משם כבר לא תהיה דרך חזרה

איתמר בן-גביר ובצלאל סמוטריץ' חוגגים את הישג הציונות הדתית בבחירות לכנסת, 23 במרץ 2021 (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)
שריה דיאמנט/פלאש90
איתמר בן-גביר ובצלאל סמוטריץ' חוגגים את הישג הציונות הדתית בבחירות לכנסת, 23 במרץ 2021

מול הנתונים המצטברים על עליית כוחו של הימין הקיצוני בישראל (כשעל פי הסקרים האחרונים, נכון לשעה זו, מקבלת מפלגתו של איתמר בן גביר עוצמה יהודית 8 מנדטים ומפלגתו של בצלאל סמוטריץ, הציונות הדתית, מקבלת 6 מנדטים) – עולה שאלה מרכזית אחת: איך נוצר מצב שבו במדינת העם היהודי, שקמה בעקבות האסון הגדול ביותר בהיסטוריה, השמדה של שישה מיליון בני אדם יהודים בשל יהדותם, קמה מפלגה שיש הרואים במסריה שיכפול גנטי של תנועתו של מאיר כהנא.

מול הנתונים המצטברים על עליית כוח הימין הקיצוני בישראל נשאלת השאלה איך במדינה שקמה בעקבות השמדת 6 מיליון יהודים בשל יהדותם, קמה מפלגה שיש הרואים במסריה שיכפול גנטי של כהנא

איתמר בן גביר חוזר ומסביר עד כמה ההשוואה הזו אינה נכונה, אבל אם נתייחס לדברים שאמר השבוע בדבר מתן דרכון בכיוון אחד לאלה שעמדתם ודרכם שונה, נמצא קווים מקבילים לתורתו של גורו הימין קיצוני מאיר כהנא ז"ל.

ולא חסרים גם ציטוטים שלו מן העבר כמו: "מאיר כהנא מנהיג היה בעירנו, מנהיג היה בארצנו ואנחנו ממשיכים בדרכו" או: "עוצמה יהודית זה לגרש את האויבים שלנו, את מי שלא נאמן, בכרטיס בכיוון אחד". או הדברים שאמר על ברוך גולדשטיין שריסס למוות מוסלמים במערת המכפלה, שנה לאחר הטבח: "הוא הגיבור שלי".

ואם עד לשלוש השנים האחרונות הוא היה מוקצה בכלי התקשורת, ככל שעובר הזמן עוד ועוד כלי תקשורת ממלכתיים ואחרים מפנים לו דקות שידור ארוכות.
זו אחת ההוכחות עד כמה מדינת ישראל שינתה פניה.

אם בעבר כשמאיר כהנא, שנבחר לכנסת בתמיכת 25.907 קולות, היה עולה לדוכן הנואמים בכנסת – היו 118 חברי כנסת יוצאים מהדיון – הפעם בן גביר לא רק נושא את דבריו הגזעניים מעל בימת הכנסת מבלי שנבחרינו משמיעים קול זעקה מרה, אלא זוכה לחשיפה תקשורתית מבהילה בהיקפה.

אם בעבר כשכהנא היה עולה לדוכן בכנסת – היו 118 חברי כנסת יוצאים מהדיון – הפעם בן גביר לא רק נושא את דבריו הגזעניים שם מבלי שנבחרינו משמיעים קול, אלא זוכה לחשיפה תקשורתית מבהילה בהיקפה

נכון שעל פי ניתוחים של החברה הישראלית, כ-70 אחוזים מגדירים עצמם ימניים, אבל גם הסגנון של הימין השתנה. מניסוחים אלגנטיים ומתוחכמים של מנחם בגין, אימצו חברים במפלגתו סגנון ביבים. ולא צריך להביא כאן דוגמאות רק מהחודש האחרון, שיש בהן כדי להעיד על השפה הנמוכה, שפת הרפש והשנאה, בה משתמשים נבחרי המפלגה.

ועם ישראל שומע את הקולות, שומע למי מופנים הסגנון הזה, האלימות המילולית והצחנה הלשונית, שומע ומתרגל. ומיום ליום השפה נעשית בוטה יותר.  כי מרגע שח"כ עפר כסיף קורא לעברו של בן גביר בישיבה של אחת מוועדות הכנסת "חרא אחד" וזה עונה לו "יא מחבל", משם נראה שאין כבר לאן לרדת.

דר' גייל טלשיר, חוקרת בפקולטה למדע המדינה באוניברסיטה העברית, סבורה כי אם בנימין נתניהו היה בעבר תאצ'ריסט, נחוש להעביר את ישראל ממדינה סוציאל דמוקרטית למדינה קפיטליסטית פרו ליברלית, הרי שלאחר 2006 נתניהו מפרק את הקונצנזוס סביב מדינה יהודית דמוקרטית ומחלק אותה לשני מחנות – יהודי וישראלי. והשסע בין המחנות רק הולך ומתרחב.

