פעיל ליכוד מצביע בפריימריז לרשימה בקלפי בתל אביב, 10 באוגוסט 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90

תוצאות הפריימריז בליכוד: הרשימה של יאיר נתניהו

רוחו של נתניהו הבן מרחפת על פני רשימת הליכוד החדשה ● ח"כים שהיו קולניים במיוחד נגד רשויות החוק זינקו למקומות הראשונים ● לעומת זאת אלו שהתחככו או קראו תיגר על בנימין נתניהו, נדחקו למקומות נמוכים וחלקם אף מחוץ לכנסת ● התופעה המפתיעה של הפריימריז היא עו"ד טלי גוטליב ● ולא בטוח שקמפיין הממלכתיות של יו"ר הליכוד עדיין אקטואלי ● פרשנות

ההשפעה של יאיר נתניהו, בנו של יו"ר האופוזיציה, על אביו בנימין נתניהו, היא עובדה ידועה לכל. זה ניכר בקמפיינים הפוליטיים החל משנת 2015, בציוצים של הבן בטוויטר, באג'נדות ובהחלטות על שיבוצים ברשימת הליכוד.

לפי תוצאות הפריימריז בליכוד, הרי שפוליטיקאים אשר סגנונם תואם את סגנונו הפומבי של יאיר נתניהו התקדמו היטב במעלה רשימת הליכוד. הבולטים בהם: דוד אמסלם ואמיר אוחנה, שהתברגו בחמישייה הראשונה. אמסלם זינק מהמקום ה-16 ברשימת הליכוד בכנסת היוצאת למקום 5 ברשימה הנוכית, ואילו אוחנה זינק מהמקום ה-18 למקום השישי.

השנים של אוחנה במשרד המשפטים ובמשרד לביטחון פנים העלו את קרנו בעיני יאיר נתניהו ובעיני מתפקדי הליכוד, שחיבבו מאוד את העימותים שלו עם מערכות המשפט והמשטרה. הכשלים של אוחנה באסון האזרחי הגדול ביותר במדינת ישראל, בו נהרגו 45 אזרחים, לא היוו שיקול.

אמסלם, מצדו, היה כוכב מליאת הכנסת בשנה האחרונה. השפה, הסגנון, ההתלהמות, הצעקות – כל אלה היו ברכה לליכוד והפכו אותו לאחד הח"כים הכי פופולריים במפלגה.

שלט של אמיר אוחנה בכניסה לקלפי הליכוד בירושלים, 10 באוגוסט 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שלט של אמיר אוחנה בכניסה לקלפי הליכוד בירושלים, 10 באוגוסט 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

גם חברי הכנסת שלמה קרעי וגלית דיסטל-אטבריאן הרוויחו מהנאמנות המוחלטת לנתניהו ומידת המהומה שיצרו בשנה החולפת. קרעי היה במקום 24 ברשימה הקודמת, כשנבחר במשבצת ייצוג הנגב. הפעם, כשהוא מתמודד לראשונה ברשימה הארצית, קרעי במקום 13.

קרעי היה במקום 24 ברשימה הקודמת, כשנבחר במשבצת ייצוג הנגב. הפעם, כשהוא מתמודד לראשונה ברשימה הארצית, קרעי יושב במקום 13

דיסטל-אטבריאן נכנסה לכנסת הנוכחית בשיריון אישי של נתניהו. הפעם היא התמודדה בפריימריז הארציים והתוצאה מציבה אותה כאישה השנייה הפופולרית בליכוד, אחרי מירי רגב.

דיסטל-אטבריאן תוצב במקום ה-20 ברשימה, המיועד לשיריון לאישה ברשימה הארצית. לנתניהו יש גם אפשרות לשריין עוד שתי דמויות במקומות 14 ו-16. אחת מהם עשויה להיות עידית סילמן.

גם אם בשני המקומות ישובצו נשים, עדיין ברשימת הליכוד תהיינה 4 נשים עד למקום 20 ו וכ-7-8 נשים סך הכול במקומות ריאליים – שיעור נמוך ביחס למפלגות אחרות.

