החזון הכלכלי של סמוטריץ' פוגש את מבחן המציאות

אם ימונה לתפקיד שר האוצר, סמוטריץ' - בניגוד לקודמיו - יגיע לתפקיד עם דף חלק, חסר תלות באחרים ● הוא לא נמנה בקבוצת בעלי הממון בישראל, אין לו פטרון טייקון, אין מאחוריו ועדי עובדים חזקים שהוא מחויב לשמור עליהם, וגם לא ארגזים של מתפקדים שתמכו בו בעבר וכעת הוא צריך להשיב להם טובה ● אבל עיון במצע הכלכלי של סמוטריץ' מעלה מספר מוקשים מדאיגים ● פרשנות

בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
בצלאל סמוטריץ'

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' כיהן כשר התחבורה כמעט שנה, וזה הספיק לו להשאיר חותם על המשרד ולהיזכר כמי שהיה שר תחבורה מצוין. עזרה העובדה שהחליף את ישראל כ"ץ והוחלף על ידי מירי רגב – שנאמר, הכל יחסי בחיים.

עזרה במיוחד העובדה שפרסם את מספר הטלפון שלו בטוויטר וקרא לנוסעים שנתקעים בלי תחבורה ציבורית ליצור עמו קשר ישירות. בתודעה הוא התקבע כשר שאכפת לו ועובד למען כל הציבור. אך גם מאחורי הקלעים הוא זכה לתשבחות.

עובדי המשרד סיפרו אז על שר נמרץ, מעורה היטב בכל סעיף וסעיף ובנוסף גם איש ביצוע מהמעלה הראשונה. ולמרות העמדות הקיצוניות של סמוטריץ', כשר התחבורה שיתף פעולה עם נציגי החברה הערבית ויישם מספר תוכניות שנועדו לשפר בצורה משמעותית את התשתית התחבורתית שם.

מי שבונה על כך שסמוטריץ' שבהכרח ישחזר את אותה הצלחה גם במשרד האוצר אליו הוא שואף להיכנס, כנראה שלא מבין את ההבדל בין שני המשרדים. בעוד משרד התחבורה הוא סוג של ממלכה בה סמוטריץ' שלט באופן בלתי מעורער ויכול היה ליישם את השקפת עולמו באין מפריע, במשרד אוצר הוא כבר יצטרך לרצות הרבה ממלכות אחרות, קטנות או גדולות ממנו, חלקן בעלות אינטרסים מנוגדים לגמרי מהדרך שבה הוא מאמין.

בצלאל סמוטריץ' מגיע למו"מ הקואליציוני עם בנימין נתניהו, 6 בנובמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' מגיע למו"מ הקואליציוני עם בנימין נתניהו, 6 בנובמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אם ימונה לתפקיד שר האוצר, סמוטריץ' – בניגוד לקודמיו – יגיע לתפקיד עם דף חלק, חסר תלות באחרים. הוא לא נמנה בקבוצת בעלי הממון בישראל, אין לו פטרון טייקון, אין מאחוריו ועדי עובדים חזקים שהוא מחויב לשמור עליהם, וגם לא ארגזים של מתפקדים שתמכו בו בעבר וכעת הוא צריך להשיב להם טובה.

בפעילותו הפרלמנטרית, סמוטריץ' ידוע כלעומתי מול הטייקונים. בין השאר היה פעיל גם בוועדת החקירה הפרלמנטרית להתנהלות הבנקים, שם הפגין בקיאות מרשימה בתהליך מתן האשראי של הבנקים ובכשלים בפעילותם מול בעלי ההון הגדולים.

בין השאר סמוטריץ' היה פעיל גם בוועדת החקירה הפרלמנטרית להתנהלות הבנקים, שם הפגין בקיאות מרשימה בתהליך מתן האשראי של הבנקים ובכשלים בפעילותם מול בעלי ההון הגדולים

הבעיה הבוערת ביותר שסמוטריץ' יצטרך להתמודד איתה כשר אוצר היא האינפלציה. לסמוטריץ' תוכנית סדורה איך פותרים אותה. לפי התוכנית, תתבצע עסקת חבילה במשק נוסח תוכנית הייצוב של שנות ה-80 בישראל, שנועדה אז גם למגר את ההיפר-אינפלציה ששררה באותן שנים. על פי תוכניתו של סמוטריץ', לעסקת החבילה הזו יהיו שלושה שותפים נציגי המעסיקים וההסתדרות, בנק ישראל והממשלה.

