פעיל פוליטי נוטע את דגל ארה"ב בוויומינג, 16 באוגוסט 2022 (צילום: AP Photo/Jae C. Hong)
AP Photo/Jae C. Hong

בחירות אמצע הקדנציה בארה"ב עשויות לקבוע את הבחירות לנשיאות ב-2024

המיד-טרמס הפכו בשבועות האחרונים לקריטיים דווקא ביחס לבחירות שיערכו בעוד שנתיים ● תומכי טראמפ משקיעים מאמץ באיוש תפקידי מפתח במדינות המתנדנדות במטרה להיות בעמדת השפעה בבחירות לנשיאות ב-2024, ובמקרה הצורך גם לקבוע שהתוצאות פסולות ● טראמפ עצמו מחכה לתוצאות אמצע הקדנציה בנובמבר הקרוב, בטרם יכריז אם הוא יתמודד שוב לנשיאות ארה"ב ● פרשנות

לפי כל התחזיות של החודשים האחרונים, המפלגה הדמוקרטית צפויה להפסיד בבחירות אמצע הקדנציה.

הסנאט (הבית העליון), בו מתמודדים שליש מהסנאטורים בבחירות אמצע הקדנציה, חצוי כיום 50:50, כאשר סגנית נשיא ארצות הברית קמלה האריס משמשת כקול מכריע במקרה של תיקו (51:50). לפי הסקרים הנערכים במדינות הרלוונטיות, הסנאט הבא עשוי להיות חצוי אף הוא. שתי מדינות, נוואדה וג'ורג'יה, חצויות לגמרי – והסקרים מתקשרים לשער לאן יפנו הבוחרים במדינות אלה.

בבית הנבחרים (הבית התחתון), בו מתקיימות בחירות לכל 435 הצירים, עשוי להיות סחף משמעותי לכיוון הרפובליקאי. בבית הנבחרים המכהן, הרפובליקאים אוחזים ברוב של 220:211 (וארבעה צירים אינם מאוישים).

אולם בשבועות האחרונים, הזירה הפוליטית האמריקאית משתנה. הנשיא ג'ו ביידן, שסבל משיעורי תמיכה נמוכים במיוחד, התאושש מעט. בסקרי שביעות הרצון מתפקודו, ביידן כבר לא בתחתית היסטורית.

מ-37% בסוף חודש יולי – אחד משיעורי התמיכה הנמוכים בהיסטוריה הנשיאותית, ביידן נמצא כיום על כ-42%, חזרה לטווח הנורמלי עבור נשיאים. עבור ביידן, זה המספר הגבוה ביותר בשנה האחרונה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חותם על חוק האקלים ההיסטורי שעבר בסנאט, 16 באוגוסט 2022 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חותם על חוק האקלים ההיסטורי שעבר בסנאט, 16 באוגוסט 2022 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)

הסיבות להתאוששות של ביידן, הן בעיקר כלכליות. אחרי שישה חודשים של עליות באינפלציה, נדמה שהשיא נמצא מאחור. גם גרף מחירי הדלק בארה"ב נמצא בירידה מזה חודשיים והכותרות הגדולות על כישלונותיו הנשיאותיים של ביידן נרגעו.

בחודש אוגוסט הצליח ביידן להעביר את חוק האקלים הגדול (הקרוי Inflation Reduction Act, אך הוא עוסק ברובו בשינויי מדיניות בתחום האקלים). ובנוסף, בשבוע האחרון ביידן מימש הבטחת בחירות משמעותית והכריז על מחיקת חובות סטודנטים, עניין שהוא משמעותי בשינוע בוחרים צעירים מהמעמד התחתון ומעמד הביניים.

על כך יש להוסיף את האירועים הפוליטיים המתרחשים בצד הרפובליקאי. הנשיא לשעבר דונלד טראמפ טרם הכריז אם יתמודד בבחירות 2024. המטרה היא להמתין לתוצאות בחירות אמצע הקדנציה שיתקיימו ב-8 בנובמבר, ועל סמך ההישגים הפוליטיים להכריז שהוא מתמודד.

טראמפ טרם הכריז אם יתמודד ב-2024. המטרה היא להמתין לתוצאות בחירות אמצע הקדנציה שיתקיימו ב-8 בנובמבר, ועל סמך ההישגים הפוליטיים להכריז שהוא מתמודד

המפלגה הרפובליקאית נערכת בצורה משמעותית ל-2024. במדינות רבות מתמודדים רפובליקאים על תפקידים מקומיים, כמו מזכיר המדינה או ראשי ועדות בחירות, שיקנו להם סמכויות ומעמד בעת ספירת הקולות בבחירות 2024.

