"יא ילד": אבו מאזן גער בבלינקן על שלא הפעיל לחץ על ישראל

בהקלטה של שיחה עם פלסטינים אמריקאים בשולי עצרת האו"ם, יו"ר הרשות הפלסטינית נשמע מדרבן אותם לפעול למען מדינה פלסטינית וטוען כי נפגש עם "שדולה ציונית" למרות אזהרותיו של אובמה

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) בפגישה עם שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן ברמאללה, 25 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
AP Photo/Alex Brandon
יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) בפגישה עם שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן ברמאללה, 25 במאי 2021

יושב ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס סיפר בשבוע שעבר לקבוצה של פלסטינים אמריקאים כי הוא גער בשר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן על שלא הפעיל לחץ על ישראל לעשות שלום.

אף על פי שעבאס לא נמנע מלהביע בפומבי את תסכולו מממשל ביידן במהלך שנה החולפת, נראה כי התבטאויותיו במהלך פגישה פרטית עם נציגי הפזורה הפלסטינית בשולי העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק הרחיקו לכת עוד יותר וכללו נזיפה בדיפלומט האמריקאי הבכיר.

בהקלטה של הפגישה מ-22 בספטמבר, שהגיעה לידי זמן ישראל, יו"ר הרשות הפלסטינית משחזר שיחת טלפון שקיים לאחרונה עם בלינקן, אשר במהלכה הוא חש תסכול, לדבריו, לנוכח הנוהג החוזר של האמריקאים לטעון שישראל אינה מעוניינת בשלום, בעודם מסרבים לנצל את מעמדה של ארצות הברית כדי ללחוץ על ירושלים לנוע בכיוון הזה.

"אמרתי לבלינקן, 'יא ילד, אל תעשה את זה'", אמר עבאס לפלסטינים האמריקאים בערבית. חלק מפרטי הפגישה פורסמו תחילה באתר החדשות הערבי "אל-חיאת וושינגטון".

לאחר מכן, לדברי עבאס, הוא הזכיר לבלינקן כיצד במהלך משבר תעלת סואץ ב-1956 ישראל הסכימה להסיג את כוחותיה מרצועת עזה לאחר שנשיא ארצות הברית דווייט אייזנהאואר הורה לראש הממשלה דוד בן-גוריון לעשות זאת.

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) נפגש עם פלסטינים-אמריקאים בניו יורק, 22 בספטמבר 2022 (צילום: WAFA)
יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) נפגש עם פלסטינים-אמריקאים בניו יורק, 22 בספטמבר 2022 (צילום: WAFA)

"אני מכיר את ההיסטוריה שלכם", אמר עבאס לבלינקן ותיאר שורה של שיחות טלפון שקיים אייזנהאואר עם בן-גוריון בזמנו. באחת מאותן שיחות, סיפר עבאס, הנשיא האמריקאי התקשר אל ראש ממשלת ישראל ושאל, "אייזנהאואר התקשר אליו שוב ואמר, 'דוד, יצאתם [מעזה]? הלילה תבצעו נסיגה ואחר כך תספר לי בעצמך שעשיתם את זה'.

"בן-גוריון כתב בזיכרונותיו שהוא נסוג באותו הלילה", אמר עבאס, בניסיון להוכיח כי בכוחה של ארצות הברית ללחוץ על ישראל כשהיא רוצה.

יו"ר הרשות המשיך לשחזר את השיחה הקשה עם שר החוץ האמריקאי, ולדבריו הוא אמר לבלינקן כי "הלקח [מזה] הוא לא לומר לישראלים, 'יקיריי, תעשו ככה או אל תעשו ככה'", אלא להשתמש ב"טלפון האדום" ובסמכות של לשכת הנשיא כדי לכפות על ישראל לשנות את מדיניותה. הוא טען כי כך מתייחסת ארצות הברית "ל-190 מדינות", אבל לא לישראל.

