בריאות הציבור או בלימת תעריפי החשמל

אשדוד חווה זינוק מטריד בזיהום חומרים מסרטנים ובמשרד להגנת הסביבה הודיעו שארבע יחידות ייצור מיושנות של תחנת הכוח אשכול כנראה ייסגרו ● לחברת החשמל יש כ־3 מיליארד סיבות להציג את התחנה כפעילה באופן מלא – ובעירייה, אגוד ערים אשדוד ו"שומרי הבית" חוששים מהטעיית המתמודדים במכרז ודורשים להבהיר כי היחידות המזהמות ייסגרו

תחנת הכוח אשכול באשדוד (צילום: דוברות חברת החשמל)
דוברות חברת החשמל
תחנת הכוח אשכול באשדוד

דמיינו מודעת מכירה לאוטו שבה צוין כי עבר טסט לכמה שנים קדימה. מייד אחר כך מופיעה הבהרה קטנה: החל מהשנה הבאה לא יהיה אישור לאגזוז ואין אופציה לתקן אותו. כלומר, האוטו ירד מהכביש.

למוכר יש אינטרס כספי להציג את האוטו ככשיר לנסיעה בשנים הבאות כך שיוכל לקבל עבורו את התמורה הגדולה ביותר. אם הקונה יבצע את העסקה בידיעה שיש בעיה – ייתכן שבעוד שנה הוא ישקול את צעדיו המשפטיים מול המוכר שהטעה אותו והשאיר פתח גדול מדי של אי ודאות.

חוסר הבהירות בהצגת הנכס שעומד למכירה היא – פחות או יותר – המצב במכרז להפרטת תחנת הכוח אשכול שבאשדוד, הגדולה בישראל שמופעלת בגז, שכיום בבעלות חברת החשמל, (חח"י).

מצד אחד, המשרד להגנת הסביבה מתעקש שחלק ניכר מהתחנה מזהם וצריך להיסגר בסוף השנה הבאה. מצד שני, רשות החשמל – הרגולטור שמפקח על המכרז – הצהירה שיחידות הייצור הבעייתיות יקבלו רישיון לעד שש שנים.

מצד אחד המשרד להגנת הסביבה מתעקש שחלק מהתחנה מזהם וייסגר בשנה הבאה. מצד שני, רשות החשמל הצהירה שיחידות הייצור הבעייתיות יקבלו רישיון לעד שש שנים

נמל אשדוד ותחנת הכוח אשכול, מבט מהים. 1 באוגוסט 2018 (צילום: Aharon Krohn/Flash90)
נמל אשדוד ותחנת הכוח אשכול, מבט מהים. 1 באוגוסט 2018 (צילום: Aharon Krohn/Flash90)

נותנים רישיון ללא היתר

על העסקה מתמודדות חמש שחקניות אנרגיה מהגדולות בישראל שעברו סינון ראשוני: או.פי.סי שבשליטת עידן עופר, שיכון ובינוי שבשליטת נתי סיידוף (שמועמדותה נפסלה לפי שעה בגלל עודף כוח שוק), שפיר וקרן נוי, דליה אנרגיות ותעבורה ורפק ומבטח שמיר. הן אמורות להגיש הצעה עד אמצע נובמבר הקרוב והעסקה צפויה להיסגר ביוני 2023.

הבעיה היא, כאמור, שיחידות 6–9 בתחנה, שנבנו בשנות ה־70, נחשבות למזהמות והתחנה כולה מדורגת במקום החמישי בטבלת המפעלים המזהמים בישראל.

ככלל, אשדוד סובלת מזיהום כבד ובשנתיים החולפות נרשמה קפיצה מטרידה של 45% ו־107% בהתאמה בשיעור החומרים החשודים כמסרטנים שנפלטו לאוויר באזור התעשייה הצפוני בעיר.

