חברי הכנסת יואב גלנט ובצלאל סמוטריץ' משוחחים בכנסת, 14 בדצמבר 2022 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90

סמוטריץ' במשרד הביטחון הוא השעיר לעזאזל שגלנט צריך

גלנט, הדמות הביטחונית הבכירה בצמרת הליכוד חוץ מראש שב"כ לשעבר דיכטר, הוא המועמד המוביל לתפקיד שר הביטחון ● כשר הוא מחויב למהלכים לא פופולריים כמו פינוי מאחזים ומלחמה בטרור – מינוי סמוטריץ' לשר במשרד יאפשר לסמן אותו כאחראי ● מנגד, יש גם קולות הטוענים כי גלנט יהיה נתון לחסדיו של שר האוצר המיועד ● פרשנות

השר לשעבר יואב גלנט עבר דרך פוליטית ארוכה מאז שהגיע למשרדו של השר ישראל כ"ץ בכנסת ב־2018 וביקש ממנו שיסייע לו להצטרף לליכוד. גלנט היה אז שר הבינוי והשיכון מטעם מפלגת כולנו של משה כחלון – אבל הרגיש שכחלון שם לו רגל בכל פינה.

כ"ץ אכן סייע לגלנט ומאז הוא הספיק לכהן כשר העלייה והקליטה מטעם הליכוד, כשר לענייני ההשכלה הגבוהה וכמובן גם כשר חינוך במשך קדנציה קצרה, בין השנים 2020–2021. היום גלנט הוא המועמד היחידי כמעט לתפקיד שר הביטחון.

גם אם נתניהו לא היה רוצה אותו, אין לו מועמד אחר במקומו. גלנט הוא הדמות הביטחונית המשמעותית היחידה בצמרת הליכוד, למעט ראש השב"כ לשעבר אבי דיכטר. בליכוד אין לגלנט יריבים על משרת שר הביטחון ומינוי שלו לתפקיד אחר יתקבל בהפתעה רבתי.

בסביבת גלנט מעודדים מכך שנתניהו זימן אותו ראשון לפגישות שקיים עם השרים וגם מינה אותו לתפקיד יו"ר ועדת החוץ והביטחון; סימן לבאות.

יו
בנימין נתניהו בכנסת לצד יואב גלנט, 7 ביוני 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

גלנט מגיע למשרד הביטחון אחרי שנים של ציפייה ולא מתכוון להשקות שם את העציצים. הוא למוד ניסיון בעימותים, מאבקים פוליטיים ואחרים, שבהם נחל הצלחות לא מבוטלות

השיח הרווח עתה הוא סביב המינוי המדובר של בצלאל סמוטריץ' – או מישהו מטעמו – לתפקיד שר במשרד הביטחון לצדו של גלנט. באחד המערכונים הבלתי נשכחים של "ארץ נהדרת" מציגים את גלנט כדמות שמתפרקת מנכסיה בהדרגה במשרד הביטחון, עד שהוא הופך להיות אחראי רק על המבצעים בשק"ם.

קשה להניח שזו אכן תהיה תמונת המצב כשתוקם הממשלה. גלנט מגיע למשרד הביטחון אחרי שנים של ציפייה ולא מתכוון להשקות שם את העציצים. הוא למוד ניסיון בעימותים, מאבקים פוליטיים ואחרים, שבהם נחל הצלחות לא מבוטלות.

סמוטריץ' הולך להיות שר פעיל מאוד במשרד הביטחון ולעמוד על שלו, אבל לגלנט יש כנראה את הכלים להתמודד עם הנוכחות המעיקה הזו. צריך רק לזכור כי גלנט היה המזכיר הצבאי של אריק שרון ב־2002, וממנו למד כמה טריקים פוליטיים.

גלנט ידע גם לדלג לתפקיד הרמטכ"ל היישר מפיקוד דרום, הוא קפץ לפוליטיקה אחרי שבוטל המינוי הבעייתי שלו כרמטכ"ל והפך לאיש אמונו של משה כחלון עד המשבר שפרץ ביניהם. גלנט גם לא היסס, כשכיהן כשר חינוך, לעמוד מאחורי נתניהו עם תחילת משפטו בבית המשפט המחוזי בירושלים ולשמוע את המתקפות שלו על מערכת החוק.

