הפנים האחרות של מקיאוולי - בחירות 2022

הנסיך, צילום מסך מתוך סרט הנסיך של מקיאוולי
הנסיך, צילום מסך מתוך סרט הנסיך של מקיאוולי

ניקולו מקיאוולי התפרסם בעיקר בשל ספרו הנסיך, שמייעץ לדיקטטור להיות חסר מוסר ואכזרי. לפי מקיאוולי, כל האמצעים מותרים לו כדי לשמר ולחזק את שלטונו. מקיאוולי הותקף בחריפות על ידי הכנסייה הקתולית, מאחר שהאשים את הדת הנוצרית בחולשה של איטליה, שהייתה בתקופתו מפולגת וכבושה על ידי צבאות זרים של צרפת וספרד.

ניקולו מקיאוולי התפרסם בעיקר בשל ספרו הנסיך, שמייעץ לדיקטטור להיות חסר מוסר ואכזרי. לפי מקיאוולי, כל האמצעים מותרים לו כדי לשמר ולחזק את שלטונו.

"הנסיך" ו"דיונים"

במקביל לכתיבת הנסיך, מקיאוולי כתב ספר שני, דיונים, שמתייחס לספריו של ההיסטוריון הרומי טיטוס ליוויוס. בספר "דיונים", בתרגומה של מרים שוסטרמן-פדובאנו ובעריכת הלי זמורה, מתגלים פנים אחרות של מקיאוולי הדיפלומט הבכיר, המזכיר הצבאי, היועץ לביטחון לאומי של העיר פירנצה בשנים 1498-1512. מקיאוולי מעביר בספר "דיונים" מסרים אחרים ולפעמים גם סותרים לספרו היותר מפורסם "הנסיך".

הספר "דיונים" מראה שמקיאוולי לא היה רק פילוסוף מדיני או היסטוריון אקדמאי. הוא היה דיפלומט בכיר ומנוסה, מומחה ליחסי חוץ ובטחון, שכתב את ספריו לא רק על סמך לימוד ההיסטוריה של רומא העתיקה מספריו של טיטוס ליוויוס, אלא גם על סמך ניסיונו המעשי והעשיר בתפקידיו הבכירים כמזכיר ברפובליקה של פירנצה.

הדבר מסביר אולי גם את ההשפעה שהייתה למקיאוולי על דיפלומט בכיר אחר, מזכיר המדינה והיועץ לביטחון לאומי האמריקאי הנרי קיסינג'ר, שאימץ את הריאל פוליטיק של מקיאוולי ואת חשיבות שמירת הסדר הציבורי כפי שתיאר למשל בספרו הסדר העולמי.  קיסינג'ר, שהעריץ את מקיאוולי, אמר שלדעתו אין סתירה בין "הנסיך" ו"דיונים" ושלמעשה שני הספרים משלימים אחד את השני.

על השאיפה לחירות ושמירת החוקים והסדר

מקיאוולי כתב את שני ספריו לאחר שאיבד את משרתו כמזכיר בעיר פירנצה מתוך תסכול, לא רק בשל מצבו האישי אלא גם בשל מצבה העגום של איטליה הכבושה על ידי צבאות זרים של צרפת וספרד.

מקיאוולי כתב את שני ספריו לאחר שאיבד את משרתו כמזכיר בעיר פירנצה מתוך תסכול, לא רק בשל מצבו האישי אלא גם בשל מצבה העגום של איטליה הכבושה על ידי צבאות זרים של צרפת וספרד

מקיאוולי היה מודע לחולשה של איטליה באותה תקופה, ייחל לשיחרורה מהצבאות הזרים ולחזרה של איטליה לימי הזוהר והתהילה של האימפריה הרומית. ברור היה למקיאוולי שהשחרור מהצבאות הזרים לא יקרה בדורו, והוא פונה בספריו לבני הדורות הבאים בתקווה שהם יהיו בעלי מידות טובות יותר, חזקים יותר מאנשי דורו המוחלשים לדעתו בשל הדת הנוצרית.

