הצעירים הפלסטינים כובשים את טיקטוק

הם מצחיקים, מרגשים וגורפים עשרות מיליוני צפיות ותומכים – הטיקטוקרים הפלסטיניים מנצחים ובענק בקרב על הנרטיב ומראים שאפשר לסחוף את דעת הקהל גם בלי אמצעים מיוחדים ● מומחה לרשתות ולסייבר אומר לזמן ישראל: "התנאים בטיקטוק מאפשרים לבלוגרים הפלסטיניים ולתומכיהם לגבש תנועת סולידריות רחבה ובינלאומית" ● מסע בטיקטוק הפלסטיני

אוהבים או לא אוהבים: טרנד Jelaby Baby פוליטי (צילום: טיקטוק)
טיקטוק
אוהבים או לא אוהבים: טרנד Jelaby Baby פוליטי

הם מפיקים קולות מצחיקים, משתתפים באתגרים מפוקפקים, צוחקים על עצמם ועל סביבתם באמצעות קליפים קצרים, לפעמים עם בני משפחה ולפעמים עם חיות המחמד שלהם, מדגמנים בגדים, פותחים מתנות, מדברים בערבית, אנגלית או ספרדית – ועל הדרך מאתגרים את ישראל, את הרשות הפלסטינית, את חמאס ואת המוסכמות החברתיות.

הצעירים הפלסטינים מבטאים את עצמם דרך טיקטוק – הרשת החברתית הסינית שכבשה את הדור הצעיר ברחבי העולם. בין הריקודים, הבישולים וה"ליפ סינק" יש גם לא מעט פוליטיקה וניסיון להתמודד עם מציאות של סכסוך מתמשך. בדיוק כמו בחיים האמיתיים, הפלסטינים והישראלים מתגוששים ונאבקים על הנרטיב.

אולם, נראה כי בזירה הווירטואלית הטיקטוקרים והאינסטגרמרים הפלסטיניים והפרו־פלסטיניים נותנים את הטון. בשנה שעברה, למשל, התאומים מוחמד ומונא אל־כורד משייח' ג'ראח פרצו לתודעה העולמית בזמן שדיווחו ממזרח ירושלים בזמן אמת על הכוונה לפנות כמה משפחות לטובת מתנחלים.

הם הצליחו לייצר קמפיין גלובאלי למען שייח' ג'ראח באמצעים מוגבלים והשיגו את מה שלא הצליחה להשיג ההנהגה הפלסטינית במשך זמן רב – את תשומת הלב העולמית. בעוד עשור, דור הצעירים הזה – דובר השפות, הגלובלי ואשף המדיות החברתיות – יעצב את פני החברה הפלסטינית ואולי גם ינהיג אותה.

פלסטינים שברמאללה מפגינים ביום הנכבה, 2015 (צילום: STR/Flash90)
פלסטינים מפגינים ביום הנכבה, רמאללה, 2015 (צילום: STR/Flash90)

הם הצליחו לייצר קמפיין גלובאלי למען שייח' ג'ראח באמצעים מוגבלים והשיגו את מה שלא הצליחה להשיג ההנהגה הפלסטינית במשך זמן רב – את תשומת הלב העולמית

ישראל, שרגילה לנהל את ענייניה בשטחים – גם בעזה וגם בגדה המערבית – מול אותם מנהיגים במשך עשרות שנים, צפויה להיות מופתעת. כדי להבין מה קורה בשטח קצת יותר – צללנו לעומקי הטיקטוק הפלסטיני (והפרו־פלסטיני).

שיחות עם סבתא, אתגרים מול ישראלים ומטבח פלסטיני

צעיר פלסטיני מוציא מכיסו טלפון סלולרי ומצלם את רחובות ג'נין. יש לו מאגר אדיר של מוזיקה, הוא יכול לבחור את השיר המתאים ביותר עבורו, כתוביות וג'יפים שיוסיפו קצת פלפל. תוך כמה דקות, ולפעמים אף שניות – הסרטון מוכן וזמין לצפייה ליותר ממיליארד משתמשי טיקטוק.

אם הסרטון יהיה מצחיק ופרובוקטיבי – הטיקטוקר עשוי להפוך לכוכב רשת. בעיני הישראלים, ג'נין היא קן של טרור, מקום מפחיד ומאיים שיוצאים ממנו מחבלים כדי לבצע פיגועי טרור בלב הערים הישראליות. בעיני המשתמש hadeela_aa@, ג'נין היא עיר רגילה לגמרי, עם קניונים ואנדרטאות.

