מי יהיה (והאם יהיה) המועמד הערבי ברשימת יש עתיד?

עשרה ימים לסגירת הרשימות, ובאף אחת מהמפלגות הגדולות לא שובצו מועמדים המייצגים 21% מהאוכלוסייה ● הדבר בולט במיוחד ביש עתיד, שם מעולם לא התמודד מועמד ערבי לכנסת ● אם לפיד רוצה להצליח בחסימת נתניהו מהשגת 61 מנדטים, הדרך לשם חייבת לעבור בהעלאת שיעור ההצבעה של הערבים ● וכדי לעשות זאת, צריך להתחיל בשיבוץ מועמד אטרקטיבי ● פרשנות

תושבת ירושלים מצביעה בבחירות לכנסת ה-20, 17 במרץ 2015 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מרים אלסטר, פלאש 90
תושבת ירושלים מצביעה בבחירות לכנסת ה-20, 17 במרץ 2015

מפלגות הליכוד ויש עתיד מתמודדות על השלטון אך באף אחת מהן, אין כרגע מועמדים מהחברה הערבית.

עשרה ימים לפני סגירת הרשימות, ואף אחת מהמפלגות הגדולות לא הודיעה על שיבוץ מועמדים ערבים. ערביי ישראל מרכיבים 21% מהאוכלוסייה. כשמרביתם (כ-90%) הם מוסלמים. אף על פי כן, לא הליכוד ולא יש עתיד ממהרות לשבץ מועמד שהוא מוסלמי או נוצרי או דרוזי.

הדבר בולט במיוחד ביש עתיד, שם הרשימה נבחרת על ידי היו"ר יאיר לפיד, שמדבר על שיתוף פעולה עם החברה הערבית מזה שנתיים. למעשה, מעולם לא שובצו ברשימת יש עתיד מועמדים מהמיעוט הערבי.

הח"כית לשעבר ר'דיר כמאל-מריח אמנם הייתה חברה בסיעת יש עתיד ב-2020, אך היא הגיעה לשם אחרי הפיצול של כחול-לבן, בעקבות החלטתו של בני גנץ להצטרף לקואליציה עם בנימין נתניהו. עם היציאה למערכת הבחירות לכנסת ה-24 מריח פרשה מהפוליטיקה – וכעבור כמה חודשים מונתה לתפקיד שליחת הסוכנות היהודית בוושינגטון, תפקיד בו היא מכהנת עד עתה.

בשיחה השבוע עם זמן ישראל, כמאל-מריח הבהירה כי אין בכוונתה לעזוב את וושינגטון ולהתמודד בבחירות הקרובות, אך גם אינה מתכוונת לעזוב את יש עתיד ותחזור לפעילות במפלגה בעתיד.

בשיחה השבוע עם זמן ישראל, כמאל-מריח הבהירה כי אין בכוונתה לעזוב את וושינגטון ולהתמודד בבחירות הקרובות, אך גם אינה מתכוונת לעזוב את יש עתיד ותחזור לפעילות במפלגה בעתיד

ר'דיר כמאל מריח בעת שהייתה חברת כנסת, 23 בנובמבר 2020 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
ר'דיר כמאל מריח בעת שהייתה חברת כנסת, 23 בנובמבר 2020 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

בליכוד, שובצו לאורך השנים מועמדים דרוזים. בכנסות ה-18 וה-20, היה זה הח"כ לשעבר איוב קרא. בכנסות מאז היה זה ח"כ פטין מולא. אולם כעת, ברשימת הליכוד משוריין המקום ה-44 ללא יהודים ומי שזכה במיקום הוא קרא. מדובר במקום לא ריאלי.

לנתניהו שמורה הזכות לשריין מועמדים במקומות ה-14, 16, 28, 37 ו-43. עדיין לא ברור אם ידאג לשריין מועמד מהחברה הערבית באחד המיקומים הללו – במיוחד בן העדה הדרוזית, אשר מאז העברת חוק יסוד הלאום זועמת על הליכוד ורבים מחבריה התרחקו מהמפלגה.

