השיחות בין שני המנהיגים יעסקו בעיקר באיראן ובסוגיית הגז מול חופי לבנון, על רקע חדירת שלושת המל"טים של חזבאללה ויירוטם באזור אסדת הגז כריש.

ספינת קידוח של אנרג'ין מתחילה בקידוחים בשדה הגז כריש במים הכלכליים של ישראל, 9 במאי 2022 (צילום: REUTERS/Ari Rabinovitch via Alamy)
ספינת קידוח של אנרג'ין מתחילה בקידוחים בשדה הגז כריש במים הכלכליים של ישראל, 9 במאי 2022 (צילום: REUTERS/Ari Rabinovitch via Alamy)

גורם מדיני בכיר אמר אתמול כי "אסור לחזור להסכם הגרעין הקודם מול איראן, אבל אנחנו לא מתנגדים להסכם אחר. אנחנו נדבר עם הצרפתים כדי לגבש איתם מסגרת משותפת. אנחנו יודעים מה גבולות הגזרה של האמריקאים. נרצה לדעת גם מה הצרפתים מוכנים לעשות. אנחנו מבקשים שיהיה כבר סוף לשיחות הלא נגמרות עם איראן".

"אסור לחזור להסכם הקודם מול איראן, אבל אנחנו לא מתנגדים להסכם אחר. נדבר עם הצרפתים כדי לגבש איתם מסגרת משותפת. נרצה לדעת גם מה הצרפתים מוכנים לעשות"

לדברי הגורם, "ראש הממשלה יציג בפני הנשיא מקרון חומרים חדשים שיראו איך חזבאללה מסכן את לבנון ואת יציבותה ויתייחס בשיחה גם להפלת שלושת המל"טים ששיגר חזבאללה. ראש הממשלה יברך את הנשיא על העמדה שלו ביחס ללבנון וידבר איתו על חשיבות האסדה כריש, הפקת הגז, הייצוא למצרים והייצוא לאירופה".

"אנחנו נרצה שמקרון יבהיר ללבנון שאנחנו רוצים להשלים את המו"מ על קווי הגבול הימיים, אבל לא תחת האיומים של חזבאללה. שחזבאללה לא ישחק איתנו באש", הזהיר הגורם. "חזבאללה נקט קו תוקפני. פגיעה באסדת הגז או מסביב לה זה מהלך מסוכן. יירטנו שלושה מל"טים ואם חזבאללה ימשיך, זה יביא להתדרדרות שאנחנו לא מעוניינים בה".

פטרול צבאי בדרום לבנון על רקע כרזות בחירות של חזבאללה, 15 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Mohammed Zaatari)
פטרול צבאי בדרום לבנון על רקע כרזות בחירות של חזבאללה, 15 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Mohammed Zaatari)

"לצרפת יש מערכת יחסים עמוקה עם לבנון. זה לא פשוט להשפיע שם. אנחנו נרצה להעביר מסר: תנצלו את הזמן הזה. יש תנאים טובים, אפשר להגיע להסכם על הקו הימי. העמדה שלנו מוכרת. יש עוד מחלוקות ונרצה שהצרפתים יגידו להם שחזבאללה לא יכולה לבצע פעולות כאלה", סיכם הגורם המדיני.

"לצרפת יש מערכת יחסים עמוקה עם לבנון. זה לא פשוט להשפיע שם. אנחנו נרצה להעביר מסר: תנצלו את הזמן הזה. יש תנאים טובים, אפשר להגיע להסכם על הקו הימי"

נושא נוסף שיעלה הוא השבויים והנעדרים, כמו בכל פגישה של ראשי הממשלה. "לא נפסיק לחפש דרכים כדי להביא לשחרורם", אמר הגורם הבכיר בהתייחסו לשבויים המוחזקים בידי חמאס ברצועת עזה, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד – כמו גם גופותיהם של אורון שאול והדר גולדין.

בעניין ממצאי החקירה שביצע משרד החוץ האמריקאי של הירי בעיתונאית שירין אבו-עאקלה אמר הגורם: "מדובר באירוע טראגי. אנחנו מגבים את חיילי צה"ל ואין מה להרחיב. הכדור שפגע בעיתונאית עבר בדיקה בליסטית ואין תשובה מוחלטת. אנחנו נישאר ברמה של אי-ודאות".

מהיום יוצאת הכנסת לפגרה, שתימשך עד לכינוסה של הכנסת ה-25, שתיבחר בבחירות שייערכו בעוד ארבעה חודשים, ב-1 בנובמבר.

בתקופת הפגרה תפעל ועדת ההסכמות, שתורכב מיושב ראש הקואליציה בועז טופורובסקי ומחבר כנסת, שייבחר על ידי יושב ראש האופוזיציה.

