ניצחון הח"כים ואנשי הקצה

בפריימריז של הציונות הדתית כבשו את המקומות הראשונים חברי הכנסת של המפלגה, ומייד אחריהם הגיע המנכ"ל לשעבר של עוצמה יהודית צבי סוכות, שאומר לזמן ישראל כי עזב את המפלגה הקיצונית כי "לא הרגשתי שם מספיק שייך" ● גם במרצ הח"כים ניצחו בגדול - על חשבון השרים המכהנים, שכולם הולכים הביתה ● וזו תופעה שחוזרת על עצמה לאורך המפה הפוליטית של 2022 ● פרשנות

בצלאל סמוטריץ' וצבי סוכות מהציונות הדתית, זהבה גלאון ומוסי רז ממרצ (צילום: תומר נויברג, אבשלום ששוני / פלאש90, מונטז')
תומר נויברג, אבשלום ששוני / פלאש90, מונטז'
בצלאל סמוטריץ' וצבי סוכות מהציונות הדתית, זהבה גלאון ומוסי רז ממרצ

1

בהודעה לעיתונות שנשלחה אמש (שלישי) ממפלגת הציונות הדתית, צוינו הח"כים הזוכים במקומות הגבוהים ואחריהם, הבא בתור ובמקום 6, צבי סוכות. בפרטים שמסרה המפלגה נכתב: "תושב יצהר, יו"ר תנועת אמונים ועורך העיתון 'גילוי דעת'. בעברו שימש כיועץ בכיר לראש המועצה האזורית שומרון".

אם הציונות הדתית תתמזג עם עוצמה יהודית בראשות איתמר בן-גביר, סוכות עשוי להיות מחוץ לכנסת. כך גם אם ישוריין מקום בעשירייה הראשונה לעמיחי שיקלי. ועדיין, התוצאה של סוכות מלמדת שהוא דילג מעל לכל המועמדים החדשים האחרים והתייצב מיד אחרי חברי הכנסת המכהנים, להם יש חשיפה ציבורית קודמת.

אם הציונות הדתית תתמזג עם עוצמה יהודית, סוכות עשוי להיות מחוץ לכנסת. כך גם אם ישוריין מקום לעמיחי שיקלי. ועדיין, התוצאה של סוכות מלמדת שהוא דילג מעל לכל המועמדים החדשים האחרים

הח"כים המכהנים של הציונות הדתית – אופיר סופר, מיכל וולדיגר, אורית סטרוק ושמחה רוטמן – כולם שוריינו בעבר על ידי ראש המפלגה בצלאל סמוטריץ', וזו להם ההתמודדות הראשונה בפריימריז.

צבי סוכות (צילום: יאיר דב, ויקיפדיה)
צבי סוכות (צילום: יאיר דב, ויקיפדיה)

הפיסקה הקטנה בהודעה לעיתונות אודות סוכות השמיטה חלק נבחרים בעברו: סוכות, שהיה נער גבעות בצעירותו, הוא גם המנכ"ל לשעבר של עוצמה יהודית. כלומר, סוכות עמד בראש התנועה שהיא היורשת הרשמית של תנועת כ"ך ובה חברים ד"ר מיכאל בן-ארי, בנצי גופשטיין וברוך מרזל.

כל השלושה פעלו במסגרות שונות וב-2015 החליפו את שמה של "חזית יהודית לאומית" לעוצמה יהודית. מועמדותם לכנסת ה-21 (בן-ארי) ולכנסת ה-22 (גופשטיין, מרזל) נפסלו על ידי בית המשפט העליון בשל סעיף ההסתה לגזענות.

בגוונים השונים של הציונות הדתית ותושבי יו"ש, סוכות עבר מגוף קיצוני – שרובו נמצא מחוץ למתחם הלגיטימיות של מדינת ישראל (וֹלראיה פסילת רוב המועמדים שם) – למפלגה שרוצה לייצג כיום את הנתח הגדול של הציונות הדתית: המפד"ל לשעבר.

אתמול בלילה פניתי לצבי סוכות ושאלתי אותו לפשר המעבר מעוצמה יהודית לציונות הדתית. סוכות, שהיה עדיין עמוס בפעילות מייד אחרי הזכייה, השיב בקצרה בהודעה קולית בווטסאפ: "אני עזבתי את עוצמה יהודית לפני שלוש שנים. לא הרגשתי שם מספיק שייך ועברתי לעבוד עם יוסי דגן (ראש המועצה האזורית שומרון), שהוא אדם יותר פרגמטי".

"אני עזבתי את עוצמה יהודית לפני שלוש שנים. לא הרגשתי שם מספיק שייך ועברתי לעבוד עם יוסי דגן (ראש המועצה האזורית שומרון), שהוא אדם יותר פרגמטי"

אחרי היבחרה של הממשלה ה-36 וכניסתו של נפתלי בנט לראשות הממשלה, סוכות היה תחת ביקורת קשה מימין. הסיבה? הסכמתו להגיע לפשרה בנושא היישוב אביתר.

בקרבות ציוצים בטוויטר, סוכות התכסח עם בנו של יו"ר האופוזיציה יאיר נתניהו ועם יעקב ברדוגו, מי שהיה באותה העת פרשן גלי צה"ל. סוכות טען אז שברדוגו יוצא נגד הציונות הדתית ומנסה לפצל בין הליכודניקים לבין אנשי הציונות הדתית.

