צעידת נשים נגד חוק ההפלות של טקסס, 2 באוקטובר 2021 (צילום: AP Photo/Stephen Spillman, File)
AP Photo/Stephen Spillman, File

המאבק על איסור ההפלות בארה"ב עובר לחזית הבין־מדינתית

בזמן שמחוקקים רפובליקאים מקדמים חוקים שיאסרו על נשים לנסוע למדינות אחרות לביצוע הפלה – בית הנבחרים העביר הצעת חוק המאשרת חוקית נישואי להט"בק ● העדויות בוועדת החקירה לאירועי 6 בינואר חושפות כי ניסיון ההפיכה היה יותר מתוכנן משחשבו ● הרפובליקאים צפויים לזכות ברוב המושבים בקונגרס, אבל בפחות מהציפיות ● וגם: איש לא מתרגש מהקורונה של ביידן

1

הטענה המרכזית מצד משכתבי היסטוריית מלחמת האזרחים בארה"ב היא שמאז ומתמיד המלחמה לא נסבה על נושא העבדות – אלא על זכויות המדינות. אולם, מדינות הדרום הפריכו את הטענה הזאת בהצהרותיהן, אחרי שביקשו לפרוש מארה"ב כדי להגן על העבדות.

יתירה מכך, רעיון "זכויות המדינות" הופרך כבר במשבר הבין־אזורי שקדם למלחמה. עד 1860, איש לא הטיל ספק בזכות מדינות הדרום להתיר עבדות בשטחן.

הסכסוך הלך והעמיק עד לכדי מלחמה בדיוק בגלל חוסר היכולת להכריע בשאלות שחרגו מתחום המדינות – מתוקף היותה של ארצות הברית פדרציה: מה לעשות עם העבדות בטריטוריות שטרם הפכו למדינות? מה בדבר העבדות בוושינגטון הבירה? מה קורה אם אזרח דרום עובר עם עבדיו למדינה צפונית – האם הם משתחררים?

שאלת העבדות בטריטוריות זכתה לתשומת לב רבה אבל שאלה חשובה לא פחות עסקה בעבדים בורחים. אם עבד ברח ממרילנד, חצה את הגבול לפנסילבניה ואולי אף הצפין עד לבוסטון, שרובה מתנגדת לעבדות – האם רשויות מסצ'וסטס ומשטרת בוסטון צריכות לתפוס אותו ולהסגירו? כך דרשו, על כל פנים, מדינות הדרום.

הפגנה באנדרטת וושינגטון נגד כוונת בית המשפט העליון בארה"ב להפוך את החלטת רו נגד וייד המתירה הפלות כזכות יסוד של נשים, 14 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
הפגנה באנדרטת וושינגטון נגד כוונת בית המשפט העליון בארה"ב להפוך את החלטת רו נגד וייד המתירה הפלות כזכות יסוד של נשים, 14 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)

ב־1850, חוק פדרלי בנושא עבדים משוחררים עורר התנגדות בצפון ודרישה לחוק חריף יותר בדרום. במידה רבה, הכשל בנוגע לזכויות המדינות מתגלה שוב בנושא ההפלות

ב־1850, חוק פדרלי בנושא עבדים משוחררים עורר התנגדות רבה בצפון ודרישה לחוק חריף יותר בדרום. במידה רבה, הכשל בנוגע לזכויות המדינות מתגלה לנגד עיננו שוב בנושא ההפלות. אחד הנימוקים העיקריים בפסק דין דובס היה שהנושא צריך לחזור לידי הנציגים הנבחרים, בפרט ברמת המדינות.

אלא שפסק הדין – באופן מפתיע – עורר לא רק את השמאל שתומך בזכות האישה על גופה, אלא גם את גופי הימין המתנגדים להפלות – ואלה מתחילים להזיז את חזית המאבק לזירה הבין־מדינתית.

מדינת מיזורי אסרה הפלות בשטחה אבל מחוקקים רפובליקאים מקדמים חוק שיאסור על נשים לנסוע למדינות אחרות לביצוע הפלה – וכן לאפשר לתבוע רופאים שביצעו הפלה בתושבות מיזורי, גם אם הם תושבי מדינה אחרת וההפלה בוצעה במדינה אחרת.

נראה, אפוא, כי המאבקים המשפטיים רק יתגברו. סביר שרבים מהם יגיעו לבית המשפט העליון. הטיעון בדבר זכויות המדינות, מכל מקום, מתברר שוב – כפי שהיה בעבר – ככיסוי דק ליומרות אידיאולוגיות שמקדמיהן כנראה מנסים להסוות.

