בצלאל סמוטריץ', בנימין נתניהו (צילום: אבשלום ששוני, תומר נויברג/פלאש90, מונטז')
אבשלום ששוני, תומר נויברג/פלאש90, מונטז'

נתניהו ימנף את ההקלטות הקשות של סמוטריץ' לשתיית קולות מהציונות הדתית

אף אחד לא אוהב לשמוע שהשותף המרכזי שלו לממשלה שאולי תקום מכנה אותו "שקרן בן שקרן", אבל מי אם לא נתניהו ידע איך להפוך את הלימון למנדטים ● אתמול בערב, אחרי חשיפת ההקלטה של סמוטריץ' ב"כאן 11", ניסה יו"ר הליכוד למזער נזקים ● אם המהלך יצליח והליכוד יעלה בסקרים על חשבון הציונות הדתית, עוד יחשבו שנתניהו היה האיש שהדליף את ההקלטות נגדו ● פרשנות

ביום חמישי האחרון, בנימין נתניהו היה על גג העולם, או לפחות על גג המצודה. הוא ישב בלשכתו במצודת זאב בתל אביב, למקום זרמו פוליטיקאים ופעילים עם פרחים ועוגות יום הולדת. נתניהו חגג 73 שנים, ואפילו קיבל בשורות טובות מצוות סוקרים של שלמה פילבר, עד המדינה שהיום מצ'פר את יו"ר הליכוד בסקרים אופטימיים כיד המלך.

נתניהו לא הפסיק לחייך. בערב הוא יצא לדימונה, עלה על האוטובוס השקוף, צירף אליו את ראש העיר בני ביטון והתחייב בפני התושבים שלא יצרף את בני גנץ לשום ממשלה כי הוא שמאל. נתניהו הודיע באותה הזדמנות ש"אני לא אוותר על הציונות הדתית כדי לקבל עוד כתבה ב'הארץ'".

נתניהו היה מוותר בשמחה על הציונות הדתית, אילו הייתה לו ברירה, בעיקר אחרי ההקלטות שפורסמו אתמול בערוץ 11. אבל  הוא צריך את בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר עם המנדטים המצטברים שלהם ועם החוקים המשפטיים שהם מתכננים להעביר עבורו. נתניהו ישב איתם בחירוק שיניים בממשלה שלו גם אם סמוטריץ' קורא לו מאחורי גבו "שקרן בן שקרן", וכמי שרצה ללכת עם רע"ם "באבי-אביו".

נתניהו צריך את סמוטריץ' ובן-גביר עם המנדטים המצטברים שלהם ועם החוקים המשפטיים שהם מתכננים להעביר עבורו. נתניהו ישב איתם בחירוק שיניים גם אם סמוטריץ' קורא לו "שקרן בן שקרן"

ההקלטות שהביא אתמול הכתב הפוליטי מיכאל שמש, ככל הידוע מתוך שיחת רקע של סמוטריץ' עם עיתונאית מהמגזר הדתי-לאומי, לכאורה הניחו מטען צד על הדרך הסלולה שבה צועד נתניהו בימים האחרונים. אולם, עוד מוקדם לקבוע מי המרוויחים ומי המפסידים מההדלפה הזו.

נתניהו רואה שאחוזי ההצבעה עדיין נמוכים במגזר הערבי, את בל"ד זורקת לפח עשרות אלפי קולות ואת חדש-תע"ל ורע"ם מסרבות לחתום על הסכמי עודפים. לפי ההערכה של הסוקרת עדי גורן-גבע, סמנכ"לית מכון "מדגם", חד"ש-תעל מתנדנדת סביב אחוז החסימה, ואם היא לא תעבור – ניצחונו של נתניהו מובטח.

נתניהו נהנה גם מהקמפיין של בן-גביר שמעורר את השטח ומביא מצביעים חדשים לגוש מתוך הפריפריה. נתניהו רואה גם את יאיר לפיד ובני גנץ מתנצחים על מנהיגות גוש המרכז-שמאל, וזה לא מזיק לו. גם הקמפיין של לפיד מול מרצ והעבודה נוסך בו תקוות, גם אם ראש הממשלה נזהר.

זהבה גלאון סיפרה לי אתמול כי בקבוצות המיקוד של מרצ אנשים משוכנעים כי ראש המפלגה הגדולה מקים את הממשלה, ולכן צריך לתמוך בו. "זו תפיסה שקשה לשנות אותה, אנשים יצביעו בעד לפיד, יעזבו את מרצ עד שנמחק", אומרת גלאון.

בקבוצות המיקוד של מרצ אנשים משוכנעים כי ראש המפלגה הגדולה מקים את הממשלה, ולכן צריך לתמוך בו. "זו תפיסה שקשה לשנות אותה, אנשים יצביעו בעד לפיד, יעזבו את מרצ עד שנמחק", אומרת גלאון

אתמול הגיעו ההקלטות ועל פניו הרסו לנתניהו את השמחה הגדולה. סמוטריץ' הפך אותו לשמאלן ועבריין פלילי. סמוטריץ' מצטרף בעצם לנשיאים ברק אובמה וניקולא סרקוזי שאמרו דברים דומים על נתניהו. אפילו בן-גביר, שותפו של סמוטריץ', נרתע מההתבטאויות הבוטות הללו.