@hadeela_aa

#jenin #foryou #fyb #جنين

♬ الصوت الأصلي – رُ❤️‍????.

 

עם קצת פילטרים – העיר נראית יפה יותר. המוזיקה ברקע היא בדרך כלל מוזיקה פלסטינית, שירים של תנועת פת"ח או שירים מסורתיים שכל פלסטיני מכיר בעל פה. הטיקטוקר מג'נין מתעד את העיר שלו וחושף אותה לעיני עוקביו כפי שהוא מכיר אותה. אומנם אין לו עדיין קהל עוקבים גדול אך כמה מהסרטונים שלו כבר זכו בעשרות אלפי צפיות ולייקים.

הטיקטוקר מג'נין מתעד את העיר שלו וחושף אותה לעיני עוקביו כפי שהוא מכיר אותה. אומנם אין לו עדיין קהל עוקבים גדול אך כמה מהסרטונים שלו כבר זכו בעשרות אלפי צפיות

צעירים פלסטינים רבים בטיקטוק לא הופכים את הכיבוש, את ישראל או את התנגדות לנושא העיקרי שלהם. מחמוד (@moodyshanaa), סטודנט פלסטיני שמתגורר באונטריו, קנדה מתעד את עצמו מגיב לכל מיני סיטואציות שונות.

כשגילה שיש לו שכנה פרו־ישראלית, למשל, הוא העלה סרטון עם הכיתוב: "עכשיו היא תראה את הכאפייה הזאת בכל יום" בזמן שהוא פותח את החלון, עליה תלויה כאפייה.

@moodyshanaa

first vid back #fyp #arabtiktok #ontariouniversities #foryou

♬ original sound – mcuctrl

בסרטון אחר הוא מביע את דעתו על תומכי פתרון שתי המדינות: "עקשנים שלא חקרו מספיק לעומק".

שרה זייתון, טיקטוקריות פלסטיניות פופולריות, שואלת באחד הסרטונים שלה את אחיינה הצעיר: "מהי בירת פלסטין?" הוא עונה: "אל־קודס". על השאלה הבאה, "מהי בירת ישראל?" הוא משיב: "אין [דבר כזה] ישראל".

נראה שהדור הצעיר הזה, שנולד לתוך האינתיפאדה השנייה או אחריה, לא מאמין יותר בפתרון שתי המדינות. בזמן שישראל מרחה את הזמן וברחה מהמשא והמתן עם הרשות הפלסטינית, ברמאללה, ג'נין, עזה וחברון צמח דור שכבר לא מתעניין ולא מאמין שזה בפתרון הזה.

מונה אל־כורד אמרה בריאיון לוול סטריט ג'ורנל שהפלסטינים "רוצים את כל פלסטין, מהים עד הנהר, אין דבר כזה ישראל". הצעירים הללו על פי רוב ביקורתיים מאוד ביחס לרשות הפלסטינית. הבלוגר והטיקטוקר אמיר ספיטן, שגר במזרח ירושלים, מפרסם סרטונים שבהם הוא משוחח עם סבתו בת ה־85 בעייני דיומא.

@sarah.zeytoun

He'a the cutestttt #arabtiktok #arab

♬ original sound – Sarah Zeytoun

בזמן המבצע הצבאי האחרון ברצועת עזה, הוא פרסם סרטון שבו הסביר לסבתא הקשישה שלו שחמאס לא הצטרף ללחימה משום שהארגון הפך את עורו ונהיה דומה לרשות הפלסטינית

בזמן המבצע הצבאי האחרון ברצועת עזה, הוא פרסם סרטון שבו הסביר לסבתא הקשישה שלו שחמאס לא הצטרף ללחימה משום שהארגון הפך את עורו ונהיה דומה לרשות הפלסטינית. "סבתא, הג'יהאד האסלאמי יורה. חמאס לא מצטרף אליהם, למה? כי הם הפכו להיות אותו דבר כמו "הסולטה" (הרשות הפלסטינית).

 בסרטון אחר, ספטין מספר לסבתא – ובעצם לכל עוקביו – שהרשות הפלסטינית הרגה את הפעיל החברתי ניזאר אל־בנאת משום שביקר את השחיתות ברשות הפלסטינית. הסרטון גרף 337 אלף צפיות ותגובות רבות. אחרי מותו של בנאת התקיימו בכמה ערים ברשות הפלסטינית מחאות והפגנות שפוזרו על ידי כוחות הביטחון הפלסטיניים.

