מנהיג חמאס יחיא סנוואר בעצרת לרגל 35 שנה להיווסדו של הארגון בעיר עזה, 14 בדצמבר 2022 (צילום: Atia Mohammed/Flash90)
Atia Mohammed/Flash90

סנוואר מנסה לרצות את השטח - מבלי להרגיז את ישראל

מנהיג חמאס בעזה, הנחשב לאחד הפרגמטיים באזור, יצא בהצהרות מאיימות בעצרת לציון 35 שנה להקמת הארגון, כולל אולטימטום לישראל בנושא השבויים והנעדרים ● בירושלים לא מתרגשים מהרטוריקה - היא מיועדת להרגיע את השטח שמפעיל לחץ על סנוואר, כמו גם את הזרוע הצבאית, המבקשת ללבות שוב את רוח ההתנגדות ● פרשנות

ארגון חמאס חגג השבוע 35 שנים לייסודו. כצפוי, זה כלל עצרת המונים בעזה שבמהלכה נשא יחיא סנוואר נאום שקיפל בתוכו מסרים רבים לישראל.

אחד המסרים, שמשך מייד את תשומת הלב התקשורתית, היה אולטימטום שהוצב לממשלת ישראל להגיע לעיסקת שבויים, "אחרת התיק הזה ייסגר לנצח". מה גרם לסנוואר, שנחשב לאחד המנהיגים הפרגמטיים באזור, לצאת בהצהרה כזו שלמעשה דוחקת אותו עצמו לפינה?

בישראל לא ממש התרגשו מהאיום הזה. עוד לפני התפטרותו של ירון בלום לפני חודשיים מתפקיד המתאם המיוחד בעניין השבויים והנעדרים, נערך סבב מגעים עם חמאס בתיווך מצרי. כמו בסבבים הקודמים, לא נרשמה כל התקדמות בין הצדדים – המקסימום שישראל מוכנה לתת לא פוגש את המינימום שחמאס רוצה.

גורמים בכירים בישראל שמקרובים לנושא אומרים כי העקרון הישראלי לא השתנה: ישראל לא תשחרר רוצחים עם דם על הידיים. כלומר, המחיר שישראל שילמה בעסקת שליט לא יחזור על עצמו, כל שכן כשמדובר בחיילים שאינם בחיים.

לגבי האזרחים המוחזקים בעזה, בכל השיחות ישראל ניסתה לנקוט בנתיב ההומניטרי, ואילו חמאס דבק בעמדתו הכורכת את שחרור הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו בשחרור מחבלים.

ההסבר לעמדתו הנחרצת של סנוואר בנאומו שלשום (רביעי) הוא הלחץ שהוא חש מלמטה – והלמטה הזה הוא לא רק משפחות האסירים ברצועת עזה אלא גם בגדה המערבית.

עד עכשיו סנוואר, שחייב את החופש שלו לעסקת שליט, לא פרע את החוב מבחינתו, גם 11 שנים אחרי. הצגת הנשק של הדר גולדין היא ביטוי למצב הבעייתי של סנוואר. בכל המגעים שלו מול הדרג המדיני בישראל הוא נתקל בסירוב להתגמשות, לכן הכי קל לו כרגע לדבר לציבור הישראלי מעל ראשה של ההנהגה.

כך גם היה בחודש יוני האחרון, עם הסרטון ששחרר חמאס שבו נראה הישאם א סייד במיטת חוליו. אגב, ההחלטה של דובר צה"ל שלא לאשר האם אכן מדובר בנשקו האישי של הדר גולדין – נכונה. כל התייחסות לכך תעניק לחמאס את ההישג והתהודה התקשרותית שחיפש.

עניין נוסף שיש לשים אליו לב הוא שילובו של מוחמד דף בעצרת. בקלטת שהושמעה אמר דף דברים כלליים ברוח ההתנגדות, בניסיון לשלהב את הקהל. גורמים ישראלים שניתחו את דבריו העלו סימני שאלה לגבי עיתוי ההקלטה. לדבריהם, לא ברור כלל האם היא מהימים האחרונים, רמז אולי למצבו הבריאותי.

בקלטת שהושמעה אמר דף דברים כלליים ברוח ההתנגדות, בניסיון לשלהב את הקהל. גורמים ישראלים שניתחו את דבריו העלו סימני שאלה לגבי עיתוי ההקלטה

דף, מבחינת הציבור העזתי, הוא גיבור לאומי. ילדיו של האיש ששרד סדרת ניסויי חיסול של ישראל הוצגו ברביעי לקהל במדי הזרוע הצבאית של חמאס.

הפעם האחרונה שקלטת של דף הושמעה הייתה בימים המתוחים לפני מבצע "שומר החומות" בשנה שעברה. אז הוא העלה את עניין אל אקצא וירושלים בנאום שלו, וזה גרר מייד גל התפרעויות. הירי ב-9 במאי 2021 לעבר ירושלים על ידי הזרוע הצבאית היה ההישג הגדול ביותר של חמאס – בלי קשר למה שקרה אחר כך ואשר זכה לשם הלא מוצלח "שומר החומות".

