הנשיא יצחק הרצוג באירוע של ההסתדרות הציונית העולמית לציון 125 שנים לקונגרס הציוני הראשון בבאזל, 29 באוגוסט 2022 (צילום: חיים צח/לע"מ)
חיים צח/לע"מ

"לדעתי הרצל דמיין שככה זה יהיה"

החגיגות לציון 125 שנה לקונגרס הציוני הראשון בבאזל הסתיימו אמש, והרצל יכול שוב לנוח על משכבו בשלום ● האורחים הצטלמו על המרפסת ויו"ר ההסתדרות הציונית העולמית הסתובב בין כולם כמנצח ● אף אחד לא שאל למה זה בעצם טוב - ואיך זה שהארוע הסתיים באפס תוצאות ● פעם, לפני כמה שנים, היה אחד שדווקא מחה נגד השיטה: היום הוא ראש הממשלה, וגם קולו של לפיד נאלם ● פרשנות

תם טקס: החגיגות הראוותניות והמיותרות בבאזל לציון 125 שנה לקונגרס הציוני הראשון הסתיימו, והגיע הזמן לסכם הישגים ותוצאות.

מה היה לנו שם, בחינגה המוזרה שרקחה ההסתדרות הציונית העולמית, ארגון מיותר שמבזבז קרוב ל- 200 מיליון שקל מכספי העם היהודי וקרקעות מדינת ישראל בשנה, ומייצר כמעט אפס תוצאות?

ובכן, יו"ר הצ"ע יעקב חגואל לא הסתתר והעלה שורה של סרטונים מרהיבים המתעדים שהרצל או לא, במרכז הבמה עומד קודם כל הוא. באחד מהם הוא מסייר בחברת אורחת הכבוד הנוצצת נטלי דדון בתפקיד "ציונה" בסטאדקזינו המפואר ומבשר לאומה ש"כאן זה קרה".

"ציונה, זה האולם", מכריז חגואל וציונה/דדון מגיבה ב"די, נו". חגואל ממשיך לדבר אל הדוגמנית שלצידו כאל ילד קטן העושה את צעדיו הראשונים במשעולי הציונות: "עכשיו אנחנו נערכים לאירוע הגאלה שיהיה כאן הערב. תראי איזה מדהים! את מדמיינת את האנשים כאן?"

חגואל ממשיך לדבר אל הדוגמנית שלצידו כאל ילד קטן העושה את צעדיו הראשונים במשעולי הציונות: "עכשיו אנחנו נערכים לאירוע הגאלה שיהיה כאן הערב. תראי איזה מדהים! את מדמיינת את האנשים כאן?"

"ציונה" אכן נלהבת: "אני תוהה אם הוא (הרצל) דמיין שככה זה יהיה" וחגואל מחייך: "לדעתי הוא דמיין. היה לו דמיון אדיר. הוא היה חולם החולמים".

אבל חגואל אינו טיפוס חולמני, אלא איש של עשייה. יו"ר הליכוד העולמי לשעבר, האיש שמארגן פעם אחר פעם אירועים פוליטיים בכספי ציבור למען מקורבו דני דנון, ניצל את האירועים כדי ל"התחייב": "בעזרת השם, בעוד עשר שנים רוב העם היהודי יהיה בישראל". יש למה לחכות.

מאוחר יותר תשתף אותנו גם ציונה דדון בהשוואה בין הסיפור שלה לבין סיפור של חוזה המדינה:

"רבים חשבו שהרצל אדם מטורף. ואני מסכימה ש'אין גאון ללא שמץ של שגעון!'. ובדיוק כאן אני נדחפת לתמונה, נזכרת בגלגולים שלי בקריירה… לא פעם ואפילו פעמיים הייתי מושא ללעג, רעשים של דאחקות וזאת שכל כך אוהבים לשנוא (בתעשייה בעיקר)…הובלתי דרך לא פעם אך הפנמתי כבר מזמן שלהיות חלוצה זה מחייב, מחייב לספוג הרבה שיט. רק תתארו לכם שהיינו מקשיבים לרעשי רקע…לא הייתה מדינה ולא היה אותי חס ושלום".

