חיילי צה"ל חוסמים צירים בעוטף עזה, 3 באוגוסט 2022 (צילום: פלאש90)
פלאש90

הג'יהאד האסלאמי יכול לרשום הישג תודעתי גדול מבלי שירה אפילו כדור אחד

התקדים שנקבע במקרה של המתיחות הנוכחית בעוטף עזה מסוכן מבחינת ישראל ● המידע המודיעיני הצביע באופן חד-משמעי על כוונה של הג'יהאד האסלאמי לפגוע בתושבי העוטף, ואף אחד בישראל לא רצה לסכן חיי אדם ● כך התקבלה ההחלטה על סגירת הכבישים בעוטף - מקרה קלאסי של בחירה בין כמה אפשרויות שכולן גרועות ● אך משמעותן אחת: הג'יהאד האסלאמי לא מורתע ● פרשנות

בשעות הערב של ה-27 במאי 2015 נחרדו תושבי גן יבנה מפיצוץ חזק שהרעיד את האזור: רקטת גראד ששוגרה מרצועת עזה התפוצצה בשטח פתוח. כעבור שעות התברר כי מי שעומד מאחורי הירי הוא ארגון הג'יהאד האסלאמי.

אלא שבניגוד לירי קודם, הסיבה הפעם הייתה שונה בתכלית, הפתעה מוחלטת: אחד ממפקדי הגדודים של הג'יהאד האסלאמי בצפון רצועת עזה לא היה מרוצה מסדרת מינויים של הארגון בחטיבת צפון הרצועה. את הכעס הוא פרק בשיגור רקטה לטווח בינוני לעבר ישראל.

הסיפור הזה נחשב לאבן דרך בהיסטוריה המודיעינית של רצועת עזה וכל שכן של הג'יהאד האסלאמי. הכוננות הנוכחית בעוטף עזה לנוכח מעצרו של בכיר הארגון בגדה בסאם א-סעדי השבוע בג'נין, היא המשך ישיר להגיון הארגוני שמאפיין את הג'יהאד האסלאמי. באין אחריות אזרחית, הפעלת הכוח הצבאי הרבה פחות מרוסנת. ובמילים אחרות: בג'יהאד האסלאמי, האצבע על ההדק יותר קלה מאשר בחמאס.

הכוננות הנוכחית בעוטף עזה לנוכח מעצרו של בכיר הארגון בגדה השבוע בג'נין, היא המשך ישיר להגיון הארגוני שמאפיין את הג'יהאד האסלאמי. באין אחריות אזרחית, הפעלת הכוח הצבאי הרבה פחות מרוסנת

בשונה מהמתיחות שקדמה למבצע "שומר חומות" והירי המפתיע על ירושלים, בישראל זיהו מהר מאוד את פוטנציאל הנפיצות של המעצר. השיח הפלסטיני התלהט לא מעט אחרי פרסום התמונות של א-סעדי נגרר על הקרקע על ידי כוח המסתערבים של משמר הגבול.

התמונות הללו, יחד עם תיעוד כתמי הדם בבית שבו התסתתר, יצרו גל שמועות כאילו מדובר בחיסול. זו הסיבה שישראל מיהרה להוציא את תמונתו של א-סעדי חבוש אבל מחויך בחדר החקירות של שב"כ.

מכאן, הכוננות הגבוהה יחד עם סגירת כבישים נרחבת בדרום הייתה מבחינת ישראל צעד מתבקש, שבאופן טבעי גרר גם ביקורת רבה מקרב התושבים בעוטף עזה.

מבחינת הג'יהאד האסלאמי, הוא יכול לרשום לעצמו הישג תודעתי גדול מבלי שירה אפילו כדור אחד: הוא הצליח לשבש את שגרת החיים בישראל. בעבר, הכי קרוב שהארגון הגיע למצב הזה היה במהלך שביתת רעב של כמה מפעיליו הכלואים בישראל.

בהרבה מאד מובנים, חלק מהמסרים שהושמעו השבוע על ידי ישראל כמו "אפס מטרות" לג'יהאד האסלאמי, הזכירו את המצב ששרר בגבול הצפון לאחר נסיגת ישראל מלבנון במאי 2000. גם אז המדיניות הייתה "אפס מטרות" לחזבאללה.

בהרבה מאד מובנים, חלק מהמסרים שהושמעו השבוע על ידי ישראל כמו "אפס מטרות" לג'יהאד האסלאמי, הזכירו את המצב ששרר בגבול הצפון לאחר נסיגת ישראל מלבנון במאי 2000

לוחמי הג'יהאד האסלאמי במחנה הפליטים שאטי מערבית לעיר עזה, 24 ביוני 2022 (צילום: Attia Muhammed/Flash90)
לוחמי הג'יהאד האסלאמי במחנה הפליטים שאטי מערבית לעיר עזה, 24 ביוני 2022 (צילום: Attia Muhammed/Flash90)

המצב שנוצר בתחילת שנות ה-2000 ועד למלחמת לבנון השנייה היה אבסורדי. החקלאים שעיבדו את החלקות היו היחידים שהגיעו עד הגדר, עד המטר האחרון, ובפועל הם אלה ששימרו את הריבונות הישראלית. צה"ל התפרס מאחור.

