ראש מועצה אזורית חוף הכרמל אסיף איזק ומהכתב ששלח למבקר המדינה (צילום: דוברות מועצה אזורית חוף הכרמל, מונטז')
דוברות מועצה אזורית חוף הכרמל, מונטז'

ראש המועצה מבקש ממבקר המדינה לבדוק שלא עבדו עליו

ראש מועצה אזורית חוף הכרמל פנה למבקר המדינה בבקשה שיבדוק האם המועצה קיבלה החלטות לפיתוח והגדלת המנחת ליד חוף הבונים תוך ביסוס על מידע שגוי ומטעה ● זאת, בעקבות חשיפת זמן ישראל כי טייסת הכיבוי אינה זקוקה כלל למנחת עבור מטוסיה ● מטה המאבק של תושבי חוף הכרמל: "תרגילים זולים. יש לעצור את העבודות במנחת"

ראש מועצה אזורית חוף הכרמל אסיף איזק מודה לראשונה כי ייתכן שהחלטת המועצה בראשותו לתמוך ואף להצטרף כשותפה להארכת והרחבת מנחת הבונים "פרדייב", בתהליך שעלול להפוך את האתר לשדה תעופה עתידי, התקבלה על בסיס נתונים מטעים, וכי ייתכן שהנחות היסוד עליהן נשענו המועצה ורשויות התכנון – לפיהן יש צורך בהארכת המנחת לצורכי כיבוי שרפות בכרמל – היו מבוססות על מידע  שכלל לא נבדק בזמן אמת.

במכתב ששלח למבקר המדינה מתניהו אנגלמן, בעקבות סדרת תחקירי זמן ישראל, מבקש איזק לבדוק "האמנם הנתונים שהוצגו בפני מוסדות התכנון בעת הדיון בתוכנית היו נכונים, האמנם היה אז (בעת אישור התוכנית להגדלת המנחת ב-2017 וב-2019, א"ה) צורך בהקמת מסלול באורך של כ-1,800 מטר לצרכי טיסות כיבוי אש בחירום, והאם צורך זה עדיין קיים".

"אני פונה לכב' בבקשה לבדוק האמנם הנתונים שהוצגו בפני מוסדות התכנון בעת הדיון בתוכנית היו נכונים, האמנם היה אז צורך בהקמת מסלול באורך של כ-1,800 מטר לצרכי טיסות כיבוי אש, והאם צורך זה עדיין קיים"

איזק כותב במכתבו כי "לאחרונה התעוררו טענות לפיהן אין כל כוונה להשתמש במסלול המנחת לצרכי כיבוי אש וכי הלכה למעשה אין שום צורך בהארכת המסלול ל-1,800 מטר". הוא אף מוסיף כי "ככל הידוע לנו, טייסת הכיבוי שהוקמה על ידי המדינה ממוקמת באופן קבוע באתר אחר".

מכתבו של ראש מועצה אזורית חוף הכרמל למבקר המדינה בעניין הארכת המנחת ליד חוף הבונים
מכתבו של ראש מועצה אזורית חוף הכרמל למבקר המדינה בעניין הארכת המנחת ליד חוף הבונים (לחצו להגדלה)

בפועל, אין מדובר ב"טענות" כלל, אלא בגירסה רשמית של טייסת הכיבוי עצמה, אשר פורסמה בזמן ישראל במסגרת תחקיר שחשף כי בפני נציגי מליאת מועצה אזורית חוף הכרמל הוצג מצג שווא לפיו יש צורך במנחת מוגדל לצורכי כיבוי הכרמל – מצג שדירבן את הנציגים לתמוך בתוכנית, מבלי לפשפש בקרביה ומבלי לבקש חוות דעת ונתונים מאומתים.

בתגובת טייסת הכיבוי, כפי שנמסרה לזמן ישראל לפני כשבועיים, נאמר כי "טייסת הכיבוי עובדת ממנחת קדמה בדרום וממנחת מגידו – המנחת הראשי בצפון – שנותן מענה מצוין לתרחישי שרפה בהרי הכרמל. יתרה מכך, ניתן לבצע שימוש מבצעי גם במנחת חיפה ובמנחת מחניים בצפון".

