הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

אין כנסת בסביבה

תוצאות הבחירות מרוקנות את הכנסת כמעט לחלוטין מח"כים שפועלים או מתעניינים בנושאי סביבה ● "מגמה ירוקה" מצטרפת לשורת ארגונים המחרימים את ועידת האקלים בשארם הנפתחת מחר ● במוצאי הבחירות, המדינה נראתה כמו מזבלה ● עץ הארז "הכי גבוה בירושלים" ניצל מכריתה בזכות מאבק התושבים ● ומשק ויילר השיקו שניצל טופו מוצלח - רק חבל שהרגישו צורך לקרוא לו "בטעם עוף"

משכן הכנסת בשקיעה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
משכן הכנסת בשקיעה

1

תוצאות הבחירות הנחיתו מכה אנושה לא רק על השמאל בישראל; נראה שגם הסביבה והטבע ניצבים בפני תקופה קשה במיוחד, ולא שעד עכשיו הביצועים של מדינת ישראל בתחום היו מזהירים.

התוצאות הסופיות מרוקנות את הכנסת כמעט לחלוטין מח"כים שפועלים או מתעניינים בנושאי סביבה. מחיקתה של מרצ סילקה מהפרלמנט את שני הח"כים הירוקים המחויבים והמעמיקים – מוסי רז וגבי לסקי – ואת השרה תמר זנדברג; פרופ' אלון טל, שעמד  בראש ועדת המשנה לבריאות וסביבה, לא היה אפילו קרוב למקום ריאלי במחנה הממלכתי; גם רם שפע, מקום 5 ברשימת העבודה, מוצא את עצמו בחוץ.

הניצול הירוק היחיד מבין סיעות הקואליציה הקודמת הוא יוראי להב-הרצנו מיש עתיד. אבל הוא נשאר לבד, והוא יהיה באופוזיציה, והמשמעות ברורה. "יש יתרון אחד במצב הנוכחי", אמר אתמול פעיל סביבה ותיק, "מכאן אפשר להיות רק מופתעים לטובה".

הניצול הירוק היחיד מהקואליציה הקודמת הוא יוראי להב-הרצנו. "יש יתרון אחד במצב הנוכחי", אמר אתמול פעיל סביבה ותיק, "מכאן אפשר להיות רק מופתעים לטובה"

סימן שאלה גדול מרחף גם סביב איוש תפקיד השר להגנת הסביבה. מבין חברי הקואליציה המסתמנת, רק שניים הראו עד היום זיקה כלשהי לנושא: גילה גמליאל, שכבר כיהנה כשרה, ועמיחי שיקלי – שניהם מהליכוד.

גילה גמליאל בעת כהונתה כשרה להגנת הסביבה (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
גילה גמליאל בעת כהונתה כשרה להגנת הסביבה (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

תפקיד השר להגנת הסביבה שונה ממשרדים אחרים משום שהוא נתפס, בעיקר בממשלות נתניהו, כלוביסט של הסביבה וכמי שאמור לייצג ולהגן עליה מול לחצים ואינטרסים שמגיעים משלל כיוונים ומשרדים – השיכון, הפנים, האוצר והחקלאות.

היו שרים מעטים, כמו גלעד ארדן, שלבשו באופן טבעי את חליפת מגן הסביבה, והיו רבים יותר – זאב אלקין הוא דוגמה בולטת – שהפקירו אותה. מה הסיכוי שבממשלה הבאה, שצפויה להיות עוינת סביבה אולי יותר מאי פעם, המשרה תאויש על ידי שר או שרה שיאבקו למנוע מישראל לגלוש לעבר סטנדרטים סביבתיים של העולם השלישי?

גורלם של הנושאים הסביבתיים החשובים נחתך כמובן לא רק במשרד להגנת הסביבה. למשרדי האוצר, התחבורה, האנרגיה, הפנים והשיכון יש השפעה דרמטית על מצב הסביבה בישראל.

