סנאטור איליאנה גרסיה בכנס בחירות במיאמי פלורידה, 19 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Rebecca Blackwell)
AP Photo/Rebecca Blackwell

בחירות אמצע הקדנציה בארה"ב: המדריך המלא למרוצים הצמודים

בחירות אמצע הקדנציה בארה"ב ייערכו בעוד פחות משלושה שבועות, והמגמה המסתמנת היא כי הנשיא ביידן יאבד את השליטה בבית הנבחרים - עם סיכוי קל שיצליח לשמר את השליטה בסנאט, וגם זה לא בטוח ● לקראת הישורת האחרונה, טל שניידר ממפה את המרוצים המעניינים ביותר לסנאט, לבית הנבחרים ועל כס המושלות

בחירות אמצע הקדנציה בארצות הברית ייערכו שבוע אחרי הבחירות לכנסת בישראל. בעוד הראש של הישראלים נתון בתוך מערכת בחירות לכנסת ה-25 – החמישית בתוך תקופה של פחות מארבע שנים – אצל הידידה הגדולה בוחנים אם הנשיא ג'ו ביידן יאבד לגמרי את הקונגרס (שני הבתים) או שיצליח לשמר בקושי שליטה של 50:50 בסנאט, כאשר סגנית הנשיא קמלה האריס תכהן כאצבע ה-101 והמכריעה במקרה של תיקו.

בארה"ב מתקיימות 50 מערכות בחירות ב-50 מדינות. למרות אחדות מסוימת במועדים, בכל מדינה כללי בחירות מקומיים שונים. למי שמבקש לעקוב אחר מערכת הבחירות מעבר לים, ריכזנו כאן כמה מההתמודדויות הצמודות – בסנאט, בית הנבחרים ובקרב על המושלות. כל אלו גם יחד מהווים דגימה מתוך מערכת בחירות גדולה בהרבה. זוהי רק טעימה מהמרוצים הצמודים ששווה לעקוב אחר התוצאות בהם במוצאי ה-8 בנובמבר 2022.

הסנאט

בסנאט עומדים לבחירה 35 מושבים (מתוך 100) וכדי שהרפובליקאים יצליחו להשיג את השליטה, עליהם לנצח באותן המדינות בהן המרוצים צמודים במיוחד. בעבר, הדמוקרטים הפסידו לרוב את השליטה בסנאט בבחירות אמצע הקדנציה כאשר בבית הלבן ישב נשיא דמוקרטי.

גבעת הקפיטול בוושינגטון הבירה, ארצות הברית, 9 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Patrick Semansky)
גבעת הקפיטול בוושינגטון הבירה, ארצות הברית, 9 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Patrick Semansky)

במקרה של ביידן, שיעורי תמיכה נמוכים בנשיא מעידים על הכיוון (הפסד בסנאט), אך השפל עבור ביידן התרחש בקיץ האחרון ושיעורי התמיכה בו טיפסו מעט לאחרונה. בכל מקרה, רוב הבוחרים בארה"ב השיבו בסקרים שביידן אינו ממלא את תפקידו היטב.

אולם כאשר ניגשים למדינות הספציפיות, בעיקר המתנדנדות, הרפובליקאים הציגו מועמדים שאינם אנשי מרכז אלא נוטים לקיצוניות, דבר העשוי לשחק לידיהם של הדמוקרטים.

פנסילבניה: מהמט אוז, ידוען טלוויזיוני הידוע בשם ד"ר אוז, הוא המועמד הרפובליקאי הנתמך על ידי הנשיא לשעבר דולנד טראמפ לסנאט מטעם מדינת פנסילבניה. כוכב הטלוויזיה המיליונר מתמודד מול סגן המושל לשעבר, הדמוקרט ג'ון פטרמן.

האחרון מוביל בסקרים בפער נמוך מאוד (2%-3%), כשהתמיכה בו נותרה באותה הרמה גם אחרי שסבל שבץ והשתלת קוצב לב ביום הפריימריז (בתוך המפלגה הדמוקרטית) במאי 2022 ונעדר במשך שבועות מן השטח.