גם הטענה שהושמעה במהלך הדיונים על הרחבת המנחת, לפיה המנחת יכול לתת מענה למטוסים נוספים שיגיעו מחו"ל בעת שרפה, נשללה על ידי טייסת הכיבוי, שהבהירה כי בעתיד בכוונתה להסתמך לצורכי כיבוי רק על מטוסים הנמצאים ברשותה או ברשות חיל האוויר: "יש לנו את אחד מחילות האוויר הטובים והמתקדמים בעולם. אין סיבה שנפנה לסיוע אווירי מחו"ל כשכאן בישראל יש לנו כוח אווירי עוצמתי", נאמר בהודעת דובר הטייסת.

היזם הציע הגדלה – הרשויות אימצו "באהבה"

הפניה של איזק למבקר המדינה מעידה כי הרשויות מצויות בלחץ לנוכח הגילויים לפיהן הבעלים של המנחת דן מוקדי הצליח להעביר שורה של תוכניות להרחבת עסקו הפרטי מבלי שאלה נבחנו כדי הצורך. על פניו מדובר בפנייה תמוהה, מכיוון שבפועל ראש המועצה מבקש ממבקר המדינה לבדוק בין היתר את החלטותיו שלו עצמו.

אמנם ההחלטה המקורית על הארכת המנחת התקבלה במועצה בימיו של קודמו, כרמל סלע ז"ל, אולם לאורך השנים האחרונות המשיכה המועצה לתמוך במיזם, הצטרפה כשותפה בעת אישור התוכנית במועצה האזורית ב-2019 (אחרי שאיזק כבר נבחר) ופנתה לרשויות במכתבים משותפים עם היזם ממש עד לאחרונה. בין היזם מוקדי לראש המועצה איזק ישנם קשרים פוליטיים ענפים, ובמהלך הבחירות שימש מוקדי פעיל במטה הבחירות של ראש המועצה הנבחר.

לאורך השנים האחרונות המשיכה המועצה לתמוך במיזם, הצטרפה כשותפה בעת אישור התוכנית במועצה האזורית ב-2019 (אחרי שאיזק כבר נבחר) ופנתה לרשויות במכתבים משותפים עם היזם ממש עד לאחרונה

אסיף איזק בקמפיין הבחירות שפרסם בפייסבוק לראשות מועצת חוף הכרמל, 2018 (צילום: מתוך סרטון הקמפיין של אסיף איזק)
אסיף איזק בקמפיין הבחירות שפרסם בפייסבוק לראשות מועצת חוף הכרמל, 2018 (צילום: מתוך סרטון הקמפיין של אסיף איזק)

לפנייתו למבקר המדינה צירף איזק שורה של מכתבים מהרשויות אשר הוצגו בעת העברת התוכנית, ואשר היזם ניסה להציג בדיון שהתקיים לאחרונה בכנסת בסוגיה, בהם מכתבים של רשות התעופה האזרחית והגורמים המופקדים על הכיבוי במשטרת ישראל, אשר ממחישים לכאורה כי הרשויות תמכו בהארכת המנחת.

עם זאת, עיון במכתבים אלה מראה כי גם "תמיכה" זו מטעה. כך, למשל, המכתב מנציב כבאות ראשי המציין כי המנחת נמצא "במקום מתאים כנקודת הזנקה ותדלוק למטוסי הכיבוי", הוא בכלל מ-2012, חמש שנים לפני שהתוכנית עברה במועצה – ולפני שטייסת הכיבוי עברה מאחריות חיל האוויר לידי המשטרה.

המכתב מנציב כבאות ראשי הוא בכלל מ-2012, חמש שנים לפני שהתוכנית עברה במועצה – ולפני שטייסת הכיבוי עברה מאחריות חיל האוויר לידי המשטרה

המכתב של היחידה האווירית במשטרת ישראל מ-2017 מביע תמיכה עקרונית בפיתוח המנחת לצורכי כיבוי, לבקשתו של ראש המועצה דאז, אך לא מציגה כל עמדה או נתונים לגבי צרכיה של טייסת הכיבוי עצמה. המכתב של רשות התעופה האווירית נשלח אל היזם עצמו וכלל אינו מתייחס לצרכי הכיבוי, אלא לנתונים טכניים לבקשת היזם.