מפגינות נגד הפלות מחוץ לבית המשפט העליון בארה"ב, 24 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)
מפגינות נגד הפלות מחוץ לבית המשפט העליון בארה"ב, 24 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)

מדינת מיזורי אסרה הפלות בשטחה אבל מחוקקים רפובליקאים מקדמים חוק שיאסור על נשים לנסוע למדינות אחרות לביצוע הפלה – וכן לאפשר לתבוע רופאים שביצעו הפלה בתושבות מיזורי

2

בעקבות פסק דין דובס נגד מיסיסיפי, נפתחה חזית פדרלית נוספת במטרה לקדם חוקים בנושאים שזוכים לתמיכה ציבורית רחבה אבל מוגנים באמצעות פסיקת בית המשפט העליון. בית הנבחרים העביר לפני כמה ימים הצעת חוק המאשרת חוקית נישואי להט"בק בכלל ארה"ב.

לכל חברי הקונגרס הדמוקרטים הצטרפו גם 47 חברי קונגרס רפובליקאים – מצב נדיר בשנים האחרונות. הצעת החוק התחילה כצעד מעט הצהרתי אבל הפכה להצעה ריאלית ורלוונטית – וכעת היא עוברת לסנאט.

אומנם יש כמה סנטורים רפובליקאים שכבר הצהירו שלא יתנגדו לה אבל לא ברור אם ההצעה תצליח לגייס עשרה סנטורים כדי לשבור את הפיליבסטר. גם אם לא תעבור, יש ערך תעמולתי לכל הפחות בלגרום לסנטורים רפובליקאים להצביע במפורש נגד זכויות שהרוב האמריקאי תומך בהן.

גם אם לא תעבור, יש ערך תעמולתי לכל הפחות בלגרום לסנטורים רפובליקאים להצביע נגד זכויות שהרוב האמריקאי תומך בהן

הצעת חוק דומה בנושא הגישה לאמצעי מניעה עברה בבית הנבחרים – אם כי עם תמיכה רפובליקאית מועטה בהרבה (עובדה מפתיעה למדי ברקע האפשרות לאיסור השימוש בגלולות למניעת הריון ברוב המדינות); נראה כי בנושאים האלה – בניגוד למצב העניינים הרגיל – הדמוקרטים מאוחדים בעוד שהרפובליקאים מפוצלים.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נושא את נאום מצב האומה בקונגרס, 1 במרץ 2022 (צילום: Saul Loeb, Pool via AP)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נושא את נאום מצב האומה בקונגרס, 1 במרץ 2022 (צילום: Saul Loeb, Pool via AP)

3

החודשים האחרונים הצליחו לחדש ולהפתיע לא רק בנושא ההפלות אלא גם בנושא ועדת החקירה לאירועי 6 בינואר. אחרי שנראה – פחות או יותר – שהבנו את שהתרחש באותו יום, עתה מתברר כי היה מדובר בניסיון הפיכה שכמעט הצליח.

בקצה אחד של ההתרחשויות, במכוניתו של הנשיא דונלד טראמפ, דרש טראמפ מאנשי השירות החשאי להסיע אותו לקפיטול – אבל אלו סירבו. בשלב מסוים ניסה טראמפ להתקדם בכוח לעבר מושב הנהג אבל נהדף.

מאידך, השירות החשאי מילא תפקיד הרבה יותר מטריד ביחס לסגן הנשיא מייק פנס. לאורך ההתפרעויות, פנס התעקש להמשיך את תהליך ספירת האלקטורים. כשהתהליך הופסק זמנית, הקפיד פנס להישאר בבניין כדי לחדשו בהקדם האפשרי.

כעת מתברר כי סוכני השירות החשאי ניסו לשכנע את פנס להתפנות מהבניין. הוא סירב בתוקף ונראה כי חשד שלפחות חלק מהם הם שותפי סוד של טראמפ. לאחר מכן התברר שהסוכנים מחקו כמה וכמה הודעות טקסט

אלא שכעת מתברר כי סוכני השירות החשאי שלו ניסו לשכנע אותו להתפנות מהבניין. הוא סירב בתוקף ונראה כי חשד שלפחות חלק מהם הם שותפי סוד של טראמפ. לאחר מכן התברר שהסוכנים מחקו כמה וכמה הודעות טקסט.

ההתפרעויות בגבעת הקפיטול בוושינגטון הבירה, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)
ההתפרעויות בגבעת הקפיטול בוושינגטון הבירה, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)

ב־7.1, דוח סיכום ההסתערות על הקפיטול היה מעורב – מצד אחד צוין שההסתערות הייתה האיום החמור ביותר על הדמוקרטיה האמריקאית לפחות מאז 1860, אך מאידך ההסתערות נראתה נלעגת וחסרת כיוון. לכאורה לא ברור מה המסתערים חשבו שיקרה.

כיום מתברר שחלקו השני של הסיכום הרבה פחות ודאי. נראה שלפחות בתכנון של טראמפ ושל לא מעט משתפי פעולה, בפרט – ובאופן מטריד – בשירות החשאי, ההסתערות נועדה להסתיים בפגיעה בפנס או בפנויו מהבנין; בהגעת טראמפ לבינן ובהכרזתו על ביטול תוצאות הבחירות. וזה כבר לא נראה כל כך מופרך ונלעג – אלא איום רציני שנמנע בשל אומץ הלב, בין השאר של פנס.

