לא האופוזיציה מנצחת את הבחירות אלא ראש הממשלה מפסיד אותן

יושב ראש יש עתיד, ראש הממשלה יאיר לפיד, מצביע בבחירות בקלפי בתל אביב, 1 בנובמבר 2022 (צילום: Jack Guez/Pool Photo via AP)
Jack Guez/Pool Photo via AP
יושב ראש יש עתיד, ראש הממשלה יאיר לפיד, מצביע בבחירות בקלפי בתל אביב, 1 בנובמבר 2022

לתוצאות הבחירות האחרונות יש הסברים וכמובן אחראים. מיד לאחר פיזור הכנסת היה אמור להתחיל קמפיין הבחירות, אולם בניגוד לבנימין נתניהו, מפלגות גוש "השינוי" נרדמו. לא זו בלבד, אלא שממשלת השינוי, כבר מיום הקמתה, לא ידעה לקשר לציבור את פעילותיה והישגיה. זאת בנוסף לעובדה שיאיר לפיד היה כל כך מאושר מכניסתו לתפקיד ראש הממשלה, עד שהעריך כי זה לבד יספיק לו לבחירות.

לתוצאות הבחירות האחרונות יש הסברים וכמובן אחראים. מיד לאחר פיזור הכנסת היה אמור להתחיל קמפיין הבחירות, אולם בניגוד לבנימין נתניהו, מפלגות גוש "השינוי" נרדמו

זאת למרות אינספור קריאות בכתב ובעל פה של אנשי מקצוע ואחרים על כך שלא מתקיים שום קמפיין מול נתניהו והליכוד. בני גנץ פעל בחכמה להרחבת בסיס רשימתו ולקיחתה ימינה על ידי צירופם של גדעון סער ואנשיו, ובשלב השני מתן כהנא וה"כוכב" החיצוני גדי איינזקוט, אולם באופן לא ברור הוא הסתפק בעובדה שהם חברו יחדיו לרשימה טכנית לבחירות ולא דאג לשלבם בקמפיין הרשימה ולהבליטם.

בקמפיין המהלך הופך למהלך סרק. בטעות גנץ עסק בקמפיין אישי, לא יעיל ונראה כאילו הוא במאבק מול לפיד ולא מול נתניהו. שלא לדבר על קמפיין שימשוך אנשי ימין "רכים" מאוכזבי נתניהו. לא הייתה גם התייחסות לקהל דתי ציוני, שאין ספק כי מתן כהנא מייצגו ולא מצא לעצמו בית אחר. כל אלו, ביטלו למעשה את המעשה הפוליטי הנבון שעשה בצירופם. וכך סך חברי הכנסת שהיו בכנסת הקודמת גדול ממספר המנדטים שהמחנה הממלכתי קיבל בבחירות.

מרב מיכאלי סימלה יותר מכל את ההתנשאות והיהירות המיוחסים לשמאל והיא הביאה את מפלגת העבודה לתוצאה הגרועה ביותר אי פעם. זאת לצד סירובה העיקש וחסר ההיגיון לחבור למרצ. זאת הייתה טעות נוראית ובלתי סבירה, ועצוב היה שבמפלגת העבודה לא היה אף גורם שיוצא נגד החלטה בפומבי ודוחף לחבירה עם מרצ. לא פחות גרועים היו דבריה לאחר הבחירות, בהם לא לקחה אחריות אישית על התוצאות.

בהקשר זה ניכר כי בתחום הפוליטי לא נעשה ע"י לפיד מאמץ אגרסיבי מתמשך על מנת להביא את מיכאלי לחבור למרצ ולרוץ ברשימה משותפת לבחירות. אין זה מספיק להציע שריונים ברשימת "יש עתיד", צריך לדחוף ולדחוף וגם במקרה זה לא היה מזיק ללפיד ללמוד כיצד נתניהו עשה זאת.

לפיד וגנץ טעו קשות כאשר עם הקמת ממשלה השינוי לא עמדו בהתחייבותם לשינויי חקיקה, להקמת ועדת חקירה לנושאי הצוללות ועוד. אין ספק שבכך הביאו את תומכי השינוי לחוסר מוטיבציה לצאת ולהביע את קולם ולהצביע בעד מפלגות הגוש.

יש לדעת כי ראש ממשלה מפסיד בחירות ולא האופוזיציה מנצחת. לראש ממשלה יש מספיק כלים לעצב את סדר היום הציבורי ולהניע פעולות שיוכיחו כי הוא ראוי להמשיך בתפקידו, ויוציאו את תומכיו להצבעה בהמוניהם.

ראש ממשלה מפסיד בחירות ולא האופוזיציה מנצחת. לראש ממשלה יש מספיק כלים לעצב את סדר היום הציבורי ולהניע פעולות שיוכיחו כי הוא ראוי להמשיך בתפקידו, ויוציאו את תומכיו להצבעה בהמוניהם

נתניהו אשר לא נמנע ולו לרגע מלייצר קרע והפחדה, הפך את כל תומכי גוש השינוי לאנשי שמאל ובאמצעות שופרותיו הציגם כבוגדים. ובכך, במקום שגוש השינוי ישתלט על המרכז באופן בוטה הוא הפך לגוש שמאל. דבר אשר ברמה המעשית לא נכון.

השמאל נדרש למצוא את הדרך לשדר ישראליות (למרות שברור שהוא כזה) ואכפתיות לציבור הישראלי, ולא להיתפס כמי שדואג לצד השני יותר מאשר לאזרחי ישראל. זו משימה קשה ולא פשוטה כמו שהיא נשמעת, גם אותה צריך לתקשר מהרגע הראשון באופן רציף כל הזמן.

סאל (מיל.) יוני קורן היה ראש מטה משרד הביטחון. נשוי למרתה. אבא של ליאת, צחי וטל. (צילום: יעקב סער/לע"מ)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אחלה פוסט. ולענייננו, אני מודה ומודע שכתיבתי היא ממקום אנוכי - יש בי אהבת כתיבה, וככה רובנו - מניעינו אנוכיים בשורשם. אבל! אולי כדאי לנסות לגוש השינוי לראות מזווית חדשה את העניינים, ולז... המשך קריאה

אחלה פוסט. ולענייננו, אני מודה ומודע שכתיבתי היא ממקום אנוכי – יש בי אהבת כתיבה, וככה רובנו – מניעינו אנוכיים בשורשם. אבל! אולי כדאי לנסות לגוש השינוי לראות מזווית חדשה את העניינים, ולזכור שגם כשמגיעים לשלטון – עדיין לאלהים דרכים משלו לחנך ולפוצץ בלונים של גאווה ויהירות.

עוד 504 מילים ו-1 תגובות
סגירה