היחידות המזהמות בתחנת הכוח אשכול מודממות כרגע לאחר שסיימו את מכסת השעות שלהן. ברשות החשמל דרשו שעות הפעלה נוספות והצדיקו את הבקשה בצרכי הביקוש כפי שניתנו להם על ידי חברת ניהול המערכת "נגה", שאמורה להיות עצמאית ונפרדת מרשות וחברת החשמל.

במכתב שנשלח באוגוסט לאגוד ערים אשדוד–יבנה, מי שהיה אז מ"מ יו"ר הרשות יואב קצבוי, אף איים שללא תוספת השעות באשדוד, תיאלץ "נגה" להקצות אישור לשימוש מוגבר ביחידות הייצור הפחמיות והמזהמות יותר באשקלון.

המשרד להגנת הסביבה לא התרגש מהאיום ובחר דווקא להיענות לדרישת ראש עיריית אשדוד ד"ר יחיאל לסרי ולסרב לבקשת תוספת השעות בתחנה באשדוד.

אשדוד סובלת מזיהום כבד ובשנתיים החולפות נרשמה קפיצה מטרידה של 45% ו־107% בהתאמה בשיעור החומרים המסרטנים שנפלטו לאוויר באזור התעשייה הצפוני בעיר

גז נחשב לאנרגיה נקייה יותר מפחם. אלא שבמשרד להגנת הסביבה חושבים שהיחידות המזהמות באשדוד מזיקות יותר אפילו מיחידות פחמיות שעברו טיפול להפחתת זיהום.

משום כך, המשרד הודיע ש"ישקול לסרב" להאריך את היתר הפליטה ליחידות האלה מעבר לספטמבר שנה הבאה, אז יפקע מועד ההיתר הנוכחי שלהן. כך כתבה השרה תמר זנדברג לד"ר לסרי באמצע החודש הקודם:

ככל שיישקל מתן היתר פליטה חדש לתחנת הכוח במתכונתה הנוכחית הדבר יפורסם להערות הציבור וכבר בשלב זה נראה כי המשרד ישקול לסרב לבקשת חידוש שמהותה בהמשך פעולת יחידות מזהמות שאינן מתבססות על טכנולוגיה מיטבית זמינה.

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בתגובה לכתבה זו, במשרד להגנת הסביבה אומרים כי היחידות צריכות להיסגר, בשים לב לכך שעל אף מגבלת השעות שהוצבה להן בשנים האחרונות לא בוצעה להן התאמה להפחתת הזיהום:

המשרד קיבל לידיו מסמכי בקשת חידוש היתר הפליטה של תחנת אשכול ובוחן את שלמות המסמכים והנתונים. בכל הנוגע ל-4 היחידות המוסבות באשכול – מהיחידות המזהמות במשק אשר פועלות בטכנולוגיה ישנה שאינה מוגדרת טכנולוגיה מיטבית זמינה, המשרד סבור כי יש לסגור יחידות אלו בתום המועד של היתר הפליטה, קרי ספטמבר 2023 – ובוודאי שלא להרחיב את הפעילות.

יצוין, כי בהיתר הפליטה משנת 2016, בהתייעצות עם משרד האנרגיה וחברת החשמל הוחלט שפעילות היחידות הקיטוריות המוסבות תיפסק בשנת 2023 חרף התקנת אמצעי הפחתת פליטות ביחידות. לאור רמת הזיהום הגבוהה מיחידות אלו ובהתאם לסיכום הבינמשרדי, נקבעה מכסת שעות הפעלה להגבלת עבודת היחידות למקסימום 2,300 שעות בשנה.

לצערנו, ב-7 השנים האחרונות לא בוצעה כל התאמה להפחתת הפליטות מהיחידות הקיטוריות המוסבות או לשפר את יעילותן על אף ההבנה שיחידות אלו לא יכולות להמשיך לפעול ללא הגבלה, ועל כן המשרד אינו רואה הצדקה להמשיך להתיר את הפעלת היחידות המזהמות הללו.