אף אחד מהמכתבים שהוצגו בפני הרשויות לא מפרט, מציג או אפילו מתייחס לצרכים האמיתיים של טייסת הכיבוי עצמה בעת חירום, וכאמור – איש לא טרח לדרוש התייחסות זו בזמן אמת.

מבט מהאוויר על אזור מנחת הבונים (צילום: עמוד הפייסבק "צניחה חופשית פרדייב")
מבט מהאוויר על אזור מנחת הבונים (צילום: עמוד הפייסבק "צניחה חופשית פרדייב")

בעת הדיון שהתקיים לאחרונה בכנסת, בעקבות תחקירי זמן ישראל, הודה היזם מוקדי כי היוזמה להארכת המנחת ולשידוך צרכי הכיבוי לפרויקט היתה שלו, ולא הגיעה מתוך צורכי מערך הכיבוי.

ח"כ יוראי להב-הרצנו ביקש במהלך הדיון להבין מדוע בכלל צריך יזם פרטי לפנות לגורמים הממשלתיים ולבקש הארכה לצרכים לאומיים של כיבוי: "אתה פנית לחיל האוויר או שהם פנו אליך?" שאל את מוקדי. בתשובה אישר מוקדי כי היוזמה היתה שלו ולא של כוחות הכיבוי וההצלה: "אני היזם ואני יזמתי את הארכת המסלול. הרשויות קיבלו את זה באהבה".

"אתה פנית לחיל האוויר או שהם פנו אליך?" שאל את להב-הרצנו. בתשובה אישר מוקדי כי היוזמה היתה שלו: "אני יזמתי את הארכת המסלול. הרשויות קיבלו את זה באהבה"

ח"כ להב-הרצנו היקשה: "לא הבנתי, (אתה אומר) אני פונה אליכם (לחיל האוויר) כדי להגדיל את המסלול?"

מוקדי: "בין היתר. ואמרתי שיהיו מטרות נוספות".

"גם ביבי מעורב בזה"

פרוטוקולים של ועדות התכנון השונות שדנו בתוכנית ממחישים גם הם את עומק ההטעיה או הקונספציה השגויה עליה נשענו הרשויות בבואם לאשר את התוכנית.

כבר ב-2015, שנתיים לפני שאושרה התוכנית במליאת המועצה האזורית שהצטרפה כשותפה ליזם הפרטי, הציג מוקדי בפני הוועדה המחוזית את התוכנית להיתלות באילנות הגבוהים של צורכי הכיבוי כדי להגדיל את המנחת הפרטי שלו.

דן מוקדי וראש מועצה אזורית חוף הכרמל, כרמל סלע ז"ל (צילום: מתוך הפייסבוק של כרמל סלע ז"ל)
דן מוקדי וראש מועצה אזורית חוף הכרמל, כרמל סלע ז"ל (צילום: מתוך הפייסבוק של כרמל סלע ז"ל)

"אנחנו נבוא בעוד חצי שנה-שנה ונגיש תוכנת להארכת המסלול, כדי להתאים אותו בצורה טובה לכיבוי שרפות על הכרמל", אמר לחברי ועדת המשנה לתוכניות של משרד הפנים. כבר אז הופיע לצידו בדיון ראש המועצה דאז סלע, אשר הילל בפני חברי הוועדה את המנחת כאילו מדובר בתכשיט נוצץ של המועצה ושל תושביה:

"יש הרבה פרויקטים בארץ…אבל באמת ובתמים, הרבה מאד גורמים שמגיעים לארץ לביקור מגיעים למקום הזה (מנחת פרדייב, א"ה). הוא מוזיאון, הוא אתר צניחה, הוא אתר בילוי…יש פה יזמות פר אקסלנס…ואני לא אגיד שבחו של אדם בפניו, אבל באמת דן כטייס לשעבר בחיל האוויר שעשה כמה דברים בחיים, זה פרויקט יוצא מן הכלל, אדיר ביופיו…וזה פשוט פרויקט תיירותי בצורה בלתי רגילה מכל הבחינות…כמובן בלי פוליטיקה, אבל עם קצת פוליטיקה, גם ביבי מעורב בזה, כולם מאד אוהבים את הפרויקט כמוזאון".

הבטחותיו של היזם לרתום את צרכי הכיבוי של הכרמל ויערותיו נפלה על אוזניים קשובות, ומתכננת המחוז, יו"ר הוועדה ליאת פלד, ביקשה לחדד: "אז אתה אומר שאם אנחנו רואים לטווח רחוק את הצורך באחסון כאן של מסוקי כיבוי…".

