יש לעצור את תכנית "נחלה" להקמת יישובים לא חוקיים

דניאלה וייס, צילום מסך מסרטון של "נחלה", 2022
דניאלה וייס, צילום מסך מסרטון של "נחלה", 2022

ביום רביעי הקרוב, כ"א בתמוז, זה קורה. מתכננים בגוף הימני קיצוני "נחלה" להעלות היאחזויות פתע. היאחזויות לא חוקיות, ללא אישור הממשלה וללא אישור רשמי כלשהו.

אפילו ניתן לעולים על הקרקע שם מאוד מקרב מבחינה פסיכולוגית: "ההתיישבות הצעירה". אגב המושג החביב הזה, שמעורר קונוטציות ציוניות חיוביות, מלווה את הפעילות של העלאת המאחזים הבלתי חוקיים מאז 2018.

ביום רביעי הקרוב, כ"א בתמוז, זה קורה. מתכננים בגוף הימני קיצוני "נחלה" להעלות היאחזויות פתע. היאחזויות לא חוקיות, ללא אישור הממשלה וללא אישור רשמי כלשהו

וכך, בין פיזור ממשלה אחת לאחרת, בין ביקור נשיא המעצמה החזקה בעולם לבין המשך הדיאלוג החביב עם מדינות המפרץ והטיסות מעל שמי סעודיה – נעשות בגלוי ולא במחשכים עבירות חמורות על החוק.

צריך להודות שנושא ההתנחלויות נוהל מאז ומתמיד ע"י כל ממשלות ישראל במין קריצת עין שובבה.

מאז 1967, חודשיים לאחר מלחמת ששת הימים, אמר שר הביטחון דאז משה דיין, כשנשאל בנושא השטחים: "אם לא יהיה שום פתרון פוליטי אחר, לדעתי אנחנו חייבים להחזיק את השטח הזה כממשל צבאי שנים רבות". גולדה מאיר אמרה: "ישראל תחזיק בשטחים עד בוא השלום". יגאל אלון הגה אז את תכנית אלון, במסגרתה גבולות ישראל יהיו מהירדן ועד הים ובשטחי יו"ש תקום אוטונומיה לפלסטינים.

הרבה הרבה מים עברו מאז בירדן, ובין 27 בספטמבר 1967, מאז הוקמה ההתנחלות הראשונה, כפר עציון בגוש עציון – לבין העלייה הקרובה על הקרקע של שלושה מאחזים השבוע, הוקמו 280 התנחלויות ובסה"כ מתגוררים ועובדים בשטחים עוד קרוב לחצי מיליון ישראלים.

בין ספטמבר 67', מאז הקמת התנחלות הראשונה – כפר עציון בגוש עציון – לבין העלייה הקרובה על הקרקע של 3 מאחזים השבוע, הוקמו 280 התנחלויות, ובשטחים מתגוררים ועובדים קרוב לחצי מיליון ישראלים

ממשלות התחלפו, מפלגות שונות הרכיבו אותן, אבל מפעל ההתנחלויות לא פסק.
תמיד נמצאה סיבה להצדיק את המשך "מסע בניית הארץ", בעיקר בעקבות פיגועים, רציחות והתפרעויות חזרה ונשמעה הקריאה לחזק את ההתיישבות מתוך צרכים ביטחוניים.

מי שפעל, עשה והגשים את החזון המשיחי הזה היה כמובן אריאל שרון, כשעוד ב-1967, קרא כאלוף בצה"ל להחרים שטחים, להפכם לשטחי אש ולתת אפשרות לפיתוח הישובים יהודיים.

ב-1979 הוא דיבר על הצורך להכריז על שטחי אש בגדה המערבית, וכך החלו מפנים פלסטינים מבתיהם כדי להכשיר את שטחי האש.

ב-1996, בהיותו שר השיכון, יזם את תכנית הכוכבים. בין היעדים צויינה יצירת מסגרת ישובים מסיבית לאורך הקו הירוק, ממודיעין בדרום לנחל עירון בצפון,
למניעת יצירת רצף ישובים ערבים. ברצף הישובים נמצא את אלעד, בת חפר, חריש, לפיד, מתן, צור יגאל, צורן, קציר, שוהם.

והמוטו הזה נמשך. במאי השנה אישר בג"ץ לגרש אלפי פלסטינים מבתיהם בשמונה כפרים בשטח אש 918 בדרום הר חברון. באזור מסאפר יטא.

ובימים אלה ממש מוצפים לוחות המודעות בישובים ביהודה שומרון בקריאות להיערך, להתיישב, להיאחז, להתנחל, מחק את המיותר, באורח בלתי חוקי גם ביום רביעי הקרוב. שנה בדיוק מאז פינוי אביתר.

