.

נתניהו מתחמק מאחריות באסון הר מירון - והחרדים תומכים בו

בעדותו אתמול בוועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון, ראש הממשלה לשעבר גלגל את האחריות על שורה ארוכה של גופים ואישים - כולם היו אחראים מלבדו ● ברחוב החרדי, נתניהו מקבל גיבוי מלא ואהדה גדולה ● מבחינת החרדים, המדינה אשמה בכך שלא שינתה את הסידורים במירון לאורך 50 שנה לפחות והמשטרה על כשלים ביום האסון ● נתניהו? הוא דווקא לא אשם מבחינתם ● פרשנות

ב-30 באפריל 2021 נהרגו 45 אנשים באסון הר מירון, כמעט כולם מהחברה החרדית. אף אחד ברחוב החרדי לא מאשים את ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו באחריות שיוכית לאסון הנורא – אחד הקשים בתולדות המדינה. להיפך: גם אחרי העדות המתחמקת שלו אתמול (חמישי) בוועדת חקירה הממלכתית, נתניהו זוכה לגיבוי מלא ואפילו לאהדה גדולה.

פוליטיקאים חרדים בכירים שדיברתי איתם מתפללים שנתניהו לא יינזק בידי חברי הוועדה ולא יחטוף מכתב אזהרה שחלילה יזיק לו בבחירות.

נתניהו סירב לקבל אחריות על האסון וגלגל אותה בעדותו על שורה ארוכה של גופים ואנשים: פקידי הממשלה, היועצים המשפטיים, קרן הרשב"י, משרד הדתות, משרד התיירות ואחרים. אפילו על הפקידות הקרובה לו, במשרד ראש הממשלה, הטיל נתניהו את האחריות.

נתניהו טען כי הוא לא ידע שהיו בעיות בטיחותיות קריטיות על ההר, למרות שורה ארוכה של התראות שהגיעו אליו לאורך השנים מחברי כנסת שונים, גם ממפלגתו שלו, ודוחות חמורים של מבקר המדינה על המצב במירון.

נתניהו טען כי הוא לא ידע שהיו בעיות בטיחותיות קריטיות על ההר, למרות שורה ארוכה של התראות שהגיעו אליו לאורך השנים מחברי כנסת שונים, גם ממפלגתו שלו, ודוחות חמורים של מבקר המדינה על המצב במירון

בנימין נתניהו מוקף בפמלייתו מגיע למסור עדות מול ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון, 21 ביולי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בנימין נתניהו מוקף בפמלייתו מגיע למסור עדות מול ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון, 21 ביולי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מבחינת החרדים, המדינה אשמה בכך שלא שינתה את הסידורים במירון לאורך 50 שנה לפחות וגם המשטרה שלקתה בכשלים ביום האסון. ונתניהו? הוא דווקא לא אשם. מבחינת החרדים, נתניהו עומד איתם באותה החזית אחרי שפתח את ההר לכולם בימי הקורונה, כפי שהם דרשו, בהחלטה גבולית ושנויה במחלוקת.

שבועיים לפני האסון הגיע נתניהו לישיבה של סיעת יהדות התורה. אריה דרעי בעדותו בוועדה סיפר כי נתניהו היה בלחץ וביקש להרגיע את החרדים מצמצום האירוע. נתניהו עצמו טען אתמול בוועדת החקירה כי הוזמן לישיבת הסיעה החרדית, אבל הודה כי "זו הייתה תקופה חשובה מבחינת גיבוש הקואליציה".

צריך לזכור כי אלה היו הימים שבהם דרעי החתים את הסיעות החרדיות על מכתב התחייבות בתמיכה בנתניהו. קצת קשה לתאר את נתניהו מתעמת עם החרדים ומונע עלייה המונית למירון.

אפשר, לעומת זאת, לתאר בקלות מה היה קורה אילו נפתלי בנט או יאיר לפיד היו ראשי הממשלה בזמן האסון. נתניהו והחרדים היו עולים על בריקדות ודורשים להקים את כל ועדות החקירה שבעולם. נתניהו עצמו מעולם לא הקים ועדת חקירה ממלכתית גם אחרי אסונות כבדים (השריפה בכרמל) או אירועים לאומיים אחרים (המנהרות בצוק איתן, פרשת הצוללות).

אפשר לתאר בקלות מה היה קורה אילו בנט או לפיד היו ראשי הממשלה בזמן האסון. נתניהו והחרדים היו עולים על בריקדות ודורשים להקים את כל ועדות החקירה שבעולם

ראש הממשלה בנימין נתניהו לצד המפכ
ראש הממשלה בנימין נתניהו לצד המפכ"ל קובי שבתאי בזירת האסון בהר מירון, 30 באפריל 2021 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

לעומת זאת, נתניהו ידע להשתמש היטב בוועדות כאלה כאשר היה באופוזיציה. הוא היה אחראי להפגנות מילואימניקים נגד ראש הממשלה אהוד אולמרט אחרי המחדלים במלחמת לבנון השנייה, וגם במהלך עבודתה של ועדת הבדיקה הממשלתית בראשות השופט אליהו וינוגרד. הוועדה קבעה כי אולמרט כשל בתפקידו.

את ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון הקימה הממשלה של נפתלי בנט ביוני 2021. החרדים קיבלו את ההחלטה בתחושות מעורבות. הפוליטיקאים התנגדו בדרך כלל, אבל בני המשפחות של הנספים באסון בירכו על ההחלטה.

אתמול חקרו חברי הוועדה ביסודיות את ראש המשלה לשעבר נתניהו, האיש הבכיר ביותר שנחקר עד היום. בשוק מחנה יהודה פגשתי אתמול חרדים שמעריצים את נתניהו יותר מאשר את הפוליטיקאים שלהם. הם כבר הדביקו אתמול לחברי ועדת החקירה תווית של שמאלנים.

בשוק מחנה יהודה פגשתי אתמול חרדים שמעריצים את נתניהו יותר מאשר את הפוליטיקאים שלהם. הם כבר הדביקו אתמול לחברי ועדת החקירה תווית של שמאלנים

הוועדה עשויה לשלוח מכתבי אזהרה לשורה של פוליטיקאים בכירים שנחקרו, ביניהם נתניהו, שר הפנים לשעבר אריה דרעי והשר לביטחון פנים לשעבר אמיר אוחנה. ויש לזכור: ועדת חקירה ממלכתית רשאית להעביר שר מתפקידו ואפילו לקבוע כי הוא לא יוכל לשאת בתפקיד גם בעתיד. אבל אין לה את היכולת לקבוע מי יהיה ראש הממשלה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
לששון לוי https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=151744 צחי הנגבי המציא את ״אהוד ברח״, שזה היה פייק ניוז בלינק תמצא את ההנצלות של הנגבי על החרפה של השקר שלו. אני חוזר ״צחי הנגב... המשך קריאה

לששון לוי
https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=151744

צחי הנגבי המציא את "אהוד ברח", שזה היה פייק ניוז
בלינק תמצא את ההנצלות של הנגבי על החרפה של השקר שלו. אני חוזר "צחי הנגבי מתנצל על השקר של עצמו" דבר חריג במחוזות הליכוד

עוד 561 מילים ו-3 תגובות
סגירה