תומכת מסדרת דמות קרטון של גלית דיסטל אטבריאן בקלפי הליכוד בת
תומכת מסדרת דמות קרטון של גלית דיסטל אטבריאן בקלפי הליכוד בת"א, 10 באוגוסט 2022 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

כ-80 אלף מצביעי ליכוד תגמלו היטב את כל מי שהיה נאמן אישית לנתניהו. הביביזם ניצח, ובענק. גם אלי כהן, יואב גלנט, ניר ברקת ויואב קיש השתבצו בעשירייה הראשונה, אחרי שנים של נאמנות אישית למנהיג.

כ-80 אלף מצביעי ליכוד תגמלו היטב את כל מי שהיה נאמן אישית לבנימין נתניהו. הביביזם ניצח, ובענק

מנגד, ישראל כ"ץ, יולי אדלשטיין, חיים כץ, אופיר אקוניס, צחי הנגבי וגילה גמליאל שתמכו ביו"ר האופוזיציה, אך לא השתטחו על הרצפה לשם כך – נדחקו לאחור או החוצה.

את המחיר הכבד ביותר משלם יו"ר הכנסת לשעבר אדלשטיין, שהעז להודיע באוקטובר 2021 כי בכוונתו להתמודד על ראשות הליכוד מול נתניהו. ממקום שני ברשימת הליכוד – המקום הראשון בפריימריז שהתקיימו לפני כשלוש שנים – הוא הועבר כעת לאחורי הרשימה.

יולי אדלשטיין ותומכת ליד קלפי הליכוד בתל אביב, 10באוגוסט 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
יולי אדלשטיין ותומכת ליד קלפי הליכוד בתל אביב, 10באוגוסט 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

ישראל כ"ץ היה האיש החזק במרכז המפלגה, ושר בולט של הליכוד במשך 12 שנים. גם הוא הועבר מהחמישייה הראשונה – מקום 3 בפריימריז של 2019 – לעשירייה השנייה (מקום 12 בתוצאות היום). כ"ץ ואדלשטיין נמצאים אמנם במקום ריאלי וייכנסו לכנסת ה-25, אבל יהיה מעניין לראות איזה יחס יקבלו מנתניהו, אם בכלל.

נגד סולידריות נשית, נכנסה על שיבוץ אישה

אחת התופעות המעניינות היא כניסתה של עו"ד טלי גוטליב לרשימה במקום ריאלי. גוטליב בנתה את שמה המקצועי והציבורי בהגנה על גברים החשודים בעבירות מין, כולל אונס, כשהיא מלווה את עבודתה בכותרות בומבסטיות נגד תנועת מי-טו. לדבריה, הרגישה צורך מהותי לגונן על הגברים כי "לגברים אין סיכוי מול נשים בישראל" – כפי שאמרה בריאיון לערוץ 13 לפני מספר שנים.

בראיון אחר, למגזין מאקו בשנת 2017, גוטליב דיברה בהרחבה על המקום בו נמצא הפמיניזם, בעיניה, במדינת ישראל. "סולידריות נשית זה משפט כל כך מכוער בעיניי", אמרה שם. "בשם הסולידריות הזו מקטינים נשים ולא נותנים להן לחשוב לבד, להקשות ולשאול שאלות. הסולידריות שלי היא לבני אדם. הסולידריות שלי לא עיוורת. גם המילה 'פמיניזם' מגעילה אותי. אנחנו חיות כבר בחברה שוויונית. אפשר להרפות.

סולידריות נשית זה משפט כל כך מכוער בעיניי. בשם הסולידריות הזו מקטינים נשים ולא נותנים להן לחשוב לבד. גם המילה 'פמיניזם' מגעילה אותי. אנחנו חיות כבר בחברה שוויונית. אפשר להרפות"

"אני לא מקבלת את זה שלנשים יש תקרות זכוכית. תקרת הזכוכית היחידה זה הפחדים שלך, התפיסות שלך, הראש שלך. ההקטנה הזו של נשים, שבאה מנשים, היא האויב שלנו. זה חודר את התת מודע".

