גנץ הוא היחיד שאין עליו וטו

גנץ יכול היה להיות היום ראש הממשלה, אך האיש שחברי הליכוד כינו "לא אפוי", "סחיט", ועוד, התעקש וממשיך להתעקש שלא ישב שוב עם נתניהו באותה ממשלה ● באותה עת, הוא עצמו מנהיג המפלגה היחיד כנראה שאיש לא מטיל עליו וטו - הוא יוכל לשבת בכל קואליציה אחרי הבחירות ● השאלה היא מה יחליט לעשות בבית הנשיא ● פרשנות

בני גנץ במסיבת עיתונאים של המחנה הממלכתי בתל אביב, 20 באוקטובר 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
אבשלום ששוני/פלאש90
בני גנץ במסיבת עיתונאים של המחנה הממלכתי בתל אביב, 20 באוקטובר 2022

איש ציבור המקורב לראש האופוזיציה בנימין נתניהו ולשר הביטחון בני גנץ סיפר לפני כמה ימים כיצד התבקש לפנות לגנץ ולנסות לשכנע אותו לפרק את הממשלה הקודמת. זה קרה סביב פרישתה של עידית סילמן מהקואליציה ולפני פיזור הכנסת ה-24.

אותו איש ציבור, שאינו מחזיק במשרה של נבחר ציבור, ניסה לדבר על ליבו של גנץ לפרוש, לעבור, להקים ממשלה בראשותו כאשר נתניהו יהיה שני ברוטציה – וגנץ סירב לכך מכול וכול.

הדברים ידועים. הם פורסמו על ידי מספר עיתונאים בשנה האחרונה. נתניהו עשה כל מאמץ לפרק את הקואליציה הנוכחית ולהפיל את הממשלה ה-36. הוא ניסה לשכנע את גנץ וגם אחרים לנטוש ולעזור לו להקים ממשלה.

גנץ יכול היה בקלות להיות היום ראש הממשלה, עם 8 מנדטים, כשהליכוד – עם 29 המנדטים – מכילים את המצב. אותם חברי הליכוד שכינו את גנץ "לא אפוי", "נסחט בידי האיראנים", "סוס טרויאני" ועוד, היו מוכנים למכור הכול כדי שגנץ יהיה ראשון ויכניס את הליכוד בחזרה לממשלה.

אותם חברי הליכוד שכינו את גנץ "לא אפוי", "נסחט בידי האיראנים", "סוס טרויאני" ועוד, היו מוכנים למכור הכול כדי שגנץ יהיה ראשון ויכניס את הליכוד בחזרה לממשלה

בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת הקבינט, 21 ביוני 2020 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת הקבינט, 21 ביוני 2020 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

אותם חברי הליכוד, בראשם נתניהו, אשר עשו הכול כדי להשמיד את הסכם הרוטציה של הממשלה ה-35, היו מוכנים כעבור כמה חודשים לכרוע בפניו ברך, רק שיחזור.

אם בקמפיינים לכנסת ה-21, 22 ו-23, גנץ בראש כחול-לבן היה מושא ללעג, השפלות, והדלפות על חייו האישיים שלכאורה אף איימו לפרק את משפחתו, הפעם בבחירות לכנסת ה-25 הכול נעלם כלא היה. גנץ הוא מושלם; עבור הליכודניקים, רק שיבוא.

אם בקמפיינים לכנסת ה-21, 22 ו-23, גנץ בראש כחול-לבן היה מושא ללעג, השפלות, והדלפות על חייו האישיים שלכאורה אף איימו לפרק את משפחתו, הפעם בבחירות לכנסת ה-25 הכול נעלם כלא היה

בעשרה הימים האחרונים של מערכת הבחירות, גנץ נמצא בעמדה מיוחדת בהשוואה לשאר ראשי המפלגות. המחנה הממלכתי מדשדשת על 11-12 מנדטים – הרבה מתחת להבטחה הגדולה של האיחוד עם גדעון סער וגדי איזנקוט.

גנץ העלה בימים האחרונים את רף האמירות נגד נתניהו. הוא מתחייב בוקר, צוהריים וערב שלא ישב איתו, ואפילו לא יקיים איתו מו"מ פוליטי. במפלגה זיהו, ככל הנראה באמצעות סקרים, שהפריכות הזו בנוגע לנתניהו (בהתבסס על מאורעות הקמת הממשלה ה-35) היא הדבר שמבריח את הבוחרים.

ארוע השקת המחנה הממלכתי ב-6 בספטמבר 2022 בתל אביב. על הבמה: גדי איזנקוט, יפעת שאשא ביטון, בני גנץ, גדעון סער וזאב אלקין (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
ארוע השקת המחנה הממלכתי ב-6 בספטמבר 2022 בתל אביב. על הבמה: גדי איזנקוט, יפעת שאשא ביטון, בני גנץ, גדעון סער וזאב אלקין (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

אולם כדאי לשים לב לעניין אחד מהותי, במערכה הזו: גנץ הוא ראש המפלגה היחיד – משמאל, מרכז וימין – שאין עליו וטו. הוא היחיד שמקובל על כולם ושיכול להקים קואליציות עם כולם. הוא אמנם שייך לגוש השינוי, אך נמצא בעמדה ייחודית מבחינת הגמישות הפוליטית שלו.

