בנימין נתניהו (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
AP Photo/Ariel Schalit

דרמות הרגע האחרון הפכו לתוכנית הריאליטי של נתניהו בשנים 2019-2022, והרגלים רעים לא משתנים: הממשלה ה-37 לא תוקם עד שנתניהו לא ימצוץ את המיץ מכל התאריכים ביומנים ● ובתווך, הסיעות שמקיימות עמו מו"מ לומדות לנצל את הזמן ודורשות עוד ועוד ● פרשנות

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ימשוך את המשא ומתן או קבלת החלטה כלשהי עד לרגע האחרון האפשרי. זו נורמת ההתנהלות המפורסמת שלו, המוכרת היטב לסובבים אותו ולכל מי שמסקר אותו שנים ארוכות.

אם צריך להמריא חזרה לישראל מוושינגטון, לעולם לא יוצאים בזמן, אלא מושכים את הביקור בחו"ל עד לרגע האחרון האפשרי. אם צריך למנות מבקר מדינה במועד הקבוע בחוק, הוא ואנשי לשכתו ימרחו את ההתלבטות כמעט עד לחצות ביום המינוי. שעה או שעתיים קודם לכן, הם עוד ישלפו שם לא רלוונטי (כמו ראש לשכתו דאז, רונן פרץ) וההתלבטויות ידלפו לעיתונות.

הסגנון הזה בולט בעיקר במשאים ומתנים פוליטיים. לשיטת נתניהו, כדאי להגיע לרגע האחרון, לקצה, כשהחרב מונחת על הצוואר. או אז, אפשר להשיג מהצד השני הרבה יותר, כך הוא מאמין. אך התזה הזו מתהפכת על נתניהו פעם אחר פעם.

לשיטת נתניהו, כדאי להגיע לרגע האחרון, לקצה, כשהחרב מונחת על הצוואר. או אז, אפשר להשיג מהצד השני הרבה יותר, כך הוא מאמין. אך התזה הזו מתהפכת על נתניהו פעם אחר פעם

זוכרים את הודעת ח"כ אביגדור ליברמן במו"מ הפוליטי אחרי בחירות 2015 שהוא אינו מתכוון לשבת עם נתניהו בקואליציה? משיכת הדברים עד לדקה ה90, אפשרה לח"כ דאז, איילת שקד להשיג את מינויה לשרת המשפטים.

פעיל ישראל ביתנו תולה שלט עם תמונת אביגדור ליברמן לפני הבחירות בספטמבר, 2019 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
פעיל ישראל ביתנו תולה שלט עם תמונת אביגדור ליברמן לפני הבחירות בספטמבר, 2019 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)

בסיומן של הבחירות לכנסת ה-21, באפריל 2019, כאשר גוש נתניהו (ללא ליברמן) עמד על 60 מנדטים, נתניהו קיבל מהנשיא ריבלין את המנדט להרכיב ממשלה ולא הצליח לשכנע את ליברמן להצטרף אליו וכך נתקע עד הרגע האחרון ללא קלפים בשרוול.

במקום לאפשר לח"כ בני גנץ שעמד בראש כחול-לבן ובידיו 35 מנדטים, מספר הזהה למספר של הליכוד, לנסות להרכיב ממשלה, נתניהו העביר בשעות האחרונות חקיקת בזק לפיזור הכנסת והליכה לבחירות נוספות (גם בהן לא ניצח).

במקום לאפשר לגנץ שעמד בראש כחול-לבן עם 35 מנדטים, מספר הזהה למספר של הליכוד, לנסות להרכיב ממשלה, נתניהו העביר בשעות האחרונות חקיקת בזק לפיזור הכנסת והליכה לבחירות נוספות (גם בהן לא ניצח)

דרמות הרגע האחרון הפכו לתוכנית הריאליטי של נתניהו בשנים 2019-2022. והרגלים רעים לא משתנים: הממשלה ה-37 לא תוקם עד שנתניהו לא ימצוץ את המיץ מכל התאריכים ביומנים.

אם החוק היה קובע שיש להקים ממשלה בישראל תוך 14 יום (נניח), הרי שהדבר היה קורה זה מכבר. כיוון שהחוק מאפשר למשוך זאת, העסק משתרך. ובתווך, הסיעות שמקיימות עמו מו"מ לומדות לנצל את הזמן ודורשות עוד ועוד. הנה אתמול, יצאה הודעה מח"כ איתמר בן-גביר, שיש לו דרישות חדשות: סמכות לשלול אזרחות של מחבלים.

