נשים כורדיות מפגינות בביירות בעקבות מותה של מהסה אמיני, 21 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
AP Photo/Bilal Hussein

מעבר לגבול: המחאה באיראן גוברת, אבל משטר האייתוללות ישרוד גם אותה

איראן בוערת, והשיירה עוברת ● ערב הסועדית מתווכת בין אוקראינה לרוסיה ומעלה מהאוב את היוזמה הערבית ● מגפת כולרה מזעזעת את סוריה ● מרוקו מתאבלת על מרים ● והשבוע לפני 42 שנה, החלה פלישת עיראק לאיראן ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

איראן בוערת, והשיירה עוברת

מאז יום שישי שעבר איראן בוערת בעקבות מותה הטרגי של מהסה אמיני, איראנית ממוצא כורדי שנעצרה ועונתה למוות על ידי משטרת המוסר משום שלא עטתה את החג'אב כראוי.

איראנים רבים יצאו לרחובות עריהם, גם במחוזות הכורדיים וגם בערים הגדולות ודרשו צדק למהסה אמיני, התנגשו עם אנשי המשטרה וכוחות הביטחון, שרפו את תחנות המשטרה ובנייני הממשלה.

השלטון האיראני, המורגל במחאות מהסוג הזה, פתח במתקפת נגד ושלח כוחות ביטחון רבים לפזר את ההפגנות באלימות רבה. מאות ממשתתפי המחאות נעצרו, תקשורת האינטרנט במחוזות רבים הואטה ואפליקציות רבות הפסיקו לעבוד.

השאלה הגדולה היא – ומה הלאה? המפגינים האיראנים האמיצים והנואשים יוצאים למחאות כאלו מזה שנים רבות. החל מ-2009, אין שנה שחולפת לה ללא אירועי מחאה בולטים, במיוחד במחוזות בפריפריה.

השאלה הגדולה היא – ומה הלאה? המפגינים האיראנים האמיצים והנואשים יוצאים למחאות כאלו מזה שנים רבות. החל מ-2009, אין שנה שחולפת לה ללא אירועי מחאה בולטים, במיוחד במחוזות בפריפריה

מהסה אמיני, שנהרגה אחרי שנעצרה ועונתה על ידי משטרת המוסר באיראן, והיא בת 22 בלבד (צילום: ZUMA Press, Inc via Alamy)
מהסה אמיני, שנהרגה אחרי שנעצרה ועונתה על ידי משטרת המוסר באיראן, והיא בת 22 בלבד (צילום: ZUMA Press, Inc via Alamy)

אך בינתיים, למרות האופי האלים של המחאות והפעילות האינטנסיבית של המוחים, המצב אינו משתפר, המשטר לא מוכן להתגמש ואין כרגע סכנה לקריסתו.

בעוד שרבים בעולם מאשימים את אזרחי רוסיה בכך שאינם מפגינים מספיק או שמפגינים מבלי להפעיל כוח ואלימות נגד המשטר, באיראן הסיפור הוא אחר לגמרי. המפגינים יוצאים החוצה, מסכנים את חייהם ועושים כל מה שאפשר על מנת לשנות את המצב, אך הוא עדיין לא משתנה לטובה.

מה שהצליח למיליוני מצרים בכיכר תחריר בשנת 2011, לא הצליח לסורים, לאיראנים ולבלארוסים. ככל הנראה, למשטרים הללו יש שרידות גבוהה יותר, מנגנוני ביטחון חזקים ואלימים יותר ותומכים רבים בקרב האוכלוסייה שעדיין מאמינים שמשטר האייתוללות טוב לאיראן.

מה שהצליח למיליוני מצרים בכיכר תחריר בשנת 2011, לא הצליח לסורים, לאיראנים ולבלארוסים. ככל הנראה, למשטרים הללו יש שרידות גבוהה יותר

ערב הסעודית מתווכת בין אוקראינה לרוסיה

זה היה, ללא ספק, השבוע של ערב הסעודית, שהפתיעה את העולם כאשר הצליחה לתווך בין רוסיה לאוקראינה בעניין עסקת השבויים.

שניים מהאזרחים שנלחמו למען אוקראינה והוחזקו בשבי על ידי רוסיה, אשר שוחררו במסגרת העסקה שתיווכה ערב הסעודית, 23 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Andres Kudacki)
שניים מהאזרחים שנלחמו למען אוקראינה והוחזקו בשבי על ידי רוסיה, אשר שוחררו במסגרת העסקה שתיווכה ערב הסעודית, 23 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Andres Kudacki)

לפי הדיווחים, יורש העצר מוחמד בן סלמאן תיווך בעצמו בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לבין נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ובסופו של דובר גובש הסכם לפיו עשרה לוחמים זרים – ביניהם אזרחים בריטים ואזרח מרוקאי שנלחמו באוקראינה – הוטסו לערב הסעודית.

מאחורי העסקה הגדולה יותר, שכללה שחרור של כ-300 לוחמים, עמד נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שבמהלך החצי שנה האחרונה אירח באנקרה מספר מפגשי תיווך בין רוסיה לאוקראינה.