ד"ר מהמט אוז בכנס בחירות בפנסילבניה, 8 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Ryan Collerd)
ד"ר מהמט אוז בכנס בחירות בפנסילבניה, 8 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Ryan Collerd)

פטרמן תקף את אוז במהלך הקמפיין על כך שהוא כלל לא מפנסילבניה ושהוא עשיר ומנותק. מנגד, אוז תקף את פטרמן על רפיון ידיים בתחום האכיפה הפלילית ומניעת פשע. וטענה נוספת של אוז, היא בריאותו הרופפת של פטרמן והעובדה שהסכים לעימות אחד בלבד, בשל חולשתו.

לציבור הרחב אוז זכור כרופא שהמליץ על שימוש בהידרוקסיכלורוקין כתרופה לטיפול בקורונה במהלך 2020. טראמפ אפילו נטל את התרופה אז – וטען שזה יעזור לו למנוע הידבקות בקורונה, דבר שרשות התרופות האמריקאית דחתה מכל וכל כאופציה.

לציבור הרחב אוז זכור כרופא שהמליץ על שימוש בהידרוקסיכלורוקין כתרופה לטיפול בקורונה במהלך 2020. טראמפ אפילו נטל את התרופה אז – וטען שזה יעזור לו למנוע הידבקות בקורונה

ג'ורג'יה: קמפיין הסנאט הצבעוני ביותר עד כה הוא התמודדותו של הכומר הבפטיסטי רפאל וורנק הדמוקרט מול כוכב הפוטבול לשעבר הרפובליקאי הרשל ווקר.

ווקר יצא בשבוע האחרון לסבב ראיונות מאסיבי כדי להכחיש שהוא אי פעם מימן הפלה למי שהייתה בת זוגו, כפי שנחשף בתחקיר שהתפרסם בחודש שעבר ב"דיילי ביסט". ווקר ניהל קמפיין נגד זכות נשים לבצע הפלה, אך בתחקיר הוצגה המחאה שהוא נתן לכאורה לבת הזוג למימון ביצוע ההפלה, וכרטיס "החלמה מהירה" ששלח לה.

הרשל ווקר בכנס בחירות באטלנטה, ג'ורג'יה, 18 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/John Bazemore)
הרשל ווקר בכנס בחירות באטלנטה, ג'ורג'יה, 18 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/John Bazemore)

בנו הבוגר של ווקר, משפיען רשת קריסטיאן ווקר, יצא למסע צלב נגד אביו, ריבוי נשותיו (ארבע) והיחסים המשפחתיים. הסקרים האחרונים מראים על שוויון בין השניים, כאשר במהלך שבועות הקמפיין של וורנק הדמוקרטי הוביל בפער קטן.

אריזונה: הסנטור הדמוקרטי המכהן והאסטרונאוט לשעבר מארק קלי מתמודד בקמפיין צמוד מול איש קרנות הון סיכון, הרפובליקאי בלייק מאסטרס.

מאסטרס חזר במהלך השנה האחרונה, במיוחד בפריימריז בתוך המפלגה הרפובליקאית, על הטענות שבחירות 2020 זויפו וכי טראמפ הוא הנשיא הנבחר. הוא גם נקט בעמדות מובהקות נגד הפלות. אחרי שזכה בפריימריז מטעם המפלגה הרפובליקאית, מיתן חלק מן העמדות שלו, אך הקמפיין של קלי ממשיך לנסות להדביק למאסטרס תיוג של רדיקל ומסוכן.

