נמחקה מהמפה המפלגות מתעלמות מבעיית עזה

הפוליטיקאים מאשימים אלה את אלה במצב ברצועת עזה, אבל חלק ממצעי המפלגות אפילו לא מזכירים אותה ● אחרים מזכירים את עזה בלי להציע פתרון, או חוזרים על מה שכבר נוסה בעבר ונכשל ● ואלה שמציעים פתרונות מתעלמים מקיומו של חמאס ● בדיקת זמן ישראל

מהומות פרצו בגבול עזה, ליד סג'עייה, ב-23 באוגוסט 2019 (צילום: Hassan Jedi/Flash90)
Hassan Jedi/Flash90
מהומות פרצו בגבול עזה, ליד סג׳עייה, ב-23 באוגוסט 2019

רצועת עזה, על כ-2 מיליון תושביה העניים והמדוכאים, משטר חמאס, הירי על ישראל וסבבי הלחימה, היא אחת הבעיות הקשות ביותר של המדינה.  בגוגל ניוז בעברית המילה "עזה" מופיעה 320 אלף פעם, והיא מוזכרת יום-יום בחדשות.

בהתאם לכך, ראשי המפלגות תוקפים את אלה בשצף-קצף ומאשימים זה את זה ב"בעיית עזה" וב"כניעה לחמאס" בכל פעם שהמצב ברצועה עולה לכותרות. אבל מבדיקת מצעי המפלגות המתמודדות לכנסת, עולה כי הן לא ממש מציעות אלטרנטיבה למדיניות שהן תוקפות. חלק כלל לא מזכירות את הרצועה, חלק אינן מציעות כל פתרון ואחרות מציעות פתרונות מעורפלים שלא ברור כיצד ייושמו.

הכנת בלוני חבלה בעזה (צילום: חסן ג'די, פלאש 90)
הכנת בלוני חבלה בעזה (צילום: חסן ג'די, פלאש 90)

1. כחול-לבן

במצע "כחול לבן", המפלגה מבטיחה "ליזום ולא להיגרר" מול חמאס, אבל קשה להבין מה היוזמה שהיא מבטיחה לבצע: "להוביל מהלך כפול: תגובה רבת עוצמה על כל התגרות והפעלת אלימות לשטחנו, ומאידך גיסא מהלך משותף עם גורמים אזוריים, שיציג בפני תושבי עזה אפשרות לחיים טובים יותר, ויבהיר להם שמה שעומד בינם לבין חיים אלה, הוא תוקפנות חמאס כלפי ישראל".

2. הליכוד

הליכוד לא פרסם מצע בשלוש מערכות הבחירות האחרונות, וגם לא הפעם. במצע הליכוד שפורסם ב-2009 הליכוד לא הציע כל פתרון או רעיון לטיפול ב"בעיית עזה" אלא רק הסביר, באריכות ובפירוט, מדוע המדיניות של המפלגה שלפניו, "קדימה", לא עבד והוביל לאסון שקיים בעזה עד היום. אם מפלגת השלטון מעולם לא הציעה דרך לפתרון הבעיה, מה הפלא שהיא גם לא פתרה אותה?

3. ימינה

"ימינה" לא פרסמה מצע, אבל המפלגות המרכיבות אותה פרסמו מצעים לקראת הבחירות הקודמות. אלא שבמצע המדיני-ביטחוני הארוך והמפורט של "הימין החדש", בראשות נפתלי בנט ואיילת שקד, המילה "עזה" אינה מוזכרת. המילה "חמאס" רק פעם אחת, לצד הטענה שהשר בנט "עצר את איום המנהרות".

במצע "הבית היהודי", שכללה את כל מרכיביה של "ימינה" והתמודדה בבחירות ב-2013 ו-2015, חמאס לא הוזכר, ואילו עזה הוזכרה פעם אחת תחת ההבטחה: " לנהל מלחמת חורמה למיגור תשתיות הטרור וארגוני הטרור ביו"ש וחבל עזה".

4. העבודה-גשר

העבודה-גשר פרסמה תכנית כלכלית-חברתית בלבד, ואין לה מצע או תכנית מדינית. במצע הענק של "גשר" לקראת הבחירות באפריל הנושא המדיני מוזכר מעט מאוד, ועזה וחמאס אינן מוזכרות כלל.

