"עולה חשש כי הדברים גובלים בפלילים"

מעקב זמן ישראל בעקבות חשיפת זמן ישראל על שיסוי תלמידים נגד צוות ההוראה בתיכון חוף השרון, מאשימה האגודה לזכויות האזרח את משרד החינוך בהעדר תגובה הולמת ובניסיון לברוח מאחריות ● "משרד החינוך לא נזעק, לא גינה את האלימות הקשה תוך שלהוב וניצול תלמידים ותלמידות והסתתם לאלימות" ● באגודה אף קוראים למשרד לבחון הגשת תלונה במשטרה

מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר ושרת החינוך יפעת שאשא-ביטון בישיבה של ועדת החינוך של הכנסת, 16 באוגוסט 2022 (צילום: אורן בן חקון/פלאש90)
אורן בן חקון/פלאש90
מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר ושרת החינוך יפעת שאשא-ביטון בישיבה של ועדת החינוך של הכנסת, 16 באוגוסט 2022

במכתב חריף למשרד החינוך, לשרת החינוך היוצאת יפעת שאשא-ביטון ולמנכ"לית המשרד דלית שטאובר, דורשת האגודה לזכויות האזרח לצאת נגד התופעות שנחשפו בתחקיר זמן ישראל על שימוש בתלמידים לשיסוי, הסתה והמרדה נגד צוותי ההוראה בבתי הספר ואף לבחון העברת הבדיקה לפסים פליליים באמצעות תלונה במשטרה.

במכתב – עליו חתומות מנהלת מחלקת החינוך של האגודה נעמי בייט ועו"ד טל חסין – מבקרת האגודה לזכויות האזרח את השרה שאשא-ביטון ואת מנכ"לית המשרד על תגובתם "הרפה", המאוחרת וההססנית ודורשת פעולה אקטיבית ונמרצת לתמיכה בסגל מורים שמאפשר מפגשי סובלנות בין יהודים לערבים – מפגשים מהסוג שהציתו את האלימות הפיזית, האיומים על הנהלת בית הספר והמורים, והבריונות הרשתית בתיכון חוף השרון, כפי שנחשפו בתחקיר.

"בעקבות אירועי האלימות בבית הספר חוף השרון לפני ובמהלך מפגשת תלמידים עם פורום משפחות שכולות שהתקיים ב-13.12 ונוכח האלימות המאורגנת מבחוץ אשר נועדה לסכלו תוך שימוש ציני ופסול בתלמידים, אנו קוראות לכן לפעול לאלתר להענקת גיבוי מלא ופומבי למנהלים ולאנשי סגל חינוכי אשר עוסקים בשיח המכונה 'שנוי במחלוקת' בבתי הספר, להעניק סיוע פעיל ואקטיבי לבתי ספר המעוניינים בשיח כזה, ולהבהיר כי הסתה לאלימות והסתה לגזענות אינן נמנות עם הזכות החוקתית לחופש הביטוי", נכתב מטעם האגודה.

"אנו קוראות לכן לפעול לאלתר להענקת גיבוי מלא ופומבי למנהלים ולאנשי סגל חינוכי אשר עוסקים בשיח המכונה 'שנוי במחלוקת' ולהבהיר כי הסתה לאלימות ולגזענות אינן נמנות עם הזכות החוקתית לחופש הביטוי"

רן כרמי בוזגלו מפגין בבית ספר חוף השרון, 13 בדצמבר 2022 (צילום: צילום מסך, עיבוד מחשב)
רן כרמי בוזגלו מפגין בבית ספר חוף השרון, 13 בדצמבר 2022 (צילום: צילום מסך, עיבוד מחשב)

באגודה לזכויות האזרח מאשימים את משרד החינוך בישיבה על הגדר ובהזנחת החובה להגן על המורים והמנהלים.

משרד החינוך מיאן בתחילה להגיב לזמן ישראל על הכתבה, ורק אחרי שהתפרסמה ובהתערבות השרה שאשא-ביטון העביר המשרד תגובה האומרת:

"ניסיון להלך אימים על צוותי הוראה, כמו גם הסתה מכוונת של תלמידים כלפי צוותי ההוראה, היא חציית קו אדום, שרק ממשיכה לעודד את האלימות נגדה כולנו מנסים לפעול לילות כימים, במערכת החינוך ומחוצה לה. משרד החינוך מגבה את צוותי ההוראה, ועומד לרשותם ככל הנדרש על מנת לוודא שבטחונם האישי והמקצועי יישמר".