על פי התוכנית, ההסתדרות תיתן את הסכמתה להקפאת תוספות יוקר לעובדים. בנק ישראל מצידו יתחייב שלא להעלות בצורה חדה את הריבית. הממשלה תתחייב בתורה להקפיא את העלאות מחירי מוצרי היסוד כמו הדלק, חשמל ומים. הוא אף שוקל להוריד את המחירים של כמה מהמוצרים האלה – כמו למשל הורדת מס הבלו.

בנק ישראל (צילום: נתי שוחט/פלאשם90)
בנק ישראל (צילום: נתי שוחט/פלאשם90)

בכך, על פי סמוטריץ', המגזר העסקי יינצל מנזקי הריבית הגבוהה. בנוסף, סמוטריץ' מקווה שהספירלה הבעייתית שבה העלאת שכר מובילה להעלאות מחירים שמובילה שוב להעלאה בשכר וחוזר חלילה – תיעצר.

סמוטריץ' גם מבטיח סוג של רשת הגנה לשכבות החלשות בתקופה של יישום עסקת החבילה, ובראשיתה ביטול מיסים כמו זה על המשקאות הממותקים והמוצרים החד-פעמיים. רק ביטול המס על הסוכר יעלה למדינה באובדן הכנסות של קרוב למיליארד שקל בשנה.

סמוטריץ' אפילו שוקל במסגרת אותה רשת ביטחון להחיות שוב את המיזם של נתניהו "מענק לכל אזרח" מתקופת הקורונה, והפעם להזרים את הכספים לתקופה מוגבלת ישירות לחשבונות הבנק של מי שנזקק. גם לזה יהיה מן הסתם תג מחיר לא נמוך מתקציב המדינה.

סמוטריץ' אפילו שוקל במסגרת אותה רשת ביטחון להחיות שוב את המיזם של נתניהו "מענק לכל אזרח" מתקופת הקורונה, והפעם להזרים את הכספים לתקופה מוגבלת ישירות לחשבונות הבנק של מי שנזקק

יש הגיון בעסקה של סמוטריץ' ובחשש המוצדק שלו מפני השלכות הריבית הגבוהה על המשק, אבל גם יש מאחורי התוכנית הזו הרבה סימני שאלה לא פתורים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מכריז על צעדים כלכליים כחלק מהתמודדות עם נגיף הקורונה, ב-15 ביולי 2020 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מכריז על צעדים כלכליים כחלק מהתמודדות עם נגיף הקורונה, ב-15 ביולי 2020 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

למשל, האם פתרון שהיה נכון לפני 40 שנה מתאים גם לשנת 2022? המשק עבר מאז כמה שינויים. הרי איך בדיוק התוכנית תמנע מתאגידים דורסניים כמו זה של שסטוביץ, דיפלומט, יוניליוור, אסם, פוקס ואחרים להעלות מחירים בטענה שמחירי חומרי הגלם בעולם עלו ו"אין ברירה"?

איך בדיוק התוכנית תמנע מתאגידים דורסניים כמו זה של שסטוביץ, דיפלומט, יוניליוור, אסם, פוקס ואחרים להעלות מחירים בטענה שמחירי חומרי הגלם בעולם עלו ו"אין ברירה"?

בשנות ה-80, האינפלציה בישראל נבעה כתוצאה ממשבר מקומי. כעת המשבר הוא עולמי. האם זה לא קצת יומרני לחשוב שעסקת חבילה במדינה הקטנה שלנו תוכל לעצור גל אינפלציה אדיר ששוטף את כל העולם?

ושאלה נוספת: האם בנק ישראל יסכים בכלל להתערבות כלשהי בעצמאות שלו ולפעול לפי תכתיביו של שר האוצר?

