דמוקרטיה של פילוג

נתניהו בפגישה עם אבי מעוז, 8 בנובמבר 2022
נתניהו בפגישה עם אבי מעוז, 8 בנובמבר 2022

אפתח בציטוט מנאום של בנימין נתניהו, נאום הבכורה במליאה מאז הבחירות ב-21.11.2022, שתי דקות העוסקות במהות הדמוקרטיה. הנאום מעניין מאוד ומלמד אותנו המון על תפישת הדמוקרטיה של מי שזכה בבחירות הללו לקבל מנדט להקמת ממשלה, ובקואליציה שלו יש 64 חברות וחברי כנסת מתוך 120.

נאום הבכורה של נתניהו מאז הבחירות מעניין מאוד ומלמד אותנו המון על תפישת הדמוקרטיה של מי שזכה בבחירות הללו לקבל מנדט להקמת ממשלה, ובקואליציה שלו יש 64 חכ"ים מתוך 120

"הדמוקרטיה בנויה מליבון העמדות, ליבון הוויכוחים ואם אפשר הגעה להסכמה, וגם זה קורה לא מעט, וכשלא מגיעים להסכמה מכריעים על ידי רצון הרוב.

זה בדיוק ההבדל בין דמוקרטיה לבין שיטות אחרות ששם לא מכריעים על ידי רצון הרוב. שם מכריעים לפי כוח הזרוע בסוף. פה מה שמאפיין דמוקרטיה, מאפיין כל דמוקרטיה – החלטה של רצון הרוב.

בסוף זה התשתית היסודית, שאם סוטים ממנה ולא מקבלים אותה, כמובן מוגבלת באמצעים כאלה וזכויות כאלה, אף אחד לא טוען אחרת. ברגע שפגעת בזכות הרוב וברצון הרוב פגעת פגיעה אנושה מאוד בדמוקרטיה.

אנחנו ננסה ללבן את הדברים להגיע להסכמות רחבות ככל האפשר וכשצריך נקבל גם החלטות באחריות ובזהירות, אבל אנחנו נבטא את המנדט שקיבלנו מרוב העם ולכן אהה זוהי הדמוקרטיה, ולכן אני לא מקבל את הטפות המוסר מנציגי הממשלה היוצאת שרמסו את הדמוקרטיה, שרמסו כל נורמה של מנהל תקין".

ולאחר שקראנו בקפידה את דבריו של נתניהו, נוכל לראות שהוא נאחז בכל הכוח, כמו אחרים בפוליטיקה הישראלית, ברוב דחוק – ומעניק לו את השם המכובס רצון העם.

מבלי להיכנס לכל מילה ומילה, נאמר שהדמוקרטיה הישראלית נשענת על עקרונות לא מוסריים ולא אתיים. דמוקרטיה שבה מפלגת 32 מנדטים יכולה להשליט את מרותה, כמו גם מפלגת 7 מנדטים כפי שהיה בממשלה הקודמת.

אני מעדיף לכנות את הדמוקרטיה הישראלית – דמוקרטיה של פילוג. כזו שמאפשרת לקבוצות מיעוט להתלכד רק לצורך הבחירות ומנציחה את היכולת של ח"כים בודדים לפעול וללחוץ לקבל ערכים ותקציבים שאינם מייצגים את האינטרס הציבורי.

ובכלל, דומה שבמהלך השנים, איבדנו כל בושה וכל כיוון. כך למשל שלוש מפלגות שונות, בראשות בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר ואבי מעוז – רצות לבחירות, מתוך מחשבה שכך יעברו את אחוז החסימה ויקבלו יותר מנדטים ולאחר הבחירות פתוחה הדרך לפיצול אם יחפצו בכך. התפישה הזאת לא חדשה וזה גם מה שהציעו למרצ ולעבודה לעשות לפני הבחירות. כך הצליחה גם המשותפת לצבור מנדטים, כשהלכה ולמעשה הם פעלו כמפלגות שונות והתוצאות ידועות. יש עוד דוגמאות אינספור לשיטה שהפכה רווחת בשנים האחרונות.

ח"כ אריה דרעי, שכבר היה בבית הכלא וזה לא הפריע לו להיכנס שוב אל העולם העברייני ובזכות עסקת טיעון נמלט מאופציות אחרות שהוצגו בפניו. ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו מתהלך בביטחון למרות שלושה כתבי אישום ולמרות העמדתו לדין ודיון פעיל בבית המשפט בירושלים.

הדמוקרטיה הישראלית נשענת על עקרונות לא מוסריים ולא אתיים. זו דמוקרטיה בה מפלגת 32 מנדטים יכולה להשליט את מרותה, כמו גם מפלגת 7 מנדטים כפי שהיה בממשלה הקודמת

די במה שכתבתי כעת לעורר את השאלה האם לכך כיוונו ראשי התנועה הציונית כשנלחמו למען ההכרה בדמוקרטיה הישראלית, שהוקמה על ידי יהודים שהתקבצו כאן מכל קצוות תבל. מדינת ישראל הוקמה למרות השסע העמוק שמלווה אותו מראשית הציונות.

ובחזרה לתפישת הדמוקרטיה של ותיק ראשי הממשלה בפוליטיקה הישראלית. מבחינתו עדיפה הסכמה, אך הוא חי ומחזיק מעמד בהצבעות של רוב. לעיתים אלו הצעות חוק עם מיעוט משתתפים ולעיתים רוב של 61.

כעת הוא מכריז בראש חוצות שהוא נבחר על ידי רוב העם. מבחינה מספרית מפלגתו קיבלה 32 מנדטים, וביחד עם אלה שחשים שהתמורה שלו גבוהה הוא מגיע ל-64 ח"כים שתומכים בו. הם חשים שרק באמצעותו יזרמו כספים למוסדות החרדיים על כל הגוונים שלהם וכי רק בזכותו אפשר לשמור על ארץ ישראל.

בנימין נתניהו ייחל במסע התעמולה שלו לממשלת ימין וקיבל את חבורת הימין, שמדביקה לכל משרד ותפקיד את הלאומיות. נתניהו מבין שהוא משלם מחיר בעייתי למי שמובילים אותו היישר לשדות הקוצים השרופים ולא לשולחן המשא ומתן. מבחינה זו דווקא התשלומים לחרדים פחות בעייתיים, משלמים להם והם מחלקים את הכספים בהשקט ובבטחה.

נתניהו ינסה להנמיך את הלהבות על ידי העברת כספים למגזר הערבי, כפי שעשה בעבר. השלישיה של סמוטריץ', בן גביר ומעוז תתחרה על השליטה בנרטיב ההקצנה. דמוקרטיית הפילוג תשתלט על חיינו, חצי מהתושבים יחושו שבא הגואל וחצי יחושו מאוימים.

השלישיה של סמוטריץ', בן גביר ומעוז תתחרה על השליטה בנרטיב ההקצנה. דמוקרטיית הפילוג תשתלט על חיינו, חצי מהתושבים יחושו שבא הגואל וחצי יחושו מאוימים

בקיצור כאב ראש לא קטן שיכול להבעיר את השטח באחת.

מיכאל מירו הוא דוקטור למדע המדינה, עיתונאי למעלה מארבעים שנה, לשעבר מנהל קול ישראל. חוקר ומתעניין בפוליטיקה, חברה, סביבה, מוסר ואתיקה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 675 מילים ו-1 תגובות
סגירה