האם עצרת חמאס שלשום היא, אם כך, בבחינת סימן מקדים למהלכים דומים? אם נבחן את הדברים בעיני סנוואר, שהוא מנהיג חמאס ברצועה ועליו חלה האחריות האזרחית, המדינית והצבאית – אגב, בסדר הזה – נראה שמאפייני המצב שונים לחלוטין.

בשונה ממאי 2021, כיום יוצאים מרצועת עזה לישראל יותר מ-15,000 פועלים ביום. הזרמת הכסף היומית הזו לרצועה משרתת קודם כל את סנוואר: כסף מישראל זה פחות כסף מקופת חמאס.

בשונה ממאי 2021, כיום יוצאים מרצועת עזה לישראל יותר מ-15,000 פועלים ביום. הזרמת הכסף היומית הזו לרצועה משרתת קודם כל את סנוואר: כסף מישראל זה פחות כסף מקופת חמאס

זה העקרון גם עם פעולת מעברי הסחורות אל הרצועה לישראל ובחזרה, וכך גם פרויקט השיקום הקטארי והכסף המחולק על ידי הנסיכות למשפחות. כל המרכיבים הללו לא היו לפני מבצע "שומר החומות", כל מהלך התקפי של חמאס יפגע בהם. את זה סנוואר מבין היטב. ומוחמד דף? לא ברור.

אלפים נאספים במרכז העיר עזה לעצרת לכבוד 35 שנה להקמת ארגון חמאס, 14 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Hatem Moussa)
אלפים נאספים במרכז העיר עזה לעצרת לכבוד 35 שנה להקמת ארגון חמאס, 14 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Hatem Moussa)

בכלל, ניתן אולי להתייחס לעצרת ביום רביעי כביטוי למתח פנימי בתוך חמאס בין הזרוע הצבאית של דף לזו המדינית של סנוואר. דף לא חייב הסברים לציבור; הוא רוצה להילחם כדי לשמר את מעמדו, את רוח ההתנגדות, את בסיס הכוח.

סנוואר, לעומת זאת, חייב הסברים כל העת, ולכן השיקולים שלו רחבים יותר, עמוקים יותר, אימפולסיביים פחות. בעצרת, הוא נתן לדף במה לשחרר לחץ – אבל לא רסן.

דף לא חייב הסברים לציבור; הוא רוצה להילחם כדי לשמר את מעמדו, את רוח ההתנגדות, את בסיס הכוח. סנוואר, לעומת זאת, חייב הסברים כל העת, ולכן השיקולים שלו רחבים יותר, עמוקים יותר, אימפולסיביים פחות

את ההוכחה הטובה ביותר לפרגמטיות של סנוואר קבלנו בסבב הלחימה האחרון, במבצע "עלות השחר", מול הג'יהאד האסאלמי. סנוואר במוצהר בחר להישאר בחוץ ולתת לג'יהאד להישחק. אחרי המבצע, כשהגיעו התושבים העזתיים שבתיהם נפגעו בלחימה לחמאס לבקש סיוע, אנשיו של סנוואר שלחו אותם לג'יהאד, "שהם יפצו אתכם. האחריות עליהם".

סימן נוסף להתנהלות הזהירה של סנוואר ראינו בסבב התקיפה האחרון של חיל האוויר לפני שבועיים ברצועת עזה. ישראל עצרה בג'נין את בנו של מנהיג הג'יהאד בגדה. סנוואר עצר את הג'יהאד מלירות במשך כמה ימים, עד הרקטה ששוגרה במוצאי שבת.

מנהיג חמאס יחיא סנוואר מגיע למרכז העיר עזה לעצרת לציון 35 שנה להקמת הארגון, 14 בדצמבר 2022 (צילום: Atia Mohammed/Flash90)
מנהיג חמאס יחיא סנוואר מגיע למרכז העיר עזה לעצרת לציון 35 שנה להקמת הארגון, 14 בדצמבר 2022 (צילום: Atia Mohammed/Flash90)

בזמן תקיפת מטוסי חיל האוויר בתגובה, ירה חמאס טילי נ"מ לעברם ודאג לצלם את הירי. סנוואר נקט כאן בכל אמצעי הזהירות האפשריים כדי לא לעורר תגובה ישראלית חריפה ועדיין לשרת את האינטרס הפנימי שלו. מוחמד דף והזרוע הצבאית קיבלו את שלהם ופעלו, תושבי עזה התרשמו שההתנגדות חיה ובועטת, וסנוואר לא שילם מחיר. שלושה במחיר אחד.

בזמן תקיפת חיל האוויר, ירה חמאס טילי נ"מ ודאג לצלם את הירי. סנוואר נקט כאן בכל אמצעי הזהירות האפשריים כדי לא להיגרר לתגובה ישראלית חריפה ועדיין לשרת את האינטרס הפנימי שלו

סביר להניח שהעקרון הזה ימשיך להוביל את סנוואר בחודשים הקרובים. אמנם ממשלת הימין הנכנסת היא מבחינתו חשרת עבים, אבל לא בכדי מנגנון התיאום והקישור מול עזה הושאר במשרד הביטחון תחת יואב גלנט, הצפוי להתמנות לשר הביטחון. נתניהו וגלנט הבינו שאת זה אפשר וצריך להפקיע מבצלאל סמוטריץ', שהרי ברצועת עזה חייבים לטפל באיזמל מנתחים ולא כקרדום לחצוב בו.

עוד 892 מילים
סגירה