גנץ הוא ראש המפלגה היחיד – משמאל, מרכז וימין – שאין עליו וטו. הוא היחיד שמקובל על כולם ושיכול להקים קואליציות עם כולם

בנקודה הזו יהיה מעניין לראות מה יחליט לעשות בטקס ההמלצות בבית הנשיא. האם גנץ ימליץ על יאיר לפיד, או שמא ימליץ על עצמו לראשות הממשלה? כזכור, באירוע ההמלצות אחרי הבחירות הקודמות, מפלגת ימינה, אז עם 7 מנדטים, המליצה על נפתלי בנט.

הפעם, אם גנץ ילך בדרך הזו, ללפיד יהיו משמעותית פחות ממליצים מאשר לנתניהו – והוא לבטח לא יהיה הראשון שיקבל מהנשיא יצחק הרצוג את המנדט לנסות להרכיב ממשלה. מצד שני, גם בסיבוב הקודם נתניהו היה הראשון לקבל את המנדט, ובלי 61 חברי כנסת – זה לא עזר לו במיוחד.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
גנץ בגד בבוחריו ושותפיו למפלגה בזמן שיא. הוא בקושי הספיק להיכנס לפוליטיקה כשתקע סכין בגב הגוש כולו. הוא הראה יכולות פוליטיות מביכות כשהיה בממשלה עם נתניהו, שכמובן לא איפשר לו להיות ראש ... המשך קריאה

גנץ בגד בבוחריו ושותפיו למפלגה בזמן שיא. הוא בקושי הספיק להיכנס לפוליטיקה כשתקע סכין בגב הגוש כולו.
הוא הראה יכולות פוליטיות מביכות כשהיה בממשלה עם נתניהו, שכמובן לא איפשר לו להיות ראש ממשלה…. נא להיראות בשוק… (כלומר הוא גם לא חכם במיוחד).
הנושא היחיד שנראה כאילו ממש הזיז אותו זה לנפח את הפנסיות הגבוהו גם כך של חבריו הקצינים.
גנץ לא ראוי להנהיג וועד בית. מאחל לו רק רע. לא נשכח ולא נסלח.

"עמדה ייחודית מבחינת הגמישות הפוליטית שלו" - כי אין לו עמדה פוליטית, חוץ מאשר - אם מאמינים לו - שהפעם הוא באמת לא ילך עם נתניהו. לבחור אותו זה כמו לאכול טופו, שמקבל את הטעם שלו ממי שהוא... המשך קריאה

"עמדה ייחודית מבחינת הגמישות הפוליטית שלו" – כי אין לו עמדה פוליטית, חוץ מאשר – אם מאמינים לו – שהפעם הוא באמת לא ילך עם נתניהו. לבחור אותו זה כמו לאכול טופו, שמקבל את הטעם שלו ממי שהוא מבושל איתו. רק שבבחירות לכנסת ולראשות הממשלה אתה אמור לרוץ על אג'נדה, לא על זה שאתה דומה לטופו.

יש פיל ענק בחדר שבתקשורת כווולם מתעלמים ממנו. כץ כץ אדלשטיין ברקת דנון ביטן גמליאל (נעלמו מפלוגת השורפות בקמפיין הזה). מנהיגי הליכוד שמתפללים ליום שאחרי ביבי. בשמשך עשור ביבי רמס גזז כס... המשך קריאה

יש פיל ענק בחדר שבתקשורת כווולם מתעלמים ממנו. כץ כץ אדלשטיין ברקת דנון ביטן גמליאל (נעלמו מפלוגת השורפות בקמפיין הזה). מנהיגי הליכוד שמתפללים ליום שאחרי ביבי. בשמשך עשור ביבי רמס גזז כסח אותם, כבל אותם איתו באופוזיציה כי אין לו קואליציית ביטול משפט. ועד הפריימריז האחרונים שהוא שם אותם ברשימת החיסול שלו. אם לביבי אין 61, ואולי אפילו עם 61, כל אלה מתהפכים עליו ב 2 בנובמבר וזורקים אותו מתחת לאוטובוס. מגיעים עם סיעה של לפחות 10 חכים לשולחן גוש השינוי. ואז לגנץ/סער יש באמת יתרון. זה דבר ידוע, בטח לעיתונאים, ואף אחד לא מדבר על זה. ממי אתם מפחדים. הוא גמור. הוא יודע את זה. אתם יודעים את זה. אנחנו יודעים את זה

עוד 493 מילים ו-3 תגובות
סגירה