גלנט מקבל את תיק הביטחון

גלנט מקבל את תיק הביטחון (או מה שנשאר ממנו)

Posted by ‎ארץ נהדרת‎ on Sunday, December 11, 2022

מדובר באירוע מביש שיש בליכוד מי שמגנים אותו ומתחרטים עליו. לא גלנט. אופי ונפח הפעילות במשרד הביטחון עצומים. גלנט יעסוק באיומים מאיראן, ברכש הביטחוני, בעשרות אלפי הטילים של חזבאללה המופנים נגד ישראל, בהסכמים אסטרטגיים עם המעצמות ובאישור מבצעים וגיחות.

גלנט יהיה גם החבר הבכיר ביותר בקבינט המדיני־ביטחוני אחרי ראש הממשלה. גלנט, שבע הקרבות, יידע גם לנטרל את הסמכויות שהעניק נתניהו לבצלאל סמוטריץ' הקשורות למנהל האזרחי ולתיאום פעולות הממשלה בשטחים, אותן נתן במסגרת ההסכם הקואליציוני עם הציונות הדתית.

הנחת העבודה היא כי מי שימנה ברגע האמת את מתאם פעולות הממשלה בשטחים, בדרגת אלוף, יהיה הרמטכ"ל המיועד הרצי הלוי בחתימת גלנט – ולא סמוטריץ'. כך גם מי שימנה את ראש המנהל האזרחי

הנחת העבודה היא כי מי שימנה ברגע האמת את מתאם פעולות הממשלה בשטחים, בדרגת אלוף, יהיה הרמטכ"ל המיועד הרצי הלוי בחתימת גלנט – ולא סמוטריץ'. כך גם מי שימנה את ראש המנהל האזרחי בדרגת תת אלוף.

אגב, גלנט סבור שמי שצריך לעמוד בראש המנהל האזרחי הוא אזרח, ואולי במקרה הזה הוא רואה עין בעין עם סמוטריץ', שרוצה לבטל לגמרי את המנהל בדרך להחלת החוק הישראלי בגדה המערבית. מעבר לכל זה, בסביבה של גלנט וגם בצמרת הליכוד סבורים כי הנוכחות של סמוטריץ' עשויה דווקא לסייע לגלנט בהיבט הפוליטי.

יואב גלנט (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)
יואב גלנט (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)

שר ביטחון מחויב לעתים למהלכים לא פופולריים במרכז הליכוד, כמו פינוי מאחזים או דרך הטיפול בטרור. במקרה כזה אפשר יהיה להפיל את המהלך הבעייתי על סמוטריץ', שיהיה לכאורה שותף מלא לכל מה שקורה בשטחים. "אם סמוטריץ' לא היה, גלנט היה צריך להמציא אותו ולהביא אותו למשרד", אמר בכיר בליכוד. "הוא לא יכול למצוא שכפ"ץ יותר עבה ממנו".

"אם סמוטריץ' לא היה, גלנט היה צריך להמציא אותו ולהביא אותו למשרד", אמר בכיר בליכוד. "הוא לא יכול למצוא שכפ"ץ יותר עבה ממנו"

אבל יש גם הערכות אחרות. אתמול התכנסו הוועדות שדנות בהעברת "חוקי דרעי וסמוטריץ'" בכנסת. אחד הדוברים בוועדות, השר לשעבר במשרד הביטחון  מיכאל ביטון, טען כי כהונה משותפת של שר ביטחון (גלנט) ושר אוצר (סמוטריץ') במשרד הביטחון היא מתכון לעימותים אינסופיים שיביאו לפירוק המשרד מנכסיו.

"אפשר למנות שר במשרד הביטחון, אבל לא שר אוצר", אמר ביטון. "ידו של שר האוצר תהיה תמיד על העליונה. יהיו שם פיצוצים ומתח גם על נושאים תקציביים. אנחנו נמצא בסוף שר ביטחון חלש הנתון לחסדיו של שר אוצר שיושב אצלו בקריה".

גלנט עצמו לא משתתף בדיונים על עתיד משרדו וכמעט שלא פוצה את פיו מיום הבחירות. בפעם האחרונה ששאלתי אותו הוא טען שלא קיבל שום הבטחה או רמז מראש הממשלה על מינויו כשר ביטחון.

עוד 719 מילים ו-1 תגובות
סגירה