צוותי הצלה באחד ממוקדי ההתקפה הרוסית על קייב, אוקראינה, 10 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Adam Schreck)
AP Photo/Adam Schreck

נזקי התקפת הכטב"מים האיראניים באוקראינה הם גם אות אזהרה עבור ישראל

רוסיה השתמשה בהתקפה הקטלנית שלה אתמול על ערים מרכזיות באוקראינה בכטב"מים מתאבדים תוצרת איראן ● בחינת הנזק העצום מספק הצצה למצב בו איראן תשגר את הכטב"מים הללו בכמויות גדולות לתוך שטח ישראל ● המראות מקייב וערים אחרות גם מספקות הוכחה לטענה הישראלית כי המעצמות לא צריכות להסתפק רק בהגבלת הפעילות האיראנית בתחום הגרעין ● פרשנות

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר אתמול (שני) שבמתקפת הטילים על קייב וערים אוקראיניות נוספות, רוסיה השתמשה בכטב"מים מתאבדים מסוג שהאד 136, הידועים גם בשם הרוסי שלהם Geran-2.

מדובר בכטב"ם מתוצרת איראן, שפותח על ידי התעשיה הצבאית האיראנית (HESA) , והשימוש הראשון הידוע שנעשה בו היה על ידי המורדים הח'ותים בתימן במהלך השנה האחרונה.

אולם ישראל סבורה שהאיראנים עשו שימוש בכטב"ם עוד קודם לכן, בין השאר במתקפה האיראנית על הספינה "מרסר סטריט" ביולי 2021, ליד עומאן. אותה אונייה הייתה בבעלות עקיפה של איש העסקים הישראלים אייל עופר.

ישראל סבורה שהאיראנים עשו שימוש בכטב"ם עוד קודם לכן, בין השאר במתקפה על הספינה "מרסר סטריט" ביולי 2021, ליד עומאן. אותה אונייה הייתה בבעלות עקיפה של איש העסקים הישראלים אייל עופר

אתמול בערב, עם צאת החג, פרסם ראש הממשלה יאיר לפיד הודעת גינוי לתוקפנות הרוסית נגד אוקראינה. הוא בחר שלא להעלות את נושא השימוש בכטב"מים איראניים, אם כי התגבשות הציר האיראני-רוסי אמורה להקל על ישראל להיות תקיפה יותר כלפי רוסיה מעתה והלאה.

תמונה שפרסמה ממשלת אוקראינה של חלק ממל"ט מתאבד מתוצרת איראן ששימש את רוסיה בהתקפות על אוקראינה (צילום: Ukrainian military's Strategic Communications Directorate via AP)
תמונה שפרסמה ממשלת אוקראינה של חלק ממל"ט מתאבד מתוצרת איראן ששימש את רוסיה בהתקפות על אוקראינה (צילום: Ukrainian military's Strategic Communications Directorate via AP)

לפני שנה, בנאומו של ראש הממשלה הקודם באו"ם, נפתלי בנט חשף שהאיראנים מספקים את הכטב"מים לשלוחיהם (ארגוני פרוקסי) וכי "זה יוצר מצב א-סימטרי בו לא עולה הרבה להפעיל כטב"מים, אבל עולה המון כדי להגן מפניהם", אמר אז בנט.

עוד אמר בנט באותו הנאום כי איום המל"טים אינו מכוון רק כלפי ישראל: "איראן החלה להפעיל יחידת טרור קטלנית חדשה – נחילים של כטב"מים חמושים בנשקים קטלניים שיכולים לתקוף כל מקום ובכל זמן. הם מתכננים לכסות את שמי המזרח התיכון באמצעות הכוח הקטלני הזה".

"איראן החלה להפעיל יחידת טרור קטלנית חדשה – נחילים של כטב"מים חמושים בנשקים קטלניים שיכולים לתקוף כל מקום ובכל זמן. הם מתכננים לכסות את שמי המזרח התיכון באמצעות הכוח הקטלני הזה"

כעבור שנה וחצי, אותם הכטב"מים נמכרו לרוסיה והיא מפעילה אותם במאסות גדולות נגד אוקראינה. השימוש בכטב"מים הללו נגד ערים אוקראיניות החל כבר לפני מספר שבועות, אבל אתמול הייתה המתקפה הגדולה ביותר, עם לפחות עשרה הרוגים ועשרות פצועים, ונזק רב לתשתיות.

המתקפה הרוסית הגיעה יום אחרי שהנשיא פוטין האשים את אוקראינה בפיצוץ הגשר מעל מצר קרץ' המוביל למחוז קרים. "האויב השתמש בשהאד 136, במתקפות שנורו מתוך שטח בלארוס ומתוך אזור קרים", נאמר בהודעה של צבא אוקראינה. לדברי האוקראינים, הרוסים שיגרו כ-75 טילים, כולל אותם כטב"מים.

כטב"ם מתאבד מתקרב למטרה במהלך תרגיל צבאי באיראן, 15 בינואר 2021 (צילום: Imamedia via AP)
כטב"ם מתאבד מתקרב למטרה במהלך תרגיל צבאי באיראן, 15 בינואר 2021 (צילום: Imamedia via AP)

בחינת הנזק העצום שעושים אותם הכטב"מים באוקראינה יכול להוות הכנה עגומה לישראל למצב בו איראן תשגר את הכטב"מים הללו בכמויות גדולות לתוך שטח ישראל.