איתמר בן-גביר בדיוק על הצעת החוק לשינוי פקודת המשטרה בכנסת, 14 בדצמבר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
איתמר בן-גביר בדיוק על הצעת החוק לשינוי פקודת המשטרה בכנסת, 14 בדצמבר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

היזמה היא של פורום "בוחרים בחיים", ארגון של משפחות שכולות. בן-גביר והמשפחות לא מסתפקים בכך שהסכמות לשלול אזרחות תהיה של שר הפנים. הוא רוצה את זה גם בידיים שלו. "אני כשלעצמי סבור שהפתרון הוא לאפשר גם לשר לביטחון לאומי את הסמכות לשלול אזרחות ובכך תהיה עוד אפשרות לזרוק מישראל מחבלים תומכי טרור, גם כאלה שהשתחררו ממאסר", אמר בן-גביר.

"אני כשלעצמי סבור שהפתרון הוא לאפשר גם לשר לביטחון לאומי את הסמכות לשלול אזרחות ובכך תהיה עוד אפשרות לזרוק מישראל מחבלים תומכי טרור, גם כאלה שהשתחררו ממאסר"

גם סיעת יהדות התורה ממשיכה להוסיף דרישות. מהצד שלהם יאמרו, שהם ביקשו לחתום על הסכם מפורט מלכתחילה ושאין מדובר ברשימות נוספות. הם מחזיקים בנייר הדרישות שלהם כבר מיום 1 בנובמבר והעובדה שנתניהו התפנה רק עכשיו להאזין להם, היא הבעיה שלו, לא שלהם.

למען האמת. מדוע יש צורך לעצור בכלל את המשא ומתן הפוליטי הנוכחי? מדוע צריך לשים דדליין לתענוג הזה?

הקואליציה המיועדת, שכבר מחזיקה רוב של ח"כים, מובילה חקיקה ללא ממשלה. כל הצדדים נהנים מהמשא ומתן, כי יש להם הזדמנות להוסיף עוד פרטים כגון תוכניות להעביר את משרד ה-BDS מתוך משרד החוץ לתוך המשרד החדש-ישן לנושאים אסטרטגיים, לשכפל את זהות השר שיודיע על גירוש, להוסיף תקנים בתוך משרד ראש הממשלה לגוף החדש בראשות אבי מעוז, ועוד ועוד. אין שום צורך להכריז "עלה בידי", כי את חקיקת קיפול מפכ"ל המשטרה מעבירים ממילא לפני השבעת הממשלה.

בנימין נתניהו ופמלייתו (משמאלו צחי ברוורמן, ראש הסגל המיועד למשרד ראש הממשלה) מתחילים בדיונים על ההסכמים הקואליציוניים בבית מלון בירושלים, 6 בנובמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בנימין נתניהו ופמלייתו (משמאלו צחי ברוורמן, ראש הסגל המיועד למשרד ראש הממשלה) מתחילים בדיונים על ההסכמים הקואליציוניים בבית מלון בירושלים, 6 בנובמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

שותפיו של נתניהו לא סומכים עליו שיעמוד במילתו אחרי הקמת הממשלה ולפיכך, שווה גם להם למתוח את הזמן. הנה הצעה: הקואליציה המתגבשת יכולה לשנות את חוק יסוד הממשלה לעניין פרק הזמן הקצוב להרכבת ממשלה. במקום 28 ימים ועוד 14 ימי הארכה, ניתן לשנות זאת לחצי שנה.

הנה הצעה: הקואליציה המתגבשת יכולה לשנות את חוק יסוד הממשלה לעניין פרק הזמן הקצוב להרכבת ממשלה. במקום 28 ימים ועוד 14 ימי הארכה, ניתן לשנות זאת לחצי שנה

אם נתניהו יכול היה לפזר את הכנסת ה-21 מבלי שיימסר מנדט להרכבה למתחרה פוליטי ואם הוא יכול לשנות את החוק כך שעבריין מורשע פעמיים יכנס לממשלה, מה הקושי עבורו לשנות את לוחות הזמנים כדי שאפשר יהיה למרוח זאת לעד?

עוד 689 מילים ו-1 תגובות
סגירה