מאסטרס חזר במהלך השנה האחרונה, במיוחד בפריימריז במפלגה הרפובליקאית, על הטענות שבחירות 2020 זויפו וכי טראמפ הוא הנשיא. הוא גם נקט בעמדות מובהקות נגד הפלות

יוטה: יש מי שאומרים שהסנטור הרפובליקאי מייק לי עשוי להפסיד את הבחירות למועמד העצמאי, הרפובליקאי לשעבר אוון מקמאלין. האחרון התפרסם בשנים האחרונות כאשר ניסה להתמודד נגד טראמפ ברחבי ארה"ב, אך לא צלח את משוכת גיוס הכספים והרישום להתמודדות בכל מדינות הפריימריז. מקמאלין הוא איש מבצעים של הסי-איי-איי וגם עבד מטעם נציבות האו"ם לפליטים באזור ירדן.

עימות בחירות ביוטה בין הסנאטור מייק לי (משמאל) והמועמד אוון מקמלין, 18 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Rick Bowmer)
עימות בחירות ביוטה בין הסנאטור מייק לי (משמאל) והמועמד אוון מקמלין, 18 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Rick Bowmer)

מדינות נוספות בהן ההתמודדות לסנאט צמודה – נוואדה, צפון קרולינה, ויסקונסין, אוהיו, וניו המפשיר.

בית הנבחרים

בית הנבחרים מתחלף כולו כל שנתיים ומדובר בקמפיינים מקומיים לפי חלוקה למחוזות ברחבי כל 50 המדינות. מאחר שלא מתבצעים סקרים מקומיים בכל מחוז ומחוז (מרביתם נידחים), הרי שהסנטימנט הכללי המבוצע בסקרים כלל-לאומיים הוא הנתון היחיד שקיים כרגע.

לפי אחד מהסקרים האחרונים הללו, של עיתון הניו-יורק טיימס בשיתוף עם סיינה קולג', כ-49% השיבו כי יבחרו במועמד רפובליקאי לעומת 45% למועמד דמוקרטי. האינפלציה ומצב הכלכלה הן הסיבות העיקריות שצוינו בסקר.

לפי אחד מהסקרים האחרונים, כ-49% השיבו כי יבחרו במועמד רפובליקאי לעומת 45% למועמד דמוקרטי. האינפלציה ומצב הכלכלה הן הסיבות העיקריות שצוינו בסקר

הרפובליקאים קרובים מאוד להשגת רוב בבית הנבחרים ולו רק בשל תיחום המחוזות מחדש  (Redistricting) שנעשה בפלורידה, מרילנד וניו יורק. אחרי ההפסד הצפוי, יש להניח שבמפלגה הדמוקרטית ייערפו כמה ראשים, לפחות כדי להראות לציבור הרחב שבמפלגה הפיקו לקחים.

מצב הסקרים בבית הנבחרים נכון לתאריך 19 באוקטובר 2022 (צילום: fivethiryeight.com)
מצב הסקרים בבית הנבחרים נכון לתאריך 19 באוקטובר 2022 (צילום: fivethiryeight.com)

אחת ההשלכות המיידיות של הפסד דמוקרטי בבית הנבחרים הוא החלפתה של יו"ר הקונגרס ננסי פלוסי ביו"ר רפובליקאי. מנהיג המיעוט בבית הנבחרים, קווין מקארתי מקליפורניה, צפוי להיות המחליף.

מישיגן: אלנה סלוטקין בת ה-46, המנסה לשמור על המושב שלה מטעם מדינת מישיגן, טענה לאחרונה שהמפלגה הדמוקרטית הזדקנה וצריכה "דם חדש". סלוטקין, יהודייה, לא תמכה במועמדות של פלוסי לתפקיד יו"ר הקונגרס לפני שנתיים בשל גילה המתקדם, למרות שלא הייתה לה בעיה עם גילו של הנשיא ביידן. מול סלוטקין מתמודד הרפובליקאי תום בראט.

סלוטקין, יהודייה, לא תמכה במועמדות של פלוסי לתפקיד יו"ר הקונגרס לפני שנתיים בשל גילה המתקדם, למרות שלא הייתה לה בעיה עם גילו של הנשיא ביידן

ניו המפשייר: קרוליין לויט בת ה-25, יועצת לשעבר בבית הלבן של טראמפ ומכחישת תוצאות הבחירות של 2020, מתמודדת במחוז העיר מנצ'סטר ודרומה בניו המפשייר (החלק המיושב ביותר במדינה). מולה ניצב הדמוקרט המכהן כריס פאפס.