יחד עם זאת, לחמאס לא חסרים תומכים. זה היה בולט במיוחד בזמן מבצע "שומר החומות" במאי 2021. באותם ימים טרופים ביקרתי בבית החולים. נערים צעירים מערי המשולש, לוד ורמלה הסתובבו במחלקות בזמן שהם צופים בלופ בסרטונים של אבו־עוביידה (דובר "גדודי עז אל־דין אל־קסאם" של חמאס) בטיקטוק.

סרטון של טיקטוקר בשם aboyuosef@  – שמאז הוסר – הראה אותו מפעיל מערכת סטריאו בשיא עוצמת הצליל כדי "ללמד לקח" את השכן שלו ש"תומך בפת"ח". יחד עם זאת, קשה להכריע אם הטיקטוקרים הצעירים הם תומכי חמאס נלהבים.

בזמן שצפיתי במאות הסרטונים של הצעירים והצעירות מהגדה, הרגשתי בדיוק את מה שחשתי בשנת 2006 לפני הבחירות לפרלמנט הפלסטיני – את המיאוס והסלידה מהרשות הפלסטינית ואת התמיכה בחמאס

בזמן שצפיתי במאות הסרטונים של הצעירים והצעירות מהגדה, הרגשתי בדיוק את מה שחשתי בשנת 2006 לפני הבחירות לפרלמנט הפלסטיני – את המיאוס והסלידה מהרשות הפלסטינית שנתפסת בתור גוף מיושן, מושחת ואלים ואת התמיכה בחמאס בהעדר אופציות אחרות, אם כי, כמו שמשתמע בסרטונו של אמיר ספטין שצוטט קודם – גם חמאס נתפס כעת יותר כמשת"פ של ישראל.

כמובן שאי אפשר לדבר על טיקטוק בלי לדבר על טרנדים למיניהם. השיר Jelaby Baby של הזמר הקנדי־פקיסטני "Tesher" הפך לסנסציה בשנת 2020 לפני שהפך לטרנד בטיקטוק. לפי הטרנד המבוסס על השיר, הטיקטוקרים מצביעים עם הידיים (ועם הבעות הפנים) על דברים שהם אוהבים ולא אוהבים.

הטיקטוקרית הישראלית יעל דרעי (1.6 מיליון עוקבים) – שהייתה אז חיילת – פרסמה סרטון כזה ועשתה לב לדגל ישראל ופרצוף חמוץ לדגל הפלסטיני.

@yaelderiofficial

#foryou #israel #army ????

♬ Jalebi Baby – Tesher

הטיקטוקרים הפלסטינים הגיבו מייד לאתגר והסבירו על הדרך "את אי־הצדק ההיסטורי שבהקמת מדינת ישראל". משתמש בשם moezeindtb@ גרף כ־40 מיליון צפיות לסרטון שלו – והרשת מלאה בסרטונים דומים.

"שיר פלסטין" והאחדות הערבית האבודה

לדברי ד"ר טל פבל, מומחה לרשתות ולסייבר בעולם הערבי, מייסד ומנהל המכון ללימודי הסייבר במכלה האקדמית תל־אביב־יפו, מה שקורה בטיקטוק לא ייחודי לרשת החברתית הזאת. דברים דומים קרו לפני כן גם בפייסבוק, בטוויטר ובאינסטגרם. "העוצמה היא בפשטות ובנגישות", אומר פבל.

"גם אם היה נדמה לנו שפייסבוק יצרה פלטפורמה גלובלית ומאחדת – הסתבר שבכל זאת היה קיים מחסום לשוני ודורי, ושכולנו בשלב מסוים ננעלים במרחבי הדהוד עצמי ולא באמת חשופים לכל העולם. גם טיקטוק לא מאפשרת חיבור טוטאלי בין כל מיליארד (ואף יותר) המשתמשים, אבל אופי התוכן שונה.

"אם פייסבוק וטוויטר מבוססות על טקסטים, קצרים או ארוכים, אינסגרם וטיקטוק מושתתות על הוויז'ואל – תמונה או סרטון. סרטוני הטיקטוק נראים כמו משהו זר למבוגרים שלא מבינים את הרפרנס, את המוזיקה ואת הטרנדים. האפליקציה גם מדרבנת את המשתמשים להעלות חומרים משלהם – הרבה יותר מאינסטגרם, למשל.

@baraa.bolat

My blood is palestinian ????????✊????

♬ Originalton – Baraa Bolat

"הפיד של טיקטוק מציע סרטונים לצפייה שלא מבוססים בהכרח אך ורק על מה שאתה או את רגילים לצפות. 'הפיד שלך בטיקטוק מלא עוד לפני שעקבת אחרי משתמש אחד', ציין ג'ון הרמן מהניו יורק טיימס עוד לפני שהרשת החברתית הפכה לרשת הדומיננטית ביותר.

