הקרב על האוצר

המו"מ הקואליציוני החשוב ביותר שמתנהל היום הוא על התיק הכלכלי החשוב ביותר בממשלה ● ש"ס והציונות הדתית רוצות את האוצר לעצמן, אבל מה שיותר חשוב לשתיהן הוא שהתיק לא ייפול בידיים של המתחרה ● סמוטריץ' תובע את האוצר או הביטחון ● נתניהו זימן את דרעי לפגישה אתמול כדי שיחלץ אותו ● כרגע, אין לאיש תשובה איך הפלונטר הזה ייפתר ● פרשנות

אריה דרעי, בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל/פלאש90, מונטז')
יונתן זינדל/פלאש90, מונטז'
אריה דרעי, בצלאל סמוטריץ'

אין לדעת על מה בדיוק דיברו אתמול (חמישי) בנימין נתניהו ואריה דרעי בפגישה הארוכה שקיימו ביניהם בארבע עיניים. דרעי לא אומר אם סגר שם עם נתניהו על תיק האוצר, לראשונה בתולדות ש"ס. הוא רק היה מוכן לומר לזמן ישראל כי לא הטיל וטו על המינוי של בצלאל סמוטריץ' לתפקיד, כפי שטענו אתמול גורמים בציונות הדתית.

זהו בעצם המשחק החשוב ביותר שמתנהל היום על התיק הכלכלי החשוב ביותר בממשלה. ש"ס והציונות הדתית רוצות את האוצר לעצמן, אבל מה שיותר חשוב לשתיהן הוא שהתיק לא ייפול בידיים של המתחרה.

בש"ס יודעים שסמוטריץ' בתפקיד יכול להפנות תקציבים לכל מטרה דתית-לאומית, החל מישיבות ההסדר ועד להתנחלויות הקצה. בציונות הדתית מבינים כי דרעי וש"ס באוצר זו חגיגה חרדית גדולה – בעיקר אם ח"כ משה גפני, החבר הטוב של דרעי ויו"ר ועדת הכספים המיועד, הוא המפקח הפרלמנטרי על חלוקת הכספים.

בש"ס יודעים שסמוטריץ' בתפקיד יכול להפנות תקציבים לכל מטרה דתית-לאומית, החל מישיבות ההסדר ועד להתנחלויות הקצה. בציונות הדתית מבינים כי דרעי וש"ס באוצר זו חגיגה חרדית גדולה

סמוטריץ' לא פראייר. עם 14 מנדטים לציונות הדתית הוא יכול לתבוע את הביטחון או את האוצר, וזה מה שהוא עשה. נתניהו, צריך לקוות, לא מטורף כדי להפקיד את תיק הביטחון בידי סמוטריץ', מי שמעודד מלחמה גדולה בשטחים והכרעה שתביא בסופו של דבר להגירה של הפלסטינים לירדן, לפחות על פי התוכנית המדינית שלו.

בנימין נתניהו ואריה דרעי מתחבקים בכנס "כיכר השבת" במלון וולדורף אסטוריה בירושלים, 12 בספטמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בנימין נתניהו ואריה דרעי מתחבקים בכנס "כיכר השבת" במלון וולדורף אסטוריה בירושלים, 12 בספטמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

נתניהו זימן את דרעי לפגישה כדי שיחלץ אותו שוב. דרעי הוא היום היועץ הכי קרוב של נתניהו. הוא האיש שהקים את גוש הימין ושמר עליו לאורך שנים. דרעי הוא גם האיש שגרף 11 מנדטים בבחירות וכך הוביל את ש"ס להישג הכי גדול שלה מאז 2013. דרעי נחשב בעיני נתניהו גם איש הקשר שיכול להרגיע את השר לביטחון פנים המיועד, איתמר בן-גביר.

דרעי לא ממש רוצה לקחת על עצמו את האוצר. הוא מעולם לא העמיד את התיק הזה לדרישה של ש"ס. דרעי יודע מה היקף העבודה והאחריות, ואולי גם חושש מהתגובה הציבורית הרחבה נגד המהלך. גם נתניהו היה מעדיף לראות את האוצר בידי איש מפלגה נאמן לו, אלי כהן למשל. אבל מה עושים עם סמוטריץ'?

דרעי לא ממש רוצה לקחת על עצמו את האוצר. הוא מעולם לא העמיד את התיק הזה לדרישה של ש"ס. דרעי יודע מה היקף העבודה והאחריות, ואולי גם חושש מהתגובה הציבורית הרחבה נגד המהלך

ברגע זה אין לאיש תשובה איך הפלונטר הזה ייפתר. בכירים בליכוד יצאו אתמול במתקפה על  סמוטריץ' ודרשו ממנו לוותר על הדרישות האולטימטיביות שלו.

"סמוטריץ' תקף במשך שנה שלמה את נפתלי בנט שאומר א' ועושה ב'", אמר לזמן ישראל בכיר בליכוד, מקורב לנתניהו. "מה הוא עושה עכשיו? בדיוק אותו דבר.

בצלאל סמוטריץ' ובפמלייתו בדרכם לפגישה עם בנימין נתניהו במסגרת המו"מ הקואליציוני, 9 בנובמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' ובפמלייתו בדרכם לפגישה עם בנימין נתניהו במסגרת המו"מ הקואליציוני, 9 בנובמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"הוא דיבר בקמפיין שלו על זהות יהודית, על התיישבות, על משילות. מתי הוא דיבר על ענייני ביטחון? על איראן? על סוריה? מתי הוא דיבר על תיק האוצר? שילך לתיק החינוך. זה הכי מתאים להבטחות שלו, וכך ישחרר אותנו מהתסבוכת הזו".

"מתי סמוטריץ' דיבר בקמפיין שלו על ענייני ביטחון? על איראן? על סוריה? מתי הוא דיבר על תיק האוצר? שילך לתיק החינוך. זה הכי מתאים להבטחות שלו, וכך ישחרר אותנו מהתסבוכת הזו"

יהיה מה שיהיה, אריה דרעי הופך להיות השר הכי חשוב בממשלה הזו, גם אם לא יקבל את האוצר בסופו של דבר.

לש"ס יהיו ארבעה או חמישה תיקים בממשלה ודרעי יחזור למעמד שהיה לו בממשלת רבין, לפני 30 שנה, אז הצליח לפטר מתפקידה את שרת חינוך ומנהיגת מרצ המיתולוגית, שולמית אלוני.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 517 מילים ו-1 תגובות
סגירה