לפעמים חלומות מתגשמים

יאיר לפיד לא יכול היה לבקש לעצמו יעד ידידותי יותר מפריז לביקורו המדיני הראשון כראש ממשלה ● חברתו השגרירה יעל גרמן קיבלה את פניו בקול רועד ודמעות נרגשות ● חברו נשיא צרפת עמנואל מקרון חיבק את לפיד בחום ● לפיד נהנה מכל רגע ● אחרי שעות ספורות בעננים, לפיד נחת בחזרה למציאות של בחירות, יוקר המחיה והדרמות האזוריות ● שלום ירושלמי מדווח מפמליית ראש הממשלה

יאיר לפיד בדרכו לפריז לביקור מדיני ראשון כראש הממשלה, 5 ביולי 2022 (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)
עמוס בן גרשום/ לע"מ
יאיר לפיד בדרכו לפריז לביקור מדיני ראשון כראש הממשלה, 5 ביולי 2022

האישה הראשונה שפגש ראש הממשלה יאיר לפיד כאשר ירד אתמול מהמטוס בשדה התעופה שארל דה גול בפריז הייתה שגרירת ישראל בצרפת, יעל גרמן. לפני חצי שנה מינה שר החוץ לפיד את גרמן, חברתו לשעבר ביש עתיד, לתפקידה. היום הוא בא לביקור בצרפת כראש הממשלה.

גרמן התרגשה עד דמעות. קולה רעד. "אני באה לצבוט אותך כדי לראות שזה אמיתי", אמרה גרמן ללפיד. "אני אצבוט אותך בחזרה", חייך לפיד וחיבק אותה בחום.

גרמן התרגשה עד דמעות. קולה רעד. "אני באה לצבוט אותך כדי לראות שזה אמיתי", אמרה גרמן ללפיד. "אני אצבוט אותך בחזרה", חייך לפיד וחיבק אותה בחום

בשיחה קצרה בין השניים מאוחר יותר בארמון האליזה הזכירה גרמן ללפיד ביקור אחר. ב-2013 הגיע נשיא ארה"ב ברק אובמה לארץ. שורה של שרים חיכתה לו בשדה התעופה, ביניהם שר האוצר לפיד ושרת הבריאות גרמן. אובמה לחץ במהירות את ידי השרים. כאשר הגיע אל לפיד, הוא התעכב קצת. "תיזהר. לפעמים חלומות מתגשמים", הוא הזהיר ונופף באצבעו.

החלום של לפיד התגשם אתמול על מדרגות האליזה. הנשיא עמנואל מקרון חיכה לו שם מחייך וטוב לב. לפני עשר שנים שניהם הקימו מפלגת מרכז, אבל לא רבים חשבו שיצא מזה משהו. עכשיו האחד מתחיל קדנציה שנייה כנשיא צרפת והשני קדנציה ראשונה כראש ממשלה. הזיכרון המשותף הזה גם פתח את השיחה בין השניים.

ראש הממשלה יאיר לפיד מתחבק עם שגרירת ישראל בצרפת יעל גרמן בשדה התעופה בפריז, 5 ביולי 2022 (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)
ראש הממשלה יאיר לפיד מתחבק עם שגרירת ישראל בצרפת יעל גרמן בשדה התעופה בפריז, 5 ביולי 2022 (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)

לפיד שמח על הביקור בצרפת. למזלו, הביקור נקבע מראש בידי קודמו נפתלי בנט, ואם לא, לפיד היה מארגן לעצמו את הנסיעה לפריז שכל כך אהובה עליו. נסיעה כזו, לפיד הניח, לא יכולה להיכשל וראוי שתהיה הראשונה בתור. היחסים עם צרפת מצוינים ומקרון הוא חבר קרוב שלו. המחלוקות המדיניות קיימות, כמובן, אבל במקרה הזה הן לא מתכון לפיצוץ.

איראן ולבנון עמדו במרכז השיחה בין השניים. מקרון רוצה לתת צ'אנס לשיחות הבלתי-נגמרות עם האיראנים. לפיד מוכן להסכם טוב, שיתבסס למשל על עקרונות שמקרון עצמו העלה ב-2018, לקראת היציאה של ארצות הברית מהסכם הגרעין.

איראן ולבנון עמדו במרכז השיחה בין השניים. מקרון רוצה לתת צ'אנס לשיחות הבלתי-נגמרות עם האיראנים. לפיד מוכן להסכם טוב, שיתבסס למשל על עקרונות שמקרון עצמו העלה ב-2018

לפיד הזכיר את העקרונות הללו בכל הזדמנות בביקור אתמול: הפסקת ההעשרה של האורניום, ביטול האפשרות לפקיעת ההסכם, עצירת פיתוח טילים בליסטיים ארוכי טווח ובלימת ההתעצמות האזורית של איראן.