ערב ראש השנה האחרון נערך במכון לחירות ואחריות בבית ספר לאודר לממשל באוניברסיטת רייכמן סקר על הקיטוב הפוליטי בין ימין לשמאל. למרבה הסרקזם, אנחנו מאוחדים בדעה שאנחנו מקוטבים באופן אישי, חברתי והתנהגותי.

במצב שנוצר, זרעי הברית שכרת הנאשם נתניהו עם מפלגות הימין הקיצוני הפכו לצמחי פרא, המאיימים ללפות בענפיהם הקוצניים את כל המוסרי, הערכי והטוב שעוד נותר כאן.

הרי מבחינת המסר הבסיסי אין הבדל בין בן גביר, בצלאל סמוטריץ' או ימינה או הליכוד. האידיאולוגיה אותה אידיאולוגיה. ההבדל הוא בדרך. ההקצנה המילולית, בחירת המילים, דרך ההתבטאות שזוכה לפופולריות המבהילה.

כי ביום שאחרי, אם חלילה עוצמה יהודית תעבור את אחוז החסימה והנאשם יחזור להנהיג את המדינה שלנו, אנחנו לא נכיר את פניה.

במצב שנוצר, זרעי הברית שכרת הנאשם נתניהו עם מפלגות הימין הקיצוני הפכו לצמחי פרא, המאיימים ללפות בענפיהם הקוצניים את כל המוסרי, הערכי והטוב שעוד נותר כאן

רמיסת זכויות האזרח, החלשת שלטון החוק, שינוי חוקים על מנת לשרת אינטרסים אישיים של הנאשם – כל אלה ממתינים לנו ברגע שאחרי. ואז לא יהיה לנו להלין אלא על עצמנו, אבל משם כבר לא תהיה דרך חזרה.

פאר לי שחר היא עיתונאית, חברה בוועד המרכזי של מפקדים למען בטחון ישראל, בוועד הפעיל של אמנסטי ישראל, בוועד של מדרשת אדם, ופעילת שלום בתנועת נשים עושות שלום, והיא שרת ההסברה בממשלת השיקום - ממשלת הצללים הלאומית. הייתה עורכת, כתבת ומגישה בקול ישראל במשך 25 שנה. יש לה ותק של עשרות שנים בתקשורת - בגלי צה"ל (ככתבת הראשונה ביומני החדשות) וככתבת מדינית ופוליטית בעיתון חדשות ועל המשמר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
ימין = ציונות, מדינה יהודית דמוקרטית שוויונית משגשגת וחזקה. שמאל = שחיתות שלטונית, דיקטטורה משפטית, סוציאליזם בולשביקי, הרס החלום הציוני. לעולם לא נשכח ליהודים המרקסיסטים בולשביקים הש... המשך קריאה

ימין = ציונות, מדינה יהודית דמוקרטית שוויונית משגשגת וחזקה.

שמאל = שחיתות שלטונית, דיקטטורה משפטית, סוציאליזם בולשביקי, הרס החלום הציוני.

לעולם לא נשכח ליהודים המרקסיסטים בולשביקים השמאלנים ולתנועת הבונד את חלקם במניעת הקמת מדינת ישראל עוד בתחילת המאה ה19 לפי חזון הרצל והתנגדותם לתנועתו הציונית!

מקווה מאוד שהימין ינצח ויציל את מדינת היהודים מהקומוניזם הסמוי ודיקטטורת הדייפ סטייט הבולשביקית. השמאל הוא אסונו של עם ישראל עוד מתחילת המאה הקודמת באירופה. יהודים מרקסיסטים סוציאליסטים... המשך קריאה

מקווה מאוד שהימין ינצח ויציל את מדינת היהודים מהקומוניזם הסמוי ודיקטטורת הדייפ סטייט הבולשביקית.
השמאל הוא אסונו של עם ישראל עוד מתחילת המאה הקודמת באירופה. יהודים מרקסיסטים סוציאליסטים שחרחרו מהפכות ב1917-1919 ברוסיה, גרמניה ושאר אירופה היוו את הקטליזטור להתרחשות השואה..

תודה פאר לי. מזדהה עם כל מילה. מצמרר ומעורר פלצות. ואיך מעוררים את המתונים שבין הקיצוניים, ואיך חודרים את שכבת המגן שמקיפה את כל אלו שהזכרת ואת מעריציהם וגרורותיהם? מה יכול לזעזע את הש... המשך קריאה

תודה פאר לי. מזדהה עם כל מילה. מצמרר ומעורר פלצות. ואיך מעוררים את המתונים שבין הקיצוניים, ואיך חודרים את שכבת המגן שמקיפה את כל אלו שהזכרת ואת מעריציהם וגרורותיהם?
מה יכול לזעזע את השיוויון ולהטות אותו למרכז?
האם הקול הנשי, יכול להטות את הכף? האם קולות הערבים, קולות הנשים הערביות?
או שהדמוגרפייה מנצחת אותנו ומביאה עלינו שוב שלטון ימני, שצבוע כולו בקיצוניות, שנאה, הסתה, גזענות? איך אפשר להציל את עצמנו מעצמנו?

עוד 617 מילים ו-6 תגובות
סגירה