טראמפ נערך לקאמבק

בזמן שמשרד המשפטים האמריקאי שוקל להעמיד לדין את נשיא ארה"ב לשעבר, טראמפ נערך להודיע על התמודדותו לנשיאות 2024 ולטעון שהוא נרדף מטעמים פוליטיים ● התחרות בסנאט צמודה אך בבית הנבחרים הניצחון הרפובליקאי כמעט ודאי ● ברקע פליטות הפה החוזרות של ביידן – ההפסד הצפוי בבחירות האמצע יהדהד את הדרישה הציבורית להחליפו ● פרשנות

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בכנס בחירות באיווה, 3 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Charlie Neibergall)
AP Photo/Charlie Neibergall
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בכנס בחירות באיווה, 3 בנובמבר 2022

משרד המשפטים האמריקאי שוקל למנות תובע מיוחד להגשת האישומים נגד נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ – לפני שמערכת הבחירות ל־2024 תתחמם. האישומים נגד טראמפ עוסקים בניסיון לשנות את תוצאות הבחירות של 2020 – מה שהביא בסופו של דבר להסתערות על הקפיטול ב־6 בינואר – ובנטילת המסמכים הסודיים לביתו הפרטי בפלורידה, מאר־א־לאגו.

בין משרד המשפטים לבין טראמפ מתנהל כרגע "מרוץ חימוש". טרמאפ מתכוון להודיע על מועמדותו לבחירות 2024 מטעם המפלגה הרפובליקאית כמה ימים אחרי בחירות אמצע הקדנציה.

טראמפ יטען – וזה כבר מובן מאליו – שהחקירה והתביעה נגדו הם ניסיון למנוע ממנו להתמודד בבחירות וכי משרד המשפטים האמריקאי הוא "מדינת צללים" המונע מטעמים פוליטיים של המפלגה הדמוקרטית.

מנגד, בחירות אמצע הקדנציה צפויות להביא לתבוסה פוליטית גדולה של הדמוקרטים. ההערכה היא שמייד אחרי הבחירות המפלגה הרפובליקאית תחזיק בשני בתי הקונגרס ותפתח בהליכי הדחה נגד הנשיא ג'ו ביידן בנוגע לאירועים הבאים: הנסיגה הכושלת מאפגניסטן, יחסי החוץ עם אוקראינה, כולל הקשרים של בנו, ואישומים נוספים, עליהם מדברים כיום.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בכנס בחירות בפנסילבניה, 5 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Jacqueline Larma)
דונלד טראמפ בעצרת בחירות בפנסילבניה, 5 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Jacqueline Larma)

בחירות אמצע הקדנציה צפויות להביא לתבוסה פוליטית גדולה של הדמוקרטים. ההערכה היא שמייד אחרי הבחירות המפלגה הרפובליקאית תחזיק בשני בתי הקונגרס ותפתח בהליכי הדחה נגד הנשיא ביידן

מבין החקירות נגד טראמפ – חקירת נטילת המסמכים היא הפשוטה יותר, הברורה יותר ובעלת חשד לעבירות מובהקות בחוק. מנגד, הוכחת הקשר הישיר של טראמפ לאירוע הקפיטול מצריכה הצגת ראיות מורכבות יותר בנוגע להוראות הישירות שנתן ולגבי הידע שלו על ההנחיות שהועברו למסתערים בזמן אמת. אין מחלוקת על כך שהוא לא ניסה למנוע את המהלך, אך קיים ספק אם אפשר להוכיח כי נתן פקודות ישירות.

בשבועות האחרונים הצליח צוות עורכי הדין של טראמפ להאט את קצב החקירות נגדו באמצעות טענות בנוגע להפרת זכויות בעת הפריצה לביתו. הקצב הואט גם משום שארה"ב נמצאת בשיא של מערכת בחירות. משרד המשפטים עיכב את ההליכים עד ליום הבחירות.

מינוי תובע מיוחד הוא הליך מוכר בארה"ב, אך כדי שמשרד המשפטים האמריקאי יזכה להבנה ציבורית – יהיה עליהם לבחור תובע־משפטן רפובליקאי, שיסכים לצאת לתהליך המסובך.

טראמפ, שעדיין מושהה מפייסבוק ומטוויטר, אמר ביום חמישי בעצרת בחירות גדולה באיווה שהוא "מאוד מאוד מאוד מאוד" קרוב להחלטה על התמודדות בבחירות 2024. כרגע, תאריך היעד המשוער להודעה רשמית הוא 14 בנובמבר.