עבאס אמר לנוכחים במפגש כי נהג להאמין לממשלים האמריקאיים שטענו שישראל אינה רוצה שלום. אולם כעת, כך אמר, הוא מבין ש"זה לא שהישראלים לא רוצים שלום, אלא האמריקאים לא רוצים שלום".

עבאס אמר לנוכחים במפגש כי נהג להאמין לממשלים האמריקאיים שטענו שישראל אינה רוצה שלום. אולם כעת, כך אמר, הוא מבין ש"זה לא שהישראלים לא רוצים שלום, אלא האמריקאים לא רוצים שלום".

בתשובה לפניית זמן ישראל, דובר משרד החוץ האמריקאי אמר כי בלינקן "קיים דיאלוג מכבד עם הנשיא עבאס. מעבר לכך, לא נגיב על תוכן השיחות ביניהם". מקור אחר המעורה בנושא אמר לזמן ישראל: "זה אינו תיאור מדויק של השיחות ביניהם".

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) נפגש עם פלסטינים-אמריקאים בניו יורק, 22 בספטמבר 2022 (צילום: WAFA)
יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) נפגש עם פלסטינים-אמריקאים בניו יורק, 22 בספטמבר 2022 (צילום: WAFA)

יום לאחר הפגישה המדוברת אמר עבאס בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם כי ארצות הברית רק "מעמידה פנים שהיא דוגלת בחוק הבינלאומי ובזכויות אדם", בנאום יוקד שבו האשים את ישראל כי היא פוגעת בסיכויים לשלום וקבל על כישלונה של הקהילה הבינלאומית לפעול למען הפלסטינים.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן חידש את הקשרים עם הרשות הפלסטינית עם כניסתו לתפקיד, ומאז הודיע על סיוע של יותר מחצי מיליארד דולר לפלסטינים, לאחר הקפאתו הכמעט מוחלטת על ידי קודמו דונלד טראמפ.

אולם הממשל הנוכחי לא הלך בדרכו של קודמו, שהשיק יוזמה לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. תחת זאת הוא התמקד בקידומם של צעדי סיוע נוספים שנועדו להמריץ את הכלכלה הפלסטינית, ואשר לדברי רמאללה אין בהם די ללא יצירת "אופק פוליטי" מקביל.

בפגישתו עם הפלסטינים האמריקאים, עבאס הדגיש את הלגיטימיות של המאבק הפלסטיני, ואמר: "אנחנו מתנגדים לרקטות ואנחנו מתנגדים לארטילריה… אנחנו עם שוחר שלום. אנחנו רוצים להשיג את זכותנו באמצעות שיחות שלום, אבל [ארצות הברית] לא רוצה [ללכת במסלול הזה]".

"אנחנו מתנגדים לרקטות ואנחנו מתנגדים לארטילריה… אנחנו עם שוחר שלום. אנחנו רוצים להשיג את זכותנו באמצעות שיחות שלום, אבל [ארצות הברית] לא רוצה [ללכת במסלול הזה]"

עבאס אמר לנוכחים בחדר כי יש להם תפקיד חיוני בגורל הלאומי שלהם, וטען כי הפלסטינים האמריקאים הם "התקווה היחידה" להגשמתה של מדינה פלסטינית בשל יכולתם לפעול בקרב הציבור האמריקאי הרחב יותר.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) ברמאללה, 15 ביולי 2022 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) ברמאללה, 15 ביולי 2022 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

"אמריקה לא מצאה מישהו שיספר את הצד שלנו, אבל אני סומך על כולכם שתעשו את זה", אמר עבאס, והוסיף כי ארצות הברית היא חֶברה "פשוטה", שמכירה רק את "הנרטיב הציוני שהממשל [כפה עליה]".

לכן, אמר עבאס לנוכחים בחדר, "אתם חייבים לדבר עם כולם כדי להגיע למטרה שלכם… אסור לכם להוציא מהכלל אף אחד… כולל השדולה הציונית" – כשכוונתו ככל הנראה לאיפא"ק, שהוזכרה מפורשות באחת השאלות שהוצגו לעבאס בתום דבריו.