4

הפרשנים הפוליטיים בעשורים האחרונים מאמינים כי נושאים תרבותיים – כמו הפלות – תמיד יתפסו מקום משני עבור הבוחר האמריקאי ביחס למצב הכלכלי. אין זה פלא כי מצבו של ביידן בכי רע – האינפלציה בארה"ב הגיעה לרף של 9.1% בחישוב שנתי – שיעור שלא נחזה מאז גל האינפלציה הטראומטי של ממשל קרטר.

בניגוד לממשל קרטר, האינפלציה לא מלווה במשבר כלכלי, אבל עדיין מדובר בחדשות רעות לדמוקרטים. עם זאת, ייתכן שהמצב פחות רע עבורם משנדמה. ראשית, בעוד שנתוני ההערכה לעבודתו של ביידן מציעים על רוב של 53% נגד ביידן לעומת 37% תומכים – יש תיקו סטטיסטי סביב השאלה "האם תצביע עבור מועמד דמוקרטי או רפובליקאי בבחירות לקונגרס".

בניין הקפיטול שבו שוכן הקונגרס של ארצות הברית, היום (צילום: Matt Rourke, AP)
בניין הקפיטול (צילום: Matt Rourke, AP)

הדמוקרטים צריכים רוב של כ־3%–6% כדי לזכות ברוב המושבים בבית הנבחרים, כלומר, גם תיקו יתורגם לרוב רפובליקאי בבית הנבחרים – אבל לא רוב דרמטי. שנית, בתחום גיוס הכספים, בפרט מתורמים בסכומים קטנים, שהיסטורית מהווה אינדיקציה גם לתוצאות הבחירות, בפרט במחזורי הבחירות האחרונים – הדמוקרטים נהנים מיתרון משמעותי.

הדמוקרטים צריכים רוב של כ־3%–6% כדי לזכות ברוב המושבים בבית הנבחרים, כלומר, גם תיקו יתורגם לרוב רפובליקאי בבית הנבחרים – אבל לא רוב דרמטי

שלישית, בפרט במרוצי הסנאט, יש כמה מועמדים רפובליקאים גרועים במיוחד. למשל, בג'ורג'יה, המועמד הרפובליקאי הרשל ווקר – שמתמודד נגד הדמוקרט רפאל וורנוק – התבטא באופן חריף נגד תופעת האבות שנוטשים את ילדיהם, בפרט בקהילה השחורה. עתה מתברר כי הוא בעצמו נטש את אחד משני בניו.

בפנסילבניה מתמודד ד"ר מחמט אוז – רופא טלוויזיוני ידוע. מעבר לכך שהוא קשור בכמה מהצעדים היותר בעייתיים של טראמפ בנושא הקורונה, בפרט קידום התרופה הידרוקסיכלורוקווין כתרופת פלא נגד הנגיף ללא כל ביסוס מדעי – הוא גם, למעשה, תושב ניו ג'רזי. הוא נרשם לבחירות באמצעות הכתובת של חתנו בפנסילבניה כדי לרוץ מטעמה.

התופעה הזו מאוד לא פופולרית בקרב הבוחרים אמריקאים. גם באוהיו, מיזורי, אריזונה ונוודה יש סימנים לכך שהמועמד הרפובליקאי – או המועמד המסתמן, במקומות בהם טרם נערכו פריימריז – יכול להיות בעייתי.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום מצב האומה בקונגרס, 1 במרץ 2022 (צילום: Saul Loeb, Pool via AP)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום בקונגרס, 1 במרץ 2022 (צילום: Saul Loeb, Pool via AP)

למרות זאת, ההימור הסביר הוא שהרפובליקאים ישתלטו לפחות על בית אחד ואף על שני בתי הקונגרס ב־2022. עדיין, ייתכן שהישגיהם יהיו מוגבלים ביותר, במיוחד לעומת מה שהייתה אמורה להיות שנת החלומות מבחינתם.

5

כמו כן, כדי שלא ישעמם בארצות הברית, התברר כי הנשיא ג'ו ביידן נדבק בקורונה. אלימותם הפחותה משמעותית של הזנים האחרונים של הנגיף הביאה לכך שההודעה גרמה להרבה פחות עניין, חשש או דרמה מהידבקותו של טראמפ בנגיף לפני כשנתיים.

עם זאת, ביידן הוא הנשיא שנכנס לתפקידו בגיל המבוגר ביותר בהיסטוריה וסגניתו קמלה האריס מתגלה כפוליטיקאית חלשה למדי. לכן כדאי להמשיך ולעקוב אחרי ההתפתחויות בנושא.

עוד 1,172 מילים
סגירה