מראה של אחוזת מאר-א-לאגו של דונלד טראמפ בפאלם ביץ', פלורידה, ב-10 באוגוסט 2022 (צילום: AP Photo/Steve Helber)
אחוזת מאר־א־לאגו של דונלד טראמפ, פלורידה, 10 באוגוסט 2022 (צילום: AP Photo/Steve Helber)

מבין החקירות נגד טראמפ – חקירת נטילת המסמכים היא הפשוטה יותר, הברורה יותר ובעלת חשד לעבירות מובהקות בחוק. מנגד, הוכחת הקשר הישיר של טראמפ לאירוע הקפיטול מצריכה הצגת ראיות מורכבות

במהלך סוף השבוע טראמפ התרוצץ באירועים גדולים בפנסילבניה, שם יש תחרות צמודה על הסנאט ועל מושל המדינה. עם זאת, הוא לא אמור להגיע לוויסקונסין ולג'ורג'יה, שגם שם קיים מתח פוליטי רב.

במדינת ג'ורג'יה, תוצאת הבחירות לסנאט – בין המועמדים רפאל וורנוק הדמוקרטי לבין הרשל ווקר הרפובליקאי – עשויות להיות צמודות ולהוביל לסיבוב שני. יתכן כי הציבור האמריקאי לא יידע, לפחות עד לתום הסיבוב השני, אם הסנאט עבר לידיים רפובליקאיות או שהוא נשאר חצוי.

החוק בג'ורג'יה מחייב את המועמד לסנאט לזכות ביותר מ־50% מהקולות. כרגע, לפי הסקרים, אף אחד מהמועמדים לא מגיע ל־50%. לפיכך הם יאלצו להתמודד בסבב ב', ב־6 בדצמבר. יתכן שעד אז ארה"ב לא תדע אם הסנאט נותר דמוקרטי או עבר לצד הרפובליקאי.

בבית הנבחרים הניצחון הרפובליקאי כמעט ודאי. כאמור, לפי כל התחזיות, המפלגה הרפובליקאית צפויה להתחזק (גם בקרב מושלים), מה שיאפשר לטראמפ להכריז על התמודדותו האישית בבחירות לנשיאות ב־14 בנובמבר.

הסנאטור הרפובליקאי מג'ורג'יה הרשל ווקר בעצרת בחירות (צילום: AP Photos/Bill Barrow)
הסנאטור הרפובליקאי מג'ורג'יה הרשל ווקר (צילום: AP Photos/Bill Barrow)

בבית הנבחרים הניצחון הרפובליקאי כמעט ודאי. כאמור, לפי כל התחזיות, המפלגה הרפובליקאית צפויה להתחזק (גם בקרב מושלים), מה שיאפשר לטראמפ להכריז על התמודדותו האישית

גם אם הדמוקרטים ינצחו בחלק מהמדינות, במפלגה הרפובליקאית נערכים להכריז על ניצחונות במסגרת מה שכבר הופך להיות תופעה נרחבת של הכחשת בחירות. כלי התקשורת בארה"ב מלאים בידיעות על "מכחישי הבחירות" הרפובליקאים שמתמודדים ברחבי ארה"ב.

לפחות 370 מועמדים בדרגים שונים (מתפקידי ממשל, מינויים לוועדות בחירות – ועד למתמודדים לסנאט, בית הנבחרים ומושלים) בצד הרפובליקאי מכחישים את תוצאת הבחירות של 2020 או מטילים בהם ספק כלשהו, כך לפי הצהרות פומביות וראיונות שונים שנערכו איתם.

תופעת הכחשת הבחירות התרחבה כל כך בחודשים האחרונים עד שפקחי בחירות מטעם ה־OSCE – הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה (ארגון בינלאומי המונה 56 מדינות, שפועלות ליציבות פוליטית בהתבסס על ערכים דמוקרטיים) – פרסמו לאחרונה דוח, שבו נטען כי מתמודדים רפובליקאים רבים מסרבים להכיר בתוצאות בחירות 2020.

לדבריהם, הכחשת אמינות הבחירות יכולה להוביל לאיומי אלימות על פקידי ממשל שעוסקים בספירת הקולות, להפצת מידע שקרי ברחבי ארה"ב, לדיכוי בוחרים וכמובן גם לאירועים אלימים ברחבי ארה"ב, חלקם כבר מתרחשים.

תומכי טראמפ מוחים נגד תוצאות הבחירות לנשיאות ב-2020 עם שלטי "עצרו את הגניבה" (צילום: AP Photo/Wong Maye-E)
תומכי טראמפ מוחים נגד תוצאות הבחירות לנשיאות ב־2020 (צילום: AP Photo/Wong Maye-E)

התקיפה של פול פלוסי בן ה־82 בביתו באמצעות מכות פטיש לראשו נתפסת כחלק מאירועי האלימות לקראת ההצבעה בבחירות האמצע ביום שלישי

התקיפה של פול פלוסי בן ה־82, בביתו באמצעות מכות פטיש לראשו נתפסת כחלק מאירועי האלימות לקראת ההצבעה ביום שלישי. ביום שבת, לראשונה, יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, הודתה מביתה בקליפורניה על התמיכה הרבה שקיבלה וקראה למצביעים לצאת ולהצביע.

היא גם ציטטה פעם נוספת את השיר של "המשורר הישראלי, אהוד מנור, אין לי ארץ אחרת". מי שכתב לפלוסי את מילות השיר ב־2016 על פיסת מפית היה הנשיא יצחק הרצוג, אז מתמודד פוליטי מאוכזב, אחרי ניצחון מוחץ של בנימין נתניהו ב־2015.