היום לפיד לא מאמין בשום דבר חוץ מסנקציות מיידיות על איראן דרך מועצת הביטחון של האו"ם, מכיוון שאיראן מפרה כל הסכם. בנאום שלו בארמון האליזה הזכיר לפיד את כל מעללי איראן, כולל הטרור שתכננה לעשות נגד ישראלים בטורקיה. מקרון שמע בסבלנות אבל לא השתכנע. "צריך להגיע להסכם. זה יותר טוב מכלום ויכול לעכב את פיתוח הגרעין", הוא אמר.

פגישת ראש הממשלה יאיר לפיד עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בפריז, 5 ביולי 2022 (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)
פגישת ראש הממשלה יאיר לפיד עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בפריז, 5 ביולי 2022 (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)

לבנון עלתה בשיחה בין השניים מכיוון דומה. ארוע חדירת שלושת המל"טים של חזבאללה ויירוטם באזור אסדת הגז כריש, הקפיץ את הנושא לדרגת דחיפות עליונה. "פעם לבנון הייתה מדינה שיש בה טרור. היום זהו טרור שיש לו מדינה", הגדיר זאת לפיד.

צרפת היא המדינה המשפיעה ביותר בלבנון, אבל כולם יודעים כי המפתחות להסכם על הגבולות הימיים בין ישראל ולבנון מונח אצל האמריקאים והשליח המיוחד של הבית הלבן עמוס הוכשטיין, שמתווך בין המדינות. הנשיא מקרון יכול לעזור, ולפיד דחק בו שיתערב. גם כאן מקרון ביקש לתת הזדמנות למגעים הקיימים, אבל לפיד המשיך במסרים מיליטנטיים כלפי חזבאללה. "שלא ינסו אותנו", הזהיר.

צרפת היא המדינה המשפיעה ביותר בלבנון, אבל כולם יודעים כי המפתחות להסכם על הגבולות הימיים בין ישראל ולבנון מונח אצל האמריקאים. הנשיא מקרון יכול לעזור, ולפיד דחק בו שיתערב.

פעם הסיפור הפלסטיני היה תופס את המקום המרכזי בשיחה של ראש ממשלה ישראלי עם כל מנהיג אירופאי. מקרון עדיין חי בתקופה הזו. הוא הרעיף שבחים על לפיד ואמר שהוא יכול להיות המנהיג שיביא להסכם היסטורי עם הפלסטינים. מקרון עודד את לפיד לקדם משא ומתן כזה.

לפיד הבין מייד שזו עצת אחיתופל. פגישה עם ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) בימי בחירות בקרב ציבור ימני, אחרי כל מה שקרה בממשלה הזו, היא מקדם אלקטורלי שלילי חזק.

ראש הממשלה יאיר לפיד בארמון האליזה לצד נשיא צרפת מקרון, 5 ביולי 2022 (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)
ראש הממשלה יאיר לפיד בארמון האליזה לצד נשיא צרפת מקרון, 5 ביולי 2022 (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)

לפיד לא הזכיר בנאומו בארמון האליזה את הפלסטינים במילה אחת. הוא גם לא מתכוון לאמץ את היוזמה שעליה המליץ לו מקרון. לפיד הסביר לנשיא כי ראש הממשלה התחלף, אבל הממשלה לא השתנתה ויש בה עדיין בלם ימני חזק.

"אני לא פוסל פגישה עם אבו מאזן, אבל זה לא עומד על הפרק", מיהר לפיד למחוק את הנושא בתדרוך מאוחר יותר עם כתבים בשגרירות בפריז, מרחק קצר מארמון האליזה. לפיד גם חזר על עמדת קודמו בנט כי הקונסוליה האמריקאית עבור הפלסטינים במזרח ירושלים לא תקום ולא תהיה.

"אני לא פוסל פגישה עם אבו מאזן, אבל זה לא עומד על הפרק", מיהר לפיד למחוק את הנושא בתדרוך מאוחר יותר עם כתבים. לפיד גם חזר על עמדת בנט כי הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים לא תקום ולא תהיה

כמובן, סיפור הבחירות לא מרפה מלפיד. הוא מרחף מעל כל מהלך של ראש הממשלה הטרי. "יש לי מאבק עם בנימין נתניהו ראש בראש. צריך לעבוד קשה", אומר לפיד.

משיחות עם האנשים שמלווים אותו עולה התובנה הבאה: המהלכים של נתניהו ולפיד נועדים בסופו של דבר למחנה שלהם. זה בימין וזה במרכז-שמאל. לא נרשם מעבר של קולות מגוש לגוש, והמצב הזה יישאר גם אחרי הבחירות, מה שיותיר את לפיד בראשות הממשלה.