בתקופת הפגרה יכולה הממשלה או יכולים 25 חברי כנסת לדרוש את כינוס המליאה. הממשלה רשאית לבקש שהצעות חוק יובאו לדיון במליאה בקריאה ראשונה, בקריאה שנייה ובקריאה שלישית.

ועדות הכנסת רשאיות לקיים דיונים ביוזמת הממשלה, ביוזמת יושב ראש הוועדה או ביוזמה של שליש מחברי הוועדה – רק באישור מראש של ועדת ההסכמות.

ניר אורבך בישיבה של ועדת הכנסת שבראשה הוא עומד, 4 ביולי 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ניר אורבך בישיבה של ועדת הכנסת שבראשה הוא עומד, אתמול (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ועדת הכנסת רשאית לקיים ישיבות ללא אישור ועדת ההסכמות.

גם הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון רשאית לקיים ישיבות בעניינים דחופים שבסמכותה ללא קבלת אישור של ועדת ההסכמות. ועדות המשנה של ועדה זו רשאיות גם כן להתכנס ללא אישור של ועדת ההסכמות, אך זקוקות לאישורו של יושב ראש הוועדה המשותפת, רם בן ברק. גם ועדת המשנה לענייני מודיעין, ועדת המשנה לענייני הוועדה לאנרגיה אטומית וועדת המשנה למדיניות ואסטרטגיה לא נזקקות לאישור ועדת ההסכמות, אך כן לאישורו של יושב ראש ועדת החוץ והביטחון בן ברק.

בנוסף, מסרו אתמול נציגי הקואליציה והאופוזיציה לוועדת הכנסת, כי הסכימו ביניהם שבתקופת הפגרה הצעות חוק שעניינן בחירות והצעות החוק שהיו מונחות על שולחן הכנסת ביום קבלת חוק התפזרות הכנסת יובאו להצבעה במליאה באישורה של ועדת ההסכמות.

בבית המשפט המחוזי בירושלים תחל היום עדותה של הדס קליין ובכך ייפתח שלב העדויות בתיק 1000, שבו מואשם בנימין נתניהו במרמה והפרת אמונים. קליין, ששימשה כעוזרת האישית של איש העסקים ארנון מילצ'ן וכנציגתו האישית בישראל של איש העסקים ג'יימס פאקר, תיחקר על ידי ראש צוות תיק 1000 בפרקליטות המדינה, אלון גילדין.

בעדותה במשטרה סיפרה קליין שבנימין ושרה נתניהו דרשו ממילצ'ן לספק להם סיגרים, בקבוקי שמפניה ותכשיטים. עדותה של קליין, כמו גם עדותו של מילצ'ן, הוקדמו על רקע החשש שהם נתונים ללחצים. סביב קליין הוצבה אבטחה, והיא תגיע היום לבית המשפט בליווי שוטרים.

לפי כתב האישום, נתניהו פעל לקדם את ענייניו של מילצ'ן כשקיבל מאיש העסקים טובות הנאה. בעת כהונתו כראש הממשלה פנה נתניהו לגורמים בממשל האמריקאי כדי שיאריכו את תוקף אשרת השהייה של מילצ'ן. כן קידם את הארכת תוקפה של התקנה הפוטרת תושבים חוזרים מתשלום מס – דבר שמילצ'ן היה נהנה ממנו. נתניהו גם הנחה את מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר לסייע לאיש העסקים בסוגיית מיזוגן של קשת ורשת.

גורמים בכירים בכחול לבן העבירו לאנשי תקווה חדשה מסרים, שלפיהם, אם שתי המפלגות ירוצו יחד בבחירות, הם יתנגדו לשיבוצו של יועז הנדל ברשימה המאוחדת – כך דיווח הבוקר יובל קרני ב"ידיעות אחרונות". הסיבה להתנגדות להנדל היא שהוא מנע יחד עם צבי האוזר מיושב ראש כחול לבן, בני גנץ, להתמנות לראש הממשלה בשל סירובו לשיתוף פעולה עם הרשימה המשותפת.

בני גנץ ויועז הנדל במליאת הכנסת (לצד יאיר לפיד), 13 במאי 2019 (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
בני גנץ ויועז הנדל במליאת הכנסת (לצד יאיר לפיד) ב-2019 (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

בכחול לבן סירבו להגיב לדברים.

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר שהוא מרגיש שישנה פריצת דרך במגעים עם הסתדרות המורים. בראיון לאפי טריגר בגלי צה"ל אמר ליברמן: "יש התקדמות יפה, ואני חושב שתוך שבועיים יהיה אפשר לסיים את המו"מ".

בראיון התייחס יושב ראש ישראל ביתנו להשתתפותה של מרב מיכאלי בחתונת נכדתו של משה גפני ואמר שזה "קצת מוזר" שיושבת ראש העבודה, שמחזיקה בהשקפת עולם פמיניסטית, משתתפת באירוע שבו ישנה הפרדה בין גברים לנשים.

סגירה