התוכניות כבר חגות באוויר: בראשן ביטול המס על החד"פים והמשקאות הממותקים, וזו רק ההתחלה. אריה דרעי לא יוותר על הזכות להאביס את ילדי החרדים בסוכר ולגרום להם נזקים בריאותיים נוראיים, ובלבד שיראו בו מושיע מגזירות השמד של השמאל שניסה לתמרץ אותם, ירחם השם, לשתות מים.

התוכניות כבר חגות באוויר: בראשן ביטול המס על החד"פים והמשקאות הממותקים, וזו רק ההתחלה. אריה דרעי לא יוותר על הזכות להאביס את ילדי החרדים בסוכר ולגרום להם נזקים בריאותיים נוראיים

אריה דרעי חוגג במטה הבחירות של ש"ס אחרי היוודע תוצאות המדגמים, 1 בנובמבר 2022 (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
אריה דרעי חוגג במטה הבחירות של ש"ס אחרי היוודע תוצאות המדגמים, 1 בנובמבר 2022 (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)

הקדנציה של מרב מיכאלי במשרד התחבורה לא הייתה נטולת טעויות, אבל הכיוון הכללי של הספינה היה מובהק – תחבורה ציבורית ואופניים תחילה. לשם הלכו התקציבים, שם התרכז סדר היום. אם המחליף שלה במשרד התחבורה יחשוב, כמו נתניהו וישראל כ"ץ בשעתו, שהמזור לפקקים טמון במחלפים, האסון הנוכחי בכבישים הוא רק הפרומו.

מותר לשער שבקצא"א הרימו השבוע כוסית: בלי תמר זנדברג, שעמדה כחומה בצורה, לא מופרך להניח שהממשלה הבאה תאפשר לנפט לזרום במפרץ אילת כמים.

מותר לשער שבקצא"א הרימו השבוע כוסית: בלי תמר זנדברג, שעמדה כחומה בצורה, לא מופרך להניח שהממשלה הבאה תאפשר לנפט לזרום במפרץ אילת כמים

בנימין נתניהו עצמו נזהר במהלך השנים לא להיתפס בהתבטאויות של הכחשת אקלים. מהבחינה הזו (כמו גם בכל הנוגע למערכת המשפט עד ההסתבכויות שלו) הוא הקפיד לשייך את עצמו למחנה הליברלי. אבל נתניהו מוקף בביביסטים ובכהניסטים שהכחשת אקלים בנוסח טראמפ לא זרה להם.

אם אכן המערכת הפוליטית והממשלה יבצעו תפנית חדה ויפנו עורף לסביבה, זו תהיה שעתם הגורלית של החברה האזרחית, ארגוני הסביבה ורבבות הפעילים שפזורים ברחבי הארץ – שרק בשבוע שעבר שלחו נציגות נכבדה למצעד האקלים.

מצעד האקלים בתל אביב, 28 באוקטובר 2022 (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
מצעד האקלים בתל אביב, 28 באוקטובר 2022 (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

קשה להיות אופוזיציה אזרחית אקטיבית כשליד שולחן הממשלה יושבת נציגה שבאה מתוך התנועה הסביבתית. אבל כשהממשלה מכריזה מלחמה על הסביבה, תרחיש לחלוטין לא מופרך, זה הזמן של החברה האזרחית לעמוד מנגד ולשמש כאופוזיציה שבכנסת עצמה כנראה כמעט לא תתקיים.

כשהממשלה מכריזה מלחמה על הסביבה, תרחיש לחלוטין לא מופרך, זה הזמן של החברה האזרחית לעמוד מנגד ולשמש כאופוזיציה שבכנסת עצמה כנראה כמעט לא תתקיים

כידוע, כל משבר הוא הזדמנות – ושעתה הקשה של הסביבה יכולה להיות שעתה היפה של התנועה הסביבתית בישראל.

2

ועידת האקלים ה-27 תיפתח ביום שני בשארם א-שייח' ברוב טקס, אבל כבר עכשיו ברור שהפסאדה הנוצצת והירוקה שמאפיינת אירועים מהסוג הזה נסדקה משמעותית עוד לפני רגע הפתיחה.