על פי מקיאוולי, גדולתה של העיר רומא בעת העתיקה נבעה משאיפת החירות של פשוטי העם ובשל הגידול באוכלוסיית העיר שהגדילה את צבא העם. זאת למרות האיבה ומאבקי הכוחות שהתפרצו מדי פעם בין פשוטי העם לבין רמי המעלה האצילים שהיו חברי הסנאט הרומי.

מקיאוולי מגנה את העריצות של הקיסרים הרומאיים ובראשם יוליוס קיסר, שתפסו את השלטון בכוח, ותמך בשלטון העם אבל כזה שמוסדר בחוקים של הרפובליקה, היוצרים מאזן כוחות בין פשוטי העם, האצילים ובעלי העוצמה.

שלטון העם עדיף על שלטון נסיך

מקיאוולי עוסק בהרחבה במאבקי הכוחות בין פשוטי העם והאצילים ומגיע למסקנה מעניינת ורלוונטית, לפיה שלטון העם, שבו אזרחים בעלי מידות טובות פועלים לטובת הכלל, לטובת הרפובליקה ולא לטובתם האישית, עדיף משלטון נסיך.

מקיאוולי עוסק בהרחבה במאבקי הכוחות בין פשוטי העם והאצילים ומגיע למסקנה מעניינת ורלוונטית, לפיה שלטון העם, בו אזרחים בעלי מידות טובות פועלים לטובת הרפובליקה ולא לטובתם האישית – עדיף משלטון נסיך

מקיאוולי כותב:

"ככל שהדבר נוגע לתבונה ויציבות, אני אומר שעם נבון יותר מנסיך, יציב יותר ובעל כושר שיפוט טוב יותר. אבל מפני שנסיך שיכול לעשות כרצונו הוא משוגע ועם שיכול לעשות כרצונו אינו חכם, אם נבחן אפוא נסיך המחויב לחוקים ועם הכבול על ידם, נראה מידה טובה רבה יותר בעם מאשר בנסיך. אם נבחן את האחד והאחר משוחררים מהחוקים נראה פחות טעויות בעם מאשר בנסיך".

על חשיבות הצבא ועדיפות צבא העם

מקיאוולי רואה בטיפוח הכח הצבאי של העיר כורח חשוב ומרכזי. עיר שאין לה כוח צבאי משמעותי לא תתקיים לאורך זמן. אויביה יכבשו וישעבדו אותה. הצבא הרומי היה מורכב מאזרחי העיר בתחילה, צבא העם, שהיה מגוייס למלחמה בעת הצורך. לכן מקיאוולי חשב שהעיר צריכה להיות גדולה וחמושה כך שגם צבאה יהיה גדול. הוא לא תמך בצבאות שכירים, שאותם יכול אומנם נסיך לגייס, אבל יהיה צריך לממן ולשמור על נאמנותו לאורך זמן.

על האימפריה הרומית

בשל הצורך בצבא גדול וחמוש כדי לחזק ולשמר את כוחה של העיר, לפשוטי העם, שהיוו את הבסיס של צבא העם, היה תפקיד מרכזי ועניין בשימור ובהגדלת כוחה של עירם. לכן מקיאוולי חשב שמעמד פשוטי העם חשוב לרפובליקה, וכי האריסטוקרטים האצילים והנסיך צריכים לדאוג לשמר את מאזן הכוחות בעיר שלא יושחת ואז תאבד העיר את כוחה ותנוצח על ידי אויביה.

בשל הצורך בצבא גדול וחמוש לחיזוק ושימור כוחה של העיר – לפשוטי העם, שהיוו את בסיס צבא העם, היה תפקיד מרכזי בשימור והגדלת כוח העיר. לכן מקיאוולי חשב שמעמד פשוטי העם חשוב לרפובליקה

על פי מקיאוולי, שיטות ההתפשטות של האימפריה הרומית כללו הגדלת אוכלוסיית העיר, הכנעת ערים אויבות במלחמות בזק של מספר ימים, והקמת מושבות של חיילים רומיים בערים הכבושות.

