יומן מונדיאל / שלב הבתים

ככה נכנסים לספרי ההיסטוריה

זה היה אמור להיות המונדיאל של מסי, אבל ערב הסעודית ניצחה את ארגנטינה באחד המשחקים המפתיעים אי פעם: הסעודים שיחקו טוב מהארגנטינאים, שנטשו את מסי במגרש ● במקביל, מקסיקו ופולין נפגשו למשחק הרע ביותר בטורניר עד כה, דנמרק וטוניסיה הציגו משחק טוב למרות שהסתיים בתיקו אפס, וצרפת מול אוסטרליה סיפקה תזכורת למה אמבפה הוא היום מה שמסי היה פעם

שחקן ערב הסעודית סלאח אל-שהרי חוגג את השער שכבש מול נבחרת ארגנטינה במונדיאל בקטאר, 22 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Jorge Saenz)
AP Photo/Jorge Saenz
שחקן ערב הסעודית סלאח אל-שהרי חוגג את השער שכבש מול נבחרת ארגנטינה במונדיאל בקטאר, 22 בנובמבר 2022

זו היתה הבעיטה שנשמעה בכל העולם. חמש דקות שנכנסו להיסטוריה של אליפויות העולם.

ב-1950 ניצחה ארצות הברית – בעצם כמה שחקנים שקובצו יחד – את אנגליה הגאה, מולדת הכדורגל. ב-1966 הדהימה צפון קוריאה את איטליה במשחק במידלסבורו באנגליה. ואתמול (שלישי), ערב הסעודית גברה על ארגנטינה בתוצאה 1:2.

כל מונדיאל זקוק להפתעה – בטח אחרי פתיחה של תוצאות צפויות – בכדי לעורר את העניין, והניצחון הסעודי היה מפתיע מהרבה בחינות.

בשתי ההופעות הקודמות שלהם בטורניר, הסעודים התבזו והציגו יכולת עלובה, ובמשחק אתמול נראה היה שהם לא הולכים לשנות את המאזן. כבר אחרי דקה וחצי איים ליאו מסי על שערם ובדקה העשירית הוא כבש מ-11 אחרי שארגנטינה זכתה לפנדל נדיב למדי מצוות השופטים.

ליאו מסי כובש שער עבור נבחרת ארגנטינה במשחק נגד ערב הסעודית במונדיאל בקטאר, 22 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Jorge Saenz)
ליאו מסי כובש שער עבור נבחרת ארגנטינה במשחק נגד ערב הסעודית במונדיאל בקטאר, 22 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Jorge Saenz)

במחצית הראשונה כבשו הארגנטינאים שלושה שערים נוספים שנפסלו, כולם ממצב נבדל. אחד זעיר והשאר ברורים, אבל נראה היה שזו רק שאלה של זמן עד שהתקפה מתפרצת אחת תסתיים בשער נוסף של ארגנטינה ומשם כבר לא תהיה דרך חזרה לסעודים. באתרי הימורים היו כאלו שהציעו יחס של 1 לאלף על ניצחון סעודי במחצית אבל זו הייתה דרך אחת לנתח את המשחק.

למעשה, ארגנטינה לא היתה מדויקת, ההגנה הסעודית היתה מאורגנת היטב והמשחק היה פתוח. ברגע שהסעודים העזו לתקוף יותר, התברר שהגנת ארגנטינה חלשה, ובדקה ה-48 כבש סלאח אל-שהרי מול ההגנה האיטית שער קל מדי.

למעשה, ארגנטינה לא היתה מדויקת, ההגנה הסעודית היתה מאורגנת היטב והמשחק היה פתוח. ברגע שהסעודים העזו לתקוף יותר, התברר שהגנת ארגנטינה חלשה

בעידוד הקהל שהקנה לסעודים אווירה ביתית – סוף סוף משחק עם אווירה של ממש – הם המשיכו לתקוף, ובדקה ה-53 השתלט נאסר אל-דוואסרי על הכדור ברחבה, נפנף שני מגינים וסובב כדור פנימה: שער גדול בפני עצמו שראוי לבמה המכובדת, אבל גם מעלה תהיות בנוגע לאיכות ההגנה הארגנטינאית.

שחקן נבחרת ערב הסעודית נאסר אל-דוואסרי עושה סלטה באוויר אחרי שכבש את שער הניצחון במשחק מול נבחרת ארגנטינה במונדיאל בקטאר, 22 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Luca Bruno)
שחקן נבחרת ערב הסעודית נאסר אל-דוואסרי עושה סלטה באוויר אחרי שכבש את שער הניצחון במשחק מול נבחרת ארגנטינה במונדיאל בקטאר, 22 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Luca Bruno)

לארגנטינה נותר זמן רב בכדי לחזור למשחק, להראות שמדובר בשני שערים מקריים, פרק זמן של אובדן עשתונות, ואף לנצח. במקום זאת, עד לסיום היא רק חשפה עוד ועוד בעיות. זו נבחרת איטית, רכה פיזית ומנטלית, ובעיקר מבוגרת.