לאור תפיסת העולם של גוטליב, יש אירוניה בעובדה שהיא נכנסת לרשימת הליכוד על משבצת "האישה החדשה". כלומר, הכללים של הליכוד שנועדו לאזן מעט מבחינה מגדרית את הרשימה לכנסת, הם אלה שמקדמים את גוטליב כעת  למקום טוב וריאלי באמצע העשירייה השלישית.

הכללים של הליכוד שנועדו לאזן מעט מבחינה מגדרית את הרשימה לכנסת, הם אלה שמקדמים את גוטליב כעת  למקום טוב וריאלי באמצע העשירייה השלישית

זה הליכוד הממלכתי?

בשבועיים האחרונים, התדרוכים ו/או הספינים מסביבת נתניהו כיוונו את הליכוד למקום ממלכתי יותר. לכן, לכאורה, נתניהו הגיע לקבל תדרוך מראש הממשלה יאיר לפיד בתחילת השבוע. הוא עשה זאת, כמובן, אחרי שסירב להזמנה רשמית לאותו תדרוך ביטחוני שבועות ספורים קודם לכן.

בנוסף, נתניהו יצא בנחרצות נגד מועמדות של דוד לניאדו לרשימת הליכוד, בשל כל הרשעותיו הפליליות. לניאדו הטיח בו בחזרה שעם יו"ר ש"ס אריה דרעי, על הרשעותיו הפליליות, לנתניהו אין כל בעיה להרכיב ממשלה ולעבוד במשותף.

בכלל, ברשימת הליכוד יש כמה אנשים העומדים לדין פלילי, כולל נתניהו עצמו וח"כ דוד ביטן – שניהם נאשמים בשוחד. אחרים ברשימה מדברים בוקר וערב על פיטורי יועצת משפטית לממשלה – רק הבוקר, המועמדת הטרייה גוטליב נימקה את הצורך בפיטורי היועצת המשפטית בראיון בגלי צה"ל.

דוד אמסלם ודוד ביטן בישיבה של הוועדה המסדרת בכנסת, 5 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
דוד אמסלם ודוד ביטן בישיבה של הוועדה המסדרת בכנסת, 5 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אחרים מדברים על רפורמות משפטיות מרחיקות לכת, שינוי שיטת בחירת שופטים, מינוי שופטי עליון על ידי הממשלה (בסגנון הונגריה) ושלל רעיונות.

אז איפה כאן הממלכתיות?

קמפיין ה"ממלכתיות" של הליכוד הוא מהמנותקים שקמו לנו. מטרתו למשוך עוד 2-3 מנדטים של ימין רך. עם מועמדים בולטים כגון אמסלם, רגב, קרעי ודיסטל-אטבריאן – שביום עבודה שגרתי קמים בבוקר כדי לתקוף במילים קשות את מוסדות המדינה – שיהיה לנתניהו בהצלחה עם זה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
כסף, זה שם המשחק. כל הפעילות הנמרצת של המנגנון זה הכל מתודלק בכסף, טובות הנאה, קידום וכו' - אהבת כח ושליטה. אין לליכוד היום כלום עם בגין וזבוטינסקי - כלום. הקארמה, האיזון של הטבע, בנויי... המשך קריאה

כסף, זה שם המשחק. כל הפעילות הנמרצת של המנגנון זה הכל מתודלק בכסף, טובות הנאה, קידום וכו' – אהבת כח ושליטה. אין לליכוד היום כלום עם בגין וזבוטינסקי – כלום. הקארמה, האיזון של הטבע, בנויים על השוואת מצבים מנוגדים: מפא"י הייתה אז ג'יפה כשהסתאבה, והיום הליכוד מיצה את השלב – העניינים התאזנו. כעת, הליכוד יכול להתפרק לחלקיקים, במיוחד עם כל הגילויים הפליליים הצפים לאט לאט

עוד 865 מילים ו-1 תגובות
סגירה