מה שמעניין, בניגוד לכל השופרות של ראש הממשלה לשעבר בימין ובתקשורת – סמוטריץ' באמת משוכנע כי נתניהו יורשע במשפט שלו ויעזוב את החיים הפוליטיים.

סמוטריץ' צודק בדרך כלל. הוא מעריך את נתניהו וחושב שהוא מדינאי-על, אבל אף פעם לא האמין לו. סמוטריץ' הוא אכן היחידי שעמד בפרץ ומנע מנתניהו ממשלה עם רע"ם. נתניהו שלח את הרב חיים דרוקמן לשכנע את סמוטריץ' שיסכים לממשלה בתמיכת מנסור עבאס וזה לא עזר. זו האמת, וחבל שסמוטריץ' לא מזים היום את הסיפורים של יואב קיש ומכריו כאילו השיחה הזו התקיימה על הבחירות הישירות.

נתניהו שלח את הרב חיים דרוקמן לשכנע את סמוטריץ' שיסכים לממשלה עם רע"ם וזה לא עזר. זו האמת, וחבל שסמוטריץ' לא מזים היום את סיפורי יואב קיש כאילו השיחה הזו התקיימה על הבחירות הישירות

נתניהו יצא למסע חילוץ. הדברים הקשים של סמוטריץ' לא יעבירו אמנם קולות מגוש הימין לשמאל, וגם לא לאיילת שקד, אבל אף אחד לא רוצה לשמוע שהוא שקרן בן שקרן מהשותף האולטימטיבי שעשוי לחלץ אותו מהמשפט, אם השניים יקימו ביחד ממשלה.

אתמול בערב ניסה נתניהו למזער נזקים ולהניע מצביעים בימין דווקא לעבר הליכוד בעקבות המתקפה של סמוטריץ'.

"תפסיקו לירות בתוך הנגמ"ש", קרא נתניהו לסמוטריץ' ובן-גביר ובהמשך הוסיף כי "צריך לסכל את התוכניות של לפיד. צריך ליכוד גדול כדי להקים ממשלת ימין יציבה שאתם בכל מקרה חלק ממנה".

אם המהלך הזה יצליח והליכוד יעלה בסקרים על חשבון הציונות הדתית, עוד יחשבו שנתניהו היה האיש שהדליף את ההקלטות נגדו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
התקשורת ממשיכה לפמפם את אגדת–עמית–סגל על ביבי הקוסם הגאון. די כבר נודניקים. עייפתם. הנה תסריט אחר: סמוטריץ רוצה מדינת הלכה עם בית מקדש וטרנספר. זה הוא אומר, לא אני. סמוטריץ ישלח את ביבי... המשך קריאה

התקשורת ממשיכה לפמפם את אגדת–עמית–סגל על ביבי הקוסם הגאון. די כבר נודניקים. עייפתם. הנה תסריט אחר: סמוטריץ רוצה מדינת הלכה עם בית מקדש וטרנספר. זה הוא אומר, לא אני. סמוטריץ ישלח את ביבי לכלא, כי בשביל החלום שלו ביבי צריך לעוף ולהוריש לו את מחנה הימין (נשמע הזוי, אבל זו תוכנית העבודה של סמוטריץ). אז גם עם 61 לביבי המשפט ימשך, החוקים יתעקבו, וביבי ילך לכלא. ומהצד השני כץ כץ אדלשטיין דנון ביטן ברקת… מחכים ל 2 בנובמבר. וזה לא מובן מאליו שיתכמו בביבי גם אם 'יהיו לו' 61. אין מישהו ששונא את ביבי כמוהם. אין מישהו מסוכן להם כמוהו, וסער–גנץ מחכים להם עם בופה ובר פתוח. אנשים שאפשר להיות איתם בחדר בלי להקיא בפה. וכולנו בסוף בני אדם. כבר ראינו את ביבי הקוסם הגאון אוכל גט מסער, מליברמן, וחצי גט מבנט.. אם ביבי הוא קוסם גאון יש לו קואליציית ימין מלא של 80 מנדטים. אין לו. כי הוא לא גאון, ולא קוסם. הוא בנאדם דוחה ועושה כל טעות אפשרית. הגט הבא יהיה האחרון, כץ כץ ושות'

היה עדיף :"ינסה". המושג ינסה הוא הנכון. בעצם זה שקבעת שהוא ינצל זאת לטובתו - פירגנת לו ביודעין, או שלא ביודעין. ניתן לפרגן לביבי על כמה דברים מהעבר, אך לא על זה הנדון. 'הוא ינסה', היית ... המשך קריאה

היה עדיף :"ינסה". המושג ינסה הוא הנכון. בעצם זה שקבעת שהוא ינצל זאת לטובתו – פירגנת לו ביודעין, או שלא ביודעין. ניתן לפרגן לביבי על כמה דברים מהעבר, אך לא על זה הנדון. 'הוא ינסה', היית צריך להוסיף; אם יצליח – אל תהיה בטוח. אני, על כל פנים, לא מחזיק ממנו כזה רב-אומן, בשום עניין. הוא כולה ארכי-מאפיונר עם רצון מוטרף לכבוד וממון עצום, שבעזרת פחד ואימה, פילס את דרכו (כמו אל-קאפון ודומיהם)

עוד 646 מילים ו-2 תגובות
סגירה