ביש עתיד נערכה ביום חמישי האחרון פגישת התייעצות בין ראש הממשלה יאיר לפיד לשר עיסאווי פריג' ממרצ, שהודיע כי הוא פורש מן החיים הפוליטיים. פריג' לא עוזב את מרצ אך לקח על עצמו לסייע להעלאת שיעור ההשתתפות של הערבים בבחירות, בין אם זה במרצ או בכל מפלגה אחרת. בפגישה של השניים השתתף גם יועצו המדיני של לפיד, יאיר זיוון.

אחד נושאים שהועלו בפגישה הוא הצורך המיידי ביציאה לראיונות של לפיד בכלי התקשורת בשפה הערבית. פריג' הציע ללפיד להרבות בראיונות בכלי התקשורת בערבית. "חייבים לדבר איתם ישירות, לפנות אליהם", אמר לו.

ביש עתיד נערכה ביום חמישי האחרון פגישת התייעצות בין לפיד לעיסאווי פריג' ממרצ. פריג' הציע ללפיד להרבות בראיונות בכלי התקשורת בערבית. "חייבים לדבר איתם ישירות, לפנות אליהם", אמר לו

כזכור, במערכת הבחירות לכנסת ה-24, נתניהו יצא ליישובים הערביים כשהוא מצמיד לעצמו את הכינוי "אבו-יאיר" והרבה להתראיין בכלי התקשורת בשפה הערבית.

שלט בחירות של הליכוד ובנימין נתניהו, "כולנו איתך אבו-יאיר", מרץ 2021 (צילום: פייסבוק)
שלט בחירות של הליכוד ובנימין נתניהו, "כולנו איתך אבו-יאיר", מרץ 2021 (צילום: פייסבוק)

שיעור ההצבעה של הערבים בבחירות האחרונות היה בשפל היסטורי של 44.6%. בבחירות לפני כן, לכנסת ה-23, עמד שיעור ההצבעה של הערבים על 65% – אחד מהגבוהים אי פעם. בבחירות הקרובות, הסוקרים מדברים על שיעור הצבעה נמוך במיוחד, אפילו פחות מאותם 44.6% של מרץ 2021. ולכן האתגר הניצב בפני המפלגות – ובמיוחד בפני גוש המרכז-שמאל – הוא כיצד לשנע בוחרים ערבים לקלפיות.

אם לפיד רוצה להצליח בחסימת נתניהו מהשגת 61 מנדטים, הדרך לשם חייבת לעבור בהעלאת שיעור ההצבעה של הערבים, ואין זה משנה אם הם בוחרים ברע"ם, הרשימה המשותפת, מרצ, מפלגת העבודה, יש עתיד או המחנה הממלכתי.

אם לפיד רוצה לחסום את נתניהו מלהשיג 61 מנדטים, הדרך לשם חייבת לעבור בהעלאת שיעור ההצבעה של הערבים, ואין זה משנה אם הם בוחרים ברע"ם, המשותפת, מרצ, העבודה, יש עתיד או המחנה הממלכתי

בשלב זה, לא ברור האם לפיד ישבץ הפעם מועמד או מועמדת מהחברה הערבית ברשימת יש עתיד. וגם עולה השאלה: האם שיבוץ מועמד/ת ערבי/ת ברשימה מועיל בכלל בהוצאת הבוחרים הערבים מהבתים? מצד שני, שיעורי ההשתתפות בחברה הערבית כה נמוכים, שכל דבר כרגע עשוי לעזור.

מועמד פונטציאלי להשתלב ביש עתיד, הוא ראש עירית טייבה, עו"ד שועאע מסארווה מנצור, הנתפס כמקורב ללפיד. מנצור כבר קיבל בעבר הצעה  מראש הממשלה להצטרף לרשימת יש עתיד לכנסת אך העדיף להישאר כראש העיר. גורם המעורה בנושא אמר לזמן ישראל: "בחברה הערבית, ראש רשות הוא אדם הרבה יותר חזק ומשמעותי מבחינה פוליטית מאשר ח"כ".

