מתקפת חשבונות פייק של דיפלומטים ישראלים בעולם

חשיפה משרד החוץ גילה מספר חשבונות פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר הנחזים להיות החשבונות הרשמיים של שגרירי וקונסולי ישראל במספר יעדים בעולם ● החשבונות נראים אמינים וכוללים תכנים שנלקחו מתוך חשבונות אמיתיים של אותם נציגים ● המטרה, ככל הנראה: לעודד פניות אישיות אל אתם נציגים לכאורה, כמו גם הפצת מידע שקרי ● ברשתות החברתיות פועלים בשיתוף המשרד להסרת החשבונות

אפליקציות של רשתות חברתיות באייפון. אילוסטרציה (צילום: iStock)
iStock
אפליקציות של רשתות חברתיות באייפון. אילוסטרציה

במשרד החוץ זיהו בתקופה האחרונה תופעה מדאיגה: חשבונות בפייסבוק, טוויטר ואינסטגרם המתחזים להיות החשבונות הרשמיים של נציגי ישראל במספר יעדים בעולם.

עד כה נמצאו חשבונות מזויפים השייכים לכאורה לשגרירים וקונסולים בהודו, אקוודור, מונטווידאו, אלבניה, פינלנד ורומניה.

החשבונות המזויפים פועלים בתחכום, כשהם מעלים תכנים הזהים כמעט לחלוטין לחשבונות האמיתיים של השגרירים מתוך כוונה לבנות מעמד אמין ברשת.

חשבון פייסבוק המתחזה להשתייך לשגריר נוח גל גנדלר (צילום: צילום מסך)
חשבון פייסבוק המתחזה להשתייך לשגריר נוח גל גנדלר (צילום: צילום מסך)

במשרד החוץ חששו שיתבצעו פניות אישיות לאותם החשבונות עם כוונה לשוחח עם שגריר ישראל וכן חששו שאותם החשבונות יתחילו להפיץ מידע שקרי, אם לא יוסרו מהרשתות.

הדברים התגלו בכנס שקיים משרד החוץ לדיפלומטים זרים המוצבים בישראל, בנושא דיפלומטיה דיגיטלית.

מבחינת משרד החוץ מדובר בתופעה מדאיגה. הם מנתחים את החשבונות הללו וחושבים שהם עשויים לשמש בעתיד לפעילות חתרנית או עוינת לישראל ולכל הפחות לפגוע במעמד משרד החוץ מול תושבים במדינות זרות.

מבחינת משרד החוץ מדובר בתופעה מדאיגה. הם מנתחים את החשבונות הללו וחושבים שהם עשויים לשמש בעתיד לפעילות חתרנית או עוינת לישראל ולכל הפחות לפגוע במעמד משרד החוץ מול תושבים במדינות זרות

בעקבות העלייה במספר חשבונות הפייק, העבירה חטיבת הביטחון של משרד החוץ הנחיות לראשי נציגיות בעולם, לפקח ולשים לב לאירועים חריגים ברשתות.

בנוסף, ביום שלישי האחרון התקיים במשרד יום הגברת המודעות להתנהלות נכונה ברשתות החברתיות, במהלכו קציני הביטחון בשגרירויות ערכו תדרוכים לעובדים ברחבי העולם, העבירו להם חומרים וחידדו הנחיות לגבי פעילות נציגים ברשתות.

חשבון אינסטגרם הנחזה להשתייך לדיפלומט קובי שושני (צילום: צילום מסך)
חשבון אינסטגרם הנחזה להשתייך לדיפלומט קובי שושני (צילום: צילום מסך)

ראש החטיבה לדיפלומטיה דיגיטלית במשרד החוץ דוד סרנגה – עד לאחרונה שגריר ישראל ברומניה – אמר לזמן ישראל כי בזכות הקשר הטוב בין המשרד להנהלות הרשתות החברתיות, משרד החוץ הצליח להסיר את החשבונות הפיקטיביים. תהליך הסרת חשבונות מזויפים עשוי לארוך זמן עבור אדם פרטי.

סרנגה עומד כיום בראש חטיבה המונה 40 עובדים, המפעילים את החשבונות של משרד החוץ בשפות רבות ובפלטפורמות מגוונות – כולל פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, יוטיוב וטיקטוק.

לדבריו, הראשונים לעלות על חשבון מזויף הם לרוב הדיפלומטים שעל שמם נפתח חשבון הפייק.

"גם לי פתחו חשבון אינסטגרם מזויף לפני מספר חודשים", מספר סרנגה. "הדפוס של הזיוף היה מעניין: החשבונות המזויפים מתחזים להיות זהים לגמרי לעולמות התוכן והפעילות שעושה השגריר.

"חלקם גונבים תמונות מפייסבוק ומעלים אותם בטוויטר, או מבצעים שיתוף לתכנים שעשויים להיות בהלימה לפעילות האמיתית שעושה השגריר במדינה בה הוא מוצב".

דוד סרנגה, ראש החטיבה לדיפלומטיה דיגיטלית במשרד החוץ (צילום: שגרירות ישראל ברומניה)
דוד סרנגה, ראש החטיבה לדיפלומטיה דיגיטלית במשרד החוץ (צילום: שגרירות ישראל ברומניה)

לדבריו, הזייפנים מנסים לבנות פרופיל אמין, כדי לעודד אנשים לפנות אל בעל הפרופיל או כדי שיהיה אפשר בהמשך הדרך להפיץ תכנים שקריים. מרבית הפייקים נחשפו בפייסבוק, כמה מהם בטוויטר וכאמור הפייק של סרנגה חיקה אותו באינסטגרם.

הזייפנים מנסים לבנות פרופיל אמין, כדי לעודד אנשים לפנות אל בעל הפרופיל או כדי שיהיה אפשר בהמשך הדרך להפיץ תכנים שקריים. מרבית הפייקים נחשפו בפייסבוק, כמה מהם בטוויטר ובאינסטגרם

מרבית שגרירי ישראל בעולם מפעילים חשבונות ברשתות חברתיות, אולם עדיין קיימת קבוצה של דיפלומטים, מהדור הישן, שלא מוכנים להתחבר לרשתות. חשבונות הפייק נפתחו עבור מי שיש לו נוכחות רשתית – אך גם עבור דיפלומטים שלא נמצאים בזירה הזו.

עוד 428 מילים ו-1 תגובות
סגירה