הולך ופוחת הסיכוי להסכם גרעין חדש עם איראן

מאז חודשו שיחות הגרעין בקטאר לפני עשרה ימים, איראן הקצינה מאוד את דרישותיה, כולל חזרה מסיכומים שנדונו ואושרו בין הצדדים בסבבים הקודמים בווינה ● במקביל, שר הביטחון גנץ ממשיך בקמפיין חשיפת הפעילות האיראנית האזורית שהחל לפני שנה ● כל זה מתכנס לביקורו של ביידן באזור, שיתמקד בחיזוק החזית המזרח תיכונית שהוא עומל עליה ● פרשנות

דגל איראן מתנוססס בטהרן (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
AP Photo/Vahid Salemi
דגל איראן מתנוססס בטהרן

איראן מתמודדת בימים האחרונים עם משבר מורכב. חלק גדול מהעסקים, בתי הספר ומשרדי הממשלה בטהרן וסביבתה הושבתו והציבור נקרא שלא לצאת מהבתים.

לא מדובר במתקפת סייבר או התערבות של גורם חיצוני כלשהו, אלא באיתני הטבע. בימים האחרונים פוקדת את איראן סופת חול חזקה שמגבילה מאוד את הראות וגורמת לזיהום אוויר חמור ומסוכן. מתברר שזו הפעם הרביעית מאז חודש אפריל שסופה כזו משביתה חלקים במדינה שגם כך סובלת מזיהום אוויר קשה.

בלשון ציורית אפשר היה לשחק עם סופת החול ולומר כי היא משמשת מסך עשן למהלכיה האחרונים של איראן מול ארצות הברית והמערב בכל הקשור לפרויקט הגרעין.

התבטאות חריגה מאוד של הממשל האמריקאי שלשום, ציירה למעשה את התמונה המדויקת. רוברט מאלי, השליח המיוחד לענייני איראן של הנשיא ג'ו ביידן ומי שנחשב לקול רך מאוד כלפי טהרן אמר: "הדיון שבאמת צריך להתקיים הוא לא בין איראן לארצות הברית אלא בין איראן לבין עצמה", אמירה חריפה ונדירה.

רוברט מאלי, השליח המיוחד לענייני איראן ומי שנחשב לקול רך כלפי טהרן אמר: "הדיון שבאמת צריך להתקיים הוא לא בין איראן לארצות הברית אלא בין איראן לבין עצמה"

השליח המיוחד של ארה"ב לענייני איראן רוברט מאלי בפורום דוחא בקטאר, 27 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Lujain Jo)
השליח המיוחד של ארה"ב לענייני איראן רוברט מאלי בפורום דוחא בקטאר, 27 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Lujain Jo)

בפועל, מאז חודשו שיחות הגרעין בקטאר לפני עשרה ימים, איראן הקצינה מאוד את הדרישות, כולל חזרה מסיכומים שנדונו ואושרו בין הצדדים בסבבים הקודמים בווינה. במערב לא פירטו את הסעיפים, אם כי ההערכה היא כי מדובר על אופן ועומק הפיקוח, קצב הסרת הסנקציות ומידת השקיפות האיראנית.

לצד הדברים הללו, ישראל מצופפת שורות בעניין האיראני. נסיעתו של ראש הממשלה יאיר לפיד לפריז השבוע התמקדה בעיקר בנושא זה. בעבר, בזמן המגעים לקראת הסכם 2015, צרפת של הנשיא פרנסואה הולנד הייתה הסמן הימני מול איראן. הנשיא הנוכחי עמנואל מקרון לא נמצא שם, אם כי אנשי משרדי החוץ וההגנה שלו מכירים היטב את החומרים.

בעבר, בזמן המגעים לקראת הסכם 2015, צרפת של הנשיא פרנסואה הולנד הייתה הסמן הימני מול איראן. הנשיא הנוכחי עמנואל מקרון לא נמצא שם, אם כי אנשי משרדי החוץ וההגנה שלו מכירים היטב את החומרים

החשיפה של שר הביטחון בני גנץ ביום שלישי על הפעילות האיראנית המתגברת בים סוף, היא חלק מהמהלך הזה, שתואם מראש מבחינת התיזמון עם הביקור של ראש הממשלה לפיד בפריז.

בהקשר הזה צריך לשים לב למדיניות הישראלית: כמעט בכל חודש גנץ חושף טפח אחרי טפח בפעילות האיראנית האזורית. הקמפיין הזה החל כבר לפני יותר משנה והוא צובר תאוצה, כששר הביטחון בוחר בקפידה את הפורום בו ייחשפו הדברים. רשימה חלקית:

אוגוסט 2021
תמונת ארכיון מ-2016 של מכלית הנפט Mercer Street אשר נפגעה בפיגוע איראני ליד חופי עומאן, 30 ביולי 2021 (צילום: Johan Victor via AP)

בדיון בפני ועדת משנה של מועצת הביטחון של האו"ם, גנץ ולפיד חושפים כי סעיד אראג'אני, ראש מערך הכטב"מים התוקפים של איראן, אחראי אישית על תקיפת המכלית "מרסר סטריט".

ספטמבר 2021

בכנס המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן בהרצליה, שר הביטחון חושף את בסיס קשאן שבו מכשירה איראן פעילים להפעלת כטב"מים מתאבדים. "הבסיס הוא אבן הראשה של מערך ייצוא הטרור האווירי האיראני באזור", אומר גנץ.

פברואר 2022

בנאום מול ועידת הנשיאים בארה"ב, גנץ חושף כי איראן מעבירה טכנולוגיות כטב"מים לוונצואלה במקביל לאספקת חימוש מתקדם למערכות לא מאוישות.