ראש עיריית טייבה שועאע מסארווה מנצור (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
ראש עיריית טייבה שועאע מסארווה מנצור (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

במענה לפניית זמן ישראל, מנצור עצמו סרב להשיב האם הוא שוקל מעבר לפוליטיקה הארצית או לא: "איני רגיל בלשתף שיחות המתקיימות ביני לבין פוליטיקאים. תושבי טייבה נתנו בי אמון כי ראו בי כתובת, אמשיך לשרת אותם נאמנה לציבור ואמשיך להוות להם כתובת".

ראשי ערים נוספים בחברה הערבית עשויים להתאים ליש עתיד, ובשיחות עם אנשים המכירים את התהליך במפלגה הועלו מספר שמות (אם כי ביש עתיד לא אישרו אף אחד מהשמות, או שישבצו מועמד ערבי בכלל).

ראשי ערים נוספים בחברה הערבית עשויים להתאים ליש עתיד, ובשיחות עם אנשים המכירים את התהליך במפלגה הועלו מספר שמות (אם כי ביש עתיד לא אישרו אף אחד מהשמות, או שישבצו מועמד ערבי בכלל)

ראש העיר שנחשב לאחד המצליחים ביותר בחברה הערבית הוא סמיר מחאמיד מאום אל-פחם, ד"ר להנדסה גנטית ואיש חינוך. מחאמיד היה ראש העיר הערבי הראשון שחתם על הסכם-גג לבניית מעל ל-5,000 יחידות דיור בעירו ושיפור התשתיות בכבישי העיר.

אולם הסיכויים להצטרפות מחאמיד נמוכים. אין ספק שאם יצטרף לפוליטיקה הארצית, פוליטיקאים מהימין יסרקו את הרשתות החברתיות ויבליטו התבטאויות-עבר שלו – כמו למשל סטטוס שפורסם בעמוד הרשמי שלו בפייסבוק ובוא הוא מביע השתתפות בצערן של משפחות המחבלים אשר ביצעו את הפיגוע בחדרה באפריל השנה. הסטטוס הוסר במהרה, תוך שמחאמיד מתנצל ומציין כי עלה ללא ידיעתו.

אופציות אחרות עבור יש עתיד כוללות את ראש עירית כפר מנדא עלי זידאן, ראש עירית טמרה ד"ר סוהיל דיאב, וסמיר אבו זייד – ראש עיריית עילבון, כפר בעל רוב נוצרי.

אופציות אחרות עבור יש עתיד כוללות את ראש עירית כפר מנדא עלי זידאן, ראש עירית טמרה ד"ר סוהיל דיאב, וסמיר אבו זייד – ראש עיריית עילבון, כפר בעל רוב נוצרי

ראש עירית טמרה ד"ר דיאב ניסה לסייע לציבור המתפללים שברחו ממירון בערב האסון האזרחי בו נהרגו 45 חוגגים בהר מירון.

ב-2021 הוא יצא נגד נתניהו על הכינוי "תומכי טרור" לחברי הכנסת הערבים. הוא טען שהצמדת הכינוי הזה למנהיגי הציבור הערבי, כמוה כהכפשת כל הציבור הערבי.

זידאן מכפר מנדא נבחר לראשות העיר רק לאחרונה, אחרי שנים של התכתשויות משפטיות בינו לבין קודמו בתפקיד. יש להניח שהוא לא ימהר לעזוב את לשכת ראש העיר.

הסקרים נותנים כיום 22-24 מנדטים ליש עתיד, המפלגה השנייה בגודלה. כמובן, המספר עשוי לעלות או לרדת ביום הבחירות, בעוד כחודשיים, ואין להסתמך על הסקרים בשלב כה מוקדם.

לפיכך, שיבוץ של מועמד ערבי במקום 18 והלאה עשוי להיות לא ריאלי ולכן אם לפיד מעוניין להעביר מסר רציני לחברה הערבית עליו לשבץ מועמד במקום גבוה ברשימה.

עוד 1,004 מילים
סגירה