דונלד טראמפ בעצרת בחירות בוויסקונסין, 5 באוגוסט 2022 (צילום: AP Photo/Morry Gash)
דונלד טראמפ בעצרת בחירות בוויסקונסין, 5 באוגוסט 2022 (צילום: AP Photo/Morry Gash)

רובם צריכים עדיין לעבור את בחירות אמצע הקדנציה (ברמה המקומית), אך כהוכחה לכוחו והשפעתו של טראמפ ברחבי ארה"ב, מועמדיו גברו על מתמודדים רפובליקאים בעלי עמדות מתונות. מטרת העל היא להביא לבחירתם בנובמבר במדינות מפתח, ובשנת 2024 בעלי התפקידים הללו אמורים לתמוך בטראמפ, כולל במקרים בהם טראמפ יטיל ספק בנכונות התוצאות.

מטרת העל היא להביא לבחירתם של מועמדי טראמפ בנובמבר במדינות מפתח, ובשנת 2024 בעלי התפקידים הללו אמורים לתמוך בטראמפ, כולל במקרים בהם טראמפ יטיל ספק בנכונות התוצאות

ארבעה מועמדים רפובליקאים בולטים במדינות מתנדנדות חברו לאחרונה יחד למה שהם מכנים America First Secretary of State Coalition – כלומר, התארגנות של כל אותם מועמדים לתפקידי ממשל בכירים, שתומכים בטענות טראמפ ואנשיו בנוגע להונאות בחירות שלטענתם קרו ב2020.

הרביעייה כוללת את קריסטינה קאראמו, המועמדת לתפקיד מזכירת המדינה במישיגן, מארק פינצ'הם המועמד לתפקיד זה באריזונה, ג'ים מרצ'נט בנוואדה והמועמד לתפקיד מושל מדינת פנסילבניה, דאג מסטריאנו. בפנסילבניה, המושל הוא זה שממנה את ראשי ועדת הבחירות.

כל ארבע המדינות הללו הן מדינות מפתח (מתנדנדות) ולכן יש למועמדי טראמפ סיכויים טובים להיבחר בנובמבר הקרוב וכמובן, בשנת 2024, להשפיע על הליך הבחירות ולקבוע או להשפיע על הקביעה האם ההליך היה הוגן או לא, לרבות בחירת חברות המחשוב המנהלות את הקלפיות.

 האחראים על הקלפי במחוז אמרסדייל, נוואדה, עורכים ספירה חוזרת ידנית של ההצבעות ב-24 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/John Locher)
האחראים על הקלפי במחוז אמרסדייל, נוואדה, עורכים ספירה חוזרת ידנית של ההצבעות ב-24 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/John Locher)

כל הארבעה מובילים גם אג'נדות בתחום רפורמות בחירות – למשל, צמצום של זכות ההצבעה באמצעות הדואר. כיום, לפי חוקים בכ-35 מדינות, הבוחרים יכולים להימנע מהגעה לקלפי ומורשים לשלוח את הצבעתם שבועות לפני הבחירות באמצעות שירות הדואר.

בפנסילבניה, למשל, עבר חוק מקומי בשנת 2019 שמקל אף יותר על בוחרים להיעדר מהקלפיות. אם בעבר צריך היה לספק הסבר להיעדרות מהקלפי (מחלה, נסיעה וכו'), כיום בפנסילבניה מותר להיעדר מהקלפיות ללא כל סיבה. הקמפיין של מסטריאנו בפנסילבניה, נסב על הנושא הזה. הוא מתחייב לבוחרים שאם יבחר ב-8 בנובמבר, יפעל להעברת חוק שיקצץ את זכות ההצבעה בדואר.

אם בעבר צריך היה לספק הסבר להיעדרות מהקלפי, כיום בפנסילבניה מותר להצביע בדואר ללא כל סיבה. הקמפיין של מסטריאנו בפנסילבניה, נסב על הנושא הזה. הוא מתחייב לקצץ את זכות ההצבעה בדואר

גם מרצ'נט מריץ קמפיין צמצום זכות ההצבעה בדואר. "אנחנו עושים ככל יכולתנו להיפטר משיטת ההצבעה באמצעות הדואר ושואפים להגיע לכך שכולם יצביעו ביום הבחירות", הוא אמר לאחרונה בפודקאסט של סטיב באנון, "חדר מלחמה".

וכך, בעוד מצבו של טראמפ עדיין לא ברור, במפלגה בהובלתו מכינים תשתית פוליטית מאסיבית לאפשרות שהוא ירוץ שוב לנשיאות – ולאפשרות שיפסיד ויטען, שוב, שהבחירות היו הונאה. בוחרי המיד-טרמס במדינות המתנדנדות עשויים לבחור במועמדים מטעם טראמפ ובכך לקבוע מראש מה יהיו התוצאות ב-2024.

הכנות להצבעה בקלפי במיסיסיפי, 7 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Rogelio V. Solis)
הכנות להצבעה בקלפי במיסיסיפי, 7 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Rogelio V. Solis)
עוד 689 מילים
סגירה