טרנסג'נדריות והתנ"ך

הפגנה של תומכי הקהילה הגאה בדרום דקוטה, 10 בפברואר 2020; בתמונה – פעילה אוחזת בדגל הקהילה הטרנסג'נדרית (צילום: Stephen Groves, AP)
Stephen Groves, AP
הפגנה של תומכי הקהילה הגאה בדרום דקוטה, 10 בפברואר 2020; בתמונה - פעילה אוחזת בדגל הקהילה הטרנסג'נדרית

לפני מספר שנים, בארצות הברית, ניצח מנהל בית לוויות במישיגן בבית המשפט כאשר טען שעקב האמונה הנוצרית שלו הוא לא יכול להעסיק אצלו טרנסג'נדר. לעומת זאת רשת החנויות טרגט יצאה בהכרזה שהיא מאפשרת ללקוחות שלה להשתמש בחדרי שירותים שתואמים את הזהות המגדרית שלהם. כתשובה לזה קמו הפגנות בהן המפגינים צעקו נגד ההחלטה של טרגט, ויותר מכך, צעדו דרך חלק מהחנויות של טרגט כשבידיהם ספרי תנ"ך.

מנהל בית לוויות במישיגן ניצח במשפט כשטען שעקב אמונתו הנוצרית הוא לא יכול להעסיק טרנסג'נדר. כשרשת טרגט הכריזה שהיא מאפשרת ללקוחותיה להשתמש בשירותים שתואמים את זהותם המגדרית – הפגינו נגדה

מה בעצם עומד אם כן מאחורי ההתנגדות והשנאה הזו של הקהילה הדתית כלפי טרנסג'נדרים? התנ"ך? לא בטוח בכלל.

למעשה אם בודקים טוב, אין ולו פסוק אחד בתנ"ך או בברית החדשה שבכלל עוסק בזהות מגדרית ובטרנסג'נדריות. כל זה כמובן לא מפריע לנוצרים בארצות הברית להחליט שזהויות טרנסיות אסורות על פי התנ"ך. אבל זה יותר קשור לחוסר הבנה של מהי/ו טרנס.

במקרה שהזכרתי לעיל של בית הלוויות, החליט השופט הפדרלי, שבגלל שמנהל בית הלוויות האמין ש"התנ"ך מלמד שזה פסול שגבר ביולוגי מתכחש למינו על ידי התלבשות לאישה", זהותה המגדרית של האישה הטרנסג'נדרית יצרה מה שהוא קרא "נטל מהותי" על מנהל בית הלוויות.

אם נבדוק בתנ"ך אז המסקנה היחידה אליה אפשר להגיע היא שככל הנראה מנהל בית הלוויות התכוון לספר דברים, פרק כ"ב, פסוק 5:

"לֹא-יִהְיֶה כְלִי-גֶבֶר עַל-אִשָּׁה, וְלֹא-יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה:  כִּי תוֹעֲבַת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, כָּל-עֹשֵׂה אֵלֶּה".

הפסוק הזה מדבר על מה שנקרא Cross-Dressing, זהו מצב שבו גבר לובש בגדי אישה או אישה לובשת בגדי גבר, ללא כל שינוי בתפיסה המגדרית שלהם. אבל להיות להיות טרנסג'נדרית או טרנסג'נדר זה לא Cross-Dressing, כי אצל אנשים טרנס יש שינוי מלא בתפיסת המגדר העצמית, שאינה תואמת את המגדר שניתנו לה או לו בלידה.

למעשה אם בודקים טוב, אין ולו פסוק אחד בתנ"ך או בברית החדשה שבכלל עוסק בזהות מגדרית ובטרנסג'נדריות. כל זה כמובן לא מפריע לנוצרים בארצות הברית להחליט שזהויות טרנסיות אסורות על פי התנ"ך

זה לא באמת משנה את התמונה בשטח. כמובן שעדיין יש הרבה התנגדות בקרב קהילות דתיות לעצם קיומם של אנשים טרנס, והם תולים את ההתנגדות הזו ומבססים אותה על מעשה הבריאה. אלוהים ברא את אדם וחוה, זכר ונקבה. אבל גם כאן יש בעייתיות, שכן זה לא מסתדר עם הדרך בה הנוצרים מפרשים את סיפור בראשית.

בספר בראשית פרק א' פסוק 27 כתוב:

"וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ:  זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אֹתָם".

הפרשנות שבה נתלים הדתיים היא באות ו'. האות ו' בין המילה זכר למילה נקבה היא שיוצרת בסיס להבנת המגדר על פי התנ"ך כמשהו בינארי. אבל זו לא בהכרח פרשנות נכונה.

בספר בראשית פרק א' פסוק 1 כתוב:

"בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹהִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ".