מה שכן, אומרים בקרבת לפיד, הנושא של יוקר המחייה מטריד, ולא לשווא הולך נתניהו לביקורים בקניונים ובתחנות דלק ומוכר אשליות זולות לעוברים ושבים. נתניהו יהפוך את יוקר המחייה לדגל הבחירות שלו, לצד המתקפה על הממשלה "שמשתפת פעולה עם תומכי הטרור והאחים המוסלמים". יוקר המחיה עלול להיות הגיים צ'יינג'ר של בחירות הללו.

לפיד מצדו ימשיך ויקבע את המעמד שלו כראש ממשלה לקראת הבחירות בנובמבר. אתמול הוא עשה את הצעד המדיני הראשון. בספטמבר ינאם לפיד על הבמה המרכזית של האו"ם. בין לבין צפויות כאן עוד דרמות.

בשבוע הבא יגיע הנשיא ג'ו ביידן לביקור היסטורי, ומה שעשוי לחשמל את המזרח התיכון כולו – ואולי גם את הבחירות בארץ – הוא הסכם, אפילו מינורי, בן ישראל וסעודיה.

בשבוע הבא יגיע הנשיא ג'ו ביידן לביקור היסטורי, ומה שעשוי לחשמל את המזרח התיכון כולו – ואולי גם את הבחירות בארץ – הוא הסכם, אפילו מינורי, בן ישראל וסעודיה

כולם יודעים שארצות הברית וסעודיה מתקרבות עכשיו, למרות האיבה של ביידן כלפי יורש העצר מוחמד בן סלמאן. כולם יודעים שיש משמעות גדולה אפילו לטיסה הישירה של ביידן מנתב"ג לריאד. אף אחד לא ידבר כל המהלכים מול סעודיה בגלוי. זה עניין רגיש, אבל המטרה ברורה.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, 13 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Patrick Semansky)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, 13 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Patrick Semansky)

המטוס של לפיד נחת בארץ היום ב-1:30 לפנות בוקר. כאשר יצא מהמטוס הוא ראה מול עיניו את המטוס המלכותי כנף ציון, שיכול היה לשמש אותו. לפיד עדיין טוען כי מדובר בשערורייה, "בזבוז על גבי בזבוז".

מלוד הוא נסע לדירה החדשה שלו ברחוב עזה בירושלים. זו דירה זמנית, אבל קרובה לעבודה. "אנחנו מרגישים שם כמו סטודנטים בבצלאל", חייך לפיד, אבל ברור שהוא נהנה היום מכל רגע שבו הגשים את החלום להיות ראש הממשלה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
היו מנהיגים שהביאו למהפכים - אולי לפיד כזה, הלוואי. ברור שצריך לשמור על ישראל חזקה ומעורבת נכון בכלכלה העולמית - זה ברור, הנסיבות מחייבות. יחד עם זאת, כדה"א מתקדם למטמורפוזה שכל מה שהיה... המשך קריאה

היו מנהיגים שהביאו למהפכים – אולי לפיד כזה, הלוואי. ברור שצריך לשמור על ישראל חזקה ומעורבת נכון בכלכלה העולמית – זה ברור, הנסיבות מחייבות. יחד עם זאת, כדה"א מתקדם למטמורפוזה שכל מה שהיה עד עתה ייתהפך וכללים חדשים לחלוטין ייווצרו – דגש על 'ואהבת לרעך כמוך' עולמי, כלכלה עולמית המושתתת על רצון טוב למען שיוויון כללי/כלכלי מוחלט בין כל בני האדם באנושות ללא הבדלי תפקיד, מעמד או כל גורם כלשהו (משמעות הכסף תהפוך לאחרת לחלוטין). והכי חשוב: המחשבה! הכל קשור במחשבה – כנראה שהתדר החדש יהיה של מחשבה שמפרגנת לשיתופיות והרמוניה. אולי, אולי, הלוואי

הסיפור של ייקור המחיה הוא גלובלי ומושפע מבעיות בשרשת אספקה כתוצאה מה קורונה, התייקרות הדלקים והחיטה כתוצאה מפלישת רוסיה לאוקראינה. הסיפור של יוקר המחיה מתודלק על ידי המפלגה הרפובליקנית ... המשך קריאה

הסיפור של ייקור המחיה הוא גלובלי ומושפע מבעיות בשרשת אספקה כתוצאה מה קורונה, התייקרות הדלקים והחיטה כתוצאה מפלישת רוסיה לאוקראינה. הסיפור של יוקר המחיה מתודלק על ידי המפלגה הרפובליקנית כנגד ביידן והאדון נתניהו עושה העתק הדבק לזירה המקומית

עוד 1,034 מילים ו-2 תגובות
סגירה