תזכורת: בפברואר 2018, צה"ל הפיל מל"ט איראני שדר לתוך שטח ישראל. מסוק אפאצ'י צה"לי יירט את המל"ט, אשר המריא לישראל משדה תעופה ליד העיר תדמור בסוריה. בהמשך אותה שבת, מטוסים ישראלים תקפו מטרות בסוריה, חטפו אש נ"מ ובעקבות כך, טייסים ישראלים נטשו את אחד ממטוסי הסופה והוא התרסק בשטח ישראל.

נוסף על כך, בשני מקרים – בפברואר 2021 ובפברואר 2022 – יירטו מטוסי קרב ישראלים ומטוסי קרב אמריקאיים (בהתאמה) כטב"מים איראניים שהיו בדרכים לישראל. במקרה השני, חיל האוויר האמריקאי פגע בהם בשטח האווירי של עיראק, במסגרת שיתוף פעולה חוצה צבאות, כשארה"ב בפיקוד.

כך או כך, ההתקפה העצומה של הרוסים על האוקראינים באמצעות אמצעי לחימה איראניים הוא אירוע מכונן עבור הצבא הישראלי. אפשר לשער מהנעשה באוקראינה, מה יקרה אם הטילים האיראניים לא ייחסמו בדרכם לכאן.

ההתקפה העצומה על האוקראינים באמצעות אמצעי לחימה איראניים הוא אירוע מכונן עבור ישראל. אפשר לשער מהנעשה שם, מה יקרה אם הטילים האיראניים לא ייחסמו בדרכם לכאן

כוחות כיבוי אש ומשטרה ברחוב שנפגע מטילים בהתקפה הרוסית בדניפרו, אוקראינה, 10 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Leo Correa)
כוחות כיבוי אש ומשטרה ברחוב שנפגע מטילים בהתקפה הרוסית בדניפרו, אוקראינה, 10 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Leo Correa)

גורמים מדיניים בכירים אמרו בשבועות האחרונים שעסקאות מכירת הנשק מאיראן לרוסיה, מציבות מראה ברורה מול ארה"ב ושלוש מדינות אירופה – בריטניה, גרמניה וצרפת – בכל הנוגע למו"מ שלהן להכלת תכנית הגרעין האיראנית.

גורמים מדיניים בכירים אמרו בשבועות האחרונים שעסקאות מכירת הנשק מאיראן לרוסיה, מציבות מראה ברורה מול מעצמו המערב בכל הנוגע למו"מ שלהן להכלת תכנית הגרעין האיראנית

העובדה שאיראן מתייצבת באופן מוחלט לצידה של רוסיה ומשמשת כספקית הנשק שלה, מוכיחה לאותן המדינות את מה שישראל טוענת מזה שנים: העניין בין איראן לקהילה הבינלאומית אינו מצטמצם לתוכנית הגרעין אלא ליכולתה של איראן להפעיל כוחות – טילים, כטב"מים ועוד – ברחבי המזרח התיכון, וכעת, גם במזרח אירופה.

בריטניה וגרמניה במיוחד נקטו גישה חד-משמעית נגד ולדימיר פוטין ונגד רוסיה מאז ראשית המתקפה הרוסית נגד אוקראינה. התגבשות הציר האיראני-רוסי אמורה לחדד אצלם את ההבנה בנוגע לטענות של ישראל.

עד עתה, לא שמענו מארה"ב רצון לזנוח סופית את המו"מ הדיפלומטי עם איראן, למרות שהם יודעים על השימוש שהרוסים עושים בשבועות האחרונים בשהאד 136. אולם המתקפה אתמול על בירת אוקראינה – כמות הכטב"מים שנורו והפגיעות בנפש – עשויה להוות תפנית.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
אני מאוד מקווה שבעקבות הברית בין רוסיה ואיראן, המערב בכלל וארה"ב בפרט יפנימו ויפעלו נגד איראן בכל האמצעים. אני מעריך שהנשק הטקטי בדמות מזל"טים שסיפקה איראן מהווה נזק קטן לעומת הנזק שייג... המשך קריאה

אני מאוד מקווה שבעקבות הברית בין רוסיה ואיראן, המערב בכלל וארה"ב בפרט יפנימו ויפעלו נגד איראן בכל האמצעים. אני מעריך שהנשק הטקטי בדמות מזל"טים שסיפקה איראן מהווה נזק קטן לעומת הנזק שייגרם לאיראן בעתיד כתוצאה משיתוף הפעולה הזה. יחד עם זאת על ארה"ב לחמש את אוקראינה בנשק יותר מתקדם הן הגנתי והן התקפי כדי לנסות לבלום את הדב הרוסי. נראה השטח ימשיך לבעור לתקופה ארוכה מכיוון שאף אחד לא יכול להוריד, כרגע, את פוטין מהעץ
.

עוד 681 מילים ו-3 תגובות
סגירה