לארגנטינה נותר זמן רב בכדי לחזור למשחק, להראות שמדובר בשני שערים מקריים, פרק זמן של אובדן עשתונות, ואף לנצח. במקום זאת, היא רק חשפה עוד ועוד בעיות. זו נבחרת איטית, רכה פיזית ומנטלית, ובעיקר מבוגרת

וישנו מסי. גדול השחקנים בדורות האחרונים וקרוב לוודאי בכל הזמנים, שהמונדיאל הזה נועד להיות הרגע שבו הוא מוכיח את גדולתו וזוכה בתואר האחרון שחמק ממנו. כבר אחרי השער שהבקיע, פנדל בנאלי, החל פסטיבל דביק בתקשורות העולמית.

מכאן ועד לסיום החלה ארגנטינה לשחק משחק חד-ממדי, הכדור הועבר למסי שהיה אמור לעשות איתו קסמים. כן, האיש קוסם, גדול הקוסמים, אבל גם בשיאו הוא היה חלק מקבוצה עם שחקני על בברצלונה ששיחקו כקבוצה. אתמול הייתה קבוצה אחת על המגרש וזו היתה ערב הסעודית – לעומת אוסף שחקנים בודדים, טובים וטובים יותר.

בנוסף לכך חשף אתמול "האתלטיק" כי מסי עובד עם הרשויות הסעודיות בכדי לקדם את הצעת האירוח שלהם למונדיאל 2030. ברור שזה לא השפיע על משחקו, אבל שוב עולה השאלה: מדוע מולטי מיליונר – אולי ביליונר – צריך להכתים את שמו בעבודה עם משטר מתועב למען הריסת הכדורגל. מה יתרמו לו עשרות המליונים הללו שיחתימו את המורשתו המפוארת? איך יכולת, ליאו?

ליאו מסי מליט את פניו אחרי ההפסד של ארגנטינה מול ערב הסעודית במונדיאל בקטאר, 22 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
ליאו מסי מליט את פניו אחרי ההפסד של ארגנטינה מול ערב הסעודית במונדיאל בקטאר, 22 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)

מדוע מולטי מיליונר – אולי ביליונר – צריך להכתים את שמו בעבודה עם משטר מתועב למען הריסת הכדורגל. מה יתרמו לו עשרות המליונים הללו שיחתימו את המורשתו המפוארת? איך יכולת, ליאו?

במונדיאל יש זמן לתקן. ספרד זכתה בתואר אחרי הפסד במשחק הראשון ב-2010 אבל זו היתה מעידה חד-פעמית מול שווייץ חזקה. לא בטוח שארגנטינה מעדה אתמול. יתכן שזו רמתה וגם אם תעפיל לשלב הבא, קשה לראות אותה עוברת נבחרת בכירה. אבל יש עוד מקום להפתעות. להערכות מחדש, לשינוי הגישה המנטלית, עכשיו שאין להם ברירה, ולשחק סביב מסי ולא רק להותיר אותו לבדו.

במשחק השני באותו בית הראו שתי הנבחרות האחרות שעדיין יש תקווה לארגנטינה. מקסיקו ופולין נפגשו למשחק הרע ביותר עד כה. מול קהל מקסיקאי אדיר כמו בכל מונדיאל, דבר לא קרה עד שפולין זכתה לפנדל אחרי שרוברט לבנדובסקי הוכשל ברחבה.

הכוכב הפולני בעט בעצמו את הפנדל, השוער גיירמו אוצ'ואה הדף את הכדור, הקהל חגג ו…זהו. זה היה תקציר המשחק הנורא. כן, מונדיאל זו לא רק חגיגת כדורגל, אלו גם משחקים מייבשים, דלים, ומשעממים שכתוב עליהם 0:0 כבר אחרי 10 דקות.

שוער נבחרת מקסיקו גיירמו אוצ'ואה בולם את בעיטת הפנדל של שחקן נבחרת פולין רוברט לבנדובסקי במונדיאל בקטאר, 22 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Themba Hadebe)
שוער נבחרת מקסיקו גיירמו אוצ'ואה בולם את בעיטת הפנדל של שחקן נבחרת פולין רוברט לבנדובסקי במונדיאל בקטאר, 22 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Themba Hadebe)

היה 0:0 נוסף, בין דנמרק וטוניסיה, אבל להבדיל זה היה משחק טוב, התקפי ומעניין. שתי הנבחרות ניסו, הגיעו למצבי הבקעה, אבל לא כבשו.

הצפון אפריקאים היו טובים יותר במחצית הראשונה, הדנים היו קרובים, מרחק של 30 סנטימטרים, מכיבוש שער אבל אנדראס קורנליוס נגח מהטווח הזה לקורה ובשניות הסיום אף סופקה דרמה מודרנית: צוות ה-VAR שלח את השופט להביט האם הייתה נגיעת יד ברחבה הטוניסאית.

האוהדים הדנים החלו לחגוג, השופט סזר ארתורו ראמוס ממקסיקו הביט במסך, ראה את נגיעת היד והחליט שהיא אינה מצדיקה בעיטת עונשין מ-11 מטרים. רק על האומץ לעמוד על דעתו מגיע לו צל"ש.