התדהמה בעולם מההכרזה על קוקה קולה וג'נרל מוטורס כנותני החסות הראשית של הוועידה לא שככה, ונוספה לביקורת שגוברת מוועידה לוועידה על המנהיגים שמגיעים בצי מנופח של מטוסים פרטיים מזהמים ומפזרים הבטחות סרק, על החסויות שמגיעות מתאגידים מזהמים ועל מנות הצלי בקר שמוגשות לאורחים בוועידה שבה נישאים על הבמה נאומים חוצבי להבות על תרומתה הקטלנית של תעשיית הבשר למשבר האקלים הגלובלי.

ועידת האקלים בשארם א-שייח, מצרים, שתחל ב-6 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Thomas Hartwell)
ועידת האקלים בשארם א-שייח, מצרים, שתחל ב-6 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Thomas Hartwell)

במקרה של מצרים, תחושת האי-נוחות בקרב פעילי סביבה בעולם רק גברה, כי מדובר במדינה שרודפת ואפילו כולאת פעילי אקלים. גרטה תונברג, אחת שיודעת לזהות צביעות מקילומטר, כבר הודיעה שתחרים את הוועידה, ואתמול הגל הזה הגיע גם לישראל.

"מגמה ירוקה", שרק לפני שבוע ארגנה את מצעד האקלים המוצלח בתל אביב, הודיעה שהיא מבטלת את השתתפות נציגיה בוועידה והם יישארו בבית. "זאת לא החלטה קלה וגיבשנו אותה אחרי המון התלבטויות", הסבירו חברי העמותה בפוסט.

"'מגמה ירוקה' הוא ארגון משקיף באו"ם וכבר שנים אנחנו לא מפספסים אף ועידה. בכל הוועידות תמיד הייתה רמה מסוימת של גרינוואש, ובכל זאת בחרנו לאורך השנים לעמוד יחד עם השותפים והשותפות שלנו מארגוני החברה האזרחית ברחבי העולם ולהשמיע את הקול המושתק של הציבור הרחב… אבל הפעם, באופן קיצוני בהרבה מבעבר, נחשפו עוד ועוד דברים שגרמו לזה לעבור את הגבול".

בכל הוועידות תמיד הייתה רמה מסוימת של גרינוואש… אבל הפעם, באופן קיצוני בהרבה מבעבר, נחשפו עוד ועוד דברים שגרמו לזה לעבור את הגבול"

בהמשך מציינים ב"מגמה ירוקה" שלפי המידע שבידיהם, שלטונות מצרים הטילו מגבלות מיוחדות על ארגונים לא ממשלתיים ואירועי מחאה בזמן הוועידה, ו"אחד השיאים היה כשנודע לנו שבעוד שלפעילים זרים מותר יהיה להפגין, כנראה שמצרים לא תאפשר לפעילים המקומיים להשתתף בהפגנות. בתור מי שמאמינים במדיניות של צדק אקלימי, פשוט לא יכולנו להישאר אדישים ולתת לזה יד".

מי שגם לא יצא מישראל לוועידה הוא ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד. הפעולה הכמעט ראשונה שלו אחרי שנודעו תוצאות הבחירות הייתה ביטול נסיעתו לשארם. במקומו יעמוד בראש המשלחת הישראלית הנשיא יצחק הרצוג, שממילא מארח באופן קבוע בבית הנשיא את פורום האקלים בהובלת דב חנין וממצב את עצמו כמי שמוביל את הסוגייה בצמרת הישראלית.

העובדה שישראל לא תיוצג בוועידה על ידי ראש הממשלה צורמת, אבל ההחלטה של לפיד סבירה: אין שום טעם שיתחייב קבל עם ועולם על יעדי קיצוץ פליטות, כאשר הוא יודע היטב שכלל לא בטוח שהממשלה הבאה מתכוונת לעמוד בהם.

על אף הפרישות הדרמטיות של הרגע האחרון, ישראל תשגר לפסגה משלחת גדולה מאי פעם: מאות אנשים משורה ארוכה של משרדי ממשלה, גופים ממשלתיים, אקדמיה וארגוני סביבה.

