זה הזמן לשפר את המציאות של מיליוני בעלי החיים בישראל

משמרת מחאה למען בעלי חיים (צילום: Revital Topiol)
Revital Topiol
משמרת מחאה למען בעלי חיים

משרד החקלאות עומד להיות מאויש ב"שר חדש". זה הזמן לשנות לטובה את המציאות של מיליוני חיות משק, חיות מחמד ובע"ח אחרים בישראל.

בשם אלו שלא יכולים לפנות אליך בעצמם, בעלי החיים – בכלביות הרשותיות, במשקים החקלאיים המתועשים, בפינות החי, במכוני ההרבעה, בשטחים הפתוחים במעבדות ובבסיסי צה"ל – מאות מיליונים שזקוקים להגנתנו, למידה של חמלה.

בשם אלו שלא יכולים לפנות אליך בעצמם, בעלי החיים – בכלביות, במשקים החקלאיים המתועשים, בפינות החי, במכוני ההרבעה, בשטחים הפתוחים, במעבדות ובבסיסי צה"ל – מאות מיליונים שזקוקים להגנתנו

חוק צער בעלי חיים חוקק לפני כמעט שלושה עשורים. האחריות על אכיפת החוק הוטלה על משרד החקלאות, שאתה תעמוד בראשו. אתחיל בעצה קטנה למען בעלי החיים, ממי שעובדת מול משרד החקלאות מאז שחוקק החוק: היזהר מ"עמדת גורמי המקצוע".

לאורך שנותיו של חוק צער בעלי חיים, גורמי המקצוע עמדו כמעט תמיד בצד הלא-נכון של ההיסטוריה: בתמיכה בפיטום אווזים, בכלובי סוללה לתרנגולות בתעשיית הביצים, בריסון עגלים וחזירות מיניקות, במשלוחים החיים, בהמתת כלבים בפיתיונות רעל ועוד ועוד. רוב ההגנות על בעלי חיים היו תוצאה של מאבקים ציבוריים ומשפטיים ממושכים, או של שרים שהעזו לעמוד נגד גורמי המקצוע.

וזה הדבר הראשון שאני רוצה לבקש ממך, באופן אישי: את האומץ, ובעיקר את העקשנות, לעמוד מול גורמי מקצוע במשרד, שרואים את עצמם כמשרתיהם של המשקים המתועשים, של מועצת הלול ומועצת החלב, ושל עסקני תעשיות ההרבעה והמכירה של בעלי החיים ושל המזון מן החי.

הציבור והארגונים למען בעלי החיים משמיעים את קולם של בעלי החיים חזק ככל יכולתם – 86% מהציבור תומכים בהפסקת ספינות המשלוחים החיים; 94% מאמינים שיש להגביר את אכיפת חוק צער בעלי חיים במשקים המתועשים. אבל כוחנו מוגבל – מקבלי ההחלטות הם אלו שמחזיקים בכוח, וגורמי המקצוע, אלו שאמורים להגן על בעלי החיים, פועלים באופן אקטיבי כדי לרוקן את חוק צער בעלי חיים מתוכן.

מאז חוקק חוק צער בע"ח, גורמי המקצוע עמדו בד"כ בצד הלא-נכון של ההיסטוריה: בתמיכה בפיטום אווזים, בכלובי סוללה לתרנגולות, בריסון עגלים וחזירות מיניקות, במשלוחים החיים, בהמתת כלבים ברעל

אל ניגוד העניינים שלהם התייחסו כבר מבקר המדינה, והוא ניכר בנתוני האכיפה והפיקוח, ובעמדתם בדיונים ציבוריים. לכן יותר מ-100,000 אזרחים תמכו בקריאה להקים רשות לאומית להגנת בעלי חיים, ולהוציא את חוק צער בעלי חיים ממשרד החקלאות, ואנחנו מקווים שהיום הזה קרב.

אדוני השר, הייתי רוצה לבקש ממך כמה דברים, בשמם של בעלי החיים, דברים שתלויים, בסופו של דבר, רק בך.

1

קודם כל, הפסק את המשלוחים החיים. פשוט בגלל הסבל הנורא שבמסעות העינויים האלו של כבשים ועגלים, שנמשכים שבועות נוראיים בספינות צפופות בלב ים, בלי פיקוח ובלי מינימום של קיום סביר. אולי יצא לך לראות את גוויות העגלים שנסחפות מדי פעם לחופי ישראל – אחרי שצוותי האוניות משליכים אותן בלב ים.