"התנאים האלה מאפשרים לבלוגרים הפלסטיניים ולתומכיהם בעולם לא רק לקבל חשיפה רבה – האחיות־הדוגמניות בלה וג'יג'י חדיד הצליחו בזה מאוד גם באינסטגרם  – אלא גם לגבש תנועת סולידריות רחבה ערבית ובינלאומית בנוגע למאבק הפלסטיני".

אין זה סוד כי במדינות הערביות, גם אלה הכוללות ב"הסכמי אברהם", האוכלוסייה הצעירה תומכת בפלסטינים, כך לפי הסקר האחרון של מכון וושינגטון, שמראה על ירידה בתמיכה ב"הסכמי אברהם" ברחבי העולם הערבי, בין היתר בגלל הסוגייה הפלסטינית.

בזמן שהיחסים בין ישראל למצרים חווים עדנה מחודשת, הטיקטוקרית אימאן עסכר פרסמה שיר בשם "תולדות פלסטין", שבו היא מציגה גרסה משלה למה שקרה בפלסטין

בזמן שהיחסים בין ישראל למצרים חווים עדנה מחודשת, לפחות בכל מה שנוגע לשיתוף הפעולה הכלכלי והביטחוני, הטיקטוקרית אימאן עסכר פרסמה סרטון בשם "תולדות פלסטין", שבו היא מציגה גרסה משלה למה שקרה בפלסטין בתחילת המאות ה־20 וה־21.

הסרטון הפך לסנסציה בטיקטוק וגם באינסגרם – והגיע גם לתקשורת המסורתית במדינות ערביות ואסלאמיות. בשיר הזה עסכר מתעלמת מעובדות כמו ההצבעה באו"ם על תוכנית החלוקה והסכמי אוסלו – ומתמקדת בפשעי המלחמה ובסולידריות העולמית עם הפלסטינים.

בעמוד שלה באינסגרם יש גם קישור לאתר שמציג כמה עובדות פשטניות אודות הסכסוך הישראלי–פלסטיני. אפשר לומר שגם זה מבוצע בסגנון טיקטוקרי ואינסגרמרי – קצר, פשוט וקולע (ומשאיר מחוץ לפריים את כל המורכבויות והניואנסים).

כשנכנסים לטיקטוק ומחפשים האשטגים כמו Freepalestine, Sheikh jarrah, Al-quds – מגלים רבבות של פוסטים, אותם מהדהדים המונים גם במדינות המוסלמיות והערביות – וגם במערב.

"טיקטוק הוא עולם ומלואו, ברור שבזירה הזאת ישראל לא זוכה לאהדה. למה? כי בעיני העולם אנחנו גוליית והפלסטינים הם דוד. הסולידריות תהיה תמיד עם הצד החלש"

"טיקטוק הוא עולם ומלואו, ברור שבזירה הזאת ישראל לא זוכה לאהדה גדולה. למה? כי בעיני העולם אנחנו גוליית והפלסטינים הם דוד. הסולידריות תמיד תהיה גדולה יותר עם הצד החלש – ורואים את זה מצוין בתגובות בטיקטוק", מסביר ד"ר פבל.

הרשתות החברתיות חושפות את העולם ובמיוחד את הצעירים לסכסוך הישראלי–פלסטיני באופן הכי ישיר ומיידי. כמובן שיש גם שחקנים פורמליים שמשחקים במגרש הזה, כמו ערוצי הטלוויזיה "רוסיה אל־יום" הרוסית. אך רוב הצפיות הולכות לטיקטוקרים האוטנטיים שמנפנפים בדגלים הפלסטיניים ליד רכבי המשטרה או מבשלים עם כאפייה.

@a_y_a_7.9

#فلسطينية_يا_خال????????????❤ #القدس_لنا????????????

♬ الصوت الأصلي – ????????

אפשר לטעון שהתמיכה הווירטואלית הזאת לא באמת משנה כל עוד ההנהגה במדינות הערביות ממשיכה לשתף פעולה עם ישראל, אבל אי אפשר להתעלם מעוצמת הסולידריות

אפשר לטעון שהתמיכה הווירטואלית הזאת לא באמת משנה כל עוד ההנהגה במדינות הערביות ממשיכה לשתף פעולה עם ישראל, אבל אי אפשר להתעלם מעוצמת הסולידריות והקשרים שנוצרים בין המשפיענים הצעירים, שבעוד זמן קצר יהפכו לקובעי המדיניות בארצם.