"יש אנשים רבים שאומרים שהשדולה הציונית היא הכי מסוכנת, ושזה בלתי אפשרי [לדבר איתה]", הוא המשיך. "לא! אנחנו חייבים לדבר עם השדולה הציונית".

ג'יי סטריט, השדולה היהודית היונית, היא "נחמדה", ומן הראוי לפנות גם אליה, אמר עבאס, אך הדגיש את החשיבות שבשתדלנות גם אצל מי שאינם מגלים מידה כה רבה של אהדה כלפי המאבק הפלסטיני. "אנחנו מדברים לכל הקהילה האמריקאית. אף פעם לא חשבנו שנעבוד עם ממשל דמוקרטי ואז כשיגיע ממשל רפובליקאי נחרים אותו".

ג'יי סטריט, השדולה היהודית היונית, היא "נחמדה", ומן הראוי לפנות גם אליה, אמר עבאס, אך הדגיש את החשיבות שבשתדלנות גם אצל מי שאינם מגלים מידה כה רבה של אהדה כלפי המאבק הפלסטיני

"האמת היא שאנחנו צריכים לדבר קודם עם הליכוד", עבאס אמר, במטרה להבהיר לנוכחים כי אותה מדיניות צריכה להיות תקפה גם עבור רמאללה וקשריה עם ישראל.

יו"ר הרשות אף סיפר על מגעיו שלו עם "השדולה הציונית" במהלך כהונתו הראשונה של הנשיא לשעבר ברק אובמה.

לדברי עבאס, השליח המיוחד של ארצות הברית למזרח התיכון באותו הזמן, ג'ורג' מיטשל, התקשר אליו שוב ושוב, ו"התחנן" אליו שלא ייפגש עם השדולה הציונית. יו"ר הרשות טען כי מיטשל כינה את חברי השדולה הציונית "חיות" וכי אובמה "השתגע לגמרי" כשגילה שהוא עומד להיפגש עם איפא"ק ואף הזהיר את עבאס שהוא "יתחרט" אם יעשה זאת.

במענה לפניית זמן ישראל אמש, מיטשל אמר: "זכרונו של הנשיא עבאס בכל הקשור אליי אינו מדויק. אני לא יודע מה היה בשיחותיו עם אחרים אבל יכול לומר חד-משמעית שמעולם לא הייתה שיחה כזו עמי. זאת ועוד, מעולם לא השתמשתי בשפה כזו כלפי איפא"ק, לא עמו ולא עם אף אחד אחר".

לשכתו של אובמה בחרה שלא להגיב לכתבה.

בכירים ברשות הפלסטינית נפגשו לא פעם עם משלחות של איפא"ק – בכלל זאת מוקדם יותר החודש, כאשר עוזרו הבכיר של עבאס חוסיין א-שייח' אירח נציגים של השדולה ברמאללה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
ביבי עבריין, ברמת אל-קאפונה. אחד המאפיינים של העבריין זה הקטע שהוא מאמין בלב שלם שתפקידו לחנך, ליישר, להביא ת'צדק לסביבה: אל-קאפונה מאמין באמת ובתמים שהוא יודע ת'דרך לעשות סדר בחברה שהכ... המשך קריאה

ביבי עבריין, ברמת אל-קאפונה. אחד המאפיינים של העבריין זה הקטע שהוא מאמין בלב שלם שתפקידו לחנך, ליישר, להביא ת'צדק לסביבה: אל-קאפונה מאמין באמת ובתמים שהוא יודע ת'דרך לעשות סדר בחברה שהכל יהיה נכון וזורם טוב. נו, רוצח סוחר סמים מאמין שהוא טוב לחברה, שהדרך שלו נכונה. אאח

עוד 943 מילים ו-1 תגובות
סגירה