מאי 2022
שר הביטחון בני גנץ באוניברסיטת רייכמן, 17 במאי 2022 (צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון)

בכנס של המכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, גנץ חושף כי איראן מסיימת התקנה של 1000 צנטריפוגות מתקדמות במתקן תת-קרקעי.

יוני 2022

בכנס הסייבר באוניברסיטת תל אביב, שר הביטחון חושף כי איראן מפעילה את גופי הביטחון שלה כדי לפגוע בפעילות כוח יוניפי"ל בלבנון.

יולי 2022

בועידת "האקונומיסט" באתונה, גנץ חושף תמונות לוויין של פעילות של חיל הים האיראני בים האדום.

גנץ מכוון למעשה לשני כיוונים: הראשון להתריע את האיראנים שהפעילות שלהם חשופה ומנוטרת על ידי ישראל ומכאן, כפועל ישיר לשיתוף הפעולה עם מדינות המפרץ, היא חשופה גם לשאר החברות בברית החדשה. הכיוון השני הוא למעצמות המערב.

ישראל מתעקשת כי במסגרת המגעים לקראת הסכם, יטופל גם היבט המעורבות האזורית של איראן. בינתיים זה לא קורה, ואולי יש לראות בחשיפה הזו של גנץ כרטיס צהוב של ישראל, בדרך לכרטיס אדום. בכדורגל המשמעות היא הרחקת שחקן, בשפה של גנץ הכוונה היא להרחיק איום.

ישראל מתעקשת כי במסגרת המגעים לקראת הסכם, יטופל גם היבט המעורבות האזורית של איראן. בינתיים זה לא קורה, ואולי יש לראות בחשיפה הזו של גנץ כרטיס צהוב של ישראל, בדרך לכרטיס אדום

שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדולחיאן, 23 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדולחיאן, 23 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)

שאלת נוספת לנוכח המשבר בין טהרן לוושינגטון היא מה תעשה ארצות הברית אם חלון ההזדמנויות הזה לשיחות ייסגר. בינתיים דווקא הצד האיראני הוא זה שמשדר אופטימיות. שר החוץ חוסיין אמיר עבדולחיאן אמר בסוף השבוע כי הדרך להסכם ולמגעים דיפלומטיים עדיין פתוחה, ויומיים אחריו אמר סגנו עלי באגרי קאני כי המועד והמקום לסבב הבא כבר סוכמו.

מה בין האופטימיות האיראנית לפסימיות האמריקאית? נראה שהכדור נמצא במגרש של ביידן. הנשיא אמור להגיע לאזור בעוד מספר ימים, ובינתיים סבב הפגישות שלו נראה לגמרי אנטי-איראני – מסעודיה ועד ישראל.

ההערכה היא כי הסיכוי להסכם עם איראן קטן עוד יותר, ולכן ביידן יתמקד בחיזוק החזית המזרח תיכונית שהוא עומל עליה. עם ההישג הזה הוא יכול להגיע לבחירות האמצע של ארה"ב בחודש נובמבר, שם הסקרים לא מנבאים טובות למפלגה הדמוקרטית.

ההערכה היא כי הסיכוי להסכם עם איראן קטן עוד יותר, ולכן ביידן יתמקד בחיזוק החזית המזרח תיכונית שהוא עומל עליה. עם ההישג הזה הוא יכול להגיע לבחירות האמצע של ארה"ב בחודש נובמבר

במקרה הזה יהיה מעניין לראות מה תעשה איראן. אם הדמוקרטים יאבדו את הרוב בקונגרס, לאיראן תהיה מוטיבציה נמוכה יותר להגיע להסכם. אחד מסעיפי המחלוקת העיקריים במשא ומתן הוא התעקשות איראנית שארצות הברית, בלי קשר ליושב בבית הלבן, לא תיסוג שם מהסכם. את זה האמריקנים לא יכולים להבטיח, במיוחד כשדולנד טראמפ מחמם מנועים לקראת בחירות 2024.

כאן בדיוק נכנסת ישראל לתמונה. אזור הדמדומים שבין הסכם לא טוב לאין הסכם משאיר מרחב תמרון גדול מדי לאיראנים, שכבר עכשיו נמצאים קרוב מאוד לפצצה מבחינת האורניום המועשר. כל השחקנים מודעים למצב היטב ונראה שכולם ממתינים לראות מי ימצמץ ראשון.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
ברור שישראל חייבת לשמור על עוצמתה הצבאית ולפתח קשרים עם מדינות ערביות, זה המצב כרגע, זאת המציאות. יחד עם זאת, קיים סיכוי שאפילו חיזבאללה יהפוך בהמשך לידיד שלנו וגם איראן - ההיסטוריה מלמ... המשך קריאה

ברור שישראל חייבת לשמור על עוצמתה הצבאית ולפתח קשרים עם מדינות ערביות, זה המצב כרגע, זאת המציאות. יחד עם זאת, קיים סיכוי שאפילו חיזבאללה יהפוך בהמשך לידיד שלנו וגם איראן – ההיסטוריה מלמדת שגדולי האויבים הפכו לעיתים לידידים. כדה"א, קארמה, אלהים או כל שם שמתאר את הכח העליון שמארגן את חוקיות הקיום של הטבע – גדול מכל הסכסוכים הללו; היקום על כל החורים השחורים והסופרנובות והאינסופיות שלו – אולי יחליט על רה-ארגון של כל העניינים כאן, וכללים חדשים יחולו: אחווה מלאה בין כל בני האדם. זה לא חלום, זה הגיוני

עוד 718 מילים ו-1 תגובות
סגירה