על אף הפרישות הדרמטיות של הרגע האחרון, ישראל תשגר לפסגה משלחת גדולה מאי פעם: מאות אנשים משורה ארוכה של משרדי ממשלה, אקדמיה וארגוני סביבה

במשרד להגנת הסביבה עמלו רבות על הקמת ביתן שיציג את מה שנתפס כערך המוסף של ישראל – החדשנות האקלימית, למשל תעשיית החלבון האלטרנטיבי (בביתן הישראלי יוגש כיבוד רק מהצומח).

דגם של הביתן הישראלי בוועידת האקלים בשארם א-שייח, אשר תיפתח ב-6 בנובמבר 2022 (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
דגם של הביתן הישראלי בוועידת האקלים בשארם א-שייח, אשר תיפתח ב-6 בנובמבר 2022 (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

אפשר להרים גבה לנוכח הפער בין הביצועים הסביבתיים הדלים של ישראל לבין גודל המשלחת, אבל יש לזה גם צד חיובי: שרים, מנהלים בכירים ואנשי מקצוע שנחשפים לראשונה לתכנים של ועידת האקלים, בדרך כלל חוזרים משם קצת אחרת, עם פרספקטיבה רעננה על הדרך שבה תופסים בעולם את משבר האקלים – אותו משבר שבישראל יש עדיין מי שסבורים שהוא בעיה של אחרים.

3

לכל בחירות יש מוצאי בחירות. ובמוצאי הבחירות המדינה נראית כמו מזבלה, כפי שמספרות התמונות שצילם עידן אורון.

מערכת הבחירות היא יצרנית בלתי נלאית של פלריגים, שלטים והאזיקונים שמחזיקים אותם, ובשנייה שבה נסגרות הקלפיות כל אלה מושלכים במרחב הציבורי להנאת העוברים ושבים.

מערכת הבחירות היא יצרנית בלתי נלאית של פלריגים, שלטים ואזיקונים, ובשנייה שבה נסגרות הקלפיות כל אלה מושלכים במרחב הציבורי להנאת העוברים ושבים

מילא שאין כאן "המזהם משלם", אבל מה לגבי "המזהם מפנה"? מוגש כשירות למי שמחפש נחמה על כך שהבחירות הבאות כנראה לא יהיו בקרוב.

שלטי בחירות שהפכו לפסולת במוצאי יום הבחירות, נובמבר 2022 (צילום: עידן אורון)
שלטי בחירות שהפכו לפסולת במוצאי יום הבחירות, נובמבר 2022 (צילום: עידן אורון)

4

אחרי שתושבי תל אביב הצליחו למנוע כריתת מאות עצים בדרך נמיר, חדשות מעניינות מגיעות גם מירושלים: מאבקם של תושבי הקטמונים להצלת עץ הארז המרשים ברחוב סן מרטין, שאותו הם הכתירו כ"ארז הכי גבוה בירושלים" (כ-20 מטר), הסתיים סופית בהצלחה.

כמו כל מאבק נגד כריתת עצים, גם זה של תושבי קטמון – כ-1,000 מהם חתמו על עצומה בנושא – היה סיזיפי וממושך. כשמניעת כריתה של עץ דורשת כל כך הרבה משאבי זמן ואנרגיה, פלא שבדרך כלל זה לא קורה?

אבל הקהילה בקטמונים לא הרפתה: העץ, שעומד בסמוך לבניין שמיועד לפינוי-בינוי, סומן בסקר עצים שנערך במקום בדירוג 18 מתוך 20 ברמת החשיבות לשימור, ובכל זאת ניתן היתר לכרות אותו כדי שלא יפריע לקבלן.