מאחורי העסקה הגדולה יותר, שכללה שחרור של כ-300 לוחמים, עמד נשיא טורקיה ארדואן, שאירח במהלך החצי שנה האחרונה  מספר מפגשי תיווך בין רוסיה לאוקראינה

המעורבות הסעודית הפתיעה רבים, אך למעשה היום ריאד מנהלת יחסים חמימים למדי עם מוסקבה ונמנעת מהעברת ביקורת על פעולותיה באוקראינה.

תיווך כזה מעלה את קרנה של ערב הסעודית במזרח התיכון ובזירה הגלובלית, וכעת הקרירות המופגנת של יורש העצר כלפי הנשיא האמריקאי שביקר בסעודיה בחודש יולי מובנת הרבה יותר.

יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן (צילום: Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace via AP)
יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן (צילום: Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace via AP)

נראה כי מדובר במהלך מחושב שנועד להעביר מסר גם לאמריקאים וגם לרוסים: ריאד לא נמצאת בכיס של אף אחד ומתעתדת לנהל מערכת יחסים  קרובה גם עם וושינגטון וגם עם מוסקבה.

ערב הסעודית עשתה מהלך מעניין גם באו"ם, שם התקיימה השבוע העצרת הכללית: המפגש בדרג של שרי החוץ שזומן על ידי הסעודים הוקדש לנושא הפלסטיני. במפגש השתתפו שרי חוץ של מספר מדינות ערביות ואירופאיות – ישראל לא הוזמנה.

ערב הסעודית עשתה מהלך מעניין גם באו"ם, שם התקיימה השבוע העצרת הכללית: המפגש בדרג של שרי החוץ שזומן על ידי הסעודים הוקדש לנושא הפלסטיני. ישראל לא הוזמנה

משתתפי המפגש הסגור דנו בדרכים להחיות את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים על בסיס היוזמה הערבית שהסעודים שמו על השולחן לפני עשרים שנים.

בשנים אחרונות, ערב סעודית התרחקה מהפלסטינים ומהעיסוק בסוגיה הפלסטינית – ויש האומרים שגם הריצה קמפיינים אנטי-פלסטינים ולא התנגדה להסכמי אברהם בין ישראל איחוד האמירויות ובחריין, שקרובה אליה במיוחד.

הנשיא ביידן מצמיד אגרופים עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בארמון בג'דה. 15 ביולי 2022 (צילום: Saudi Press Agency via AP)
הנשיא ביידן מצמיד אגרופים עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בארמון בג'דה. 15 ביולי 2022 (צילום: Saudi Press Agency via AP)

רבים בישראל החלו לחשוב שגם סעודיה תנרמל בקרוב את יחסיה עם ישראל. אך במהלך ביקורו של הנשיא ג'ו ביידן לאזור התחוור לרבים שבריאד לא ממהרים להצטרף להסכמי אברהם – והמצב הרגיש בשטחי הרשות הפלסטינית גורם גם לסעודים להתמקד שוב ביוזמה הערבית ובניסיון למצוא דרך למנוע את קריסתה של הרשות הפלסטינית לפני שיהיה מאוחר מדי.

מגפת כולרה מזעזעת את סוריה

בצפון-מזרח סוריה, באזור הנושק לנהר הפרת, נרשמו מאז סוף אוגוסט עשרות מקרים של כולרה – מחלה מדבקת שלעיתים קרובות מתפרצת בגלל תנאים סניטריים ירודים ואיכות נמוכה של המים.

במהלך מלחמת האזרחים איבדו מיליוני סורים את ביתם ועזבו את המדינה או נדדו בתוכה. התשתיות – שהיו רעועות כבר לפני שפרצה המלחמה – קרסו לחלוטין או נפגעו בעקבות ההפצצות. לרבים אין כל גישה למקור קבוע של מים, והם נאלצים להשתמש במים מזוהמים שאינם ראויים לשתייה.

הסכנה גדולה במיוחד במחנות פליטים, שם הצפיפות רבה והמחלות עוברות במהירות מאדם לאדם. המשטר הסורי מצמצם לאחרונה את הגישה לאזורים מוכי אסון ברחבי המדינה ומתנה את מתן הסיוע על ידי גורמים זרים בכך שהם יתאמו את הפעילות שלהם עם דמשק ויחצו את הגבול רק באזורים שנמצאים בשליטת הצבא הסורי.

המשטר הסורי מצמצם את הגישה לאזורים מוכי אסון ומתנה את מתן הסיוע על ידי גורמים זרים בכך שהם יתאמו את הפעילות שלהם עם דמשק ויחצו את הגבול רק באזורים שנמצאים בשליטת הצבא הסורי

ההתפתחות הזאת מסכנת מאוד את המלאכה של הארגונים ההומניטריים הבינלאומיים הפועלים במדינה.