עניין נוסף שסמוטריץ' יצטרך להתמודד איתו הן הדרישות הקואליציוניות של השותפות בממשלה. אנחנו יודעים שבליכוד הציבו את חוק חינוך חינם מגיל 0 ועד 3 בראש קמפיין הבחירות שלהם. מדובר בעלות אדירה בכל שנה שתנוע לפי הערכות בין 5 ל-12 מיליארד שקל.

בש"ס מצידם דורשים להקים את הרשות למלחמה בעוני שתתוקצב בלפחות מיליארד שקל בשנה. וזה עוד לפני שדיברנו על תקציבים לישיבות, מועצות דתיות ואברכים שגם יהדות התורה תהיה שותפה להם.

לא ברור מה יהיו מקורות התקציב שיאפשרו לסמוטריץ' ליישם את כל הטוב הזה, כולל עסקת החבילה שהוא מתכנן. מדובר הרי במיליארדים על מיליארדים מבלי להחשיב בכלל את הסכם השכר החדש עם המורים שלא ברור עדיין מה יהיה מקור תקציבו. גם איש לא מבטיח שעודפי הגבייה של האוצר השנה ימשכו גם במהלך שנה הבאה, מה שיאפשר להשתמש בהם. זה נכון במיוחד כשהעננות מעל הכלכלה העולמית והמקומית מתקדרת במהירות עם עליית הריבית.

אחד ממקורות ההכנסה עליו בונה סמוטריץ' הוא הגדלת הגירעון. סמוטריץ' טוען שבתקופת הקורונה ישראל הכניסה את היד לכיס והעלתה דרמטית את הגרעון – מה שהוכיח את עצמו מבחינה כלכלית. לדבריו, חבל שמגמה זו של העלאת הגרעון לא המשיכה גם בתחילת 2022 בתקופת האומיקרון.

הטענה הזו של סמוטריץ' היא די פופוליסטית ומסוכנת ומסתמכת על כך שהשוק מביע כיום אמון מלא בכלכלה הישראלית. אבל צריך לזכור גם שבאותה תקופת קורונה שעליה הוא מדבר, כל מדינות העולם הגדילו את הגרעון בסנכרון אחת עם השנייה תוך ידיעה ברורה שהשוק יקבל זאת בהבנה.

משרד האוצר בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
משרד האוצר בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

זה ממש לא מה שקורה היום. ליז טראס, ראש ממשלת בריטניה היוצאת, תוכל בוודאי לספר לו מה עלה בגורלה ובגורל השוק הבריטי כשרק דיברה על תכנית כלכלית גדולה שמקור תקציבה העיקרי היה חובות והגדלת הגרעון.

נקודת מבט מעניינת ושנויה במחלוקת במשנתו של סמוטריץ' נוגעת ליחסים בין הממשלה לאיגודים המקצועיים. סמוטריץ' מעוניין להסיר חלק מחסמי הכניסה לעבודה שמציבים אותם איגודים תוך הימצאות בניגוד עניינים. מעניין רק לראות האם באוצר הוא יעז להתעמת מול לשכת עורכי הדין בעלת העוצמה הרבה. הסטודנטים למשפטים, בכל מקרה, משוועים לרפורמה כזו אצלם כמו למים במדבר.

מעניין רק לראות האם באוצר סמוטריץ' יעז להתעמת מול לשכת עורכי הדין בעלת העוצמה הרבה. הסטודנטים למשפטים, בכל מקרה, משוועים לרפורמה כזו אצלם כמו למים במדבר

הנקודה שמעוררת הכי הרבה אמוציות בעמדותיו של סמוטריץ' נוגעת לזכות השביתה – או יותר נכון, לביטולה. סמוטריץ' מתנגד לזכות שביתה בגופים הנחשבים כשירותים חיוניים, ובמקום זאת מעוניין לקדם חוק בוררות חובה.

סמוטריץ' מעוניין גם לאסור על שביתות הזדהות או פוליטיות (מי הגורם שיגדיר מתי מדובר בשביתה פוליטית ומתי לא?). רק שגם אם יעשה את הבלתי יאמן ויצליח להתגבר על כוחם של הוועדים והאיגודים ובניגוד לכל הסיכויים יישם את המהלך הזה – לא ברור מה ימנע מהם לבצע שביתות איטלקיות אם רק ירצו?