מוקדי מתקן אותה: "מטוסי כיבוי", וחברת הוועדה יעל לביא אפרת, נציגת הגופים הירוקים מגיבה: "זו נקודה מאד חשובה בעיניי, הסיפור של הכיבוי ברמל הוא יקר ללבם של כולם. אני רק הייתי מבקשת שבעניין הזה נשמע משהו מרשות הכבאות. שיגדירו מה הצרכים שלהם, מה אורך המסלול שלהם, מה המגבלות שלהם".

"זו נקודה מאד חשובה, הסיפור של הכיבוי ברמל הוא יקר ללבם של כולם. אני רק הייתי מבקשת שבעניין הזה נשמע משהו מרשות הכבאות. שיגדירו מה הצרכים שלהם, מה אורך המסלול שלהם, מה המגבלות שלהם"

הסופרטנקר מרוסיה מכבה את השרפות ביערות הכרמל, 5 בדצמבר 2010 (צילום: Abir Sultan/FLASH90)
הסופרטנקר מרוסיה מכבה את השרפות ביערות הכרמל, 5 בדצמבר 2010 (צילום: Abir Sultan/FLASH90)

בשלב זה מוקדי, היזם הפרטי, משיב בשמה של רשות הכיבוי של מדינת ישראל שכלל לא שלחה נציג לדיון (וספק אם הוזמנה): "בגלל שרשות הכבאות הגדירה שהמתקן הזה הוא צורך מרכזי בכיבוי שרפות על הכרמל, ומכיוון שמשרד הביטחון (הגדיר) את הדבר הזה – הנציג לא נמצא פה נכון?"

מוקדי נענה בשלילה, וממשיך: "רק כאשר נאריך את המסלול, ארבעת המטוסים החדשים שיש למדינת ישראל יוכלו להמריא מהאתר הזה".

כאמור, בדיקת זמן ישראל מעלה כי רשות הכיבוי מעולם לא הציבה את הדרישה להארכת המנחת, וכי מטוסי הכיבוי הקיימים ברשותה של מדינת ישראל כיום אינם זקוקים למנחת כה ארוך, וממילא פועלים ממנחתים אחרים – גם בשגרה וגם בחירום.

בדיקת זמן ישראל מעלה כי רשות הכיבוי מעולם לא הציבה את הדרישה להארכת המנחת, וכי מטוסי הכיבוי הקיימים ברשותה של מדינת ישראל כיום אינם זקוקים למנחת כה ארוך, וממילא פועלים ממנחתים אחרים

במטה המאבק של תושבי חוף הכרמל, המורכב מאישי ציבור, פעילי סביבה ותושבי האזור, הגיבו בזלזול על פנייתו של איזק למבקר.

עבודות רכבת ישראל במנחת הבונים (צילום: גלבוע צילום אווירי וקרקעי, צילום מסך)
עבודות רכבת ישראל במנחת הבונים (צילום: גלבוע צילום אווירי וקרקעי, צילום מסך)

"מטה המאבק דורש מאיזק להפסיק לפעול בשיטות מניפולטיביות וזולות, לא לעסוק במכתבים ובמצגי שווא המשווקים על ידי מקורביו, ובמקום זאת להוציא כעת צו עצירת עבודות לסלילת המנחת, לפעול לפתיחה מחדש של התכניות בוועדה המחוזית, ולהרחיק את דן מוקדי מכל פעילות החורגת מגבולות השטח של 'פרדייב' המקורי בשטח חוף הבונים.

"מטה המאבק דורש מאיזק להוציא כעת צו עצירת עבודות לסלילת המנחת, לפעול לפתיחה מחדש של התכניות בוועדה המחוזית, ולהרחיק את דן מוקדי מכל פעילות החורגת מגבולות השטח של 'פרדייב' המקורי"

"המנחת חייב להישאר בגודלו המקורי: 800 מטרים אורך ו-19 מטרים רוחב, והפעילות צריכה להיות צניחה ספורטיבית ותו לא, וכך צריך איזק לדרוש בכל ועדה וערכה ללא פשרות".

עוד 1,372 מילים ו-1 תגובות
סגירה