מתי ימונה שר מיוחד למלחמה בתאונות הדרכים?

תאונה קטלנית בכביש 89, 29.92021 (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
דוד כהן, פלאש 90
זירת התאונה הקטלנית שבה התנגשו אוטובוס להסעת תלמידים ומונית בכביש 89 בגליל ונהרגו שישה אנשים, מהם שלושה ילדים, 29.9.2021

בסוף השבוע פורסם כי מספר ההרוגים השנה בתאונות דרכים עבר את ה-300. וזאת בלי לספור את אלפי הפצועים קשה והנכים. השבוע, ב-20 בנובמבר, 2022, אם לא ידעתם, הסתיים "שבוע הבטיחות בכבישים", שמצוין מדי שנה על ידי מדינת ישראל. איזו אירוניה. רק בשבוע שעבר שמענו על תאונות מזעזעות, שגבו מחיר יקר של הרוגים ופצועים.

בסופ"ש פורסם כי מספר ההרוגים השנה בתאונות דרכים עבר את ה-300, לא כולל אלפי הפצועים קשה והנכים. השבוע, ב-20 בנובמבר, 2022, הסתיים "שבוע הבטיחות בכבישים". איזו אירוניה

שנת 2022 מסתמנת כשנה קטלנית במיוחד. שלא לדבר כמה זה עולה לנו: מיליארדי שקלים בשנה. בהשוואה למדינות ה-OECD, אנחנו בתחתית הרשימה מבחינת הפחתת מספר ההרוגים והפצועים קשה.

אם היה מדובר בחיילים ובאזרחים שנהרגים בפיגועים, המדינה היתה עוברת טלטלה פוליטית, ציבורית ותקשורתית. אבל כשמדובר בתאונות דרכים מספר ההרוגים עובר בשקט ומקבל בקושי אייטם בשולי חדשות. זה לא סקסי. משהו שבשגרה. אנחנו מתעוררים רק כאשר יש תאונה מזעזעת במיוחד, אירוע רב נפגעים או סיפור אנושי קורע לב.

אבל מה שקורה בכבישי ארצנו אלה פיגועים לכל דבר ועניין. מדובר ברוצחים, מחבלים, שנוהגים בפראות או תחת סמים, אלכוהול והרשעות קודמות, חלקם בלי רישיון נהיגה בתוקף, מצפצפים על החוק, על המשטרה ועל כולנו. הם פוגעים בנהגים ובהולכי רגל חפים מפשע והורסים משפחות שלמות. אם, במקרה הטוב, העבריינים נתפסים ומועמדים לדין, הם זוכים לעונשים מגוחכים.

לאחרונה גם נחשפנו לאלימות בכבישים מסוג חדש: נהגים עוצרים את רכבם באמצע או בשולי הכביש, יוצאים ממנו מצוידים בנשק קר או חם כדי לפגוע בנהג שצפר או עיצבן אותם.

לאחרונה גם נחשפנו לאלימות בכבישים מסוג חדש: נהגים עוצרים את רכבם באמצע או בשולי הכביש, יוצאים ממנו מצוידים בנשק קר או חם כדי לפגוע בנהג שצפר או עיצבן אותם.

האלימות בכבישים היא תמונת מראה לאלימות הגוברת בחברה הישראלית. אנחנו שומעים יותר ויותר על נהגים, שומרי חוק, שפוחדים לצאת מהבית. "אתה נכנס לרכב שלך ואינך יודע אם תחזור הביתה בשלום. חותכים אותך בכביש, עוקפים בפס לבן, לא עוצרים ב'עצור', יורדים מהרכב לפגוע בך. פחד אלוהים. כמו ברולטה רוסית", סיפר נהג באחת הכתבות שעסקו באלימות בכבישים.

תאונות הדרכים הן אחד המחדלים הגדולים של כל ממשלות ישראל. משרד התחבורה, המשטרה, הפרקליטות ומערכת המשפט נכשלו עד היום במלחמה הזו. השיטות מיושנות ולא אפקטיביות, העונשים אינם מרתיעים וההפקרות נמשכת.

"אי שפיות היא לעשות את אותו דבר שוב ושוב ולצפות לתוצאות שונות", אמר אלברט איינשטיין. מסקנה: חייבים לעשות ריסטארט ולחשוב מחדש איך להדביר את המגיפה הזו. איך להתמודד עם המחדל הזה.

אז מה עושים?

קודם כל צריך להכריז על מצב חירום במדינה ולהציג תכנית נועזת וחדשנית למלחמה בתופעה. במקום עשרה שרים לענייני כלום, היה נכון אם הממשלה החדשה תניח את הנושא בראש סדר העדיפויות ותמנה שר מיוחד למלחמה בתאונות דרכים עם סמכויות רחבות ותקציב מתאים.

עוד שר מיותר? עוד ביורוקרטיה? לא. כפי שיש שר ביטחון, כך צריך להיות, לאור המצב, שר לביטחון בכבישים, שיגיש תכנית פעולה יצירתית, בנוסף לאכיפה מוגברת והחמרת העונשים. שר שהוא בולדוזר, שידרוס את הרוצחים הללו וידאג שיבלו שנים רבות בכלא. בתשדירי פרסום ובקמפיינים יחצניים אי אפשר לנצח במלחמה הזו. כל שקל שיושקע במניעת תאונות דרכים, יחסוך דם ודמים.

במקום עשרה שרים לענייני כלום, היה נכון אם הממשלה החדשה תניח את הנושא בראש סדר העדיפויות ותמנה שר מיוחד למלחמה בתאונות דרכים עם סמכויות רחבות ותקציב מתאים

הרצח בכבישים אינו גזירת שמיים. ביפן למשל, פוליטיקאים ואנשי ציבור שאחראים למחדלים, עושים חרקירי. ואצלנו? מתנערים מאחריות ומאשימים את הציבור, את "הגורם האנושי", את מצב הכבישים, את כמות כלי הרכב ואת מזג האוויר. חיי אדם מעולם לא היו זולים כל כך במדינת ההייטק המתקדמת בעולם.

ירמי עמיר הוא עיתונאי, יוצר וחיית תרבות. עורך תרבות וכתב בכיר לשעבר ב"ידיעות אחרונות", כתב את דרמת הטלוויזיה הבועטת "סקס, שקרים וארוחת ערב", ערך את הסדרה "מי מפחד מצופית גרנט", הגיש תוכניות ברשת ב' וברדיו FM 103, הופיע בתיאטרון הקאמרי, כתב שלושה ספרים: "ירמיהו כוס קקאו" (לילדים), "השליפות של המדינה" ו"יש לי בלעדיות". אין דמוקרטיה בלי עיתונות חופשית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 542 מילים
סגירה