"בתגובה רפה זו, אשר דומה כי נועדה אך לצאת ידי חובה, אין די. חובת המשרד להבטיח בכל האמצעים הלא מבוטלים אשר עומדים לרשותו, כי יתבצע ויישמר שיח פתוח נטול אלימות במוסדות החינוך, אף אם העמדות המובעות בו, והפרטים והארגונים אשר נוטלים בו חלק, הנם לצנינים בעיני מי מההורים, התלמידים או גורמים עוינים להם מחוץ לכותלי המוסד.

"חובת המשרד להבטיח כי יתבצע ויישמר שיח פתוח נטול אלימות במוסדות החינוך, אף אם העמדות המובעות בו הנם לצנינים בעיני מי מההורים, התלמידים או גורמים עוינים מחוץ לכותלי המוסד"

"מדהים ומקומם להיווכח כיצד משרד החינוך, אשר שם לו למטרה להתמודד עם בריונות במוסדות חינוך, לא נזעק, לא גינה את האלימות הקשה שהפעילו הורים וגורמים אחרים תוך שלהוב וניצול תלמידים ותלמידות והסתתם לאלימות, ולא העניק גיבוי פומבי, נמרץ וברור, לאלה שעדיין מעזים לעורר שיח בנושאים הנתפסים כשנויים במחלוקת במוסדות החינוך".

התכתבות ווטסאפ בין רן כרמי בוזגלו ואחת ממורות בית הספר התיכון חוף השרון (צילום: עמוד הפייסבוק של רן כרמי בוזגלו)
התכתבות ווטסאפ בין רן כרמי בוזגלו ואחת ממורות בית הספר התיכון חוף השרון (צילום: עמוד הפייסבוק של רן כרמי בוזגלו)

עוד אומרים באגודה כי "האפקט המצנן שיש לאירועים מסוג זה על השיח הבית ספרי, כמו גם ליוזמות תמוהות של המשרד אשר בעבר הלא רחוק זימן לשימוע מנהלים שהזמינו ארגונים כמו 'שוברים שתיקה' ו'בצלם' למפגש עם תלמידים וכניעה ללחץ ציבורי שמובילים גורמים קיצונים, הוא עצום.

"ללא אמירה חד משמעת של המשרד והעומד(ת) בראשו, והענקת מעטפת גיבוי רחבה לבתי הספר, יוותר השיח הערכי, המשמעותי כל כך לפיתוחה של חברה דמוקרטית ושל בני נוער ביקורתיים וחושבים, נחלתם של בתי ספר ספורים. אנו סמוכות ובטוחות כי גם אתן מבינות את הנזק העצום שבכך".

באגודה אף סבורים כי יש לבחון העברת הבדיקה בעניין פעילותו של רן כרמי בוזגלו, אשר יזם והוביל את ההסתה בקבוצת ווטסאפ עם תלמידי תיכון חוף השרון וברשתות החברתיות נגד המנהלת וצוות המורים, לפסים פליליים.

"נצפה כי משרד החינוך יבחן הגשת תלונה נגד מי שיזם את האלימות, התסיס והמריד תלמידים והדיח קטינים תוך פגיעה קשה במנהלת בית הספר, במורים ובתלמידים בו", נכתב. "קריאת הציטוטים המופיעים בכתבה מעלים חשש כי הדברים גובלים בפלילים".

"נצפה כי משרד החינוך יבחן הגשת תלונה נגד מי שיזם את האלימות, התסיס והמריד תלמידים והדיח קטינים. קריאת הציטוטים המופיעים בכתבה מעלים חשש כי הדברים גובלים בפלילים"

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
חינוך זה הבסיס להכל. ערכים של שיוויון, אהבת הזולת והשונה ללא כל הבדל מכל סוג שהוא זה כנראה יגיע מתישהו, כשהאנושות תבין את עצמה - כפרעה ששיחרר והתחרט כל פעם מחדש. נדרש תיקון למחשבה, לרצו... המשך קריאה

חינוך זה הבסיס להכל. ערכים של שיוויון, אהבת הזולת והשונה ללא כל הבדל מכל סוג שהוא זה כנראה יגיע מתישהו, כשהאנושות תבין את עצמה – כפרעה ששיחרר והתחרט כל פעם מחדש. נדרש תיקון למחשבה, לרצונות

עוד 616 מילים ו-1 תגובות
סגירה