מרוקו מתאבלת על מרים

בימים האחרונים ההאשטג "מרים" השתלט על רשתות חברתיות במרוקו בעקבות מותה הטרגי של נערה בת 14-15 שנאנסה, נכנסה להריון, עברה הפלה במסגרת פרטית ומתה בעקבות דימום כבד ממנו סבלה.

נשים וגברים רבים שזעמו על מותה הטראגי של מרים הביעו את הרגשות שלהם דרך פייסבוק וטוויטר וכתבו שהם לא ישתקו עד שהמדינה תאפשר ביצוע הפלות באופן חוקי. רבים גם השוו בינה לבין מהסה אמיני האיראנית.

נשים וגברים רבים שזעמו על מותה הטראגי של מרים הביעו את הרגשות שלהם דרך פייסבוק וטוויטר וכתבו שהם לא ישתקו עד שהמדינה תאפשר ביצוע הפלות באופן חוקי. רבים גם השוו בינה לבין מהסה אמיני

כיום החוק המרוקאי אוסר על ביצוע הפלות באופן גורף. בשנת 2019 עיתונאית בשם הג'ר ראיסוני הואשמה בכך שנכנס להיריון בעקבות רומן מחוץ למסגרת הנישואין ובעקבות כך ביצעה הפלה. ראיסוני הכחישה את ההאשמות הללו וטענה לרדיפה פוליטית בגלל השתתפותה בפעולות מחאה במדינה בשנת 2016.

בעקבות מעצרה, נשים רבות הפגינו ביום האישה הבינלאומי וקראו להגמיש את החוק הגורף שאוסר הפלות בכל מקרה – כולל במקרה של אונס. ב-2017 ו-2018, רבבות נשים מרוקאיות הפגינו נגד אלימות המופנית כלפי נשים ונגד עונשים קלים מדי לתוקפי נשים.

הממשלה אז הבטיחה שינוי, אך הפעילות החברתיות והפמיניסטיות טוענות שבפועל כלום לא השתנה והנשים בממלכה עדיין סובלות מפגיעה בזכויותיהן.

השבוע, רבבות מרוקאים שהתאבלו על החיים הצעירים של מרים שאבדו לעד, כתבו שמרים למעשה נרצחה פעמיים: בפעם הראשונה על ידי האנס שלה שהכניס אותה להריון וגרם לה לפנות להפלה מסוכנת, ובפעם השנייה על ידי המדינה שלא סיפקה לה את ההגנות הדרושות.

רבבות מרוקאים מאמינים כי מרים נרצחה פעמיים: בפעם הראשונה על ידי האנס שלה שהכניס אותה להריון וגרם לה לפנות להפלה מסוכנת, ובפעם השנייה על ידי המדינה שלא סיפקה לה את ההגנות הדרושות

היום הזה בתולדות מזרח התיכון: פלישת עיראק לאיראן

ב-22 בספטמבר 1980, המטוסים העיראקיים החלו להפציץ את שדות התעופה באיראן על מנת לשתק את חיל האוויר האיראני, והכוחות העיראקיים חצו את הגבול הבינלאומי ופלשו למדינה. כך נפתחה מלחמת איראן-עיראק, שנמשכה שמונה שנים וגבתה את חייהם של יותר ממיליון אזרחים וחיילים משני הצדדים.

סדאם חוסיין נואם בבגדד ומבטיח להמשיך בפלישה לאיראן, 11 בנובמבר 1980 (צילום: AP Photo/Zuheir Saade)
סדאם חוסיין נואם בבגדד ומבטיח להמשיך בפלישה לאיראן, 11 בנובמבר 1980 (צילום: AP Photo/Zuheir Saade)

בניגוד לציפיות של העיראקים, שהעריכו כי איראן לא תוכל להתמודד עם הפלישה ולהגן על שטחה, הפלישה נבלמה תוך כדי לחימה עזה כבר בשבוע השני (בשלב הזה עיראק כבר הצליחה לכבוש כ-1,5000 ק"מ משטחה של איראן).

המלחמה מול איראן החלישה משמעותית את משטרו של סדאם חוסיין, והמטרות שהוא הציב בפניו – החלשה של המשטר האיראני המהפכני – לא הושגו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
חוסר איזון כללי. הקפיטליזם החזירי שקורע את אמא אדמה לגזרים, תרבות הצריכה היונקת ובוזזת את חומרי הגלם של כדה"א, זיהום האוויר כתוצאה מהייצור המוטרף ותעשיית הבקר ופליטת הגזים מהתחבורה - אל... המשך קריאה

חוסר איזון כללי. הקפיטליזם החזירי שקורע את אמא אדמה לגזרים, תרבות הצריכה היונקת ובוזזת את חומרי הגלם של כדה"א, זיהום האוויר כתוצאה מהייצור המוטרף ותעשיית הבקר ופליטת הגזים מהתחבורה – אלה מביאים את הדרמות למיניהן וחוסר השקט מכל מיני סוגים. כשהחזירות והחמדנות של האנושות תירגע, אז יבוא שקט בהכל

עוד 1,152 מילים ו-1 תגובות
סגירה