רוב הציבור – 86%! – מסכימים שזה הצעד המתבקש. ישראל הסתדרה שנים ארוכות ללא המשלוחים הללו, ואין סיבה להמשיך אותם בגלל אינטרסים של מספר קטן של יבואנים ששולטים בשוק. זהו כתם ענק על מדינת ישראל.

2

שנית, פעל לקדם פתרונות אמיתיים לעשרות אלפי הכלבים המשוטטים בישראל. במשך שנים התמקד המשרד, יחד עם רשויות אחרות, בפתרון אחד – ירי חסר הבחנה. אבל ירי בכלבים, כבוד השר, הוא לא רק אכזרי, אלא גם לא יעיל. הוא לא יכול להיות יותר מפלסטר על היעדר פתרון אמיתי, הומני וארוך טווח לעשרות אלפי הכלבים הללו.

3

שלישית, פעל לאכיפה ופיקוח אמיתיים של חוק צער בעלי חיים. החוק כבר קיים – הפער הוא בחוסר הרצון לאכוף אותו. המשרד שלך מטיל 100-200 קנסות על עבירות צער בעלי חיים בשנה, בכל הארץ. למאות-מיליוני בעלי חיים מדובר בבדיחה עצובה. אין צורך בהחמרת הענישה בחוק, כבוד השר – יש צורך באכיפה של מה שכבר קיים.

4

ולבסוף, אל תשכח שהעתיד של כדור הארץ, של בני האדם ושל בעלי החיים שבו – הוא במזון מהצומח. למשרד החקלאות יש תפקיד בהנגשה של מזון בר-השגה לציבור הרחב, אבל זה חייב להיות מזון שתואם את מדיניות המזון הלאומית, ואת העמדות הברורות של משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה.

ישראל נמצאת במקום הרביעי בעולם בצריכת בשר לנפש, והרבה מעל הצריכה המקסימלית המומלצת לפי משרד הבריאות. את התקציבים שנועדו לקדם את החקלאות הישראלית יש להשקיע בתזונה בת-קיימא: בריאה, ירוקה ומוסרית יותר, ובעידוד חקלאים למעבר מחקלאות מתועשת ומזיקה לחקלאות מקיימת, חומלת וירוקה.

ישראל נמצאת במקום הרביעי בעולם בצריכת בשר לנפש, והרבה מעל הצריכה המקסימלית המומלצת לפי משרד הבריאות. את התקציבים שנועדו לקדם את החקלאות הישראלית יש להשקיע בתזונה בת-קיימא

שר החקלאות המיועד, עזרתך נדרשת בעוד נושאים רבים. לך יש את הכוח. לארגונים ולציבור יש את הניסיון והאכפתיות לעזור לך לנצל אותו כדי לעזור לחלשים ביותר בקרבינו, ונשמח בכל עת להיפגש ולשוחח על הנושאים הללו.

יעל ארקין היא מנכל”ית עמותת "תנו לחיות לחיות". ב-1991 הצטרפה לעמותה כחברת ועד ומאז שנת 2010 משמשת כמנכ”ל העמותה.צמחונית מגיל 12 וטבעונית בהמשך חייה. במהלך חייה אימצה עשרות כלבים וחתולים (והזרוע עוד נטויה). צילום: יואב בן דב

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
תמיד חשבתי שמשרד החקלאות חשוב בהרבה ממה שעושים ממנו. בעיקר בעיקר בגלל הפגיעה האלימה בבעלי החיים המסכנים בתעשיות - שר חקלאות יכול לעשות הכי הרבה תועלת אבל גם הכי הרבה נזק לבעלי החיים ביש... המשך קריאה

תמיד חשבתי שמשרד החקלאות חשוב בהרבה ממה שעושים ממנו. בעיקר בעיקר בגלל הפגיעה האלימה בבעלי החיים המסכנים בתעשיות – שר חקלאות יכול לעשות הכי הרבה תועלת אבל גם הכי הרבה נזק לבעלי החיים בישראל!!

עוד 696 מילים ו-4 תגובות
סגירה