חגואל עצמו הזמין אותנו, הציונים והציוניות שלא ניחנו בכישורים ובעשייה של דדון ולכן לא יכלו להשתתף באירוע (אפילו אם ישלמו) לקחת בו חלק באמצעות עדכונים שוטפים:

חגואל מקבל מקברניט אל על את המיקרופון בטיסה המיוחדת; ליאור סושרד עושה סלפי בשדה התעופה; הילה קורח, מגישת חדשות 13 שעכשיו פנויה יותר כנראה לחלטורות, מכריזה על "פתיחת הארועים" כאילו מדובר באולימפיאדה; ושוב חגואל לוחץ יד למנהיג דת דרוזי, מברך את האורחים, ולא שוכח לשבח את הרצל. שהכול נהיה בדברו.

הביאו איש עם זקן

כ-1,400 מוזמנים הוטסו לחגיגות חגואל בבאזל. בין המוזמנים 173 נציגי הוועד הפועל המחולק לפי מפתחות מפלגתיים, חברי כנסת (אמיר אוחנה, צבי האוזר, מיכל וולדיגר, איתן גינצבורג, שירלי פינטו), שר התפוצות נחמן שי ונשיא המדינה יצחק הרצוג.

אל אלו הצטרפו שורה של עיתונאים (יניר קוזין מגל"צ, הילה קורח מחדשות 13 והפרשן יואב לימור שהנחו את האירוע, צביקה קליין מהג'רוזלם פוסט, ינון מגל מערוץ 14, ועוד). מבלי להתעצל, כולם הצטלמו בעל המרפסת, הוסיפו לתמונה פילטר שחור-לבן בשביל האותנטיות, ואנחנו שילמנו את החשבון.

הדיווחים העיתונאיים כללו גם הם מסרים רבי משמעות. צביקה קליין, שליח הג'רוזלם פוסט, תיעד את חגואל מתפלל במניין בשדה התעופה נתב"ג ותהה "מה היה חושב על כך הרצל". יניר קוזין, בדרך כלל כתב מדיני רציני של גלי צה"ל, התלהב מ"שחקן עם זקן" שבידר את הקהל באירוע, וחשף את "מעריץ הרצל המושבע" מאיחוד האמירויות. ינון מגל הצטלם בחליפה מהודרת ליד נברשת מרהיבה והתחייב: "גם בקוקטיילים הכי מפונפנים ממשיך לייצג אתכם".

צביקה קליין, שליח הג'רוזלם פוסט, תיעד את חגואל מתפלל במניין בנתב"ג ותהה "מה היה חושב על כך הרצל". יניר קוזין, בדרך כלל כתב מדיני רציני של גלי צה"ל, התלהב מ"שחקן עם זקן" שבידר את הקהל באירוע

אם הפרפראות האלה היו נלוות למשהו בעל ערך, אפשר היה לקבל אותם בחיוך. אבל משלושה ימים של דיונים, השקות וקשקושים לא יצאה שום כותרת ושום תובנה בעלת ערך, להוציא כמובן ההבטחה של מנהיג העם היהודי חגואל לייצר רוב יהודי בארץ ישראל.

עד 2012, התפקיד הרם שבו מכהן חגואל כיום לא היה קיים. יו"ר הסוכנות היהודית שימש גם כיו"ר ההסתדרות הציונית. אבל ג'ובים צריך לייצר, אז פיצלו את התפקיד והרחיבו אותו. מתחת לחגואל מועסקים שורה של סגנים ומנהלי מחלקות שמונו לפי בריתות מפלגתיות המנציחות את החלוקה ההיסטורית של המוסדות.

כל ראש מחלקה הוא במעמד של שר, מרוויח עשרות אלפי שקלים בחודש ומפעיל לשכה. בשנים האחרונות נוצרו מחלקות חדשות עם ג'ובים חדשים ולשכות נוצצות, וכיום מונה הנהלתה המנופחת של הצ"ע 34 חברים מסיעות מגוונות כמו ליכוד, מרצ, יש עתיד, העבודה, כחול-לבן וש"ס. מתוכם, 14 סגנים וראשי מחלקות בשכר מלא.

כל ראש מחלקה הוא במעמד של שר, מרוויח עשרות אלפי שקלים בחודש ומפעיל לשכה. בשנים האחרונות נוצרו מחלקות חדשות עם ג'ובים חדשים ולשכות נוצצות, וכיום מונה הנהלתה המנופחת של הצ"ע 34 חברים

עוד בהנהלה: נציגי קרן היסוד, קק"ל, הסוכנות היהודית, נעמ"ת, החטיבה להתיישבות ועוד. אינפלציה של מוסדות וג'ובים שעלותם מגיעה למאות מיליוני שקלים בשנה.