האוהדים הדנים החלו לחגוג, השופט סזר ארתורו ראמוס ממקסיקו הביט במסך, ראה את נגיעת היד והחליט שהיא אינה מצדיקה בעיטת עונשין מ-11 מטרים. רק על האומץ לעמוד על דעתו מגיע לו צל"ש

משחקי היום נחתמו בתצוגה מרשימה של צרפת. היריבה היתה אוסטרליה, לא איכותית במיוחד אבל קשוחה, לוחמנית ומאתגרת. האוסטרלים, אנדרדוג גאה, הבקיעו ראשונים בדקה התשיעית אבל צרפת, אלופת העולם, לא נבהלה. אמנם כמה בעיות בהגנה נחשפו לאורך כל המשחק, אבל לצרפת יש איכות התקפית נדירה ושמה קיליאן אמבפה.

שחקן נבחרת צרפת קיליאן אמבפה בפעולה מול שחקן נבחרת אוסטרליה נתנאל אטקינסון במהלך המשחק במונדיאל בקטאר, 22 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Frank Augstein)
שחקן נבחרת צרפת קיליאן אמבפה בפעולה מול שחקן נבחרת אוסטרליה נתנאל אטקינסון במהלך המשחק במונדיאל בקטאר, 22 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Frank Augstein)

אחרי שלושה ימים זכו הצופים לתצוגה אישית סוחפת של השחקן הטוב בעולם כרגע, שבישל ואף הבקיע בעצמו בניצחון 4:1. אוליבר ג'ירו כבש צמד ואדריאן ראביו השווה – אבל זה היה הערב של אמבפה, שהיה בלתי עציר באגף.

צרפת נראתה, וסליחה על הקלישאות, טרה שיק. עם התלבושת היפה בטורניר, כחול כהה ומספרי זהב, עם וא וא וום בהתקפה, וג'נסקווה בקישור. אנגליה יכולה לרמוס ולכבוש שישיות אבל אין לה את האיכות האסטתית הזו, את היכולת להקסים. את מה שבא לאמבפה בטבעיות ומה שהיה למסי.

צרפת נראתה, וסליחה על הקלישאות, טרה שיק. עם התלבושת היפה בטורניר, עם וא וא וום בהתקפה, וג'נסקווה בקישור. אנגליה יכולה לרמוס ולכבוש שישיות אבל אין לה את האיכות האסטתית הזו, את היכולת להקסים

משחקי היום

ב-12:00 תשחק קרואטיה הפיינליסטית מרוסיה 2018 מול מרוקו בעוד מפגש צפון אפריקאי-מערב אירופאי מסקרן אחרי התיקו בין דנמרק וטוניסיה. זהו הטורניר האחרון של לוקה מודריץ' – שעדיין נראה כשחקן על, ולא עול כמו כריסטיאנו רונאלדו, שנותר ללא קבוצה אחרי ששוחרר ממנצ'סטר יונייטד אמש.

ב-15:00 תערוך נבחרת גרמניה את משחק הבכורה שלה מול יפן. אחרי הזכייה ב-2014 והכישלון המוחלט ב-2018 – אז גרמניה עפה כבר בסיבוב המוקדם – יהיה מסקרן לראות את מעצמת הכדורגל.

נבחרת גרמניה מתאמנת בקטאר לקראת המשחק הראשון שלה במונדיאל, 20 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Matthias Schrader)
נבחרת גרמניה מתאמנת בקטאר לקראת המשחק הראשון שלה במונדיאל, 20 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Matthias Schrader)

במשחק נוסף באותו בית, עוד מועמדת אירופאית בכירה לזכייה ואלופת עבר, ספרד, תשחק מול קוסטה ריקה כפיבוריטית ברורה. בשלושת האליפויות האחרונות ספרד לא ניצחה את משחק הפתיחה שלה והפסידה פעמיים, אבל כל תוצאה מלבד ניצחון תפתיע מאוד.

משחקי היום יחתמו במשחק שאמור להציג פערי רמות גדולים. בלגיה אינה הנבחרת המעולה שהיתה ב-2018 אבל עדיין אמורה לנצח בקלות את קנדה המפתיעה, אבל זהו מונדיאל: גם ארגנטינה היתה אמורה לעבור את ערב הסעודית בקלילות.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אני לא חובב כדורגל, אבל בהחלט סבבי לראות מונדיאל כל פעם מחדש. כעת, אחרי שעשיתי מדיטציה, קראתי קצת ב'זהר לעם', ושפכתי ב'זמן ישראל' את הגיגיי הלא כזה 'מי יישמע' - אעשה טיפונת ספורט אם אצל... המשך קריאה

אני לא חובב כדורגל, אבל בהחלט סבבי לראות מונדיאל כל פעם מחדש. כעת, אחרי שעשיתי מדיטציה, קראתי קצת ב'זהר לעם', ושפכתי ב'זמן ישראל' את הגיגיי הלא כזה 'מי יישמע' – אעשה טיפונת ספורט אם אצליח, ואח"כ ארד על 13 בקבוקי ערק בשלוק רציף. אאח

עוד 1,072 מילים ו-1 תגובות
סגירה