את "נחלה" מובילה דניאלה וייס, שהייתה עם הקמת מפעל ההתיישבות לצדו של חנן פורת. נחלה היא בעצם הבת החוקית של גוש אמונים. והכוונה עכשיו היא להקים ישובים על הרצף מהישוב ברכה, חטיבת השומרון, איתמר, ראש יוסף, לאורך כביש 55.

כולם יודעים זאת – כוחות הביטחון, חברי הכנסת, השרים, כולם.

לפי שעה לא ברור בכלל אם יש כוונה לעצור את המהלך הלא חוקי הזה. התכנון הוא להקים בשנה הקרובה עשרה ישובים חדשים. יש שמנסים להתייחס לאירוע כאל משובת קיץ. ילדים, הורים, תרמילים, אוהלים, חומה ומגדל. אז לא! יש לעצור אותם בטרם יגיעו לשטח. עיצרו אותם לפני שיקימו את המאחז. לאחר הקמת המאחז יהיה הרבה יותר קשה לתקן.

כרגע לא ברור אם יש כוונה לעצור את המהלך הלא חוקי של הקמת 10 ישובים חדשים בשנה הקרובה. יש המתייחסים לאירוע כאל משובת קיץ. ילדים, הורים, תרמילים, אוהלים, אך יש לעצור אותם לפני שיגיעו לשטח

נכון, אלה ימי בחירות. ההחלטה קשה. כל צעד עלול לפגוע בציבור מצביעים זה או אחר. אבל הגיע הזמן להפסיק לקרוץ לגופים כאלה ואחרי ולנקוט יד קשה כלפי מפירי החוק.

עד כה היו לחצים להכשיר מאחזים בלתי חוקיים. דעו לכם שכל מאחז לא חוקי הוא עוד אבן נגף בדרך לשלום.

פאר לי שחר היא עיתונאית, חברה בוועד המרכזי של מפקדים למען בטחון ישראל, בוועד הפעיל של אמנסטי ישראל, בוועד של מדרשת אדם, ופעילת שלום בתנועת נשים עושות שלום, והיא שרת ההסברה בממשלת השיקום - ממשלת הצללים הלאומית. הייתה עורכת, כתבת ומגישה בקול ישראל במשך 25 שנה. יש לה ותק של עשרות שנים בתקשורת - בגלי צה"ל (ככתבת הראשונה ביומני החדשות) וככתבת מדינית ופוליטית בעיתון חדשות ועל המשמר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
נגיד ודבריך נכונים, אם יש חוק אז מדוע חאן אל אחמר ועוד עשרות נקודות לא חוקיות לא מטופלות? האם זהה בסדר לעשות איפה ואיפה? ושנית, לעניות דעתי, מי שאומר על מקומות כמו ירושלים, חברון וכו שה... המשך קריאה

נגיד ודבריך נכונים, אם יש חוק אז מדוע חאן אל אחמר ועוד עשרות נקודות לא חוקיות לא מטופלות? האם זהה בסדר לעשות איפה ואיפה?
ושנית, לעניות דעתי, מי שאומר על מקומות כמו ירושלים, חברון וכו שהם לא שטחים של עם ישראל, מה הוא יכול לומר על שכונות כמו רמת אביב ומלחה, מעוזי השמאל הנאור שמאחורי כל בית יפה יש משפחת פליטים שיכולה להצביע ולומר: זה שלי! סבא שלי בנה את זה במו ידיו ???
אז לשמחתי או לא זה או הכל או כלום. ולא עושים מה שבא לנו!
באהבה
אלון

מי אני ומה, סתם אלכוהליסט עני וחסר כיוון, ובכל זאת, אם יותר לי להביע את דעתי: זה נכון ואחלה לשאוף לשתי מדינות לשני העמים, להוקיע את 'נחלה', לכוון לשיוויון מלא ומוחלט לערבים של ישראל ובכ... המשך קריאה

מי אני ומה, סתם אלכוהליסט עני וחסר כיוון, ובכל זאת, אם יותר לי להביע את דעתי: זה נכון ואחלה לשאוף לשתי מדינות לשני העמים, להוקיע את 'נחלה', לכוון לשיוויון מלא ומוחלט לערבים של ישראל ובכלל (וכמובן כל בני האדם בכדה"א), אבל!!! משום מה נראה שההנהגה שם ברשות ובעזה לא מי יודע מתאמצים לכוון לחינוך של הפחתת השנאה כלפי ישראל (ניתן להבין, בכל זאת עם כבוש וכו'). בקיצור, עבאס התנהל מכובד עם ממשלת השינוי, אבל משום מה נראה שטיבי קצת נהנה להיות מאהבת של ביבי – העינטוזים ביניהם מלאים בתשוקה גופנית – אין לזה כלום עם רצון נקי

עוד 606 מילים ו-2 תגובות
סגירה