ההתמודדות הזו תופסת תשומת לב רבה בשל גילה הצעיר של לויט והקמפיין האגרסיבי שהיא הובילה בתוך המפלגה הרפובליקאית נגד בחור רפובליקאי צעיר (33), שגם הוא היה תומך טראמפ נלהב ועובד לשעבר בממשלו. לויט חוזרת ברהיטות אחר כל הטענות של טראמפ לזיופים, לפגיעת האליטות, למלחמות התרבות.

הרפובליקאית קרולין לוויט בת ה-25, המתמודדת על כיסא בבית הנבחרים, בארוע בחירות במנצ'סטר, ניו המפשייר, 29 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Charles Krupa)
הרפובליקאית קרולין לוויט בת ה-25, המתמודדת על כיסא בבית הנבחרים, בארוע בחירות במנצ'סטר, ניו המפשייר, 29 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Charles Krupa)

צפון קרולינה: ראשי המפלגה הרפובליקאית (מקראתי בראשם) ניסו למנוע את היבחרה של סנדי סמית בפריימריז הפנימיים של המפלגה, מכיוון שסמית הייתה אחת מאלו שפרצו לבניין הקונגרס ב-6 בינואר 2021 בניסיון למנוע את הליך אישורו של ביידן לנשיא.

אך סמית זכתה בפריימריז של המפלגה הרפובליקאית, ולמרות שמדובר באזור שיש לו נטיות טבעיות לבחירה במועמד רפובליקאי, ההתמודדות שם הפכה לצמודה ביותר בשל סגנונה השנוי במחלוקת.

סמית זכתה בפריימריז של המפלגה הרפובליקאית, ולמרות שמדובר באזור שיש לו נטיות טבעיות לבחירה במועמד רפובליקאי, ההתמודדות שם הפכה לצמודה ביותר בשל סגנונה השנוי במחלוקת

מושלים

מתוך 50 המדינות, ב-8 בנובמבר ייבחרו מושלים ל-36 מדינות. גם פה המפלגה הדמוקרטית בצרות ובעיקר מתגוננת מפני אי-אהדה לנשיא – וזאת אחרי הצלחה יחסית בבחירות אמצע הקדנציה של 2018.

ויסקונסין: המושלת המפורסמת גרטשן ויטאמר, שיצאה נגד מדיניות הקורונה של הנשיא לשעבר טראמפ וספגה לאחר מכן איומים ואלימות ישירה על הקונגרס המדינתי, מתמודדת מול טודור דיקסון, אשת עסקים מענף תשתיות ברזל שהפכה לפרשנית חדשות.

מושלת ויסקונסין גרטשן ויטאמר, 14 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Paul Sancya)
מושלת ויסקונסין גרטשן ויטאמר, 14 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Paul Sancya)

דיקסון תוקפת את ויטאמר על היותה חלק ממסד רקוב וישן. עיקר הקמפיין נסב על טענות כלכליות, מחירי מזון ודלק והשפעת הכלכלה המקומית כתוצאה מן הסגרים של הקורונה.

ג'ורג'יה: המרוץ המותח של בריאן קמפ הרפובליקאי נגד סטייסי אברמס הדמוקרטית חזר ב-2022. קמפ זכה לפרסום ב-2020 כמושל שהתנגד לדרישות הנשיא טראמפ להטות את תוצאת הבחירות בג'ורג'יה. אברמס, זכתה לפרסום ב-2018 כאשר הייתה קרובה מאוד להביס את קמפ. ג'ורג'יה של השנים האחרונות הפכה למדינת המפתח המתנדנדת המעניינת ביותר בארה"ב.

עוד מדינות שהמרוץ למשרת המושל בהן צמוד ומעניין: קנזס, מיין, נוואדה, ניו מקסיקו, פנסילבניה ומרילנד.

עוד 1,185 מילים
סגירה