בשנה שעברה נוספו שמונה מחלקות חדשות להצ"ע, בעלות של עשרות מיליונים בשנה, וגם הסלחנים יתקשו להבין מדוע צריך גם "ראש מחלקה לפעילות ציונית בתפוצות" (של הליכוד העולמי), גם "ראשת מחלקה לקשר עם ישראלים בתפוצות" (סיעת ארצנו השייכת לתנועה הרפורמית) וגם "ראש מחלקה למפעלים ציוניים" (של סיעת העבודה) וגם "ראש מחלקה לגיוס משאבים וחיזוק הקשר עם הקהילות" (שייכת לש"ס).

ינקי דרעי, בנו של אריה דרעי
ינקי דרעי, בנו של אריה דרעי

לתפקיד האחרון מונה בנו של אריה דרעי, יעקב (ינקי) דרעי, במסגרת הרחבת המחלקה. דודו, שלמה דרעי, אחיו של השר אריה דרעי, היה עד לאחרונה אחד האנשים החזקים בקק"ל. הכול נשאר במשפחה.

יש גם מחלקה להנצחת השואה ולדור ההמשך (יש עתיד-מרצ) ולמאבק באנטישמיות (כחול-לבן), ולעברית ותרבות (הליכוד העולמי), ולשירותים רוחניים (מזרחי), ולתיקון עולם ומעורבות חברתית (יש עתיד-מרצ) ולעידוד עליה (מזרחי-ישראל ביתנו), ולקידום הפריפריה ומעורבות התפוצות (סיעת ארץ הקודש).

גורם שמכיר את המתרחש במוסדות מקרוב מתאר את המתרחש שם כך:

"מתרגשים מאוד מהאירוע הזה, כי הוא באמת נראה חריג וקיצוני, אבל בעצם זוהי השגרה של הצ"ע. 180 מיליון שקל בשנה הולכים למשכורות ולאפס פעילות אמיתית.

"אחת לחמש שנים יש קונגרס ובין הקונגרסים הם נוסעים ברחבי העולם כדי לגייס קולות לבריתות המפלגתיות שלהם, כדי שבקונגרס הבא הם יזכו לנתח שמן יותר מהעוגה. כך שהמטרה היא חיזוק הכוח המפלגתי בתוך הארגון. ככל שיש לך יותר אנשים, כך אתה מקבל יותר תיקים בהצ"ע, לפי מפתח. זה חוק שימור עצמי. ואת אף אחד זה לא מעניין אף פעם. כל המפלגות משתפות פעולה עם השיטה הזאת, אבל בגלל שהעיתונות לא מתעסקת בזה, אף אחד לא מודע.

"כל ראש מחלקה בהצ"ע הוא בעצם שר. וכל אחד מהם משתייך לברית מפלגתית. אפילו הקרן הקיימת לישראל, שמממנת את ההסתדרות הציונית ונחשבת בזבזנית ומושחתת, לפחות יכולה להצביע על עשייה כלשהי ועל פעולות שתואמות את המטרות שלה. בהצ"ע אין אפילו מראית עין כזאת.

"אפילו קק"ל, שמממנת את ההסתדרות הציונית ונחשבת בזבזנית ומושחתת, לפחות יכולה להצביע על עשייה כלשהי ועל פעולות שתואמות את המטרות שלה. בהצ"ע אין אפילו מראית עין כזאת"

"קק"ל עברה תהליך של יותר שקיפות, בעקבות הביקורת הציבורית. משום כך היא מפוקחת על ידי מבקר המדינה. אבל התהליך נעצר באמצע ולכן אין שום כללי פיקוח או חופש מידע על הצ"ע. ולכן הם לא מרגישים מחויבים למסור שום דין וחשבון לציבור.

יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"במסגרת פעילותי במפלגת העבודה ופניתי לגורם בכיר במפלגה והתרעתי. אמרתי לו, יושבים החברים בברית עבודה ציונית (הברית של מפלגת העבודה בהצ"ע, אשר שלחה 13 נציגים לבאזל, א"ה) ומתייחסים לזה כמו מועדון חברים. הם נוסעים להונגריה, לדרום אמריקה, לארה"ב ,לקנדה. באפס עשייה ועם אוטובוס מעופף הלוך-חזור. מרחו אותי ככה טוב-טוב ולא קרה כלום.

