משרדי טוויטר בסן פרנסיסקו, 2022 (צילום: AP Photo/Jeff Chiu)
AP Photo/Jeff Chiu

במשך כעשור וחצי הפכה טוויטר לכלי עבודה מרכזי עבור כלי תקשורת ברחבי העולם ● הרשת החברתית הפכה למקום בו עיתונאים מוצאים מידע ומשתפים חדשות מתפרצות ופרשנות, ורבים צברו קהל עוקבים גדול יחד עם ארכיון מידע עצום ● כשאילון מאסק החליט להשעות קבוצת עיתונאים בשבוע שעבר, הוא העמיד באחת את מערכת היחסים הזו בסימן שאלה ● פרשנות

עיתונאים וכלי תקשורת ברחבי העולם אימצו ב-15 השנים האחרונות את טוויטר כפלטפורמה מובילה לחדשות מתפרצות. גולשים מכל העולם שיתפו הודעות קצרות באורך של 140 תווים (ומאוחר יותר, 280), ועיתונאים נהרו לרשת החברתית כדי ללקט חדשות – וגם כדי לפרסם חדשות.

הסינרגיה הזו נמשכה כעשור וחצי, אולם מאז הפך אילון מאסק לבעלי טוויטר לפני כחודשיים, הפלטפורמה עוברת תהפוכות ומהומות.

המהלכים של מאסק בשבוע האחרון – הסרת חשבונות טוויטר שעסקו בהפצת מידע גלוי (OSNIT, דיווחים על מיקום מטוסים מתוך מאגרי מידע חשופים לכל), סגירת חשבונות של עיתונאים בכירים מכלי תקשורת נפוצים, ולאחר מכן הודעה שלא ניתן יהיה לצייץ לינקים לרשתות חברתיות מקבילות – הפכו לקו אדום.

אילון מאסק (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
אילון מאסק (צילום: AP Photo/Susan Walsh)

המקרה של העיתונאי אהרון רופר המחיש את קו הגבול עבורו. רופר בנה בחשבון הטוויטר שלו ארכיון סרטונים מפורט ומדוקדק במשך שנים, הכולל את כל נאומיו של דונלד טראמפ, שימועים בקונגרס ומעקב אחר כלי תקשורת ימניים.

כשטוויטר סגרה לרופר את החשבון בשבוע שעבר, המידע כולו הוסר מהאינטרנט בבת אחת ורופר נותר ללא 800 אלף עוקביו. כעיתונאי עצמאי, מרבית האנשים המשלמים לו עבור שירות הניוזלטר שלו הגיעו אליו דרך טוויטר, כך הוא כתב בשוך הסערה.

כשטוויטר סגרה לרופר את החשבון, המידע כולו הוסר מהאינטרנט בבת אחת ורופר נותר ללא 800 אלף עוקביו. כעיתונאי עצמאי, מרבית האנשים המשלמים לו עבור שירות הניוזלטר שלו הגיעו אליו דרך טוויטר

כמו שאר העיתונאים שהושעו, רופר הוחזר לטוויטר אחרי ימים ספורים. האירוע הקפיץ את שמו ומספר העוקבים אחריו צמח בכ-50 אלף איש נוספים. נוספו לו גם מנויים משלמים.

"בתוך שעה אחרי שנחסמתי, קיבלתי אהבה ותמיכה מכל כיוון… מספר המנויים לניוזלטר שלי זינק. מייסדי הרשת החברתית החדשה פוסט.ניוז הציעו לי להצטרף לשם ותוך זמן קצר השגתי שם כ-50 אלף עוקבים. אנשים שמכירים אותי וגם אנשים שרבתי איתם בטוויטר, פנו אלי להביע תמיכה", רופר סיפר.

ההתנהלות של מאסק הובילה לדיונים פנימיים בכל כלי התקשורת הגדולים, כיצד לנהוג ברשת הזו. ההצלחה של טוויטר בנויה על נוכחות מאסיבית של עיתונאים ופוליטיקאים. מובילי דעה בתחומי החדשות החמים, נמצאים שם.

התנהלות מאסק הובילה לדיונים פנימיים בכל כלי התקשורת הגדולים, כיצד לנהוג ברשת הזו. ההצלחה של טוויטר בנויה על נוכחות מאסיבית של עיתונאים ופוליטיקאים. מובילי דעה בתחומי החדשות החמים, נמצאים שם

מאסק טען שהוא השעה את קבוצת העיתונאים מכיוון שהם הפרו את כללי טוויטר ועסקו ב"דוקסינג" (Doxxing) – חשיפת מידע פרטי של אדם מסוים, כמו כתובת ביתו, מספר תעודת הזהות שלו, או מספר לוחית הרישוי של הרכב שלו. דוקסינג היא פעולה הנעשית מתוך זדון – שיתוף של מידע שאינו זמין בקלות לכל אדם.

במקרה של מאסק, דובר בתנועת המטוס הפרטי שלו עצמו – מידע ציבורי הזמין לכל (בין אם בטוויטר ובין אם במקומות אחרים) במסגרת כללי בטיחות מטוסים וכללי רישום מטוסים. אין הדבר דומה לחשיפת כתובת פרטית או מספר טלפון פרטי של אדם, כדי להפחיד אותו או לאיים עליו.

השינויים בטוויטר מתרחשים בשבועות האחרונים אחרי שמאסק דווקא התחייב לשמור על חופש הביטוי של כולם.