במקרה של הבנת הפסוק הזה הנוצרים מפרשים את האות ו' לפני המילה "את" כמשהו שמסמן שאלוהים ברא לא רק את השמים והארץ, אלא גם את כל מה שביניהם. האות ו' במקרה הזה מייצגת טווח, מנעד, על ידי כך שהיא מציינת את שני הקצוות שלו. לא מעט חוקרים מבינים היום את השימוש המקראי באות ו' כמשהו שמייצג שני קצוות של טווח ולא מחבר רק בין שתי אפשרויות בלעדיות, וגם רוב העולם הנוצרי מפרש כך את האות ו' בתנ"ך ובברית החדשה, כמשהו לא בינארי.

הנוצרים מפרשים את האות ו' לפני המילה "את" כמשהו שמסמן שאלוהים ברא לא רק את השמים והארץ, אלא גם את כל מה שביניהם. האות ו' במקרה הזה מייצגת טווח, מנעד, על ידי ציון שני קצותיו

מגדר ומין הם כמובן דברים שונים. הם לא תמיד מתיישרים אחד עם השני והם בוודאי לא בינאריים. המין של התינוק.ת נקבע בלידה על ידי רופאים הבודקים את איברי המין שלה/ו, אבל מגדר הוא תפיסה מורכבת בהרבה, זוהי זהות נפשית וההבנה של מהי הדרך הנכונה לכל אישה או איש להציג את עצמם בציבור.

אם נחזור לספר דברים, פרק כ"ב, פסוק 5:

"לֹא-יִהְיֶה כְלִי-גֶבֶר עַל-אִשָּׁה, וְלֹא-יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה:  כִּי תוֹעֲבַת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, כָּל-עֹשֵׂה אֵלֶּה".

אחת הפרשנויות המקובלות לסיבה שנאסר על נשים ללבוש בגדי גברים היא כי לבישת בגדי גברים תחשוף יותר את גופן (שזהו כמובן דיון נפרד על המשטור של גוף האישה). כלומר יתכן שלבישת בגדי גברים הייתה חושפת את החזה שלהן. למעשה זהו פסוק שקורא לנשים להתלבש בצניעות, ואין לו כל קשר לטרנסג'נדרים. העובדה שאנחנו מחברים לבוש מסוים למגדר היא תוצר של נורמות תרבותיות וחברתיות, והשיוך המגדרי של ביגוד הוא דבר שנמצא בתנועה מתמדת וכל הזמן משתנה.

האמת היא שהתנ"ך אף פעם לא ממש מתייחס לזהויות טרנסג'נדריות, בוודאי ובוודאי לא בצורה שאנחנו תופסים טרנסג'נדריות היום. עם זאת, התנ"ך והברית החדשה כן מדברים על מיעוטים מיניים, ולרוב בצורה חיובית. דוגמה לכך אפשר למצוא בסריסים, שהיו מיעוט מיני באותה תקופה.

מקור האיום, הלא אמיתי יש לציין, שזהויות טרנסג'נדריות מהוות על נוצרים דתיים רבים, הוא כנראה הזרות שלהן. הרבה יותר קל להמשיך לחיות בעולם שבו הכל מתנהל בצורה בינארית אליה אנשים הורגלו כל השנים. אבל המצב השתנה, וטרנסג'נדריות וטרנסג'נדרים נוכחים בחיי היום יום בעולם יותר מתמיד.

מקור האיום, הלא אמיתי יש לציין, שזהויות טרנסג'נדריות מהוות על נוצרים דתיים רבים, הוא כנראה הזרות שלהן. הרבה יותר קל להמשיך לחיות בעולם שבו הכל מתנהל בצורה בינארית אליה אנשים הורגלו כל השנים

וחשוב לזכור עוד דבר, ואני אומרת את זה בתור אישה שהיא לא אישה מאמינה, רצוי לקרוא את התנ"ך והברית החדשה בהקשר של העולם שבו אנחנו חיים היום והחוויות שאנחנו חווים היום, ולא לכפות על החוויות העכשוויות שלנו את כתבי הקודש ורעיונות מלפני מאות ואלפי שנים.

גלי ב. יפה היא ארכיאולוגית והיסטוריונית, בעלת תואר ראשון ושני בארכיאולוגיה של ארץ ישראל ותרבויות המזרח הקדום מאוניברסיטת תל אביב ומעל 15 שנות ניסיון ארכיאולוגי בשטח. בעברה עבדה בתור ארכיאולוגית ומנהלת חפירות ברשות העתיקות ואוניברסיטאות בישראל. מרצה לקהל הרחב במגוון נושאים ארכיאולוגיים והיסטוריים עם דגש על הנגשת הארכיאולוגיה לציבור ובחינת ההווה דרך העבר. כיום מרצה אונליין ומתפעלת את מיזם #ארכיאולוגיה_אונליין בו היא מנגישה מידע ארכיאולוגי באופן יום יומי ברשתות החברתיות השונות. לאחרונה יצאה מהארון בתור טרנסג'נדרית ומקדמת במקביל נושאים בתחום השוויון המגדרי עם דגש על חקר העבר של טרנסג'נדרים בעולם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 835 מילים ו-1 תגובות
סגירה