הרומאים השתמשו בעורמה והונאה, בכריתה והפרה של הסכמים עם ערים יריבות כדי להשיג את מטרתם. בעיני מקיאוולי זה היה מוצדק ואף עורר הערצה והביא תהילה למנצחים. התהילה והפעולה למען הכלל היו בעיניו המניע הנשגב ולא השאיפה לעושר.

מקיאוולי היה טוסקני, אזרח פירנצה, ולא רומאי. בזמן העתיק רומא הכניעה גם את טוסקנה. מקיאוולי מסתכל על הכיבושים של האימפריה הרומית בהערצה. מבחינתו היא האידיאל לרפובליקה מצליחה. אך מצד שני הוא גם ביקורתי לגבי שליטיה הדיקטטורים, מיוליוס קיסר ועד הקיסרים שתפסו את השלטון באימפריה אחריו, וטוען שרומא חיסלה ערים אחרות בעלות מידות טובות ובכך הובילה לבסוף לחורבנה ולהתפוררותה של איטליה.

על הדת הנוצרית לעומת הדת הרומאית

מקיאוולי כותב שהדת הנוצרית חינכה את האנשים להיות סבלנים יותר בעולם הזה ולצפות לגמול על סבלם רק בעולם הבא. לדעתו תפיסה זו הרסנית ומחלישה את העם והייתה הפוכה לדת הרומאית, שטיפחה את העוצמה הגופנית ואת השאיפה להישגים ותהילה בעולם הזה.

הרומאים השתמשו בעורמה והונאה, בכריתת הסכמים עם ערים יריבות והפרתם כדי להשיג את מטרתם. בעיני מקיאוולי זה היה מוצדק וראוי להערצה. התהילה והפעולה למען הכלל היו בעיניו המניע הנשגב

מבחינת מקיאוולי הפעולה לטובת הכלל והתהילה הן המניע שצריך להוביל את העם ואת נסיכיו. עמים או נסיכים שלא נהגו כך ופעלו לטובתם האישית נתפשו על ידי מקיאוולי כמושחתים.

בחירות 2022

אז מה הקשר בין הפנים האחרות של מקיאוולי שמתגלים בספרו "דיונים" ובין בחירות 2022? הקשר לבחירות הוא השאיפה לחירות, לחוקים טובים, למידות טובות, לשלטון מאוזן ומוסדר בין העם לבעלי העוצמה בניגוד לשלטון דיקטטורי של נסיך ששואף להרוס את שלטון החוק והסדר הציבורי למען טובתו האישית.

מקיאוולי הבין את זה, וכבר שמואל הנביא הזהיר מהמלכת מלך על ישראל. מקיאוולי כותב שנסיך ידאג קודם כל לעצמו ויעשה יותר טעויות מאשר העם כאשר מוסדרים חוקים טובים ברפובליקה.

כדאי ללמוד מניסיונם של אחרים ולא לסכן את קיומה של מדינת ישראל על ידי בחירת נסיך. גם האימפריה הרומית האדירה נפלה לבסוף בשל השתלטות קיסרים שיצרו אי-סדר שלטוני וציבורי.

ד"ר רמי רום הוא דוקטור לכימיה פיזיקלית, עורך פטנטים וחוקר עצמאי של מלחמת יום כיפור.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
השמיעיני את קולך כי קולך ערב. שיר השירים ב/יד. אין מה לפחד מהאוכל של בית אמא, זה זה מה הזין אותנו כשהיינו זאטוטין. בוגי יעלון, אהוד ברק זה הפסוק הזה - זה זה. מתי שליבם יודיע להם שהגיע ... המשך קריאה

השמיעיני את קולך כי קולך ערב. שיר השירים ב/יד. אין מה לפחד מהאוכל של בית אמא, זה זה מה הזין אותנו כשהיינו זאטוטין. בוגי יעלון, אהוד ברק זה הפסוק הזה – זה זה. מתי שליבם יודיע להם שהגיע העת, להשמיע את קולם. ככה זה אהבה

עוד 1,040 מילים ו-1 תגובות
סגירה