העץ, שעומד בסמוך לבניין שמיועד לפינוי-בינוי, סומן בסקר עצים בדירוג 18 מתוך 20 ברמת החשיבות לשימור, ובכל זאת ניתן היתר לכרות אותו כדי שלא יפריע לקבלן

עץ הארז "הכי גבוה בירושלים", ברחוב סן מרטין (צילום: ננה לייבל)
עץ הארז "הכי גבוה בירושלים", ברחוב סן מרטין (צילום: ננה לייבל)

לפני מספר חודשים, כשהתושבים גילו את דבר הכריתה המתוכננת, הם החלו לצלצל בכל פעמוני האזעקה האפשריים. הם פנו לאגרונום הראשי של העירייה, פנו לפקיד היערות הראשי במשרד החקלאות, פנו ל"יהיה בסדר" בגל"צ. בסופו של דבר העירייה החליטה שהעץ לא ייכרת והקבלן יידרש לשנות את התוכנית כדי להגן עליו.

השבוע נערכה פגישה בהשתתפות הקבלן, מהנדס העיר, נציגי המנהל הקהילתי ונציג התושבים, שבה הקבלן הציג את השינויים שערך בתכנית, כולל מיקום מחדש של רמפת הכניסה לחנייה ושל מספר חניות. התכנית החדשה אושרה באופן רשמי והארז הנהדר ניצל.

הארז חב את חייו לתושבים, אבל זה רק מאזן את התמונה: הם חייבים לו הרבה שנים של צל, נוף ירוק, בית לציפורים וכל הדברים הטובים שעץ מספק לשכונה עירונית צפופה.

5

אין לי מושג למה משק ויילר, יצרני הטופו המשובח, הרגישו צורך לכנות את שניצל הטופו החדש שלהם "שניצל טופו בטעם עוף" וגם להוסיף לו "תבלין בטעם עוף". למען האמת לא הרגשתי בטעם של העוף – אולי זה החך הלא רגיש שלי ואולי כי אני לא נמנה עם הטבעונים שטעם בשר מרומז מפריע להם.

הייתי מעדיף שהמוצר יסתפק בלהיות "שניצל טופו", בלי יומרות להזכיר משהו אחר ובלי "בטעם". בכל מקרה, עבור מי שטעם העוף לא קורץ לו, יש בסדרה גם שניצל טופו עם ברוקולי, עם תירס ובטעם פיקנטי.

הייתי מעדיף שהמוצר יסתפק בלהיות "שניצל טופו", בלי יומרות להזכיר משהו אחר ובלי "בטעם". בכל מקרה, עבור מי שטעם העוף לא קורץ לו, יש בסדרה גם שניצל טופו עם ברוקולי, עם תירס ובטעם פיקנטי

שניצל טופו בטעם עוף של משק ויילר (צילום: עמוד הפייסבוק של משק ויילר)
שניצל טופו בטעם עוף של משק ויילר (צילום: עמוד הפייסבוק של משק ויילר)

בסך הכול המוצר מספק את הסחורה מבחינת קלות ההכנה, המרקם והטעם הידידותיים והערכים התזונתיים (15.8 גרם חלבון ל-100 גרם, אם כי גם 394 מ"ג נתרן ל-100 גרם. בכל זאת שניצל). ילדים שיגדלו על השניצל הזה מגיל צעיר לא יחושו במחסור של "מאמאעוף".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
ההמלצה הקודמת של הטופו חומוס לא הייתה כזה 'מי ישמע' לטעמי האישי כמובן, אולי לאחרים זה וו'אוו'. על כל פנים, אבדוק את השניצל טופו של וויילר. מאז שהפכתי טבעוני, אני עם מצפון נקי, אך בלי גר... המשך קריאה

ההמלצה הקודמת של הטופו חומוס לא הייתה כזה 'מי ישמע' לטעמי האישי כמובן, אולי לאחרים זה וו'אוו'. על כל פנים, אבדוק את השניצל טופו של וויילר. מאז שהפכתי טבעוני, אני עם מצפון נקי, אך בלי גרוש על התחת. נו, מילא, מקסימום חוזר להיות הומלס – מה כבר יכול לקרות. מה קורה שם בטוויטר? מה? מה? אאח

עוד 1,606 מילים ו-1 תגובות
סגירה