תחנת הכוח אשכול באשדוד (צילום: CC-BY-SA-3.0 yaakov2/Wikipedia)
תחנת הכוח אשכול באשדוד (צילום: CC-BY-SA-3.0 yaakov2/Wikipedia)

אפשר היה לצפות שנוכח העמדה הזו, היחידות האלה לא יוצגו במסגרת המכרז כפעילות ולא יביאו אותן בחשבון ככאלה שיכולות לייצר בעתיד חשמל. אלא שרשות החשמל, הגוף הרגולטורי שמפקח על מכרז המכירה, כתבה בשימוע אסדרה ביולי, שליחידות כן יינתן רישיון לתקופה של שלוש עד שש שנים.

מבחינתם עסקים כרגיל, בתקווה למקסם את תמורת המכירה. בתשובה לשאלה איך אפשר לתת רישיון מראש בשעה שהגוף האמון על חוק אוויר נקי מאותת שבסבירות גבוהה לא יהיה היתר פליטה, ברשות החשמל מסרו את התגובה הבאה:

האסדרה שפרסמה הרשות לשימוע נותנת מענה לאי הודאות בעניין היתרי הפליטה של היחידות הקיטוריות. ההחלטה על האסדרה תתקבל בשים לב להתייחסות הציבור לשימוע ובהתאם למידע העדכני שיהיה מצוי בידי הרשות במועד קבלת ההחלטה.

לא ברור לאיזה "מידע עדכני" צריך לחכות. מה שכן ברור הוא שהמתמודדות במכרז על אשכול מקבלות מרשות החשמל ודאות באשר לרישיון, אך לא באשר להיתר הפליטה, שהוא תנאי להפעלה. נוצר כאן מצב שרשות אחת אומרת לקונה שיש אופק להפעלת היחידות האלה והשנייה אומרת שאין.

זה אומר שעלול להיפתח כאן סדק משפטי שיעלה לציבור הרבה מאוד כסף בעתיד. הקונה פשוט יוכל לומר בעוד שנה שהמכרז הבטיח לו רישיון הפעלה.

המתמודדות במכרז על אשכול מקבלות מרשות החשמל ודאות לרישיון, אך לא להיתר הפליטה, תנאי הכרחי להפעלה. נפתח כאן סדק משפטי שעלול לעלות לציבור הרבה כסף

3 מיליארד סיבות

תחנת אשכול ממוקמת ליד נמל אשדוד ומייצרת מגז 1,683 מגה־ואט. מכירתה תהיה הרביעית במספר ותשלים את ההתחייבות של חח"י לרדת ל־35% מההספק המותקן במשק, לאחר שכבר נמכרו התחנות ברמת חובב, אלון תבור וחגית מזרח.

לפי העסקאות האחרונות של מכירות תחנות כוח ולאור הגאות במחירי האנרגיה, התמורה ממכירת אשכול יכולה להתקרב לכשישה מיליארד שקל. היחידות המזהמות מייצרות 912 מגה־ואט, כך שאם מפחיתים את כושר הייצור שלהן, השווי נחתך בקצת יותר משלושה מיליארד שקל.

לאור הגאות במחירי האנרגיה, התמורה ממכירת אשכול מוערכת בכ־6 מיליארד שקל. אם מפחיתים את כושר הייצור של היחידות המזהמות, השווי נחתך בכ־3 מיליארד שקל

הכסף הזה אמור לשמש את רשות החשמל להאטת העלאת תעריפי החשמל, כשהעלייה הבאה צפויה בינואר, אחרי הבחירות. לרשות, לחח"י ולמשרד האוצר יש שלושה מיליארד סיבות להציג את התחנה כפעילה במלואה. הם רואים את התמונה הגדולה דרך החור הנומינלי בגרוש. הבעיה היא שהזיהום יכול להשית על הציבור עלות חיצונית מכאיבה יותר, אם התוצאה תהיה תחלואה גבוהה יותר.