הוא החזיר לפעולה את חשבון הטוויטר של דונלד טראמפ (אך הנשיא לשעבר לא שב לצייץ). הוא החזיר את חשבון הטוויטר של הראפר קנייה ווסט (ואחרי כמה ימים והתבטאויות אנטישמיות חסם אותו שוב). הוא גם הבטיח לאפשר לחשבונות מעקב אחר מטוסים – כולל זה שלום – לצייץ, אך חסם גם אותם בסופו של דבר.

מאסק החזיר לפעולה את חשבון הטוויטר של דונלד טראמפ (אך הנשיא לשעבר לא שב לצייץ). הוא החזיר את חשבון הטוויטר של קנייה ווסט (ואחרי כמה ימים והתבטאויות אנטישמיות חסם אותו שוב)

אולם חסימת עיתונאים המסקרים את מהלכי טוויטר ואת חברותיו האחרות של מאסק – זו כבר חציית גבול שכלי תקשורת לא יכולים להשלים עמה.

ויש את החששות להשפעה הסינית על מאסק.

מאסק מחזיק פס ייצור של טסלה במפעל גיגה-שאנגחאי הנמצא במזרח שאנגחאי. במקום הגיעו לתפוקה של כחצי מיליון מכוניות בשנה החולפת, וזאת על אף הפסקות ייצור בשל סגרי קורונה בסין.

אילון מאסק, משמאל, בפגישה עם בכירים בממשל הסיני בבייג'ינג, 9 בינואר 2019 (צילום: AP Photo/Mark Schiefelbein)
אילון מאסק, משמאל, בפגישה עם בכירים בממשל הסיני בבייג'ינג, 9 בינואר 2019 (צילום: AP Photo/Mark Schiefelbein)

אולם במקביל, מפגינים בסין נתקלו בקשיים אמיתיים לפרסם בטוויטר את התנגדותם לסגרים שהטיל המשטר הסיני הקומוניסטי.

ב"ניו יורק טיימס" וב"וושינגטון פוסט" פורסמו תחקירים על האופן בו חשבונות טוויטר שהופעלו (ככל הנראה) על ידי המשטר הסיני הציפו את טוויטר בלינקים לשירותי ליווי, פורנו והימורים והקשו על מי שחיפש אינפורמציה בשפה המנדרינית לאתר מידע, תמונות וסרטונים מההפגנות הקטנות ברחבי סין.

מאסק אמנם התחייב שהוא יטפל ברשתות של בוטים והצפת תכנים לא ראויים, אך ללא ספק טוויטר מתקשה לעשות זאת כשמדובר בשפה זרה ולבטח אחרי שמאסק קיצץ ביותר מחצי את מצבת כוח האדם של החברה.

מאסק אמנם התחייב שהוא יטפל ברשתות של בוטים והצפת תכנים לא ראויים, אך ללא ספק טוויטר מתקשה לעשות זאת כשמדובר בשפה זרה ולבטח אחרי שמאסק קיצץ ביותר מחצי את מצבת כוח האדם של החברה

מאסק גם פיזר את צוות האמון ובטיחות של חברת טוויטר – אותה קבוצת עבודה שאמורה להתמודד עם תכנים לא ראויים וספאם ברשת החברתית. יואל רות', מי שעמד בראש הצוות, "זכה" לציוץ ממאסק הרומז כאילו מדובר בפדופיל, על בסיס עבודה אקדמית של רות' מהעבר. הפצת הפייק ניוז על רות' הביאה לאיומים נגדו, עד שהוא ומשפחתו נאלצו לעזוב את ביתם מחשש לחייהם.

כלי התקשורת בארה"ב לא מוצאים בשלב זה השפעה ישירה של המשטר הסיני על מאסק, אך מצביעים על החשש לדיכוי חדשות מתפרצות בטוויטר בנוגע למתרחש בסין. זאת, יחד עם השעיית העיתונאים הזמנית בשבוע שעבר, מדליקים נורות אדומות במערכות העיתונים המובילות ובקרב עיתונאים ברשת.

לטוויטר אין כיום תחליף ככלי עבודה עבור עיתונאים. אבל לא לעולם חוסן. אם הם יחושו בצנזור ובדיכוי הפצת מידע מהימן, לא תהיה להם ברירה אלא לעבור הלאה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
מרשים לראות את העיוורון של העתונאים, שנוהרים מפלטפורמה פרטית אחת לאחרת ולא מעלים בדעתם שיש אפשרות אחרת גם אם זו מוצגת להם שוב ושוב. אוי אוי אוי, טוויטר נקנתה ובעקבות זאת התחרפנה. בואו ... המשך קריאה

מרשים לראות את העיוורון של העתונאים, שנוהרים מפלטפורמה פרטית אחת לאחרת ולא מעלים בדעתם שיש אפשרות אחרת גם אם זו מוצגת להם שוב ושוב.

אוי אוי אוי, טוויטר נקנתה ובעקבות זאת התחרפנה. בואו נעבור יחד לפלטפורמה החדשה ששייכת לאיזה מיליארדר שהוא אולי בינתיים בסדר, אבל לך תדע מתי יקפוץ גם לו הפיוז, או למי הוא ימכור מחר.

ברשת המבוזרת, שהיא אלטרנטיבה אמתית לסיפור הזה, מדברים גם על תת־קבוצה פריוילגית במיוחד של עתונאים שגילו פתאום שיש בעיות בפלטפורמה
https://eldritch.cafe/@amberage/109529746237020463

עוד 826 מילים ו-2 תגובות
סגירה