With a grateful heart, I thank all who sent kind words and prayers for Paul. It's a long road but he will be well.In the coming days, our security, our Democracy, our planet and our values are on the ballot. Believe that we will win – and help Get Out The Vote to make it so. -NP

Posted by Nancy Pelosi on Friday, November 4, 2022

בעוד שפלוסי צפויה להיבחר לבית הנבחרים מהמחוז שלה בקליפורניה, היא והמפלגה הדמוקרטית עומדים לאבד את הרוב בבית הנבחרים. מחליפה יהיה, ככל הנראה, קווין מקארתי, גם הוא מקליפורניה, ומי שמכהן כיו"ר המיעוט בבית הנבחרים מאז 2019.

לנוכח ההפסד הקרוב של הדמוקרטים, המפלגה צפויה לעבור ניעור שורות משמעותי. פלוסי בת ה־82 והנשיא ביידן, שיחגוג יום הולדת 80 בשבוע הבא, עשויים לחטוף את מרבית האש של בוחריהם ותומכיהם.

בבית הלבן יתכנו חילופי סגל, לרבות של ראש הסגל ושל דמויות מפתח אחרות. חלק מהטענות יעסקו כצפוי בגילים המתקדמים של מנהיגי המפלגה ובקריאה למינויים של פוליטיקאים צעירים יותר.

ביידן, ששמו הלך לפניו כאדם עם פליטות פה, עשה פדיחה נוספת לפני כמה ימים, כשהזכיר את "המלחמה בעיראק" כאחראית לאינפלציה המשתוללת במקום את המלחמה באוקראינה

ביידן, ששמו הלך לפניו כאדם עם פליטות פה, עשה פדיחה נוספת לפני כמה ימים, כשהזכיר את "המלחמה בעיראק" כאחראית לאינפלציה המשתוללת כיום במקום את המלחמה של רוסיה נגד אוקראינה. הוא תיקן את דבריו מיידית ואמר, "אני חושב על עיראק כי שם איבדתי את בני".

אולם, בנו של ביידן – בו ביידן – מת מגידול מוחי בגיל 46 בבית חולים בדלאוור בשנת 2015. תומכי ביידן ניסו להסביר שהבלבול נבע מכך שבו ביידן שירת בעיראק כפרקליט צבאי בשנת 2009. הוא נפטר שש שנים לאחר מכן. אין כל קשר ידוע בין השירות הצבאי שלו לבין הגידול במוחו.

ביידן ממשיך להצהיר כי יתמודד גם ב־2024, אך יש הנחה רווחת בצד הדמוקרטי שמדובר באמירות ביניים, רק עד אחרי שיחלפו בחירות אמצע הקדנציה. בסקר של הניו יורק טיימס וסיינה קולג', שנערך לאחרונה בקרב בוחרים דמוקרטים, עולה כי גילו של ביידן הוא הסיבה העיקרית לדרישה להחליפו.

טראמפ בן ה־76 צעיר מביידן בכמה שנים. אולם, למרות האמירות וההתנהגויות השערורייתיות שלו – אין כרגע מי שסבור שהוא דמנטי או מתדרדר מבחינה קוגניטיבית.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם בעצרת של הוועידה הדמוקרטית ברוקוויל, מרילנד, ב-25 באוגוסט 2022 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
ביידן נואם בעצרת של הוועידה הדמוקרטית ברוקוויל, מרילנד, 25 באוגוסט 2022 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)

ביידן ממשיך להצהיר כי יתמודד גם ב־2024, אך יש הנחה רווחת בצד הדמוקרטי שמדובר באמירות ביניים, רק עד אחרי שיחלפו בחירות אמצע הקדנציה

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
התדר החולני שזורם בין טראמפ לביבי לפוטין - מחייב כל אחד מהם לפעול ע"פ התנהלות השניים האחרים - זה לא בשליטתם, זה בנפשם. כדה"א יצר את הצומח והחי מהדומם - באנו מהדומם, שם זה התחיל! סביר לה... המשך קריאה

התדר החולני שזורם בין טראמפ לביבי לפוטין – מחייב כל אחד מהם לפעול ע"פ התנהלות השניים האחרים – זה לא בשליטתם, זה בנפשם. כדה"א יצר את הצומח והחי מהדומם – באנו מהדומם, שם זה התחיל! סביר להניח שאלהים יודע מה שעושה, ונצטרך לעבור כמה סיבובים וסלטות כדי לדעת את הבריא והטוב לעומת החולה והרע: קפיטליזם ותרבות הצריכה זה רע! לא לשכוח, סין זה גרגמל (מהדרדסים) החדש של העת הזאת, הוא יפרפר את ארה"ב ורוסיה ככה יופי יופי, אלא אם כן המכה הבאה תעיר אותנו

עוד 1,060 מילים ו-1 תגובות
סגירה