תחנת הכוח אשכול באשדוד (צילום: חברת החשמל)
תחנת הכוח אשכול באשדוד (צילום: חברת החשמל)

בעיריית אשדוד, איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד חבל יבנה, הפורום הציבורי לאיכות הסביבה באשדוד ועמותת "שומרי הבית" דרשו בתחילת החודש מרשות וחברת החשמל להודיע למציעים במכרז כי פעילות היחידות המזהמות תיפסק בשנה הבאה ולא יינתנו רישיונות נוספים להפעלתן. נוסף על כך, הם דרשו לראות את מסמכי המכרז.

הם חוששים כי במצב הנוכחי, ההודעה על מתן רישיון לשנים קדימה מנוגדת חזיתית לעמדת הגורם המקצועי שאמון על שמירת הסביבה ובריאות הציבור. כמו כן, היא מהווה מעין הבטחה שלטונית שנעשית לכאורה בחוסר סמכות ותוך הסגת גבול של שיקול הדעת של המשרד להגנת הסביבה, שבסוף עלול להיכבל להחלטת רשות החשמל.

יו"ר עמותת "שומרי הבית" יוני ספיר מתאר זאת כך: "שוב שיקולים כלכליים גוברים על שיקולי בריאות הציבור. שוב רשויות ממשלתיות לא מתואמות זו עם זו ומתבוננות בדברים באופן צר. שוב הכישלון של משרד האנרגיה במעבר לאנרגיות מתחדשות גובה מכולנו מחיר כבד. ישראל ממשיכה להתנהל כמדינת עולם שלישי.

"אנו דורשים מהמשרד להגנת הסביבה לעמוד בדיבורו ולמנוע את הארכת היתר הפליטה של היחידות המזהמות, שתוקפו יפוג בעוד שנה. אנו דורשים ממשרד הבריאות להשמיע קולו בסוגיה. אנו דורשים מרשות החשמל להבהיר למתמודדים במכרז בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים כי היתר הפליטה ליחידות המזהמות לא יוארך, כפי שהכריז המשרד להגנת הסביבה".

בחברת החשמל, שעורכת את המכרז, השיבו כי מובהר בו ש"הרוכש יידרש לעמוד בהוראות חוק אוויר נקי והיתר הפליטה מכוחו על כלל מגבלותיהם והתנאים שבהם, ללא יוצא מן הכלל! […] מסמכי המכרז חוזרים וקובעים כי לא תותר הפעלת היחידות אלא כפוף לקבלת היתר פליטה וכי אין ודאות ביחס לקבלת היתר להפעלת יחידות אלה".

בחברת החשמל אמרו כי במכרז לאשכול מובהר ש"הרוכש יידרש לעמוד בהוראות חוק אוויר נקי והיתר הפליטה מכוחו על מגבלותיהם והתנאים שבהם, ללא יוצא מן הכלל"

תחנת הכוח אשכול ליד נמל אשדוד. 7 בספטמבר 2008 (צילום: Chen Leopold/Flash90)
תחנת הכוח אשכול ליד נמל אשדוד. 7 בספטמבר 2008 (צילום: Chen Leopold/Flash90)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
רק לפני 20,000 שנה היינו עדיין על העצים, מפחד מהטורפים שעל הארץ. ליד 14 מיליארד שנה, ה-20,000 שנות אנושות זה חסר משמעות - כלום. טווחי הזמן של הגלקסיות והיקום זה החשוב - האנושות כולה חאר... המשך קריאה

רק לפני 20,000 שנה היינו עדיין על העצים, מפחד מהטורפים שעל הארץ. ליד 14 מיליארד שנה, ה-20,000 שנות אנושות זה חסר משמעות – כלום. טווחי הזמן של הגלקסיות והיקום זה החשוב – האנושות כולה חארטא. אם האדם לא ייתעורר מהתרדמה והאדישות – כדה"א יחנך אותו ככה יופי יופי: אמהות יאכלו ת'תינוקות שלהן – זה נבואה מהתורה יא אבויה, לא שלי. אאח

עוד 1,237 מילים ו-1 תגובות
סגירה