"במסגרת פעילותי במפלגת העבודה ופניתי לגורם בכיר במפלגה והתרעתי שמתייחסים לזה כמו מועדון חברים. הם נוסעים להונגריה, לדרום אמריקה, לארה"ב ,לקנדה. באפס עשייה ועם אוטובוס מעופף הלוך-חזור"

"הקונגרס הציוני עצמו זאת מסחרה. אתה יכול להתחיל במרצ ולסיים בתנועת המזרחי. אין פה אידיאולוגיה. שולחים שליחים לחו"ל המחתימים פעילים חדשים שתורמים עץ בישראל תמורת כמה גרושים ואז הם חברים בקונגרס הציוני ואז יש בחירות בחו"ל והם יכולים להשפיע. בתמורה הם יכולים לקבל מקום בדירקטוריון או שיטיסו אותם פעמיים לישראל.

"אז אני יכול לבוא אל הנציג של ישראל ביתנו להגיד לו 'בוא אליי, אני אטיס אותך לישראל שלוש פעמים'. והוא יעזוב אותם וילך איתי. עד 24 שעות לפני סוף הקונגרס אפשר לעבור מסיעה לסיעה".

ביצה אחת גדולה וחמימה של שחיתות

לא תמיד היו כולם קהים לשחיתות המוסדית המטורפת הזאת. ראש הממשלה יאיר לפיד יצא חוצץ כנגדה בעבר במלוא העוצמה. זה היה ב- 2016, אחרי שהתברר שחברי הנהלת ההסתדרות הציונית וחבר הנאמנים של הסוכנות היהודית יוטסו לאירופה במסגרת "מסע הרצל".

יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד, 20 ביולי 2022 (צילום: אלעד גוטמן / דוברות יש עתיד)
יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד, 20 ביולי 2022 (צילום: אלעד גוטמן / דוברות יש עתיד)

בהשוואה לאירועים השבוע, המסע ההוא בין בירות אירופה נראה כמו פרוטות: בסך הכול תשעה חברי הנהלה ובני/בנות זוגם, עלות של כ- 200 אלף שקל. האירועים השבוע עלו בין 15 ל-20 מיליון שקל מינימום (יש טענות שהרבה יותר – ההסתדרות הציונית כמובן מסרבת למסור נתונים).

ללפיד זה הספיק. הוא כינה זאת ב-2016 "ביצה אחת גדולה וחמימה של פוליטיקה מושחתת ונהנתנית". ואז עוד הייתה השתתפות עצמית של כ-2,500 שקל עבור כל חבר הנהלה.

בפוסט שהוציא אז יו"ר יש עתיד הוא קצף על השחיתות הזאת ולעג לה:

"הנה סיפור קטן (או אולי לא כל כך קטן) למי שעדיין לא הבין למה צריך פוליטיקה חדשה. חברי ההנהלה הציונית ו- 9 מבני ובנות זוגם יוצאים לטייל באירופה הקלאסית על חשבוננו. כולם שם (חוץ מ'יש עתיד' כמובן) – העבודה והליכוד, הבית היהודי ומרצ, כולנו וישראל ביתנו. בשביל זה אנחנו שם. להתריע, להיאבק על הזכויות שלכם, לשמור על הכסף שלכם".

חלפו שש שנים מאז. לפיד הוא כיום ראש הממשלה. נציגי הברית המשותפת של יש עתיד ומרצ המריאו השבוע לאירוע המושחת בבאזל כמו נציגי המפלגות כולם. האנשים של לפיד אכן היו "שם", רק שהפעם בלי "לשמור על הכסף שלכם".

קולו של לפיד נאלם, הוא לא צייץ הגה. אולי גם הוא הבין בינתיים שכך עובדת השיטה. אשתקד אפילו מינה שתיים מקורבות משפחתו לתפקידים בכירים: את גיסתו לתפקיד בקק"ל וקרובת משפחה של רעייתו לתפקיד בהצ"ע. בעקבות הביקורת הנוקבת ביטל את מינוי גיסתו. את שאר נציגי המפלגה השאיר לשמור על הג'ובים.

עוד 1,512 מילים
סגירה