בשנת 2009, בעת המבצע בעזה, באל־ג'זירה בערבית רץ קליפ קצר שרואים בו אישה ערביה פונה לעולם הערבי מתוך ההריסות של עזה וקוראת: "איפה אתם, הערבים". סרטון אחר עסק באדישות המנהיגים הערביים בכל הקשור לנושא הפלסטיני.

נראה שמשתמשי טיקטוק פלסטיניים ופרו־פלסטיניים (כמו אימאן עסכר המצרית) מצליחים לגבש מחדש חזית ערבית ובינלאומית. את הצעירים הללו רואים בהפגנות האנטי־ישראליות באנגליה, ארה"ב, אירלנד וקנדה, ואת האהדה שהם מקבלים רואים במדינות הערביות והאסלאמיות.

מי שחושב שהסוגייה הפלסטינית "כבר לא מעניינת אף אחד" או שהיא "עברה מהעולם" – כדאי שיציץ בטיקטוק הקרוב לביתו. העולם של הטיקטוקרים הצעירים רחוק מאוד מזה של המבוגרים, שעסוקים בדילים ובשגרת הסכסוך המתמשכת.

הדומיננטיות הפלסטינית בטיקטוק מצביעה על כך שלדור הצעיר במזרח התיכון ובעולם אכפת, ושהרוחות האנטי־ישראליות – בהעדר פתרון לסוגייה – רק ילכו ויתחזקו.

@muslim

???? SHARE THIS. #muslim #islam #arabtiktok #fyp

♬ original sound – Muslim

הדומיננטיות הפלסטינית בטיקטוק מצביעה על כך שלדור הצעיר במזרח התיכון ובעולם אכפת, ושהרוחות האנטי־ישראליות – בהעדר פתרון לסוגייה – רק ילכו ויתחזקו

הנרטיב האנטי־ישראלי של אימאן עסכר, דחיית פתרון שתי המדינות של הטיקטוקר הפלסטיני הצעיר מקנדה ודחייה של כל דבר שקשור לישראל על ידי מפלגות השמאל בעולם – כל הדברים הללו קשורים יחדיו. כל זה נוצר בזמן שישראל עוצמת עיניים ומתבשמת מהריח הנעים של "הסכמי אברהם".

ההסכמים הללו הם אכן הישג משמעותי וחשוב למדינה אך לא מהווים תחליף לפתרון הסכסוך.

ככל שעובר הזמן ושני הצדדים מתרחקים זה מזה, כך גוברת בקרב הדור הצעיר התחושה שיש רק פתרון אחד – התנגדות מוחלטת, חרם טוטאלי ומאבק למען מדינה אחת, שתהיה מדינת כל אזרחיה. כדאי להכיר את הקולות הללו מטיקטוק. הם הקולות של המחר שיבוא, בין אם נרצה זאת ובין אם לא.

@amneh_khandaqji

وأنتم بأي طريقة بتحبوا اتحطوا الحطّة؟ #فلسطين #حطة_فلسطينية #amoonita #سوريا #لبنان #الاردن

♬ original sound – Amoonita ????????

הנרטיב האנטי־ישראלי של אימאן עסכר, דחיית פתרון שתי המדינות של הטיקטוקר הפלסטיני הצעיר מקנדה ודחייה של כל דבר שקשור לישראל על ידי מפלגות השמאל בעולם – כל הדברים הללו קשורים יחדיו

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אף אחד לא יודע מה יקרה בשום תחום - אף אחד. ניתן להשתמש בניסיון העבר וההיסטוריה, ובכל זאת - קרו גם דברים לא צפויים. איראן רועדת מהחיג'אב, קדאפי הלך בהפתעה גמורה, סדאם חוסיין ובן לאדן סיי... המשך קריאה

אף אחד לא יודע מה יקרה בשום תחום – אף אחד. ניתן להשתמש בניסיון העבר וההיסטוריה, ובכל זאת – קרו גם דברים לא צפויים. איראן רועדת מהחיג'אב, קדאפי הלך בהפתעה גמורה, סדאם חוסיין ובן לאדן סיימו בעליבות ועוד ועוד. טיבי ועודה, הנהגת החמאס וכו' זה לא בדיוק ערכים של אמת, צדק ושיוויון מוחלטים – ממש לא; השחיתות מזמברת את הנ"ל ככה יופי יופי, אפילו סינוו'אר ונסראללה הטהורים בעיניי עצמם, מתגלים כשרמוטות לא קטנות בכלל

עוד 1,796 מילים ו-1 תגובות
סגירה