2

האם רשימת הציונות הדתית שנבחרה אתמול תביא לסמוטריץ' קולות דתיים מתונים יותר, שמרחפים כיום במפה הפוליטית? עם אופיר סופר ומיכל וולדיגר אולי כן. עם סטרוק וסוכות – פחות.

האם הציונות הדתית תביא לסמוטריץ' קולות דתיים מתונים יותר, שמרחפים כיום במפה הפוליטית? עם אופיר סופר ומיכל וולדיגר אולי כן. עם סטרוק וסוכות – פחות

רבים מהבוחרים של הציונות הדתית נותרו ללא בבית. מפלגת הבית היהודי, היורשת הרשמית של המפד"ל, מובלת על ידי יוסי ברודני, ראש עיריית גבעת שמואל. אך היא זוכה למעט תשומת לב ציבורית. ההנחה היא שהם לא יעברו את אחוז החסימה. רוב הסוקרים אפילו לא מעלים את שמם בפני הציבור כאשר הם שואלים למי יצביעו בבחירות לכנסת ה-25.

מפלגת ימינה, שנכנסה לכנסת ה 24 עם שבעה מנדטים וייצוג משמעותי לציונות הדתית, התפזרה לכל עבר. האוחזת בירושה, השרה איילת שקד, מתקשה מאוד להחזיר לחיקה את ציבור הכיפות הסרוגות. הציבור הזה מפוזר כיום על פני כל המפה הפוליטית:

  • בליכוד יש מאחז סרוג גדול;
  • במחנה הממלכתי – חצי מהעשירייה הראשונה הם בני הציונות הדתית (חילי טרופר, זאב אלקין, פנינה תמנו שאטה, מתן כהנא ואורית פרקש הכהן);
  • ביש עתיד ניתן למנות את משה קינלי טור-פז ואלעזר שטרן;
  • ואפילו במפלגת העבודה יש ייצוג לציונות הדתית, עם כניסתו של יאיא פינק למקום גבוה יחסית ברשימה.
איילת שקד ויועז הנדל מציגים את רשימתם החדשה, הרוח הציונית, בכפר המכבייה ברמת גן, 27 ביולי 2022 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
איילת שקד ויועז הנדל מציגים את רשימתם החדשה, הרוח הציונית, בכפר המכבייה ברמת גן, 27 ביולי 2022 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

התחרות על הקולות הללו קשה, מתברר, למרות שמבחינת חלקה באוכלוסייה זו אינה הקבוצה הגדולה ביותר. לפי הערכות, מדובר בכ-14%-22% (מחקרי הגדרה עצמית, לפי מחקר של המכון למדיניות העם היהודי).

3

רשימת מרצ שנבחרה אמש בפריימריז משקפת תופעה החוזרת על עצמה במפה הפוליטית של 2022. ציבור המתפקדים נותן כבוד לפרלמנטרים והרבה פחות כבוד לשרים. בליכוד עלו והצליחו פוליטיקאים כדוד אמסלם, יואב קיש ומיקי זוהר בעוד שרים ותיקים לשעבר כישראל כ"ץ, יולי אדלשטיין וצחי הנגבי נזרקו לאחור.

ברשימת הציונות הדתית, הח"כים המכהנים דורגו גבוה מכולם. במפלגת העבודה, נעמה לזימי, אפרת רייטן, גלעד קריב, רם שפע ואמילי מואטי זכו להכרה גבוהה מהמתפקדים, לעומת השרים עמר בר-לב ונחמן שי שנשלחו לאחור.

ואילו במרצ, השרים עיסוואי פריג' ותמר זנדברג פרשו – ואילו ניצן הורביץ, שהיה שר הבריאות ויו"ר המפלגה, נחבר אמש למקום השביעי הלא ריאלי.

זהבה גלאון ואנשי מרצ חוגגים את תוצאות הפריימריז, 23 באוגוסט 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
זהבה גלאון ואנשי מרצ חוגגים את תוצאות הפריימריז, 23 באוגוסט 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

התופעה הזו, של העדפת הפרלמנטרים על פני שרים רבי עוצמה היא מוזרה במיוחד בעידן בו כנסות ישראל מתחלפות כל כמה חודשים והרשות המחוקקת הפכה לגוף כמעט בלתי מתפקד. ח"כים רבים מהליכוד אפילו לא טרחו לשבת ולעבוד בוועדות הכנסת ובכל זאת, המחוקקים ניצחו את השרים.

התופעה הזו, של העדפת הפרלמנטרים על פני שרים רבי עוצמה היא מוזרה במיוחד בעידן בו הכנסת מתחלפת כל כמה חודשים והרשות המחוקקת הפכה לגוף כמעט בלתי מתפקד

מדוע הורביץ נמחק אצל מתפקדי מרצ? שמעתי אתמול הסברים מרובים. חלק ציינו, שכמו עמר בר-לב הוא היה עסוק בענייני המשרד הממשלתי ולא התפנה לעשות קמפיין פוליטי בקרב המתפקדים. אחרים הסבירו שבמהלך השנה בה היה חבר הממשלה שתק וספג יותר מדי. מצביעי השמאל לא חשו ממנו שהוא נלחם על העקרונות שלהם בתוך הממשלה.

ולסיום, מילה על יאיר גולן. ההתמודדות שלו לא התאימה לרוח של מרצ. הוא ניסה להביא למפלגה סגנון חדש, שמאל תוקפני שמשיב בבוטות למתקפות מימין. אבל הבוחרים של מרצ אמרו לו אתמול: התלהמות וגסות רוח, לא בבית ספרנו.

עוד 868 מילים
סגירה