שביתת אחיות במרכז הרפואי שיבא ב-20 ביולי 2020 (צילום: פלאש90)
שביתת אחיות במרכז הרפואי שיבא ב-20 ביולי 2020 (צילום: פלאש90)

בנוסף, סמוטריץ' בעד התייעלות של המגזר הציבורי ובראשה ביטול מוסד הקביעות בשירות המדינה, הפחתת תקנים מיותרים וייעול תקנים קיימים.

סביר להניח שברגע האמת, כשזה יגיע לידי עימות מול ההסתדרות, הוא יתקל בקיר. אלה שהיו לפניו בתפקיד בדרך כלל נשברו כשהבינו מה הנזק שההסתדרות יכולה לגרום למשק אם רק יעזו לגעת בזכויות העובדים שלהם. מעניין לראות האם לסמוטריץ' יהיה פתרון פלא אחר בנושא, בניגוד לאחרים.

כשזה יגיע לידי עימות מול ההסתדרות, סמורטיץ' יתקל בקיר. אלה שהיו לפניו בתפקיד בדרך כלל נשברו כשהבינו מה הנזק שההסתדרות יכולה לגרום למשק אם רק יעזו לגעת בזכויות העובדים שלהם

בכלל, תפיסת עולמו של סמוטריץ' היא שתפקיד הממשלה הוא לא לספק לאזרחים את הדגים, כפי שניסו לעשות רוב שרי האוצר הקודמים, אלא לתת להם חכה.

חכה – הכוונה למערכת חינוך איכותית שתעניק לכל אחד הזדמנות שווה לרכוש ידע ויכולות שיאפשרו לו למצות את הפוטנציאל להשתלב במקצועות בעלות שכר גבוה, במקום לתת לחיים להוביל את אותם אנשים לעבודות במקצועות עם יכולת השתכרות נמוכה.

תלמידי בית ספר עושים בחינה במתמטיקה. אילוסטרציה (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)
תלמידי בית ספר עושים בחינה במתמטיקה. אילוסטרציה (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)

סמוטריץ' הופך לנחוש קצת פחות כשזה מגיע לחרדים. הוא מתנגד לניסיון לכפות עליהם בסנקציות למידה של מקצועות שיכינו אותם לחיים או יסייעו להם להשתלב בעבודה. הוא כן תומך בשיטה הפוכה של לתת להם תמריצים לעשות זאת. לטענתו, כפייה הובילה עד היום לתוצאות הפוכות ולתהליך של התכנסות פנימה באותו מגזר.

סמוטריץ' הופך לנחוש קצת פחות כשזה מגיע לחרדים. הוא מתנגד לניסיון לכפות עליהם בסנקציות למידה של מקצועות שיכינו אותם לחיים או יסייעו להם להשתלב בעבודה

כך או כך, אם אכן סמוטריץ' ייכנס לאוצר, תעמוד מולו אולי משימת חייו בפוליטיקה והיא להפוך את אותו משרד – ששימש עד היום כבית הקברות הפוליטי של פוליטיקאים רבים – לקרש קפיצה לו ולכלכלת ישראל.

לפני כן יהיה עליו לדלג מעל המשוכה הראשונה והיא להצליח לשכנע את בנימין נתניהו להעניק לאדם פעלתן ועצמאי כמוהו, את המפתחות למשרד שראש הממשלה המיועד דווקא ירצה להחזיק צמוד-צמוד אליו ותחת השפעתו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
מעולם לא הייתה בינינו שום סוג של תיקשורת, וסביר להניח שחלק מדעותיי לא מוצא חן בעיניהם, ובכל זאת, זה זה "אנשי חיל יראי אלהים": אור-לי ברלב, ישי הדס, ישראל פריי, מיקי רוזנטל וכו', זה הנבי... המשך קריאה

מעולם לא הייתה בינינו שום סוג של תיקשורת, וסביר להניח שחלק מדעותיי לא מוצא חן בעיניהם, ובכל זאת, זה זה "אנשי חיל יראי אלהים": אור-לי ברלב, ישי הדס, ישראל פריי, מיקי רוזנטל וכו', זה הנביאים של העת הזאת

עוד 1,367 מילים ו-3 תגובות
סגירה