במצע מפלגת העבודה שפורסם באפריל מופיעה תכנית "להשבת הביטחון לעוטף עזה". התכנית כוללת הבטחה להמשיך לפעול ביד הקשה נגד הטרור, יחד עם הבטחה לגייס סיוע בינלאומי לתמיכה הומניטרית באוכלוסייה הפלסטינית ברצועה, והפעלת מעטפת מדינית באמצעות מנופים בינלאומיים להסכמה על עיקרון של "פיתוח כלכלי תמורת פירוז עזה מנשק התקפי כיעד ארוך טווח".

תכנית "ביטחון לדרום" שפרסמה לקראת אפריל העבודה, בראשות אבי גבאי, הייתה התכנית היחידה של העבודה לפתרון "בעיית עזה" מאז ההתנתקות. 

במצע "המחנה הציוני" של יצחק הרצוג וציפי לבני ב-2015 עזה הוזכרה פעם אחת בהבטחה המעורפלת "להחליש ולבודד את ארגוני הטרור במטרה להוביל לפירוז עזה". במצע הארוך של העבודה בהנהגת שלי יחימוביץ' ב-2013 עזה לא הוזכרה.

ילדים בעזה ממלאים מיכלי מים, 2015 (צילום: Abed Rahim Khatib / Flash 90)
ילדים בעזה ממלאים מיכלי מים, 2015 (צילום: Abed Rahim Khatib / Flash 90)

5. ישראל ביתנו

במצע של ישראל ביתנו מופיעות הבטחות קונקרטיות וקלות להבנה בנושא עזה: "לצאת למערכה למיגור הטרור", "לחדש את הסיכולים הממוקדים לראשי הטרור" ו"להפסיק את העברת הכסף הקטארי לחמאס". עם זאת, חלק מההצעות הללו נוסו בעבר, ואילו אחרות הן הבטחות ידועות של ליברמן שלא קוימו.

במצע הישן של מפלגתו של ליברמן, שפורסם לקראת הבחירות של 2009 ו-2015, נכתב פתרון שונה מעט: "להכריז כי המעברים לרצועה ייסגרו, וההתנתקות מעזה, כפי ששרון הבטיח, תהיה מלאה: לא טובין, לא אספקת חשמל, דלק, מים, מקומות עבודה והעברות כספים. על כל איום או פיגוע בטחוני תגיב ישראל ביד קשה".

פגיעה ישירה בבית במועצת חוף אשקלון, יום שבת ה-4 במאי 2019. המשפחה הספיקה להכנס למקלט. לא היו נפגעים (צילום: משטרת ישראל)
פגיעה ישירה בבית במועצת חוף אשקלון, יום שבת ה-4 במאי 2019. המשפחה הספיקה להכנס למקלט. לא היו נפגעים (צילום: משטרת ישראל)

6. המחנה הדמוקרטי

במצע מרצ, שאומץ על ידי "המחנה הדמוקרטי", מופיע פתרון ברור ומלא: "הקמת מדינה פלסטינית בגדה המערבית וברצועת עזה". בין היתר נכתב שם, כי "כל עוד מתנהלת עזה כישות עצמאית ונפרדת מהשלטון המרכזי ברמאללה, יש לקיים שיתוף פעולה מעשי ותכליתי כדי לאפשר את פיתוח הרצועה לרווחת תושביה, בלי קשר לגורם השולט בה". המילה חמאס, אגב, לא מוזכרת שם, ומצע מרצ לא מבהיר מה ניתן לעשות עם הסוגיה כל עוד חמאס שולט ברצועה.

7. הרשימה המשותפת

גם במצעים של סיעות חד"ש ובל"ד, המרכיבות את הרשימה המשותפת, מופיע חזון המדינה הפלסטינית, וגם שם לא מופיעה המילה חמאס, ואין התייחסות לשלטונו ברצועה. חד"ש ובל"ד קוראות להפסיק את המצור על הרצועה ו"להפסיק את השליטה בפועל של ישראל על עזה, להעביר את השליטה במעברים לרצועה לידי הרשות, ולהבטיח את חופש התנועה בהם והמעבר בין הגדה לרצועה".

8. ש"ס ויהדות התורה

המפלגות החרדיות אינן מפרסמות מצע.

עוד 645 מילים
סגירה