זו הסיבה שהתקדים במקרה של המתיחות הנוכחית מסוכן מבחינת ישראל. המידע המודיעיני הצביע באופן חד-משמעי על כוונה לירות. אף אחד בישראל – ובצדק – לא רצה לסכן חיי אדם, וכך התקבלה ההחלטה על סגירת הכבישים בעוטף עזה. מקרה קלאסי של בחירה בין כמה אפשרויות שכולן גרועות ומשמעותן אחת: הג'יהאד האסלאמי לא מורתע.

אבל לצד ההישג התודעתי הזה יש לשים לב למרכיב נוסף, מעניין לא פחות במתיחות הנוכחית. קולו של חמאס לא נשמע פומבית, ובמשתמע המסר ברור: חמאס לא רוצה להתדרדר לסבב לחימה, מיותר מבחינתו, ועוד בשל מעצר של איש הג'יהאד האסלאמי.

צד ההישג התודעתי הזה יש לשים לב למרכיב נוסף, מעניין לא פחות במתיחות הנוכחית. קולו של חמאס לא נשמע פומבית, ובמשתמע המסר ברור: חמאס לא רוצה להתדרדר לסבב לחימה

לכן, לא מן הנמנע שלצד האיומים הישראלים והמסרים של שירותי הביטחון המצריים, גם חמאס אמר את דברו בעניין לג'יהאד האסלאמי – אם כי רק בחדרי חדרים, כדי לא לדחוק את ההנהגה שלו לפינה.

עשן מיתמר מעל עזה בעקבות התקפה של חיל האוויר, 13 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Hatem Moussa)
עשן מיתמר מעל עזה בעקבות התקפה של חיל האוויר, 13 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Hatem Moussa)

בהקשר הזה, אפשר בהחלט לומר שמדובר במדיניות מוצלחת של ישראל: היא הצליחה לייצר תג מחיר לצד השני. דרך מנופי הלחץ הכלכליים – מעברי סחורות, יציאת פועלים, שיקום עזה – היא הצליחה לתקוע טריז בין חמאס לג'יהאד האסלאמי.

ישראל הצליחה לייצר תג מחיר לצד השני. דרך מנופי הלחץ הכלכליים – מעברי סחורות, יציאת פועלים, שיקום עזה – היא הצליחה לתקוע טריז בין חמאס לג'יהאד האסלאמי

הדברים הללו מחייבים הערת אזהרה: אסור להתבשם מההישג הזה, כי הוא ממוקד מקום, זמן ואירוע. אף אחד לא מבטיח שבמבחן הבא המנופים הללו יעבדו שוב. חמאס, הריבון ובעל האחריות האזרחית, עושה כל העת את החשבונות שלו, ולכן לא בטוח שבאירוע הבא, התלכדות האינטרס שלו תהיה עם הצד הישראלי.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
’השג תודעתי’ זה מושג של חרטטנים שאין בשר בטיעונים שלהם. מי השופט שנותן ציוני ’תודעה’. מי קובע מי ניצח ’תודעתית’. אלה טיעונים דמגוגיים שעיתונאים ממציאים כדי לחרטט את השכל עצרו להם את ה... המשך קריאה

'השג תודעתי' זה מושג של חרטטנים שאין בשר בטיעונים שלהם.
מי השופט שנותן ציוני 'תודעה'. מי קובע מי ניצח 'תודעתית'. אלה טיעונים דמגוגיים שעיתונאים ממציאים כדי לחרטט את השכל
עצרו להם את המפקד האזורי בג'נין
הם לא הצליחו לגבות שום מחיר נכון לעכשיו. אבל הם ניצחו 'נצחון תועדתי'.
אפשר לקנות לחם עם הנצחון הזה? ליטר בנזין? זה הגדיל את התרומות שלהם? יש עדות שמישהו התנדב לשורותיהם בגלל עצירת התנועה בנחל עוז?
העליבות לבות של התקשורת הפופוליסטית.
ה'שגים התודעתיים' האלה היומיומיים הם כקליפת השום. גם זה לא

זה כמו שברמאללה הרימו זיקוקים במלחמת עירק = נצחון תודעתי. זה לא עזר לסדאם חוסיין בגרוש על עמוד התלייה. לא שינה בגראם אחד את גורל העם העירקי מאז ועד היום

עוד 638 מילים ו-1 תגובות
סגירה